منوی تعمیرگاه دوربین

500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 1 تا 50)


500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 1 تا 50)

 تصویربرداری (Video Capture)

 

بر روی دوربین چه امکاناتی دارید؟

هر دوربین ویژگی های بسیار گوناگونی دارد. در این جا برخی از کارکردهای اصلی آن ها و آن چه را که ممکن است به کار آید را به شما می شناسانیم.

1- حالت خودکار

شما می توانید برای تصویر برداری آسان تر، فرمان های مهمی هم چون تنظیم فاصله یا فوکوس (Focus) و نوردهی (Exposure) خواهد بود تا تصویری تا حد امکان خوش منظر به دست آید. این گزینه به ویژه هنگامی که شما زمان زیادی برای تنظیم دستی (Manual) ندارید، سودمند است.

2- کار تنظیم دستی

هر زمان که می توانید فرمان دستی را به کار گیرید، تا جایی که می توانید با فرمان های دستی تصاویر خود را بهبود ببخشید، به گونه ای که صحنه ها واضح (Sharp) و تراز رنگ ها درست ضبط شوند. به کارگیری فرمان ها زمان می برد تا در آن ورزیده شوید، اما با این فرمان ها، نوآوری بیش تری را می توان به انجام رساند.

3- فرمان زوم ( Zoom Control)

فرمان زوم را معمولاً نوآموزان بیش از اندازه به کار می گیرند. زوم امکان فوق العاده است تا تصویر را پیش بکشد یا پس براند، اما برای بیننده ی آن تصاویر، دشوار است که این دگرگون شدن ها را هموار کند. هرگاه توانستید، به جای زوم پیش، بکوشید با دوربین به موضوع نزدیک شوید.

4- صفحه ی نمایش (Screenplay)

هر دوربین تصویربرداری گونه ای از صفحه ی نمایش LCD دارد. این صفحه به دو هدف ساخته شده است: نخست این که شما می توانید چهارچوب تصویری را که می خواهید ضبط کنید، ببینید و دوم آن که، این صفحه برای نمایش و مرور آن چه که ضبط کرده اید، به کار می آید.

5- نگهداشت باتری (Conserving Power)

صفحات LCD نسبت به نمایاب ها (View Finder)  باتری بیش تری مصرف می کنند، بنابراین اگر میخواهید باتری، دوام بیشتری آورد آن را خاموش کنید. خوشبختانه بیش تر دوربین ها اندازه نمایی (Indicator) روی صفحه ی نمایش خود دارند که نشان می دهد چه اندازه از باتری شما باقی مانده است.

6- اندازه صفحه نمایش (Screen Size)

اندازه صفحات LCD از 7/4 اینچ تا 7/2 اینچ (9 تا 4.5 سانتی متر) متغیر است. به یاد داشته باشید که این صفحات را از قطرشان اندازه می گیرند تا این شماره ها به دست آید.

7- در دیدرَس (In View)

بیش تر دوربین های تصویربرداری دیجیتال نه تنها از صفحه ی نمایش LCD بلکه از نمایاب نیز بهره مند هستند. این عدسی چشمی کوچک برای ترکیب نماها (ترکیب بندی) به کار می آید. گونه های سیاه و سفید و رنگی نمایاب ها در دسترس است.

8- دیدگاه (View Point)

نمایاب های سیاه و سفید برای تصویربرداران کارآزموده، پسندیده تر است. چرا که کنتراست (تضاد روشنی و تیرگی) و اندازه ی نوردهی را بهتر بازنمایی (representation) می کند.

9- Sound Bite

دوربین های تصویربرداری دیجیتال، صدا را نیز دیجیتال ضبط می کنند. به طور کلی دو گونه ضبط صدا موجود است: PCM  و Dolby Digital. هر دو روش استریو هستند و معمولاً این امکان را می دهند که رد صدای نو (Sound track) بر روی تصویر موجود، ضبط شود که آن را به عنوان صداگذاری (Audio Dub) می شناسند.

10- یکنواخت روانه شو (Going Steady)

بسیار پیش آمده که دوربینی را در دست گرفته اید اما به اندازه کافی نتوانسته اید آن را بی لرزش نگه دارید. از تثبیت گر تصویر (Steady Shot/Image Stabilizer) کمک بگیرید تا این تکان ها را نرم تر و کم تر کند. دوربین،خودکار اندکی از حرکات غیر ضروری را ازمیان می برد. این کار به ندرت در افت کیفیت تصویر تأثیرگذار است.

11- زمان روشن کردن (Lighting – up time)

در نماهایی که پس زمینه بسیار روشن و پیش زمینه بسیار تاریک است و جزئیات را به سختی می بینید، گزینه جبران نور پس زمینه (Back Light Compensation) تأثیر فوق العاده ای می گذارد. از این گزینه برای کاستن روشنایی پس زمینه و بیرون کشیدن جزئیات پیش زمینه به کار بگیرید. مانند تصویربرداران شما نیز نماهای بسیار بهتر و جذاب تری خواهید گرفت.

12- میانه (The go - between)

حالت میانه و مؤثری بین گزینه ی حالت تمام خودکار(Automatic) و فرمان کاملاً دستی هست و آن حالت برنامه ریزی شده ی نوردهی خودکار است بنام AE یا (Auto Exposure Program). این گزینه ها روی تمام دوربین های تصویربرداری دیجیتال در دسترس است. در این گزینه ها نوردهی (Exposure)، تراز سفیدی (White Balance)، سرعت نوربند (Shutter Speed)، به ویژه برای شرایط مشخصی، از پیش میزان شده است. این شرایط نوری مانند؛ ساحل و آسمان (Beach/Sky)، ماسه و برف (Sand/Snow)، نور کم (Low Light)، مسابقات ورزشی (Sport) و خال نور (Spot light) است.

13- Making a move

پیاده کردن تصاویر و صداها از دوربین به کامپیوتر بسیار آسان است. بسته به اتصالات کامپیوتر شما، می توانید FireWire یا USB به کار بگیرید. هر دو روش حجم بالای داده ها را به تندی به کامپیوتر می رساند و به محض رساندن داده ها، شما می توانید، تدوین را آغاز کنید.

14- برونداد و درونداد (In and Out)

 رابطه FireWire برای رساندن تصاویر و صداها از دوربین به کامپیوتر به کار گرفته می شود. این را با DV-out روی دستگاه ها نشان می دهند. بعضی از دوربین های فیلم برداری DV-in/out دارند، به این معنی که شما تصاویر و صدار را از کامپیوتر به دوربین خود، می توانید پس بفرستید.

رابط FireWire بیش تر با IEEE-1394 یا DV-in/out شناخته می شود، اما همه ی آن ها یکی هستند.

15- تصویر ثابت دیجیتال (Digital Stills)

بسیاری از دوربین های تصویربرداری اکنون می توانند تصویر ثابت (عکس) نیز بگیرند. این کار بسیار ساده است چرا که دوربین تصویربرداری شما دکمه ای برای عکس گرفتن دارد (Photo Button). این دکمه عکاسی با دکمه تصویربرداری از نظر شکل ناهمگون درست شده است تا با یکدیگر اشتباه نشوند.

16- سوکت میکروفون یا صدابر (Microphone Sockets)

گاهی شما میخواهید یک میکروفون اضافی (بیرونی) به دوربین خود وصل کنید تا صدایی با کیفیت حرفه ای به دست آورید. همه دوربین های تصویربرداری دیجیتال سوکت میکروفون را ندارند، بنابراین از پیش بررسی کنید. هم چنین، سوکت گوشی ها (Headphone) روی همه مدل ها نیست، اما آن ها به ویژه برای پایش صدایی که دوربین شما ضبط می کند، بسیار سودمندند.

17- تنظیم دستی فاصله (Manual Focus)

حلقه ی تنظیم دستی فاصله به دور استوانه عدسی، بر بیش تر دوربین های گرانبهای تصویربرداری دیجیتال جای گرفته است و شیفتگان را هدف قرار داده است. حلقه به دور عدسی می چرخد و شما را قادر می سازد، تنظیم فاصله را به طور دستی انجام دهید.

18- Old meet new

ورودی یا درونداد آنالوگ (input) ممکن است، اندیشه ای ساده به نظر رسد، اما این دروندادها یا ورودی ها می تواند بی اندازه سودمند باشد. آن ها دستگاه های آنالوگ مانند VCR (ویدئوهای خانگی) را می گذارند که با سیم به دوربین تصویربرداری متصل شوند. ممکن است که تصاویر آنالوگ را بر روی نوار، دیسک یا دیسک سخت به صورت دیجیتال ضبط کنیم. باز-رساندن نوارهای قدیمی آنالوگ به دیجیتال و حتی ضبط برنامه ها از تلویزیون با اهمیت و خوشایند است!

چگونه یک دوربین تصویربرداری بخریم

19- بودجه را مشخص کنید (Set a Budget)

درباره بودجه ای که برای خرید دوربین می خواهید کنار بگذارید، تصمیم بگیرید. اگر واقع بینانه نگاه کنید، می تواند به شما در تصمیم گیری درست کمک کند. چرا که هزینه دوربین تصویربرداری می تواند از 000,150 تومان تا چند میلیون تومان در نوسان باشد.

20- سازگاری را بررسی کنید (Check Compatibility)

فرمت ضبط را برگزینید و با خود بیندیشید که چرا آن را برگزیدید. توجه داشته باشید چه ابزاری هم اکنون دارید و اطمینان حاصل کنید که دوربینی که میخواهید بخرید با این ابزارها کار می کند یا این که باید پول بیشتری بپردازید تا ابزار نوری نو بخرید که تازه بتوانید، فیلم های خود را ببینید.

21- نیاز شما (Your Needs)

تصمیم بگیرید که به چه ویژگی هایی از دستگاه نیاز دارید و همچنین از چه ویژگی هایی از دستگاه می توانید، چشم بپوشید. این موضوع به شما کمک می کند که بودجه خود را مشخص کنید، ببینید چگونه فیلم سازی می خواهید باشید.

22- بیازمایید (On Test)

همیشه پیش از خریدن دوربین تصویربرداری دیجیتال، آن را بیازمایید. دست کم شما باید بدانید هنگام در دست گرفتن آن چه حسی دارید، آیا فکر می کنید با آن راحت هستید. آیا به اصطلاح خوش دست است یا نه!

23- اهمیت اندازه (Size Matters)

آیا اندازه دوربین اهمیت دارد؟ بله، اندازه دوربین تصویربرداری مهم است. به این معنی نیست که مدل های بزرگ تر بهترند، بلکه به این معنی است که برای بسیاری از مردم کار کردن با مدل های کوچکتر دشوار است. دکمه ها در بعضی از این مدل ها بسیار کوچک می شوند و حساس نیستند. به همین سادگی، داشتن دوربینی که دوست ندارید به کارش بگیرید، برتری به شمار نمی رود.

24- 3CCD

دوربین دارای 3CCD به چه معنی است؟ بعضی از دوربین های تصویربرداری دارای یک CCD هستند. CCD کوته نوشتِ CCD=Charge Coupled Device است. هر CCD به یکی از نورهای آبی، سبز یا قرمز حساس می باشند.

این CCD سیگنال ها را به تصویر تبدیل می کند. مدل های 3CCD کیفیت تصویر بسیار بهتری به ما می دهند، اما به همان نسبت گران تر هستند. یقیناً اگر بیش تر می خواهید کارهای سینمایی انجام دهید، ارزشش را دارد، اما ضروری نیست.

25- تدوین رایگان (Edit for Free)

بسیار محتمل است که شما نرم افزار تدوین را به همراه دوربین دیجیتال تصویربرداری، رایگان دریافت کنید. این نرم افزار می تواند برای رساندن تصاویر، صدا و تصاویر ثابت (عکس) از دوربین به کامپیوتر به کار گرفته شود و حتی به شما این امکان را بدهد که تصاویر خود را روی DVD رایت کنید. سیستم های کامپیوتر خود را نخست بررسی کنید که آیا با دوربین سازگاری دارد یا خیر.

متعلقات اساسی (Essential Accessories)

اگر می خواهید از دوربین تصویربرداری خود بیش ترین بهره را ببرید، ارزشش را دارد که چند ابزار اضافی برای کمک به خود فراهم کنید. شمار زیادی از این متعلقات شگفت آور، در بازار فروخته می شوند. اما تنها چندتا از آنها واقعن ضروری هستند. در این جا گزینه های ضروری را به شما پیشنهاد می کنیم.

26- سه پایه ها (Tripods)

به کارگیری سه پایه، بهترین راه پایدار و سنگین کردن تصویر (Rock - Solid) است. به دنبال سه پایه ای قوی و استوار باشید که حرکات نرم و بی سکته ای به شما بدهد. حرکات رو به بالا، رو به پایین، حرکات چپ به راست و راست به چپ را باید بتوانید هنگامی که دوربین را روی کلگی سه پایه سوار می کنید، نرم و یکنواخت انجام دهید. در بعضی از سه پایه ها، تراز یا شاقولی کار گذاشته شده که تراز بودن سه پایه و در نتیجه نمای دوربین را نشان دهد.

27- باتری های یدکی (Spare Batteries)

اگر در فضاهای بیرونی می خواهید تصویربرداری کنید، داشتن دست کم یک باتری یدکی، (باتری شارژ شده) ضروری است. به این شیوه در صورتی که باتری شما تمام شده باشد، بی درنگ باتری یدکی را جایگزین می کنید و از نماهای تکرار نشدنی، چیزی را از دست نمی دهید. هم چنین اگر به جاهایی می روید که نمی توانید باتری خود را شارژ کنید، داشتن چند باتری یدکی را پیشنهاد می کنیم.

28- حافظه های اضافی (Extra Storage)

به هر فرمتی که ضبط می کنید، بسیار ضروری است که حافظه اضافی برای تصویربرداری داشته باشید. بکوشید هرگاه که ممکن بود، نوارهای اضافی DVD یا کارت های حافظه با خود داشته باشید.

29- پاک کننده ها (Cleaner)

با پارچه ویژه پاک کننده لنز، می توانید عدسی دوربین را پاک کنید تا از این که همه تصاویر شما با تارمویی یا ذره گرد و خاکی دیده شود، دل آزرده نشوید!

30- زیر پوشش (Going Undercover)

شما از این که برخی از مردم، میلیون ها تومان هزینه خرید دوربین تصویربرداری می کنند، شگفت زده می شوید. اما هنگامی که می خواهید در باران تصویربرداری کنید، درباره خرید پوشش برای محافظت از دوربین درنگ نکنید. شگفت زده نشوید، آگاهانه گام بردارید. قطره ای از باران اگر درون دستگاه شما رود، ممکن است سرمایه ای که برای خرید دوربین هزینه کرده اید، به هدر رود.

31- فیلتر نور آسمان (Skylight Filter)

فیلتر Skylight اگرچه کار اصلی اش جلوگیری از امواج UV یا ماورای بنفش است. برای محافظت از عدسی شما از خش یا صدمات دیگری مانند گرد و خاک و ... روی آن پیچ می شود. این فیلتر هیچ تأثیری بر روی تصاویر شما نمی گذارد. این فیلترها در اندازه های گوناگون ساخته شده اند.

32- فیلتر نور (Light Filters)

فیلتر خنثی یا کاهنده () نیز ضروری است. این فیلتر اندازه نوری که به درون عدسی دوربین را می یابد را کاهش می دهد. اما بر ضبط رنگ ها تأثیری نمی گذارد. هنگام تصویربرداری در شرایط بسیار روشن مانند ساحل یا پیست اسکی عالی است. این فیلتر برای دستگاه تصویربرداری شما، به ویژه هنگامی که به سفر می روید، با ارزش است. بنابراین در برنامه ریزی برای تصویربرداری فصل ها را از یاد نبرید.

33- میکروفون ها یا صدابرها (Microphones)

دوربین شما دارای میکروفونی است که در درون دستگاه جای داده است. اما گاهی این میکروفون آن چنان که می خواهید، صداها را به گونه ای مؤثر و دقیق، زبردستانه یا استادانه، ضبط نمی کند.

اگر شما کیفیت صدای عالی می خواهید، در فکر خرید میکروفونی بیرونی باشید. این میکروفون بیرونی (External) می تواند به سوکتی بر روی دوربین شما متصل شود اگر دوربین شما چنین سوکتی داشته باشد، میکروفون ها می توانند یک سویه (از یک سو صدا را ضبط کند)، دوسویه یا همه سویه باشند.

34- گوشی ها (Headphones)

اگر دوربین شما سوکت گوشی دارد، آن را به کار گیرید. دوربین ها آن چنان که ما می توانیم، صدا را "نمی شنوند"، آن ها تنها همه صداها را ضبط می کنند. گوش کردن با دستگاه گوشی به آن چه دقیقاً میکروفون در حال ضبط است به شما کمک می کند هنگام تصویربرداری های بلندمدت از مسائلی که در صدابرداری پیش می آید، پرهیز کنید.

35- جا به جایی ابزار شما (Carrying Your Equipment)

خب، شما همه این متعلقات را دارید، درباره ی جا به جایی آن ها چه می کنید؟ پیش از خریدن کیف، ساک،کوله، به اندازه و سنگینی ابزار اضافی یا متعلقات تان توجه کنید. اطمینان حاصل کنید هرچه که می خرید، تکیه گاه ها و بالشتک های کافی نیز برای ابزار حساس و شکننده شما دارد.

شگرد (Technique)

فیلم سازی (Video Making) تنها به ابزار نیست – یک کارگردان خوب با شگردی نو نماهای تکان دهنده ای را می گیرد، حتی اگر پول خرید بهترین ابزار را نداشته باشد. در این جا چند اصل، بایدها و نباید ها و نیز نکات حرفه ای را پیشنهاد می کنیم.

قواعد بنیادی فیلم سازی (The Basic Rules of Video Making)

36- پیروی از راهنمایی ها (Following Guidelines)

یکی از دوستان فیلم ساز منروزی درباره نکته ای از فرآیند فیلم سازی می گفت: «در فیلم سازی قانونی وجود ندارد.» پس از چند جمله دیگر، او این عبارت را به کار برد: «یکی از قوانینی که شما باید بیاموزید این است که...»

قابل فهم است چگونه یک نوآموز احساس می کند، اصول بسیاری برای آموختن هست. اما به یاد داشته باشید: بیش تر قوانین،  واقعاً راهنمایی های فنی برای در پیش گرفتن شیوه ای خوب است تا دستورهای سَبک آورانه.

37- زبان ویژه (The Lingo)

آموختن زبان فیلم سازان سودمند است، هنگامی که می خواهید برای خود فیلمی بسازید. به مجرد این که زبان ویژه را دریافتید، آن گاه با خاطری آسوده می دانید که چه انجام دهید و چگونه انجام دهید.

از هر واژه فنی که در این کتاب به آن برمی خورید، یادداشت بردارید و آن را بیاموزید. بخشی از آن تفریحی است و این کار به شما کمک خواهد کرد به خود در نقش کارگردان و فیلم بردار نگاه کنید.

38- گلچین کنید (Be Selective)

فکر نکنید هر لحظه و هر رخدادی را باید تصویربرداری کنید. بهترین فیلم های خانوادگی هنگامی به دست می آید که شما لحظات پر جنب و جوش و بامزه یا نمایشی را گلچین کنید. چشم های خود را از بیرون، به معرکه (Outset)، برای گزینش لحظات، تیز کنید و برای تدوین آن ها خود را آماده نگاه دارید!

39- کوتاه نگاه دارید (Keep it Brief)

مدت هر کلیپ (Clip) خود را در کم ترین اندازه ممکن نگاه دارید. چشم آدمی می تواند مقدار زیادی اطلاعات را به تندی پردازش کند. بنابراین نباید، مدت تکه هایی که ضبط می کنید، بلند باشد.

اندازه نماها (Shot Sizes)

40- برداشت از نماهای دور (Taking the Long Shot)

صحنه ها معمولاً با نماهای دور (Long Shot) آغاز می شوند. دلیل آن این است که بهترین شیوه برای صفحه بندی است. برای نمونه، شما ممکن است فیلم مسافرت خود را با نمایش نمای دوری از اردوگاه خود، ساحل شنی دور و دراز یا چشم انداز درخشان دیگری آغاز کنید.

41- نمای میانه (Medium Shot)

پس از نمای دور، شما بیشتر به نمای میانه (MS) برش می زنید. این نما نگاهی نزدیک تر به رویداد دارد و به تماشاگر اطلاعات بیشتری می دهد. بنابراین اگر فیلم مسافرت خود را می سازید یک گام بیش تر برمیدارد، یعنی نگاهی نزدیک تر به افرادی که همگی سرگرمند، می اندازید: آفتاب گرفته اند یا دارند بستنی می خورند.

42- نمای نزدیک (Close-ups)

گام منطقی بعدی افزودن نمای نزدیک (CU) است. این نما می تواند اطلاعات بیش تری به تماشاگر بدهد یعنی در توجه دادن یا تمرکز دادن به یک خصوصیت ویژه برای نمونه در قهرمان فیلم به ما کمک کند.

در این جا شما ممکن است به موضوع نزدیک تر شوید یا از زوم برای نزدیک کردن موضوع به دوربین بهره ببرید. با به کارگیری از zoom می توانید موضوع اصلی خود؛ دست ها، گل ها و ... را از فاصله بسیار نزدیک یا نمای بسته نشان دهید.

43- زوم را بپا (Zoom with Caution)

به کارگیری بیش از اندازه زوم اشتباهی است که در بین نوآموزان بیش تر رخ می دهد. اگرچه واقعاً اشتباه نیست، فقط فنی است که به کارگیری بیش از حد از آن برای کسانی که می خواهند فیلم را ببینند، مشکل ساز است. اگر شما می خواهید نگاهی نزدیک تر به چیزی داشته باشید، هرگاه که لازم بود، کافی است به موضوع نزدیک تر شوید. [دیدن صحنه هایی که زوم پیش و زوم پس به کار گرفته شده، چشم تماشاگر را خسته می کند.]

44- گوناگونی بیفزایید (Add Variety)

افزون بر اندازه نماهایی که گفتیم، نماهای گوناگون دیگری نیز هست. بنابراین شما می توانید از نمای بسیار نزدیک هم اگر خواستید، تصویربرداری کنید. این نما می تواند بیننده را از خود بی خود کند، اما پس از آن در یک چرخش زیبا می توانید در نمای بعدی خود، زوم پس را به کار گیرید تا نشان دهید به چه نگاه می کردید.

واژگان فیلم سازی

 45- قاب (Frame)

هنگامی که می گوییم "قاب "، منظورمان، آن چه شما از نمایاب یا بر صفحه LCD می بینید، است. آن چه شما در قاب خود می گنجانید، سلیقه ای است، اما از نظر نمایشی می تواند بر داستان، شخصیت ها و درک و لذت فیلم تأثیر گذارد.

46- پیش زمینه (Foreground)

زمینه ای که در جلوی قاب تصویر شماست را پیش زمینه می نامند. برای درک بهتر کاربرد آن، با پر کردن جلوی تصویر (پیش زمینه) صحنه ای را مجسم کنید که حادثه در پس زمینه اتفاق می افتد یا قاب بندی صحنه ای را تجسم کنید که رویداد فیلم در میان زمینه روی می دهد.

47- پس زمینه (Background)

زمینه پشت یا پسِ قاب تصویر ما، به عنوان پس زمینه شناخته می شود. تأثیرات گوناگون به کارگیری آن را به عنوان قرینه (Context) بصری برای هر آن چه در پیش زمینه و میانه روی می دهد، جستجو کنید. مانند یک ترفند داستان گویی که با آرایش صحنه ماجرایی در پس زمینه آغاز می شود و با کشاندن آن به میانه، می توانید شخصیت های داستان خود را به بیننده بشناسانید.

48- میان زمینه (Center Ground)

فضایی که در میانه قاب تصویر است، میان زمینه شناخته می شود و جایی است که بیش تر رویدادها آن جا روی می دهد یا بیش تر توجهات معطوف آن جاست.

49- نمای درون برش (A cut – in Shot)

نمای درون برش را می توان نمای نزدیک دیگری دانست. به کارگیری از آن به فیلم ساز کمک می کند که داستان را بگویید. مثلاً شما مردی را با یک کیف نشان می دهید که در طول خیابان قدم می زند. سپس شما نمای نزدیک کیف را نشان می دهید. آن گاه فیلم درون برش می خورد به مردی که درون کیف را می جوید و تصویر واضح دوربین می تواند دقیقاً آن چه در کیف است، را نشان دهد.

50- برون برش (Cutaway)

برش بیرونی برای افزودن اندکی جذابیت به تصاویر یا کمک به بازگویی داستان شما، عالی است. برش های بیرونی همیشه ضروری نیستند اما همچنان به داستان پیوند می خورند.

بازیگر، بیرون ایستگاه منتظر یک دوست است. برای نشان دادن به تماشاچی که کسی دیر کرده است، فیلم می تواند به نمایی بیرونی، بُرش داده شود که ساعت را نشان می دهد.

مدت هر کلیپ (Clip) خود را در کم ترین اندازه ممکن نگاه دارید. چشم آدمی می تواند مقدار زیادی اطلاعات را به تندی پردازش کند. بنابراین نباید، مدت تکه هایی که ضبط می کنید، بلند باشد.

 

 

 

500 نکته در تصویربرداری دیجیتال ( نکات 51 تا 100 ) 

نظرات




 

021-66720048 دفترجمهوری
021-88840065 دفتر هفت تیر
خیابان جمهوری،بعد از تقاطع شیخ هادی ساختمان آلومینیوم،طبقه11 واحد1117 تعمیرگاه مرکزی دوربین
میدان هفت تیر ابتدای خیابان بهارشیراز پلاک 189 طبقه3 واحد 6و7 شرکت ایده آل دوربین
مشاهده کلیه اخبار
نمایندگان فروش
CANON NIKON
=