نمایندگی کانن - راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

نمایندگی کانن - راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

 

آشنایی با راه‌های مراقبت از دوربین

 تفاوتی نمی‌کند که شما از دوربین‌های کوچک خانگی استفاده می‌کنید و یا از دوربین‌های حرفه‌ای SLR. نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای مراقبت از دوربین شما ضروری به نظر می‌رسد.

دشمنان اصلی هر دوربین عبارت است از:

  • تابش مستقیم نور خورشید و یا نور چراغهای لیزری
  • گرد و غبار – لکه ها – شن زدگی
  • تکان بسیار شدید – ضربه خوردگی
  • آب و رطوبت
  • حرارت و برودت شدید
  • مواد شیمیایی
  • نوسان الکتریکی

 

تابش مستقیم اشعه خورشید و یا نور چراغهای لیزری در حین استفاده از LIVE VIEW

وقتی از حالت Live View دوربین استفاده می کنید به مدت طولانی دوربین را رو به خورشید نگیرید، با اینکه استفاده از نمای زنده – Live View  زمانی که می خواهید رو به خورشید عکاسی کنید برای سلامت چشمان شما بهتر است (به دلیل برخورد مستقیم نور خورشید به لنز استفاده از Visor می تواند برای سلامت چشم مضر باشد)، اما این کار می تواند برای مدت طولانی به دوربین شما ، آسیب برساند. همان قدر که نور مستقیم خورشید می تواند برای چشم مضر باشد برای دوربین هم می تواند مضر باشد.

نور لیزر نیز همانند نور شدید خورشید موجب تخریب دوربین وا یجاد پیکسل سوخته خواهد شد. این نور بیشتر در مجالس عروسی به صورت لیزرهای رقص نور و در محافل علمی به صورت لیزرهای تک خطی قرمز، سبز و یا آبی رنگ وجود دارد.

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز- نمایندگی کانن - نمایندگی رسمی کانن - آدرس نمایندگی کانن در تهران

بیشتر بخوانید ======>>> تاثیر مخرب لیزر بر سنسور دوربین

در دوربین های DSLR، آینه ای در مقابل سنسور دوربین وجود دارد که تصویر را به سمت نمایاب یا Visor هدایت می کند و از برخورد نور مستقیم به سنسور تا لحظه ای که می خواهید عکس بگیرید جلوگیری می کند.

اما وقتی از حالت Live View استفاده می کنید، آینه جلوی سنسور بالا رفته و پرده ای هم که در مقابل سنسور است کنار می رود تا نور مستقیماً به سنسور برخورد کند و برای شما در داخل LCD نمایش داده شود. این نور اگر در کسری از ثانیه به سنسور دوربین برخورد کند مشکلی ایجاد نمی کند،  اما هرچه سنسور دوربین به مدت طولانی تری در معرض نور مستقیم خورشید و یا نور لیزر قرار گیرد احتمال صدمه دیدن آن بسیار بیشتر خواهد بود.

حتی ممکن است پرده های مقابل سنسور (در صورتی که آینه مقابل آن بالا رفته است) بر اثر تابش مستقیم نور خورشید بسوزد، بنابراین تا جایی که می توانید سریع عکس خود را بگیرید. این خطر در مورد نورهای لیزری بیشتر است چرا که حتی کسری از ثانیه نیز ممکن است موجب پیکسل سوختگی دائمی گردد که

متأسفانه پیسکل سوخته ای که به این سبب ایجاد شود نه تنها مشمول گارانتی نمیشود بلکه مشمول بیمه نامه نیز نمیشود.

نمایندگی رسمی کانن در تهران

هر چه لنز بزرگتر باشد، خورشید  یا نور لیزر هم در داخل کادر بزرگتر خواهد بود، و تأثیر حرارت آن هم به همین مقدار بالاتر خواهد رفت و احتمال خرابی دوربین هم بیشتر می شود.

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

 

  گرد و غبار

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

  1. گرد و غبار همه جا وجود دارد و به راحتی بر روی دوربین و درون بدنه آن نفوذ می‌کند.
  2. تا زمانی که این گرد و غبار‌ها در خارج از دوربین هستند مانعی ایجاد نمی‌کنند (البته به غیر از روی لنز) اما زمانی که این غبار وارد محفظه دوربین می‌شود ممکن است به آیینه صدمه بزند و جریان‌های الکتریسیتی و سنسورهای دیجیتالی را دچار مشکل کند.
  3. مطمئنا بهترین راه برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دوربین دوری کردن از مکان‌هایی است که این احتمال را زیاد می‌کند یا بهتر از بگوییم در مکان‌هایی چون ساحل، صحرا، زمین‌های اسب سواری و موتوری‌رانی از دوربین خود مراقبت بیشتری کنید و تا جای ممکن از کیف مخصوصش بیرون نیاورید.
  4. وسیله‌ای که به عکاسی در این شرایط بسیار کمک می‌کند پوشش‌هایی است با نام پوشش ضد آب که با قرار دادن دوربین در آن از هر گونه جرم خارجی محافظت می‌شود.
  5. شما حتی می‌توانید با ابتکار یکی ازاین پوشش‌ها را با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ضخیم درست کنید.
  6. یکی دیگر از زمان‌هایی که ممکن است گرد و غبار وارد دوربین شود هنگام تعوض لنز در دوربین های DSLR و هنگام  جاسازی حلقه فیلم در دوربین‌های غیر دیجیتال است.
  7. به خاطر داشته باشید اگر دوربین را به صورت عمومی نگه‌داری چندین برابر امکان وقوع این اتفاق را کاهش می‌دهید.
  8. چنانچه سطح لنز دوربین شما تمیز ولی از داخل دریچه دید دوربین گرد و خاک دیده می‌شود، مطمئن باشید که هیچ‌گونه تأثیری روی عکس شما ندارد.
  9. فقط کمی دید شما را دچار مشکل می‌کند و شما می‌توانید گرد و خاک را با استفاده از فرچه‌های مخصوص پاک کنید.
  10. درصورتی که از دوربین فیلمی استفاده کنید، محل قراردادن فیلم را گاهی تمیز کنید و گرد و خاک آن را با فرچه بگیرید.
  11. زیرا ممکن است روی فیلم خراش ایجاد کند، کاملاً مراقب باشید هرگز پرده شاتر را لمس نکنید.
  12. زمانی که باد می آید لنز دوربین را عوض نکنید، مسلماً هر زمانی که بخواهید می توانید لنز دوربین را تعویض کنید،

اما اگر زمانی که باد می آید لنز دوربین را تعویض کنید احتمال اینکه گرد و غبار وارد دوربینتان شود بالا می رود و وارد شدن گرد و غبار به داخل دوربین می تواند به سنسور دوربین و یا به فیلتر Anti-aliasing مقابل آن آسیب جدی ای برساند.

  1. اگر در ساحل و یا در شرایطی که هوا غبار آلود است لنز دوربین را تعویض کنید، دوربین را در خطر انداخته اید.
  2. بهتر است چنین شرایطی را از قبل پیش بینی کنید و با بستن یک لنز زوم بر روی دوربین انعطاف بالاتری به فاصله کانونی بدهید.
  3. قبل از برداشتن لنز دوربین را خاموش کنیدبعضی از عکاسان با دوربین روشن لنز را تعویض می کنند،
  4. اما ما پیشنهاد می کنیم قبل از تعویض لنز، دوربین را خاموش کنید. این کار ساده ایست که دفترچه راهنما های دوربین ها هم آن را توصیه کرده اند،
  5. وقتی ، دوربین روشن باشد سنسور آماده عکاسی است و اگر لنز را باز کنید احتمال بیشتری وجود دارد که بر روی لنز گرد و غبار بنشیند.
  6. علاوه بر این وقتی دوربین را خاموش کرده اید، بعد از روشن کردن دوربین عملیات تمیز کردن سنسور انجام می شود (مگر اینکه خودتان این عملیات را غیر فعال کرده باشید) که به پاک کردن گرد و غبار از روی سنسور کمک می کند.
  7. وقتی می خواهید لنز دوربین را عوض کنید ترجیحاً سر دوربین را پایین نگه دارید، با این کار احتمال نشستن گرد و غبار بر روی سنسور کمتر می شود.

 

تکان بسیار شدید - ضربه خوردگی

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

هیچ اتفاقی به اندازه افتادن دوربین قلب یک عکاس را به درد نمی‌آورد. به غیر از چند دوربین SLR قدیمی که بدنه‌هایی از فلز داشتند اکنون هیچ دوربین بعد از افتادن شدید جان سالم به در نمی‌برد. برای جلوگیری از این صدمات میتوان تمهیدات زیر را به کار برد

استفاده از کیف مناسب و با کیفیت:دوربين خود را با استفاده از کیف‌های با کیفیت و مخصوص دوربین ، در برابر ضربه، لرزش، ميدان مغناطيسي، دود، آب، بخار، شن يا مواد شيميايي طی مسافرت و تغییر هوا محافظت می‌کند است.

این دوربین‌ها که اکثرا ضد آب هستند با مارک‌های گوناگون در بازار موجود است که از قابل اعتماد‌ترین آنها می توان به مارک Bogen و یا Lowepro اشاره کرد.

فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری برای داشتن یک کیف خوب به پایین آوردن آسیب‌های احتمالی می‌ارزد چرا که این دوربین نه تنها از دوربین که از تمام وسایل جانبی نیز محافظت می‌کنند.

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنزنمایندگی تعمیر دوربین کانن

  استفاده از فیلتر UV:بعد از خرید یک لنز حتما به فکر یک فیلتر UV باشید و در نظر بگیرید که این فیلتر‌ها به مراتب ارزان‌تر از خرید یک لنز خواهد بود پس ترجیحاً بر روی لنز دوربین خود یک فیلتر UV قرار دهید به دلایل مختلفی استفاده از یک فیلتر بر روی لنز می تواند از لنز دوربین شما محافظت کند. اگر فیلتری بر روی لنز شما نصب نباشد با ضربه خوردن و یا دلایل دیگری ممکن است شیار های موجود بر روی لنز که برای نصب کردن فیلتر روی آن قرار گرفته خراب شوند.

نمایندگی کانن

بیشتر بخوانید =====>>> چند نکته در مورد فیلتر های عکاسی که باید از آنها آگاهی داشته باشیم

 

سقوط دوربین در چند حالت بیشتر امکان وقوع دارد: پاره شدن بند دوربین - باز ماندن در کیف - استفاده نکردن از بند دوربین - قراردادن دوربین در یک مکان لغزنده یا شیب‌دار

 

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

  1. مطمئنا بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق‌ها مراقبت زیاد است.
  2. هر از چند گاهی از محکم بودن بند دوربین و اتصال کامل  آن به بدنه مطمئن شوید.
  3. کنترل کردن دوباره زیپ کیف دوربین را به صورت عادت تکرار کنید. دوربین را بدون بند در دست نگیرید حتی برای یک عکس.
  4. هیچ گاه دوربین را بر روی سکوهای غیرقابل اعتماد نگذارید و همیشه از اتصال کامل دوربین بر روی سه پایه مطئن شوید.
  5. همیشه بند دوربین را وصل کنید. اگر تا به حال دوربین از دستتان نیفتاده باشد، احتمالاً اهمیت زیادی به محکم گرفتن آن نخواهید داد.
  6. اما خیلی مهم است که دوربین را از افتادن و ضربه خوردن ایمن کنید، با افتادن دوربین مغز دوربین شما ممکن است متلاشی شود. درسته، وقتی می خواهید از سه پایه استفاده کنید بند دوربین مزاحم کار شما خواهد بود، اما آیا این بهتر از پرداخت هزینه گزاف تعمیرات دوربین نیست؟
  7. سعی کنید از Battery Grip و مفصل اتصال سه پایه به دوربین (و در صورت لزوم لنز) استفاده کنید،
  8.  استفاده از این اجزاء بر روی دوربین می تواند بدنه اضافه ای برای جلوگیری از ضربه خوردن به دوربین شما باشد، و جایگزین کردن این اجزاء به شدت راحت تر از تعویض کردن بدنه دوربین است.
  9. استفاده از هود لنز (Lens hood) می تواند در ضربه هایی که به جلوی دوربین وارد می شود از آسیب دیدن لنز جلوگیری کند. 
  10. یک فیلتر تمیز برای عکاسی در باران هم می تواند به شما کمک کند، و همچنین در هنگام عکاسی در نزدیکی آب های آزاد می تواند از سوختگی شیشه لنز جلوگیری کند.
  11. لنز دوربین را در نزدیکی کیف دوربین تعویض کنید، هر چه اجزاء دوربین شما از فاصله بیشتری بیفتد احتمال خرابی آن هم بیشتر است، که حتی ممکن است قابل تعمیر نباشد و مجبور شوید
  12. برای جایگزین کردن آن قطعه هزینه بالایی بپردازید. سعی کنید دوربین را بر روی میز یا به صورت نشسته بر روی زمین تعویض کنید و این کار را در داخل کیف دوربین و یا درست در بالای ان انجام دهید. هیچوقت ایستاده لنز دوربین را تعویض نکنید، مگر اینکه به خودتان مطمئن هستید که به هیچ عنوان دوربین را نخواهید انداخت.
  13. وقتی با هواپیما سفر می کنید کیف دوربین خود را به انبار توشه هواپیما نسپارید،هیچوقت دوربین یا لنز خود را در داخل ساکی نگذارید که می خواهید به دست هواپیما بسپارید، مگر اینکه می خواهید در مقصد، ساکی پر از شیشه شکسته تحویل بگیرید.
  14. وسایل غیر شکستنی (مانند سه پایه، شاتر بیسیم، کابل فلاش، شارژ و…) اگر لا به لای لباس هایتان قرار گیرند مشکلی پیش نمی آید، ولی همیشه دوربین، لنز، فیلتر ها و فلاش های خود را در داخل کیفی که با خود حمل می کنید بگذارید.

 

  آب و رطوبت

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز- نمایندگی اصلی کانن

دوربين خود را در محيط خشك نگهداري كنيد. آب به هیچ وجه میانه خوبی با دوربین ندارد به خصوص با باطری‌ها و قسمت‌های الکترنیکی.

اگر دوربین شما برای عکاسی زیر آب طراحی نشده است و در محفظه ضد آب قرار ندارد حتما در شرایط بارانی و مه غلیظ از پوشش‌های مخصوص استفاده کنید.مقاوم بودن دوربین خود در برابر آب (Water resistant) را با ضد آب (Waterproof) بودن اشتباه نگیرید

ممکن است دوربین شما از همه لحاظ در برابر آب و هوا مقاوم باشد، اما اگر برای استفاده در داخل آب ساخته نشده باشد «ضد آب» نخواهد بود. معمولاً چند قطره باران مشکلی برای دوربین شما ایجاد نمی کند، اما سعی کنید از خیس شدن دوربین جلوگیری کنید.

اگر دوربینتان خیس شد سعی کنید سریعاً دوربین را با استفاده از پارچه های مناسب خشک کنید، و تا زمانی که لنز و اطراف قسمت اتصالی آن بر روی دوربین کاملاً خشک نشده است لنز دوربین را عوض نکنید.به خاطر داشته باشید در شرایط جوی که حتی عینک شما هنگام خارج یا داخل شدن به فضایی بخار می‌کند احتمال به خطر افتادن دوربین نیز وجود دارد. در این مواقع دوربین را یکباره از کیف خارج نکنید و اجازه بدهید به تدریج با دمای هوا مطابقت پیدا کند.

باران:

اگر به طور ناگهانی در معرض باران شدید قرار گرفتید سریعا دوربین را زیر لباس یا ژاکت و یا کلاه خود قرار دهید.و چنانچه واقعا تمایل به عکاسی در این شرایط جوی را دارید دوربین را در یک لایه پلاستیک بپیچید و با چند کش یک محفظه ضد آب درست کنید.سعی کنید این پلاستیک برای چرخاندن لنز جا داشته باشد.

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز- نمایندگی کانن در تهران

اگر بر اثر تصادف بیش از چند قطره آب وارد بدنه دوربین شد این اقدامات را در اسرع وقت انجام دهید:

•             دوربین را باز کنید (اگر این امکان وجود دارد) و اجازه دهید قطرات به آهستگی و به طور کامل خارج شوند.

•             لنزهای را در یک حوله ی بدون پرز بپیچید. به هیچ وقت در این شرایط دوربین را روشن نکنید.

•             خیلی سریع دوربین را به نزدیکترین تعمیر‌گاه دوربین ببرید.

 

حرارت (گرما) و برودت (سرما) شدید:

  دوربين را در دماي خيلي بالا يا خيلي پايين قرار ندهيد بدین منظور چند نکته را برای محافظت بیشتر بیان می‌کنیم:

  گرمای شدید:دوربین و لنزها را همواره از تابش مستقیم آفتاب و حتی دور از مراکز حرارتی مثل داشبورد ماشین نگه دارید وهرگز آنها را در مقابل تابش اشعه خورشید رها نکنید به این مسأله در تمام دفترچه های  راهنمای دوربین تأکید زیادی شده است.  حرارت بالا و دوربین دیجیتال اصلاً با هم سازگاری ندارند. اگر دوربین خود را در داخل ماشین و در حرارت بالا قرار دهید ممکن است قسمت های پلاستیکی آن ذوب شود و اجزاء داخل آن را خراب کند.

در این شرایط باید یک حوله و یا پارچه را روی دستگاه دوربین قرار دهید. به یاد داشته باشید که از پارچه‌های تیره رنگ استفاده نکنید چرا که رنگ‌های تیره نور و گرمای بیشتری را جذب می‌کنند.

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز- نمایندگی تعمیر دوربین کانن

سرمای شدید:در این شرایط سعی کنید دوربین را تا حد امکان گرم نگهدارید.

حتی قراردادن دستگاه دوربین زیر ژاکت یا کاپشن نیز ممکن است از سرما و انقباض بیشتر آن جلوگیری کند. درصورتی که بدنه در هوای یسیار سرد دچار یخ زدگی شد ابتدا باطری ها و کارت حافظه را خارج کنید و تا زمان آب شدن و خشک شدن کامل اجزا دوربین را روشن نکنید.اگر دوربین را از محل بسیار سردی به محل گرمی منتقل می‌کنید، باید توجه داشته باشید اختلاف حرارت زیاد باعث زنگ‌زدگی دوربین می‌شود.

برای جلوگیری از این وضعیت پیش از ورود به محل گرم دوربین را حدود یک ساعت در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا دوربین گرم شده و بعد آن را خارج کنید.

برعکس این مورد نیز باید رعایت شود یعنی دوربین را بدون پوشش از مکانی با حرارت پایین به مکانی با حرارت بالا منتقل نکنید اگر در محیط باز با حرارت پایین عکاسی می کنید، بعد از ورود به محیط سر بسته اختلاف دمایی که دوربین متحمل می شود می تواند به اجزاء خارجی و داخلی آن آسیب برساند.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی دوربین، قبل از داخل شدن به محیطی گرم دوربین را در داخل پلاستیک عایق قرار دهید. از عایق بودن پلاستیک مطمئن شوید. بعد از اینکه دوربین به آهستگی به حرارت محیط رسید می توانید آن را از داخل پلاستیک خارج کنید.

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

مواد شیمیایی

هیچگاه دوربین را در محل‌هایی مثل لابراتوارهای شیمیایی نگهداری نکنید. در غیر این صورت باعث اکسیده شدن و یا زنگ زدن قسمت‌های مختلف آن خواهد شد.

 

نوسان الکتریکی

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

هميشه قبل از اينكه كابل برق يا رابط را قطع كنيد يا وصل كنيد يا حافظه يا باتري را جا بزنيد يا در بياوريد دوربين را خاموش كنيد.

برای اتصال دوربین به رایانه ابتدا دوربین را خاموش کنید بعد Usb را وصل کنید و در انتها مجدداً دوربین را روشن نمایید. اتصال یکباره کابل Usb  به رایانه در زمان روشن بودن دوربین احتمال آسیب به دوربین را بسیار بالا می برد دقت کنید به محض دیدن آلارم خالی بودن باتری ، بلافاصله باتری خالی را با یک باتری شارژ شده تعویض کنید.

در صورتی که باتری یدک نداشتید عکاسی را متوقف کنید و پس از شارژ کامل باتری مجدداً مبادرت به عکاسی نمایید.اگر برای مدتی طولانی نمی خواهید از دوربین خود استفاده کنید باتری را داخل دوربین نگذارید، حتی اگر دوربین خاموش باشد مقدار کمی برق از باتری به دوربین منتقل می شود.

که وقتی از باتری برای مدتی طولانی استفاده نشود ممکن است این عمل سبب کمتر شدن طول عمر باتری شود. باتری ای که کاملاً شارژ شده را هم کنار نگذارید، این کار هم از عمر باتری کم می کند.

در دوربین های کامپکت اگر باتری شارژ شده در داخل دوربین باشد و دوربین هم خاموش در کیف باشد،باز هم احتمال اینکه به واسطه یک فشار به کلید پاور دوربین در داخل کیف روشن شود هست. در این صورت لنز می خواهد برای آماده شدن دوربین بیاید اما چون فضای داخل کیف محدود است جلوی این عمل گرفته میشود در نتیجه به لنز آسیبی جدی می رسد.

نکات مهم دیگر در نگهداری دوربین

1. دفترچه راهنمای دوربین خود را بخوانید:

دفترچه راهنمای دوربین شما پر است از اطلاعات ارزشمند و اخطار های مهم و ضروری که با استفاده از آنها می توانید از صدمه دیدن دوربین جلوگیری کنید  و کاری کنید که دوربین روان تر کار کند، از چگونگی بالا بردن عمر باتری گرفته تا جلوگیری از داغ کردن دوربین در هنگام استفاده از Live View.

2. جلوگیری از به خواب رفتن دوربین:

تا جایی که امکان دارد از دوربین به طور مرتب استفاده شود.

در مواقعی که پیش می‌آید دوربین را برای مدتی کنار بگذارید، اول آن را از کیف خارج کرده و باطری‌های آن را بیرون بیاورید (درصورتی که باطری شما از نوع شارژشونده می‌باشد، دقت کنید حتماً شارژ آن خالی باشد) و دوربین را در یک پارچه تمیز و نرم بپیچید

و در جای خشک و دور از گرد و خاک نگهداری کنید و چنانچه دوربین شما از نوعی است که لنز آن قابل تعویض است، لنز و بدنه را با نصب کلاهک‌های مخصوص آنها به صورت جداگانه قرار دهید.

3. روشن نمودن و به کار انداختن دوربین در دوره های مشخص:

برای نگهداری دوربین در زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، گاهی لازم است باطری‌ها را در دوربین قرار دهید و شروع به عکسبرداری کنید،

این عمل باعث می‌شود تا قسمت‌های متحرک آن به کار افتد. سعی کنید قبل از استفاده مجدد از دوربین قسمت‌های مختلف آن از جمله سرعت، دیافراگم و نورسنج را کنترل نمایید.

4. به طور منظم دوربين را تميز كنيد.               (این مورد یکی از خدمات رایگان شرکت ایده آل دوربین میباشد)

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

  • همانگونه که گفته شد ترشحات آب و مواد اسیدی و خاک و ماسه بزرگ‌ترین دشمن دوربین هستند. پس سعی کنید همواره پس از استفاده از دوربین آن را خوب پاک کنید.
  • برای تمیز کردن قسمت‌های خارجی دوربین اول آن را با پارچه‌ای نرم پاک کنید،
  • چنانچه لکه‌ای در روی لنز یا دریچه دید «ویزور» مشاهده کردید، آن را با پارچه مخصوص لنز پاک‌کن تمیز کنید.
  • همیشه به خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن سطح لنز فقط از فرچه بادی یا دستمال و محلول‌های مخصوص که برای این کار ساخته شده، استفاده شود.
  • این وسایل در بسته‌بندی‌های کوچک و به قیمت ارزان در فروشگاه‌های لوازم عکاسی وجود دارد که باید یکی از آنها را برای کیف عکاسی خود تهیه کنید.
  • اگر عکاس حرفه ای یا نیمه حرفه ای نیستید که از دوربین خود به شدت کار می کشند، باید به دوربین خود برسید و هر چند وقت یک بار آن را تمیز کنید.
  • اگر دوربین خود را به صورت مکرر تمیز کنید عمر آن را بیشتر کرده اید.
  • با استفاده از دستگاه های مکنده دستی اطراف دکمه ها و Visor دوربین خود را تمیز کنید.
  • استفاده از پارچه ماکروفیبر برای تمیز کردن و زدودن گرد و غبار از روی LCD مناسب است، اگر چه لباس نخی هم برای این کار مناسب است.
  • قطعاً برای تمیز کردن لنز پیشنهاد می کنیم که از پارچه ماکروفیبر استفاده کنید،
  • اما بهتر است قبل از آن از دستگاه های مکنده دستی استفاده کنید و گرد و خاک را از روی لنز پاک کنید و بعد از آن از پارچه ماکروفیبر استفاده کنید.
  • یادتان نرود که محل اتصالات الکتریکی روی دوربین و لنز را هم تمیز کنید تا از مشکلات احتمالی ارتباطی بین دوربین و لنز جلوگیری کنید:
  • باتری دوربین را در بیاورید و با استفاده از پارچه پاک کننده لنز قسمت های طلایی رنگ زیر باتری در دوربین که واسط ارتباطی باتری با دوربین هستند را تمیز کنید.
  • و در نهایت، با دقت بالا و با استفاده از وسائل مخصوص می توانید سنسور دوربین خود را تمیز کنید.

5. از وسایل عکاسی خود در داخل کیف دوربین محافظت کنید:

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

بدیهی است، اما ضروری.

سعی کنید در داخل خانه هم وسائل عکاسی خود را در داخل یک کیف ایمن و محکم نگهداری کنید. وقتی در حرکت هستید، استفاده از یک کیف کوله پشتی می تواند راحت تر باشد، اگر می خواهید با هواپیما سفر کنید بهتر است به اندازه کیف دوربین خود توجه کنید

6. یادتان نرود کیف دوربین را هم تمیز کنید.

بهتر است دوربین و لنز را تمیز و سالم نگه دارید، اما اگر گرد و غبار و کثیفی ،در کیفتان باشد کار شما را خراب می کند. لازم نیست بعد از هر بار عکاسی کیف دوربین را تمیز کنید اما هر ماه یک بار خوب است که داخل کیف را تمیز کنید.با توجه به این مسئله، اگر دوربین را به ساحل می برید، پیشنهاد می کنید هر شب کیف دوربین خود را تمیز کنید، و ترجیحاً از لایه های ضد آب کیف دوربین استفاده کنید تا مانع نفوذ آب و ماسه از بین زیپ کیف به داخل آن شوید.

صدای شن هایی که لایه حلقه فوکوس لنز رفته اند شبیه ناخن کشیدن بر روی تخته سیاه است.

7.نرم افزار دوربین (Firmware) خود را به روز کنید.       (این مورد نیز یکی  دیگر از خدمات رایگان شرکت ایده آل دوربین میباشد):

معمولاً شرکت های سازنده دوربین های DSLR هر چند وقت یک بار نرم افزار های دوربین را تحت عنوان Firmware به روز می کنند، معمولاً در ماهی که دوربین جدیدی از هر شرکت وارد بازار می شود برای دوربین های قدیمی تر نسخه جدیدی تولید می شود.

با به روز کردن نرم افزار دوربین می توانید از معایب احتمالی دوربین جلوگیری کنید و یا حتی قابلیت های جدیدی به دوربین خود اضافه کنید، مانند دقت و سرعت بالاتر در فوکوس کردن.

راه های جلوگیری از خرابی دوربین و لنز

به وب سایت شرکت ایده آل دوربین سر بزنید و یا تلفنی در مورد آخرین نسخه نرم افزار دوربین خود تحقیق کنید، و آخرین نسخه آن را با نسخه ای که در دوربین شما نصب شده است مقایسه کنید. اگر لازم دیدید نرم افزار دوربین خود را به روز کنید.

اگر به روز شدن دوربین را خیلی حیاتی و بحرانی ندیدید، پیشنهاد می کنیم چند روز از آمدن Firmware جدید  برای دوربین خود صبر کنید و بعد آن را بر روی دوربین خود نصب کنید، تا اگر مشکل احتمالی ای در Firmware وجود داشت در این چند روز برطرف شود.

 

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن
آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون 
آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی 

 

 

 

 

نظرات

دوست من مدل دوربین‌تون رو نگفتید، اما با توضیحاتی که دادید این طور برداشت می‌شه که ایراد از لنز هستش. اگر براتون مقدوره دوربین و لنزتون رو به کارشناسان ما برای عیب یابی نشان بدید. عیب یابی و تعیین هزینه‌ی تعمیر کاملاً رایگان است و اگر شما با هزینه‌ی تعمیر پیشنهادی موافقت نکنید، دوربین / لنز به همان شرایط اولیه‌ تحویل شما خواهد شد.

یکشنبه 1402/12/20 14:42

من درحال عکاسی بودم تقریبا برای چند دقیقه کوتاه با اینکه روشن بود هیچ عکسی نگرفتم و بعدش که اومدم عکس بگیرم صفحه نمایش کاملا تار شد و هرچه میزدم روی صفحه فوکوس نمیکرد و دکمه ی شاتر رو که فشار میدادم عکس نمیگرفت اما اگه لنز حالت فوکوس اوتوش رو خاموش کنم با همون صفحه نمایش تار عکس میگیره

جمعه 1402/12/18 15:57

سجاد عزیز درود بر شما
خوشبختانه ، با خاموش کردن دوربین قبل از ثبت عکس 30 ثانیه، هیچ خطری متوجه به دوربین یا شاتر دوربین شما نیست.

شنبه 1400/10/25 09:51

سلام
سرعت شاتر روی 30 ثانیه بود و قبل از اینکه زمانش به پایان برسه و عکس ثبت بشه دوربین رو اشتباها خاموش کردم
ایا مشکلی برای دوربین پیش میاد در این صورت؟

شنبه 1400/10/25 02:19

دوست عزیز جناب حسین محمدی
زردی LCD طبیعیه و به مرور زمان اتفاق می‌افتد که بایستی تعویض گردد. اما بیرون آمدن و گیر کردن لنز و فلش و احتمالاً ERROR دادن لنز در هنگام بسته شدن یا خاموش شدن ، نشان دهنده‌ی ضربه خوردگی شدید به دوربین است و پس از رؤیت دوربین توسط کارشناسان ما، می‌توان به شما گزارشی از میزان خسارت دوربین و یا لنز به شما ارائه داد.
جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر با بخش تعمیرات شرکت ایده‌آل دوربین با شماره 66749494-021 تماس بگیرید.

پنجشنبه 1400/10/02 10:54

دوست عزیز جناب عظیم، خاموش کردن دوربین در حالت شاتر باز هیچ آسیبی به لنز یا دوربین نمی‌زند.

پنجشنبه 1400/10/02 10:42

سلام دوربین من کنون هست الان بعد از چندماه از کمد بیرون آوردم لنز فلشش بیرون اومده دیگه داخل نمیره؟چکارکنم.؟احساس میکنم صفحه دوربین هم کمی زرد نشون میده علت چی میتونه باشه لطفاراهنماییم کنید

چهارشنبه 1400/10/01 22:49

سلاموقت بخیر
دوربین در حالت عکس بردار با شاتر ۳۰ ثانیه بود اشتباها خاموشش کردم
آیا به دوربین یا لنز آسیب زدم؟

سه شنبه 1400/09/30 22:03

دوست عزیز جناب حمید رضایی ، قطعاً راهی برای درست کردنش وجود داره. شما با شماره 02166749494 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

شنبه 1400/08/15 10:03

سلام. من یه دوربین کنون 2000d دارم که یه مشکلی داره. کلا هر جا که هست تصویر رو کسی میگیره. یعنی انگار دوربین چرخیده و صاف نیست. یه جایی روی پایه قرار میدم و فیلمبرداری میکنم تصویر رو بد میگیره مجبورم تو ادیت از کادرم بزنم و صفحه رو نرمال کنم. راهی هست که بشه درستش کرد؟

جمعه 1400/08/14 19:00

سرکار خانم احمدی، صدای تولید شده باید توسط کارشناس متخصص کانن سری D شنیده بشه تا بشه بهتون اطلاعات درست داد. بهترین کار اینه که شما دوربین رو به متخصص ما نشون بدید اگر صدا ناشی از گرد و غبار باشه بهتون میگن. چه بسا دوربین‌هایی بودند که با یه سرویس رایگان، مشکلشون برطرف شده.

یکشنبه 1400/05/10 11:46

سلام من دوربین ۸۰d کنون دارم وقتی خاموش و روشن میکنم اندازه ۲ تا ۳ ثانیه صدای حالت تیک تیک ساعت میده میخواستم بدون دلیلش چی هست اگه بگید ممنون میشم ، ممکن هست ب خاطره گرد و قبار باشه ؟

پنجشنبه 1400/05/07 00:18

دوست عزیز ، افرادی که دوربینشان به مشکل خورده‌ و در این قسمت کامنت گذاشته‌اند، با ارسال مشخصات پروفایل برای بخش تعمیرگاه ، از طرف تعمیرگاه با آن‌‌ها تماس تلفنی برقرار می‌گردد تا مستقیماً با آن‌ها کانکت شوند.
همانطور که خودتان فرمودید دراینجا بایستی در خصوص مقالات به بحث و درج دیدگاه پرداخت و برای اعلام خرابی مستقیماً با شرکت تماس گرفت و یا در اینستاگرام شرکت به نشانی idealcameraa با ادمین اینستاگرام در تماس باشند

دوشنبه 1399/12/18 11:50

پاسخ این بندگان خدا رو هم بدید بد نیست
نگین اینجا محل اعلام نظر است نه پرسش و پاسخ

سه شنبه 1399/12/12 13:21

سلام.
ببخشید من امروز با دوربینم عکس گرفتم بعد از چند دقیقه داخل ویزور وقتی که میخوام عکس بگیرم نور قرمز رنگ ایجاد میشه مشکلش چیه؟!
لطفا جواب بدین

دوشنبه 1399/07/28 15:53

سلام من دوربین نیکون D90 دارم ازش زیاد استفاده نشده . یه مرتبه دکمه ی شاتش دیگه کار نکرد وسط عکاسی . و روی دوربین error میزنه
لطفا راهنمایی کنید ممنون

سه شنبه 1398/09/12 11:22

سلام لنز من رطوبت گرفت باید سرویس بشه ایا مشکل ساز نیست سرویس بشه

چهارشنبه 1398/07/03 17:45

سلام ایا می شود دور بین کانن فلیمی را دیجیتال کرد

پنجشنبه 1398/06/14 17:45

سلام آیا پاک کردن شاتر مشکلی ایجاد میکند؟

دوشنبه 1398/01/12 17:12

سلام .دوربینم کانن1300d
درحال عکس میگهchange the battey pack
باطری هم عوض کردم همین مشکل دارم
ی سوال. باتری. اصلی برای دوربینم تا چ تاریخی هست

دوشنبه 1397/11/15 20:15

سلام وقت بخیر
من ی دوربین کانن SX 60 HS دارم موقع فیلم برداری خیلی برفک تو صفحه نمایش داره وفیلمشم بی کیفیت با برفک زیاد وقتی رو 3پایه نصب میشه لرزش داره و دائم فکوس میکنه
تا حالا ضربه نخورده
لطفا راهنمایی کنید
ممنون از شما

جمعه 1397/11/05 11:46

سلام و خسته نباشید، دوربین من امروز از دستم افتاد ارتفاع یک متری البته تو کیف بود به نظر شما مشکلی پیش میاد؟ الان شرایطشو ندارم چکش کنم میشه پاسخ بدین بی زحمت، ممنون

چهارشنبه 1397/10/26 20:25

دوربین Canon 70D من بردش خرابه هزینه تعمیرش چقدر میشه ?

چهارشنبه 1397/08/02 17:44

با سلام
بنده یک دوربین s3is دارم که اخیرا در هنگام زوم بطور ناگهانی خاموش میشه . میخواستم اگر امکان داره راهنمایی بفرمایید که مشکل از چی میتونه باشه.
پیشاپیش سپاس

شنبه 1397/07/28 23:30

سلام! من یه دوربین عکاسی دیجیتال خانگی کوچک دارم لنزش خراب شده آیا امکان تعویض لنز دوربین با کیفیت پیکسل بالاتر که قابلیت فولو فوکوس داره هست. دوربین 13 مگاپیکسل داره.

جمعه 1397/06/09 01:35

سلام خسته نباشید
من دوربینم کنون700d هستش امروز داشتم عکس می‌گرفتم بعدش متوجه شدم که نصف عکس ها اصلا سیو نشده و ازون به بعد دیگه هرچی عکس گرفتم سیو نشد و چراغ کوچیک جای محل کارت حافظه همش روشنه چیکار باید بکنم؟

پنجشنبه 1397/05/25 17:29

سلام دوربین کانن من مدتی که قسمت لنزش هنگام عکس گرفتن گاهی به شدت میلرزه و تکان های شدید میخورد و تصویرو با تاخیر نشان میدهد دوربین روی سه پایه قرار داره و فقط به منظور عکس 3*4 استفاده میشود ممنون میشم دلیل شو توضیح بدید

سه شنبه 1397/05/16 08:26

من یه دوربین کنون خانگی دارم هنگامی که نوار میزاری و میخوای فیلمو نگاه کنم صدا قطع وصل میشه و نوار های نقره ای رو تصویر قرار میگیره و صفحه موج برمی داره چیکارکنم؟

پنجشنبه 1397/03/24 17:26

دوست عزیز سلام ،در این خصوص باید گفت که بله نوسان برق به دوربین آسیب میزنه اما اتصال USb تنها زمانی ممکنه که به دوربین آسیب بزنه اونم زمان اتصال یا جدا کردن دوربین به درگاه USb است.
برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دوربین ، کافیه که زمانی که میخواید دوربین رو به USb وصل کنید یا از اون جدا کنید، خود دوربین خاموش باشه و پس از اتصال یا جدا سازی دوربین رو روشن کنید.
به عبارت دیگه اول دوربین رو خاموش کنید ، USb رو وصل کنید و بعد دوربین رو روشن کنید تا کانکت بشه ... و برای جدا کردن هم اول دوربین رو خاموش کنید USb رو جدا کنید و بعد اگر خواستید دوباره دوربین رو روشن کنید.

دوشنبه 1397/02/24 11:46

سلام من قبلا شنیده بودم اتصال دوربین به کامپیوتر به دوربین آسیب می زنه و نوسانات برق ممکنه اونو خراب کنه . ولی من می خوام از نرم افزار دراگون فریم استفاده کنم و مجبورم دوربینم رو مدام به کامپیوتر وصل کنم . این مطلب درسته که خراب میشه؟

شنبه 1397/02/22 10:36

سلام، بسیار بسیار مفید بود، متشکرم.

دوشنبه 1396/11/09 15:11

ایمان اکبری عزیز ، درود بر شما
باتری ها در دوربین‌های جدید ، همانند سابق نیاز به شارژ چندین ساعته ندارند، در خصوص باتری شما نیز باید گفت اگر شارژر شما مجهز به قطع کن الکتریکی پس از شارژ باتری است ،‌ منتظر باشید تا شارژر خودش جریان الکتریکی و شارژ باتری را قطع کند اما اگر شارژر شما این قابلیت را ندارد، شارژ باتری طی همان یک ساعت و نیم - دو ساعتی که فرمودید کفایت می‌کند

شنبه 1396/11/07 09:20

سلام
من دوربین کنون D5300رو خریدم.
میخواستم ببینم آیا باتری دوربین به شارژ اولیه نیاز داره یا همون شارژ 2ساعت که تعریف شده کافیه؟
ممنونم

پنجشنبه 1396/11/05 14:08

دوست عزیز با توضیحاتی که دادید، احتمال به خرابی در چند بخش دوربین می‌رود که ممکن است فقط یک بخش خراب شده باشد و یا ممکن است همزمان چند بخش معیوب شده باشند ، لذا این مورد حتماً باید توسط کارشناس دیده شود تا بتوان نظر درستی داد.

دوشنبه 1396/06/13 09:40

سلام وقتتون بخیر. من به تازگی یک دوربین nikon d7200 خریداری کردم که ا روز اول احساس کردم کیفیت خوبی ندارد. حدود 300 شات خورده ولی این اواخر وقتی شات میزنم صدای باز شدن شاتر مشخص است ولی دیگه دوربین به حالت هنگ می مونه. و عکس نمیگیرد. و جدیدا دیگه هیچ کاری نمیشه با دوربین انجام داد. میشه لطفا راهنماییم کنید.

یکشنبه 1396/06/12 12:17

جناب آقای امیری عزیز :
ضمن سپاس از پرسش مطرح شده به اطلاع می رسانم که آخرین نسخه فریمور در رابطه با لنز EFS-55-250 Canon ، نسخه 1.0.3 است .
صورتی شدن عکس های شما به احتمال زیاد به سبب عدم تنظیم صحیح وایت بالانس است .

سه شنبه 1396/05/24 12:19

با سلام ایا برای لنز EFS-55-250 Canon آپدیت بالاتر 1.0.0 وجود داره ؟
و اینکه صورتی شدن عکس از چی میتونه باشه ؟

دوشنبه 1396/05/23 19:04

دوست عزیز ، دوربین کداک شما به احتمال زیاد درست میشه ، فقط مدل دوربینتون رو بهمون بگین

سه شنبه 1396/03/30 11:38

سلام ، با تشکر از توضیحاتتون. من دوربین دیجیتال kodak رو از کسی امانت گرفتم و از اون برای عکس برداری از نمونه ای که زیر میکروسکوپ نوری قرار داره استفاده کرده ام . و احساس میکنم در اثر تماس عدسی لنز دوربین با چشمی میکروسکوپ خطوطی بر روی عدسی ایجاد شده (البته نمیدونم قبلش وجود داشته یا خیردقت نکردم زمانی که امانت گرفتم ) سوالی که از حضور شما دارم با توجه به اینکه لنز دوربین جدا نمیشه آیا امکان تعمیر اون وجود داره یا خیر ؟ و اینکه این خطوط روی کیفیت تصاویر دوربین تاثیر می گذارد ؟ ممنون

سه شنبه 1396/03/30 00:07