500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 251 تا 300)
چیزهایی که باید بسازید و کارهایی که باید انجام دهید (Things to Make & Do)
پس تکنولوژی و تکنیک های فیلمبرداری را آموخته اید. در اصول قاب بندی، نورپردازی و صدابرداری ورزیده شدید و دریافته اید که چگونه آنها را برای هر رویدادی باید به کار گرفت، اما هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن، مانده است. پس از، همه آن قواعد و راهنمایی ها، وقت آن است با دوربین خود کمی کارهای بامزه انجام دهید. در این بخش ما به شما نکات اندکی خواهیم گفت که فیلمبرداری را آسان تر می کند، به شما می آموزیم چگونه برخی نماهای ویژه، که در سینما دیده اید را به سرانجام برسانید. خواهیم گفت چگونه جلوه های ویژه و تعلقات خاص خود را درست کنید، بی آنکه حساب بانکی تان خالی شود.
شیشه شکری (Sugar Glass)
251- به من کمی شکر دهید! (Give Me Some Sugar!)
شیشه شکری [آب نباتی]، یا شیشه های Breakaway، یکی از جلوه های ویژه ای است که همیشه در تلویزیون و سینما می بینید. هر وقت کسی به سوی پنجره ای شیرجه می رود یا به بطری ضربه ای می خورد، به جای شیشه واقعی، شیشه آب نباتی به کار رفته است. مردم گمان می کنند که این جلوه ویژه، گرانبها است. اما در حقیقت هم هزینه کمی دارد و هم ساخت آن آسان است.
252- چه می پزی؟ (What’s Cooking?)
اجزای شیشه آب نباتی، موادی ساده هستند که می توانید آن ها را از فروشگاه فراهم کنید. شما به دو پیمانه آب، یک پیمانه شربت ذرت و سه و نیم پیمانه شکر نیاز دارید.
253- ابزار آشپزخانه (Stay Chilled)
یک دماسنج و یک ماهیتا÷به به اندازه کافی بزرگ، برای در برگفتن مقدار ترکیبی که می خواهید، مهم ترین ازار درست کردن، شیشه آب نباتی است. شما هم چنین به سینی نچسبی نیاز خواهید داشت تا مخلوط داغ را روی آن بریزید.
254- میزان جوشاندن (On the Boil)
نخستین کاری که باید انجام دهید، مخلوط کردن کل مواد با یکدیگر است. در ماهیتابه به آرامی آن را به نقطه جوش برسانید. نقطه جوش مخلوط بستگی به کیفیت شکر و شربتی دارد که به کار برده اید، اما دانستن دما مهم است. به محض این که مخلوط به جوش افتاد، دماسنج را بردارید و دمای مخلوط را اندازه بگیرید و آن را یادداشت کنید.
255- یکنواخت ادامه دهید (Steady as She Goes)
هنگامی که مخلوط می جوشد، آن را به مدت 15 دقیقه در همان دما نگاه دارید تا خوب بپزد یا پرداخته شود.
256- چاشنی (Seasoning)
در این جا، می توانید مشت کوچکی نمک به مخلوط، اضافه کنید. این کار ضروری نیست. اما نمک درخشندگی شیشه نهایی را از بین می برد. اگر پنجره ای بدلی را قالب ریزی می کنید، احتمالاً به درخشندگی آن نیاز دارید، اما یک بطری شیشه ای می تواند کمی کدرتر باشد. بنابراین نمک برای ساخت این گونه چیزها، سودمند است.
257- بالاتر ببرید (Crank it Up)
هنگامی که مخلوط پانزده دقیقه جوشید، نیاز خواهید داشت، دمای جوش را بالا ببرید تا آب بیشتری بجوشد. نیاز است دما را ْ50 سانتیگراد بالاتر از نقطه جوش ببرید. بنابراین اگر مخلوط شما در ْ100 سانتیگراد می جوشد، برای نمونه دما را به ْ150 سانتیگراد افزایش دهید.
258- صدای خوب (Sounding Good?)
وقتی که به دمای مناسب رسید، انتهای دماسنج را درون مخلوط کن بگذارید، قطره ای از مخلوط از ملاقه شما به یک لیوان آب سرد، بچکد. باید صدایی مانند شکستن شیشه را شنیدید، مخلوط آماده است. آن را در قالب یا روی سینی بریزید و رهایش کنید تا سرد و سفت شود.
259- زمان به کارگیری (Use-by Date)
شیشه آب نباتی، دوام زیادی ندارد، پیش از آن که شکل آن دگرگون شود یا چسبناک شود، به کارش بگیرید. ایده آل آن است که اگر طبق زمان بندی در نمایی در بعدازظهر به این شیشه نیاز دارید، شیشه را صبح درست کنید، یعنی شیشه را، یک شب تا صبح نگاه ندارید.
260- نخست ایمنی (Safety First)
برتری شیشه آب نباتی آن است که از شیشه واقعی بسیار تردتر است و به اندازه آن سخت نیست و هنگامی که می شکند به ندرت لبه های تیز به جای می گذارد. با این همه ارزشمند خواهد بود، اگر احتیاط کنیم. اگر می خواهید به سوی آن شیرجه روید، لباس کلفت کِشسان بپوشید. حتی بهتر است که یک فنر جمع شده یا تله موشی را به کار گیرید و در لحظه ای بسیار کوتاه، پیش از برخورد با آن، شیشه آب نباتی را خرد کنید. همچنان به نظر می آید که درون پنجره شیرجه رفته اید و به این ترتیب کمی ایمن تر خواهد بود. در صورت امکان تکه ای کوچک از شیشه آب نباتی را پیش از به کارگیری شیشه نهایی همان ترتیب آزمایش کنید و ببینید چگونه می شکند.
گلوله می خورد (BULLET HITS)
261- آتش گشودن (Open Fire)
احتمالاً جلوه ویژه ای که بیش تر آن را دنبال می کنند، گلوله خوردن است. انگار بسیاری به محض این که دوربینی به دست می گیرند، می خواهند فیلمی با نماهای زد و خورد (Action) بسازند. گلوله های واقعی سینمایی معمولاً در بردارنده باروت آتش بازی (Pyrotechnic Squibs) هستند، که به کارگیری و بازی با آن ها در پیرامون خانه بسیار خطرناک است. به کارگیری تفنگ بادی (Blow Gun) این امکان را به شما می دهند که همان جلوه را با ایمنی بیشتر ایجاد کنید.
262- مواد ساخت تفنگ بادی (Construction Material)
به یک تکه لوله آلومینیومی 40.5 سانتی متری با قطر نزدیک به 1 سانتی متر، پایه میکروفون، لوله پلاستیکی کشش پذیر (Stretchable) به بلندی 20 تا 30 سانتی متر و دستگاه دَم دستی (Bellows) برای دمیدن هوا در تفنگ بادی تان نیاز خواهید داشت. هوای فشرده را به کار نگیرید، حرفه ای ها با آن می توانند کار کنند، اما خطر می کنید اگر جسم پرتاب شونده را با هوای فشرده به کسی بزنید.
263- مواد تشکیل دهنده (Ingredients)
برای گلوله خوردن دو فرمول وجود دارد. یکی برای خون دروغین و دیگری برای اثر خودِ برخورد [کبودی]. به یک کنسرو لوبیای فرآورده شده، رنگ غذای قرمز، رنگ غذای آبی، شربت ذرت و کمی شیر یا شیر تغلیظ شده، نیاز دارید.
264- خون زندگی بخش (Life Blood)
نخستین چیزی که نیاز است که مخلوط کنید، خون دروغین است. میزان مناسب برای مخلوط کردن، بستگی بسیار دارد به رنگ و دوام خون دروغین که می خواهید، تولید کنید. جزء اصلی ترکیب، شیره ذرت و رنگ غذای قرمز است که با یکدیگر مخلوط می شوند تا خون پایه ساخته شود.
265- مواد تیره (Dark Matters)
پایه خون دروغین، قرمز روشن و شفاف است. اگر می خواهید که کمی تیره تر شود، چند قطره رنگ آبی غذا به آن بیافزایید. به منظور مات شدن بیشتر- مانند خون واقعی- مقدار کمی شیر یا شیر تغلیظ شده به آن بیافزایید. برای به کارگیری تفنگ بادی، از شیر معمولی استفاده کنید، چرا که گونه های تغلیظ شده، تنها چسبندگی مخلوط را افزایش می دهد.
266- اثر گذار (Hit - Makers)
اکنون برای خود گلوله ها؛ نخست به آرامی نخودهای فرآورده شده را بجوشانید تا کمی نرم شوند. سپس آن را در یک ظرف بگذارید و با رنگ قرمز غذا آن را پُر کنید. یک شب تا صبح آن ها را رها کنید تا آن جا که ممکن است، خیس بخورد و رنگ قرمز را به خود بکشد. سپس آن ها را آب بکشید و به ظرف آن ها مخلوط خون دروغین را بیافزایید و برای مدتی آن ها را به حال خود بگذارید تا خیس بخورد.
267- ساخت تفنگ بادی (Building the Blow Gun)
لوله آلومینیومی را روی پایه میکروفون جای دهید و بلندی آن را درست برای هدف تان، میزان کنید. انتهای لوله پلاستیکی را بر انتهای لوله آلومینیومی و انتهای دیگر را بر انتهای دم دستی بگذارید. آن ها را با یک فشار، بیازمایید. اگر فشار برای بیرون زدن لوله پلاستیکی از هر دو سو، کافی بود، آنگاه با بستن یک ریسمان، ایمنش کنید.
268- بخش بامزه (The Fun Part)
اکنون شما آماده اید که آغاز کنید. یکی از نخودهای قرمز خیس و لیز را به تفنگ بادی بار کنید. از بیرون نما، هدف تان را نشانه روید، فیلم برداری را آغاز کنید،... هدف بگیرید... آتش!
صحنه و ابزار صحنه (SET & PROPS)
269- آراستن (Dressing Up)
گاهی، جهان واقعی به اندازه کافی برای فیلم شما جالب نیست و لازم است نظمی به وسایل و اشیا و آرایشی ویژه به صحنه بدهید. معنی آن این نیست که با خرید لوازم، حساب بانکی خود را خالی کنید.
270- فوم (Foam Party)
گزینه فوم آبی ماده مصرفی طراحی است. در اینترنت جست و جو کنید یا به فروشگاه های صنایع مدل یا ماکت سازی، سری بزنید.
271- کار با فوم (Working With Foam)
فوم آبی ماده ضخیم با رنگ آبی روشن است که دارای بافتی بین بافت اسفنج و استیروفوم (Styrofoam) است. آن را می توان با چاقوی بلند، اره یا سیم داغ برید، با رنده یا سنباده زبر شکل داد و با سنباده نرم، صاف و صیقلی کرد. هر شکلی که می خواهید، می توانید از آن بسازید. اگرچه چندان با دوام نیست، اما می توان آن را به گونه ای دلخواه، رنگ و نقاشی کرد.
272- پیشگیری (Precautions)
شکل دادن به فوم آبی زمان بر است چرا که شما معمولاً بلوک های بزرگی را برمی گزینید و به آهستگی روی آن ها کار می کنید تا شکل دلخواه را قطعه قطعه بسازید.
هنگامی که قطعات فوم را می برید یا سنباده می زنید، مقدار زیادی خاکه آبی رنگ ریخت و پاش می شود. در صورت امکان، فوم ها را در گاراژ یا فضای باز شکل دهید و روی دهان و بینی خود را با ماسک پارچه ای بپوشانید و عینک ایمنی به کار گیرید. هرچند ذرات ایجاد شده کوچک هستند و جداً خطرناک نیستند، اما چنان چه به درون ریه بروند، بسیار تحریک کننده خواهند بود.
بازتاب (Reflection)
273- نگهداری بازتاب (Maintaining a Reflection)
بازتابنده ها، ساده ترین شیوه تغییر مسیر نورهای طبیعی و مصنوعی به جای دلخواه و نیز افزودن اندکی رنگ در این مسیر است. بازتابنده های با کیفیت، ساخت کارخانه ها بهترین هستند. اما خرید آن ها هدر دادن پول است، اگر شما تنها گهگاهی آن را به کار می گیرید، بازتابنده های خانگی را می توان به سادگی و از مواد ارزان تری به دست آورد.
274- ترفند مقوا (Card Tricks)
ساده ترین بازتابنده خانگی، یک تکه از foam board سفید رنگ است که به آن foam core نیز می گویند. این یک تکه سفت از فوم است که بین دو لایه مقوای سفید جای داده اند و می توان آن را از هر فروشگاهی که لوازم نقاشی یا لوازم تحریر می فروشد، فراهم کرد. آن را به اندازه ای که به کارتان می آید با چاقوی کاردستی، برش دهید. احتمالاً می توانید یا به اندازه ای مانند 60 ×120 cm یا 120× 180 cm بسته به منبع نوری که می خواهید، بازتابش دهید، ببرید.
275- پراکندن نور (Scattering the Light)
فوم بردهای سفید لمینیت شده، منبع نوری را کاملاً با قدرت باز می تاباند و ممکن است برای نمای شما مناسب نباشد. برای اینکه از تندی نور خود بکاهید، یک پارچه سفید نازک را دوبار دور فوم برد بپیچید، سپس آن را با گیره در جای خود نگاه دارید. با این کار نور را بازمی گردانید اما به شیوه ای نرم تر و پراکنده تر.
276- مستقیم (Be Direct )
برای بازتاباندن بسیار مستقیم، لایه ای از ورق آلومینیوم را روی فوم برد بپوشانید. ورق آلومینیوم بسیار بازتابنده است و بازتابی تند و پاکیزه از نور می گستراند، که برای افزودن نور به بخشی از نما، ایده آل است. چون آلومینیوم روی براق و تیره دارد، شما می توانید در شدت بازتابش خود، گوناگونی ایجاد کنید.
277- آلومینیوم (Foiled Again)
برای پرهیز از چروک شدن آلومینیوم که نور را پراکنده می کند، بکوشید کاغذ آلومینیوم را نخست به اندازه دلخواه روی میز خود ببرید و آن گاه نوار چسب دو رو، را وصل کنید، سپس مقوا را در بالای آلومینیوم جای دهید. چنانچه نور بسیار پراکنده ای می خواهید، کاغذ آلومینیوم را حسابی مچاله و چروکیده کنید، دوباره روی سطحی صاف آن را باز کنید و سپس روی مقوا بچسبانید.
278- گرما از فلز سرد (Warmth Form Cold Metal)
تنها به کاغذ آلومینیوم نقره ای رنگ که برای تهیه غذا به کار می رود، نچسبید. تجربه کردن رنگ های گوناگون، می تواند برای فیلم شما سودمند باشد. اگرچه کاغذهای آلومینیوم رنگی اندکی از اندازه نور می کاهد، اما جلوه ای در آرایش چهره برای شما دارد. برای نمونه کاغذ آلومینیوم طلایی رنگ، گرمایی مانند خورشید ایجاد می کند. این تابش برای رو آوردن چهره رنگ پریده شخص، بهترین است.
279- بازگشت به ریل (Back on Track)
یکی از هنری (Bravura) ترین حرکت ها در فیلم سازی، نمای ریلی بلند است. شما بسیار دیده اید که دوربین پیوسته حرکت می کند و به آرامی رویداد را دنبال می کند. نمای روانه ای (Dolly) یا پایادوربین (Steadicam) که برای تکمیل این نما به کار می رود، ورای بودجه بیش تر فیلم سازان آماتور است، اما جانشین مناسب و در دسترسی است.
280- در کیف بگذارید (Bagging it)
ترفندی که در نمای ریلی به کار می رود، این است که حرکت دوربین ناشی از حرکت بدن را به منظور نمایی نرم و یکنواخت، می گیرد. این منظور با اختصاص یک کیف ورزشی قدیمی، مسیر می شود. نخست شکافی را برای لنز در انتهای کیف ورزشی ایجاد کنید. سپس بخش بالایی کیف را ببرید تا شما بتوانید، صفحه نمایش دوربین را ببینید. دوربین را در کیف به گونه ای جای دهید که صفحه نمایش آ ن رو به بالا نشانه رفته باشد و آن را با تسمه به گونه ای ایمن ببندید. سپس چند وزنه را درون کیف بگذارید تا به گونه ای مناسب، از دسته تاب بخورد.
281- بپایید و گام بردارید (Tread Carefully)
در حالی که کیف را کمی از بدن تان فاصله داده اید و آویزان از دسته هایش گرفته اید، می توانید به آرامی گام بردارید. رویداد را دنبال کنید و می بینید که بیش تر حرکت را، دسته های کیف جذب می کند.
زوم روانه ای خانگی (HOMEMADE DOLLY ZOOM)
282- صندلی چرخدار فکر خوبی است (Wheely Good Idea)
البته می توانید هر ابزار چرخداری را برای نمای روانه ای به کار برید. نبود ریل، شما را تنها محدود به زمین های هموار می کند، با این حال بسیار پیش می آید. بهترین جایگزین برای روانه، صندلی چرخدار است. فیلمبردار را روی آن بنشانید و صندلی را هل دهید. حتماً دیده اید که ابزار دیگری را مانند چرخ دستی فروشگاه ها یا اسکیت بورد و ... را بسته به بلندی نمای دلخواه، می توان جایگزین کرد.
283- زوم روانه ای (The Dolly Zoom)
به محض اینکه برخی روانه به دست می آورند، می خواهند زوم روانه ای، انجام دهند. این کار تأثیر برهم زننده ای می گذارد که در فیلم Vertigoی هیچکاک و Jaws اسپیلبرگ به کار رفته و به نظر می رسد پس زمینه حرکت می کند و در پس موضوع آرام پیش زمینه ما، متلاطم می شود.
284- چگونه کار می کند (How it Works)
زوم روانه ای با نامهای گوناگونی مانند Contrazoom، نمای ترومبون و گاهی نمای Zolly شناخته می شود. زوم روانه ای از شیوه ای که عدسی زوم، پس زمینه را نزدیک تر می آورد، بهره می برد. اما نه با حرکت عدسی بلکه با فشرده کردن میان زمینه. تأثیر این کار، دگرگونی در پرسپکتیو است، بی آن که در اندازه موضوع ما دگرگونی ایجاد شده باشد. درست ضد آنچه که چشم انسان، انتظار دارد ببیند.
285- نماهای تجربی (Experimental Shots)
روند زوم روانه ای، واقعاً بسیار ساده است، اما زمان سنجی (Timing) برای سرعت روانه و زوم که لازم است نسبتاً به هم نزدیک باشند، سخت است. موضوعی را در یک متری عدسی خود با پس زمینه ای جالب، دورتر، جای دهید. درختان و ساختمانها بهتر از چشم انداز های تخت به کار می آیند. با به کارگیری از روانه صندلی چرخدار خود، به آهستگی و با دور شدن از موضوع، پس بروید، در همین هنگام، زوم پیش را نسبت به حرکت پس زمینه، انجام دهید. ترفند، تمرکز بر پیش زمینه موضوع شماست که در قاب با اندازه یکسان، نگاه داشته شود.
286- چرخش فیزیکی (Physical Panning)
اگر شما سه پایه ندارید، دشوار است که نمای چرخش افقی دوربین را یکنواخت و نرم با دست انجام دهید، اما ناممکن هم نیست. همان گونه که فنونی برای بلند کردن اشیای سنگین وجود دارد، فنونی فیزیکی هم برای چرخش افقی دوربین وجود دارد.
287- از پایان آغاز کنید (Start at the End)
به منظور چرخش افقی دوربین بدن سه پایه، لازم است که بدن خود را به راه های ویژه ای حرکت دهید. با روبه رو شدن از جایی که می خواهید در مسیر چرخش افقی پایان گیرد، آغاز کنید. خود را در وضعیت راحت و فیلمبرداری طبیعی بگذارید و پای خود را تکیه گاه کنید.
288- آماده برای آغاز (Set Up the Start)
اکنون آرایش صحنه رویداد را دارید و آماده که چرخش افقی دوربین را از جایی که باید، آغاز کنید. دوربین را به چشم بگیرید و با احتیاط، خود را از کمر به پشت بچرخانید در حالی که پاهای خود را دقیقاً از جایی که بودند، جا به جا می کنید.
289- حرکت... (Action…)
درست پیش از اینکه رویداد آغاز شود، اندکی زانوهای خود را خم کنید و به آرامی همراه با چرخش افقی نمایی که در حال فیلمبرداری هستید، بدن خود را از پیچ درآورید.
290- ... و افقی بچرخید (…And Pan)
با آوردن همه فشار بر ماهیچه های تان از آغاز و از پیچ در آوردن بدن به وضعیت راحت، شما چرخش افقی بسیار نرم تر و یکنواخت تری را به انجام می رسانید.
291- چرخش مسئله ساز افقی دوربین (Problematic Panning)
با دوربین های DVD و بسیار فشرده که تصاویر را در یک چشم به هم زدن به MPEG فشرده می کند، چرخش افقی دوربین می تواند مسئله ساز شود. چرا که کار فشرده سازی با شناسایی حرکت در هر نما انجام می گیرد. با حرکت دادن کل دوربین، شما کار بسیار زیادی برای دوربین درست کرده اید. بکوشید، چرخش را آرام تر و نرم تر نگاه دارید.
پرهیز از تکان ها (A VOIDING THE SHAKES)
292- مانند کولی ها گام بردارید (Walk Like an Egyption)
هنگامی که با دوربین گام برمی دارید و می خواهید نما را نرم و یکنواخت نگاه دارید، لازم است گاهی مانند احمق ها رفتار کنید! ایده این است که در حالی که شیوه گام برداشتن خود را برای کمترین حرکت تنظیم می کنید، بدن خود را به گیرنده تکان ها، تبدیل کنید.
293- فیلمبردار قوز کرده، حرکت ها را می گیرد (Crouching Cameraman, Hidden Movement)
بدن خود را خم کنید تا اندکی قوز درآورید به قصد آن که وزن خود را در مرکز جمع کنید و حرکت را نرم کنید. سپس زانوهای خود را کمی خم و کوشش کنید آن ها را خمیده نگاه دارید چون خمیدگی آن ها نمی گذارد تکان ناشی از زمین خوردن پای شما، به دوربین برسد و صدای گام شما بلند شود.
294- در حرکت (On the Move)
هنگامی که گام برمی دارید، کمی اندازه آن را بیشتر کنید، نه آن اندازه که کج شوید، به اندازه ای که هر گام با دقت و سنجیده برداشته شود. یک پا را پیش پای دیگر بگذارید گویی که در راستای پرتوی نور گام برمی دارید تا خم شدن به دو سوی کناری را کمینه کنید.
295- دَم نگه دارید (Hold Your Breath)
اگرچه گام زدن های طولانی با دوربین ناممکن است، اما در گام زدن های کوتاه مدت، ارزشش را دارد که بکوشید نفس خود را نگاه دارید. دم فرو دادن، قفسه سینه را باز می کند و شانه های شما را بالا می برد و دوربین را نیز با خود بالا می برد. بازدم، این اثر را معکوس می کند.
296- به خود گرفتن حالت (Assume the Position)
هنگامی که در وضعیت ایستاده، فیلم برداری می کنید، آرنج های خود را تا می توانید به هم نزدیک کنید تا دوربین را ایستا نگاه دارید. هرچند بهتر خواهد بود که آرنج های خود را روی چیزی تکیه دهید.
297- زوم فوکوس (Zoom Focus)
هنگامی که نمایی را آماده می کنید، پیش از آن که فاصله را میزان کنید، کمی زوم پیش بکنید. هنگامی که تصویر را واضح (Sharp) گرفتید، زوم پس کنید و به موقعیت اصلی برگردید. به این شیوه به تصویر واضح تری دست می یابید. این ترفندی است که فیلم برداران حرفه ای همیشه به کار می گیرند و برای دوربین های ابتدایی Basic Camcorders به همان اندازه سودمند است.
298- نرم کردن فوکوس (Softening Focus)
به گونه ای دیگر، ممکن است بخواهید فوکوس نرم تری در بخش تعریف شده ای از قاب خود داشته باشید. برای نمونه بخواهید دورنمای خود را مه آلود کنید در حالی که بخش دیگر را پاک و شفاف بگذارید.
این کار را می توان با پیچ کردن فیلتر نور آسمان (Skylight) بر روی دهنه لنز مالیدن کمی وازلین انجام داد. این کار برای جلوه های تنظیم فاصله (Focus Effect)، جایی که نمی توانید به آسانی بر تنظیم عمق میدان تکیه کنید، ایده آل است.
299- پوست نرم (Softening Skin)
گذشت سال ها همیشه با برخی مردم مهربان نیست و ممکن است شما بخواهید عیب یا چروک های صورت را از میان بردارید. بسیاری از دوربین ها گزینه ای دارند به نام پوست لطیف (Soft Skin) برای چنین کاری، در حالی که همین کار را می توان با کشیدن یک جفت نایلون نازک (Pantyhose) روی عدسی انجام داد. فیلترهای ملایم کننده (Soft Focus Filter) را در عکاسی نیز می توانید به کار ببرید.
300- Crystal Blacking
Crystal Blacking این امکان را می دهد که با قرار دادن رمز زمانی (Time Code) پیوسته بر روی نوار DV، ضبط و تدوین نرم تری داشته باشید. پیش از ضبط، کاملاً راه رسیدن نور به عدسی را ببندید، سپس همه نوار را در تاریکی ضبط کنید. اکنون نوار را به آغاز برگردانید، مسیر داده های نو (New Data Path) هنگامی که واقعاً فیلمبرداری مناسبی انجام می دهید، بسیار روان تر و نرم تر بر روی نوار خواهد آمد.
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 1 تا 50)
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 51-100)
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 101-150)
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 151-200)
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 201-250)