500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 101 تا 150)
رد شدن از خط فرضی (Crossing The Line)
101 – فیلم سازی خود را بهبود ببخشید (Improve Your Filming)
درک قانون خط فرضی کمی سخت به نظر می آید، اما به محض اینکه آن را دریابید، بدون فکر هم به ذهن شما می آید. قوانین زیر را خوب یاد بگیرید.
102- خطی را تصور کنید (Imagine a Line)
این خط به عنوان خط فرضی شناخته شده است، چون نیاز دارید که خطی، بین موضوع و خود تصور کنید و همیشه در یک سوی آن جای گیرید.
103- در یک سو بمانید (Keep the Same Side)
برای این است که چیزی را برای بیننده روشن کنید. تصور کنید در حال دیدن مسابقه ای بر روی صفحه تلویزیون می باشید. مثلاً مسابقه بسکتبال. می بینید که یک تیم به سبد تیم مقابل به سمت چپ صفحه تلویزیون حمله می کند و تیم دیگر به سمت راست حمله می کند. این طبیعی به نظر می آید، چون دوربین رویداد را همیشه از یک دنبال می کند – بنابراین تیمی که به سمت چپ حمله می کند، همیشه به همان، حمله خواهد کرد.
104- رد شدن از خط فرضی گیج کننده است (Crossing Causes Confusion)
اکنون تصور کنید بدون آگاهی دادن به ما، فیلم برداری از سوی دیگر زمین بازی آغاز شود. تیمی که به چپ حمله می کرد، حالا به نظر می رسد که به راست حمله می کند. شما به عنوان بیننده گیج می شوید و دنبال کردن بازی برایتان دشوارتر می شود. اگر دوربین ها از این سو و آن سوی زمین، بازی را دنبال کنند، شما در نخواهید یافت که کدام طرف به کدام سبد حمله می کنند.
105- بر مسیر (On Track)
بسیار خوب، نمونه دیگر. اگر شما از یک مسابقه اسب سواری فیلم برداری می کنیدو جوری ایستاده اید که اسب ها از راست به چپ می گذرند، اگر به پشت مسیر حرکت اسبها بروید، اسب ها حالا از چپ به راست در حرکتند. هنگام بازبینی فیلم، شما گیج می شوید که اسبها به کدام سو می دوند.
106- کمک گروه موسیقی (Band Aid)
به DVDای نگاه کنید که گروه موسیقی دلخواه شما در حال اجرای موسیقی هستند. گروه همیشه به یرون از صحنه، به سمت تماشاچیان نگاه می کند و تماشاچیان همیشه به سوی فضایی که گروه موسیقی برنامه اجرا می کنند، نگاه می کنند. خط فرضی را قطع کنید و ببینید چگونه حالت طبیعی دگرگون می شود.
107- گپ (Chat Show)
نمونه آخر، اگر خط فرضی در نمای دونفره ای که در حال گپ زدن هستند را قطع کنید، شما سر از جایی در می آورید که گویی هر دو نفر به یک سو نگاه می کنند. اگر جزئیات بیش تری به تماشاچی ندهید، فکر خواهد کرد که اصلاً این دو تفر با یکدیگر در گفت و گو نیستند.
گفتاری درباره صفحه نمایش پهن (A WORD ON WIDESCREEN)
108- نگاه کردن کار حرفه ای ها (Watch the Pros)
نادرست نیست اگر بگوییم چنان چه علاقه مند به ساخت فیلم های خانگی هستید، شما خود از تماشای فیلم لذت می برید، چه در تلویزیون و چه در سینما، همیشه در کار حرفه ای ها چیزهایی برای آموختن هست.
109- نسبت پنها به بلندی 16:9 (Aspect Ratio)
صفحه نمایش سینمایی، به آن چه که نسبت پهنا به بلندی آن 16:9 است، گفته می شود. به این معنی که پهنا بیش تر از بلندی ست. گروهی از مربع ها را تصور کنید که 9 ردیف از آن ها روی هم و 16 ستون از آن ها کنار هم جای گرفته اند.
110- صفحه پهن (Widescreen Format)
نسبت 16:9 اغلب اشاره به صفحه پهن یا چهارچوب پاکت کشیده نامه دارد. چون شکل مستطیل آن شبیه این گونه پاکت ها است.
111- نسبت پهنا به بلندی 4:3 (Aspect Ratio 4:3)
تلویزیون های سنتی، نسبت پهنا به بلندی شان 4 به 3 بوده است که بیش تر شکلی مربعی دارند تا مستطیل. محبوبیت تلویزیون های صفحه پهن این سنت را دگرگون کرده است و به فیلم سازان این امکان را داده است که کارهای خود را با فرمت 16:9 به نمایش بگذارند.
تقلید از صفحه پهن
112- Mimic Widescreen
اما اگر شما بخواهید فیلم خانگی خود را واقعاً با فرمت صفحه ی پهن بگیرید، چه؟خب، بیش تر دوربین های فیلم برداری دیجیتال نیز این گزینه را به ما می دهند. تنظیمات گوناگونی در دسترس است. در حالت سینما، نوارهای سیاه رنگی در پایین و بالای قاب جای می گیرند تا تقلیدی از نسبت 16:9 باشد اما بالا و پایین قاب شما در این حالت بریده و حذف می شود.
113- در حالت فشردگی (Putting on the Squeeze)
حالت فشردگی، می گذارد تا فیلم خود را به گونه ای ضبط کنید که هنگام پخش بر روی تلویزیون با نسبت 4:3، صفحه آن را پر کنید. هنگامی که فیلم را روی تلویزیونی با صفحه پهن نمایش می دهد، صفحه را پر می کند و طبیعی به نظر می رسد.
114- فیلم برداری در صفحه پهن (Shooting in Widescreen)
دوربین های فیلم برداری که به تازگی در بازار مصرف کنندگان ارائه می شود، واقعاً تصاویر را با نسبت 16:9، صفحهی پهن ضبط می کنند، بنابراین دیگر نیازی به پُر کردن (Squashing) و فشردن (Squeezing) تصویر نیست.
115- قاب بندی در صفحه پهن (Framing as Widescreen)
بسیاری از دوربین های فیلم برداری دیجیتال اکنون دارای صفحه نمایش LCD هستند که نسبت پهنا به بلندی شان نزدیک تر به صفحه پهن 16:9است. بنابراین شما هم تصاویر خود را با به کارگیری نسبت 16:9 می توانید، قاب بگیرید.
کار با ابزار (Working with Equipment)
هزاران قطعه ضمیمه و متعلقات سودمند و کارآمد برای دوربین فیلمبرداری هست تا بتوانید، نماهای بهتر و جالب تری بگیرید. در این جا بهترین کاربرد از مهم ترین ابزار را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر نمی توانید ابزاری مطابق سلیقه خود بخرید، نگران نباشید. در پایان این بخش به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید نماهای عالی را با به کارگیری ابزاری در حد اشیای خانگی و توانایی های نوآورانه، بگیرید.
سه پایه و تک پایه (Tripods & Monopods)
فیلم هایی که دوربین در آن تکان خورده است، در زمره فیلم های هنری یا درام های بی باک تلویزیونی جای دارند و در جای خود می توانند، کارهای خوبی باشند اما اگر بیش تر می خواهید که نماهای شما نرم، یکنواخت و پیوسته به چشم بیاید و سه پایه یا تک پایه برای این منظور ضروری است.
116- خطی را تصور کنید (Tripod)
هم چنان که گفته شد، سه پایه کاربردی ترین ابزار وابسته به دوربین است که شما می توانید آن را بخرید چرا که به شما امکان می دهد نماهایی پیوسته و پایدار از زوایا و ارتفاع گوناگون بگیرید. اما پیش از خریدن سه پایه، به کتابچه راهنمای دوربین خود برگردید و ببینید دوربین شما چه وزنی دارد و پس از آن به دنبال سه پایه ای باشید که از پس وزن دوربین بر می آید. معمولاً روی جعبه سه پایه نوشته شده است که بیشترین وزنی را که سه پایه می تواند روی خود نگاه دارد و آن را پشتیبانی کند، چه اندازه است.
117- آگاهانه بپردازید (Cash Conscious)
دامنه بهای سه پایه از مدل های باورنکردنی ارزان تا مدل هایی که میلیون ها تومان ارزش دارد، گسترده است. مدل های گرانبهایی هست که قطعات گوناگون و توانایی های مکانیکی به آن ها افزوده شده است. بهترین سه پایه ها، قطعات گوناگون و توانایی های مکانیکی به آن ها افزوده شده است. بهترین سه پایه ها، قطعات شان جداگانه فروخته می شود – برای نمونه کَلِگی و پایه ها – و به شما این امکان را می دهد که براساس نیاز ویژه خود، سه پایه ای را ترکیب و مونتاژ کنید.
118- هنگام خرید بپایید (Buy Carefully)
پیش از خرید سه پایه، فکر کنید چه اندازه در قصد فیلم برداری خود جدی هستید ما سفارش کردیم که هرکسی که با دوربین سر و کار دارد، سه پایه بخرد. اما اگر شما در سال یک بار یا دوبار فیلم برداری می کنید، فریفته مدل های همه کاره و گران نشوید. به جای آن به دنبال مدل ارزانی باشید. به نظر منطقی می آید که چون دوربین گرانبهایی خریداری کرده اید، به یک سه پایه گرانبها نیز نیاز دارید، اما همیشه اینجور نیست.
119- به سنگینی آن بیاندیشید (Think about the Weight)
اگر میخواهید جدی و فشرده با یک گروه، فیلمبرداری کنید، احتمالاً به کمک کسی نیاز خواهید داشت تا تجهیزات و ابزار را جابه جا کند. بنابراین می توانستید، سه پایه ای سنگین تر و بادوام تر فراهم کنید. اما اگر دست تنها هستید به فکر سه پایه ای سبک تر باشید. بکوشید سه پایه ای پیدا کنید که با کیف فروخته می شود، چرا که برای شکل عجیب و غریب یک سه پایه، پیدا کردن یک کیف دشوار خواهد بود.
120- کلّه گی ها (Head Type)
دو گونه اصلی کلگی با چرخش افقی – عمودی و توپی (Ball-&-Socket) وجود دارد. کلگی هایی با چرخش افقی و عمودی، حرکات یکنواختی افقی از راست به چپ و از چپ به راست را و نیز حرکات عمودی از بالا به پایین و برعکس را مقدور می سازد. برای دامنه گسترده تر زوایا، یا هنگامی که از موضوعات که باید با جریان آزاد حرکات، فیلمبرداری شوند، گزینه کلگی توچی، نرمش پذیری بیش تری دارد، اما احتمالاً گرانتر نیز هست.
121- دسته حرکت افقی (Pan Handling)
دسته pan یا چرخش افقی دوربین، دسته ای است که می گذارد شما دوربین را به چپ، به راست، بالا و پایین حرکت دهید به گونه ای که پایداری سه پایه از دست نرود.
122- ترازSpirits & Measures
بیش تر کلگی سه پایه ها در بدنه خود دارای ترازی است که بتوانید در سطوح گوناگون، کلگی را تراز کنید.این ابزار در زمینهای کوهستانی یا ناهموار، جایی که چشم نمی تواند بهترین راهنما باشد، سودمند است.
123- ستون مرکزی (Center Columns)
ستون مرکزی قابل تنظیم می تواند با یک دستگیره بالا و پایین رود و می گذارد بدون تنظیم بلندی پایه های سه پایه، بلندی دوربین را تنظیم کنید.
124- زود - رها (Quick release)
بیش تر دوربین ها به کلگی سه پایه با رزوه ای پیچ می شوند. اما بسیاری از سه پایه ها این رزوه را درون سکوی زود – رها (Quick-Release) شونده ای جای داده اند که به تندی می توان آن را بر کلگی سه پایه چفت کرد. این سکوی زود – رها شونده می گذارد هنگام جایگزینی نوار، باتری و ... دوربین را آسان و زود از سه پایه جدا یا دوباره بر آن سوار کرد.
125- پایه ها را از هم باز کنید (Spread em!)
پایه های سه پایه با وجود ظاهر نااستوارش از هم باز می شوند و به سه چایه و دوربین روی آن، استواری و پایداری می دهد، بنابراین احتمال واژگونی سه پایه در اثر یک ضربه یا یک تکان، بسیار کم می شود.
126- دور فرمان (Remote Control)
اگر می خواهید حتی از اندک تکان دوربین، بپرهیزید، می توانید برای خرید فرمان-بر یا دور فرمان هزینه کنید. این افزایه ها (Plug) به پایه گیر (Socket) دوربین و سپس در شیار میله سه پایه وصل می شود. شما از روی این صفحه می توانید زوم کنید و ضبط را آغاز کنید و یا پایان دهید. به طور کلی این امکان را در اختیار شما می گذارد که بدون تماس با دوربین فیلم برداری، فرمان آن را به دست داشته باشید.
127- سه پایه های ظریف و کوچک (Tiny Tripod)
اگر می خواهید که دوربین شما بی حرکت بماند اما از پس هزینه یک سه پایه حتی ارزان بر نمی آیید، به دنبال سه پایه رومیزی باشید. این سه پایه ها معمولاً 30.5 – 15 سانتی متر ارتفاع دارند و بهای آن ها کم تر از یک بسته نوار DV است. آن ها را می توان روی هر سطح همواری برپا کرد، و برای استواری دوربین به کار گرفت و مانند دسته تفنگ، هنگامی که روی دست، فیلمبرداری می کنید، به کار ببندید تا نماهایی با حرکاتی نرم و ملایم بسازید.
128- تک پایه (Going Mono)
گاهی شما فضای کافی برای به کار بردن سه پایه ندارید، در این صورت می توانید تک پایه را به کار گیرید. تک پایه ها تنها یک پایه دارند و باید آن ها را نگاه داشت. آن ها به استواری و پایداری سه پایه نمی رسند اما با به کار گیری آنها نماهای نرم تر و یکنواخت تری می توان ضبط کرد تا این که روی دست فیلم برداری کنیم. آن ها همچنین سبک تر، ارزان تر، قابل حمل تر هستند. تک پایه را نیز می توان مانند دسته تفنگ به کار گرفت تا دوربین تکان نخورد حتی اگر بر زمین، تکیه نداشته باشید.
129- پایدار ساز (Stabilizers)
سه پایه ها و تک پایه ها هنگامی که دوربین ایستا است، بسیار خوبند، اما اگر بخواهید نماهای نرم و یکنواختی را را در حال حرکت به دست آورید، به پایدارساز نیاز دارید. این پایدارساز (Stabilizer) مانند پایادوربین (Steadicam) های حرفه ای با گرفتن حرکت از دوربین و پاد – تراز (Counterbalancing) کار می کند.
130- کار تراز (Balancing act)
پایدارسازها تشکیل شده است از سکویی زیر دوربین متصل به دسته شناور آزاد که با گام برداری شما، در جهت مخالف، غوطه ور می شود.برای کار با پایدار سازها باید به آن خو گرفت، چرا که باید با دقت، پاد - ترازش (Counterbalance) سنگینی دوربین را با به کارگیری سنگینی خود پایدارسازها، به وجود آورد. شما باید بیاموزید چگونه به شیوه ای حرکت کنید تا سکو به گونه ای مناسب شناور شود. هنگامی که در این کار ورزیده شدید، دیگر قادر نخواهید بود، تکان های نماهای متحرک را بگیرید.
پوشش، کیف و کوله دوربین های فیلم برداری
دوربین شما ابزار گرانبها و شکننده ای است و نگهداری از آن در خور اهمیت است. می توانید آن را به درون هر کیف قدیمی بیندازید و هنگام راه رفتن درون کیف تلق تلق کند، با ابزار دیگر درون کیف برخورد کند، حتی درب و داغان شود و نیاز به تعمیر پیدا کند. هنگام به کارگیری دوربین، دوربین شما به پوشش یا کیف برای نگهداری، نیاز دارد.
131- پوسته سخت (Hard - Shell)
اگر دوربین بزرگ و گرانی فراهم کرده اید که نیاز فراوانی به فضای کافی و نگهداری دارد، پوشش پوسته سخت که از پلاستیک قابل بازیافت و گاهی فلز درست شده ایده آل است. پوشش های پوسته سخت، از بیرون چنان محکم هستند که در برابر حتی ضربه سنگین تاب می آورد، در حالی که درون آن معمولاً از فوم هایی به شکل بالشتک های مکعبی برش خورده درست شده است. به هر اندازه و شکلی که ابزار شما باشد، با جا به جا کردن شماری از مکعب ها شما می توانید ابزارتان را محکم در کیف جای دهید. عیب کیف های با پوسته سخت این است که آن ها سنگین و به اصطلاح بدبارند. اگر ابزار شما در کیف های با پوشش سخت جور نبود، به جای آن در جست و جوی کیف با پوشش نرم باشید.
132- همه در یک کیف (Bag it Up)
کیف های دوربین در شکل و اندازه های گوناگونی ارائه می شود، از کیف های بزرگ دستی تا کوله پشتی ها، یا کیف های کوچک برای دوربین های کوچک که همراه آن ها عرضه می شود. هنگامی که در جست و جوی کیف دوربین هستید، به یاد داشته باشید که کیف شما باید بتواند دست کم چند نوار اضافی، باتری و شارژر را نیز در خود جای دهد.
133- بالشتک های جداکننده (Padding the Part)
برخلاف کیف های معمولی، کیف دوربین بالشتک هایی دارد برای نگهداری از هرآنچه درون کیف می گذارید. بررسی کنید، کیفی که میخواهید بخرید، آیا از ابزار و متعلقات دوربین شما نگهداری می کند. از تجربیات پرهزینه آموخته ایم که هرچه کیف دوربین خوانده می شود، واقعاً به اندازه کافی دارای بالشتک نیست که از آسیب دیدن ابزار شما جلوگیری کند.
134- بالشتک های درونی اند که... (it’s What’s Inside that Counts)
افزون بر بالشتک های دیواره ای، اطمینان حاصل کنید که کیف دارای بالشتک های درونی جداشدنی برای نگهداری از قطعات جدا از هم هست. فایده ای ندارد کیفی بخرید که ابزار و متعلقات شما را از بیرون نگاه دارد اما با برخورد این ابزار به هم در درون کیف، صدمه ببینند. بسیاری از کیف ها بالشتک های جداشدنی درونی دارند که می توانند در جای دیگری قرار گیرند و در نتیجه این امکان به وجود می آید که با توجه به اندازه های گوناگون ابزارتان، در کنار آن ها جای گیرند.
135- در هر هوایی (Whatever the Weather)
مطمئن شوید که کیف شما ضد آب است، به ویژه اگر می خواهید آن را در سفرها و فضاهای باز به کار گیرید. بررسی کنید که لبه ها (Flaps) به اندازه ای بزرگ باشند تا در هوای بارانی سراسر درها و زیپ ها رابپوشانند یا کیفی را بخرید که پوشش ضدبارانی به همراه دارد.
136- گشودن کیف (Open Up)
دسترسی ساده به ابزار، بسیار حیاتی است. هنگامی که رخداد مهمی، روی می دهد و شما هم چنان در جست و جوی ابزار خود باشید، خود را سرزنش خواهید کرد. بسیاری از کیف های دوربین فیلم برداری دارای سیستم گشایش فنری هستند و از لبه های نرمش پذیر که نزدیک درز زیپ جای گرفته اند، درست شده اند. هنگامی که زیپ بسته باشد، درب کیف را می توان بی درنگ باز کرد و ابزار را بیرون کشید.
137- بنددار (Strappy little Number)
اگر می خواهید تک پایه یا سه پایه به کار گیرید، به دنبال کیفی باشید که دارای بند یا تسمه بیرونی باشد و به شما این امکان را بدهد که کیف سه پایه یا هر ابزار دیگری را محکم به کیف دوربین ببندید. به این ترتیب دست های تان آزاد خواهند بود.
138- زیرک باش (The Virtue of Subtlety)
بکوشید کیف دوربینی را بخرید که روشن، رنگارنگ و دارای طرح های بیهوده ی آن چنانی نباشد. هرچه کیف دوربین بیش تر به چشم بیاید، بیش تر به یک رهگذر فرصت طلب داد می زند که "مرا بدزدید"
یک کیف دوربین که مانند یک کیف ورزشی یا کوله معمولی به نظر آید، امن تر است. اگر کیف دوربین شما چشم رُباست، آن را درون یک کیف ورزشی معمولی جای دهید تا پوشیده باشد.
139- شنل بارانی (Rain Capes)
کلاه مخصوص توفان، شنل بارانی، کیسه های پلاستیکی که روی دوربین می آید، برای فیلمبرداری ضروری هستند و لبه های آن از روی دست شما به پایین آویزان می شود و از باران ناگهانی، دوربین را محافظت می کند. تفاوتی که این کیسه ها با کیسه های معمولی فروشگاه ها دارند، آن بخش از کیسه است که مثل چهرچوبی روی مجموعه عدسی دوربین جای می گیرد.
این شنل ها یک حلقه پلاستیکی سخت دارند که به روی دهانه عدسی دوربین پیچ می شود. حلقه پلاستیکی دارای یک صفحه شفاف است که مزاحم عدسی دوربین نمی شود و هم چنان دوربین را پوشش می دهد و می توان با آن فیلمبرداری کرد.
شنل باران ضروری است. اگر می خواهید به طور متناوب از آن در فضای آزاد و در طبیعت فیلمبرداری کنید. این شنل ها در اندازه ها و مدل های گوناگونی عرضع می شوند.
140- پوشش ضد آب (Underwater Protection)
محفظه های ضدآب، ابزار اصلی برای نگهداری دوربین در زیر آب هستند، و بهای شان همراه بهای دوربین بالا یا پایین می رود. این محفظه ها راه را بر رخنه آب کاملاً بسته اند، بسیار با دوامند و نسبتاً ضد ضربه اند. این محفظه ها (Housings) دکمه های تنظیم کننده را به سطح بیرون خود آورده اند تا با وجود مهر و موم شدن دوربین بتوان با آنها کارکرد.
یعنی برای خرید محفظه ضدآب باید مدلی را بخرید که با مدل دوربین شنا جور است. هزینه ای نیست که ما آن را به شما تحمیل کنیم، اما اگر قطعاً می خواهید در زیر آب صحنه های زیبایی را فیلمبرداری، به یکی از آنها نیاز دارید.
فیلترها و مبدل های عدسی (FILTERS & LENS CONVERTERS)
بیشتر دوربین های فیلم برداری ویژگی های کارکردی گوناگونی در درون شان تعبیه شده تا برای بهبود فیلم یا برای فائق آمدن بر فیلمبرداری در شرایط ناسازگار، مانند نور شدید پس زمینه یا در نور کم و ... توانایی داشته باشند.
با این همه، گاهی شما درمی یابید که به چیزی نیاز دارید که در درون دوربین تعبیه نشده و در این زمان است که فیلترها سودمندند.
141- فیلترها (Filters)
فیلترها، صفحات پلاستیکی یا شیشه ای هستند که در جلوی دوربین پیچ می شوند و بر نوری که درون دوربین می رود، تأثیر می گذارد. دامنه آنها از فیلتری که کیفیت نور را برای تصویر بهتر دگرگون می سازد تا آن هایی که واقعاً تأثیرات ویژه بصری می سازند، گسترده است.
142- رزوه (Threads)
عدسی بیشتر دوربین های فیلمبرداری دارای قطر فیلتر است. این اندازه رزوه ای است که فیلتر به آن پیچ می شود. به عدسی دوربین خود نگاه کنید؛ نماد قطر، دایره ای است که خطی مورب آن را قطع کرده است: شماره ای که در کنار این نماد نوشته شده، اندازه فیلتری است که باید از فروشگاه بخرید.
143- حلقه ی پله ای (Stepping Rings)
اگر نمی توانید فیلتر دلخواه خود را در اندازه مناسب پیدا کنید، می توانید یک حلقه پله ای (Stepping Ring) بخرید. این حلقه دارای دو اندازه رزوه است، یکی به فیلتر متصل می شود و دیگری به دوربین فیلمبرداری.
144- فیلتر خنثی (Put it In Neutral)
فیلترهای غلظت (Density) خنثی یا کاهنده، کاربردی ترین فیلترها هستند. آن ها ظاهری خاکستری دارند و برای کاهش نوری که از عدسی می گذرد به کار می روند، بی آن که بر ارزش رنگ یا کنتراست (Contrast) تأثیری بگذارد. آن ها برای میزان کردن شرایط نور نابرابر و برای کاهش عمق میدان در حالی که می خواهیم با دیافراگم باز در نور شدید فیلمبرداری کنیم به کار می آیند.
145- فیلتر نور آسمان (Skylight)
فیلتر Ultra=UV یا ماورای بنفش برای رویدادهای ورزشی و در مسافرت ها سودمند است. این فیلتر در واقع هیچ تأثیری بر تصویر تدارد و تنها با یک تکه شیشه عدسی دوربین شما را از توپ نرم منحرف شده بازی و شن کنار ساحل، محافظت می کند. نام دیگر آن، فیلتر نور آسمان(Skylight) است.
146- فیلترهای تدریجی (Graduated Filters)
فیلترهای تدریجی این ویژگی را دارد که کیفیتش از یک سوی قطر عدسی به سوی دیگر، تدریجاً کم یا زیاد می شود. برای نمونه فیلتر تدریجی رنگ آبی آن کم می شود. این فیلتر ها برای این که تنها بخشی از تصاویر را متأثر می کنند، کاربرد دارند. آن عکس هایی که آسمان در آن بگونه ای باور نکردنی افتاده را در نظر بگیرید. آیا واقعاً فکر می کنید عکاس برای آن روز خیلی صبر کرده بود؟!
147- فیلترهای یک سو کننده (Polarizing Filters)
فیلترهای پولاریزه (قطبش) یا یک سو کننده در اصل برای کاهش برق و روشنایی خیره کننده از موضوعات بازتابنده، به کار می رفته است اما آن ها را برای افزایش برق و روشنایی خیره کننده نیز می توان به کار برد. فیلتر پولاریزه به شما امکان می دهد که از میان پنجره یا آب، در روز آفتابی فیلم برداری کنید. جایی که بازتاب سفید درخشانی از روی شیشه پنجره یا خودرو دارید، فیلتر پولاریزه به شما امکان می دهد که بازتاب را به کم ترین اندازه برسانید و از میان شیشه یا آب، ببینید.
148- نرم کننده ها (Softeners )
عدسی های نرم کننده، وضوح (Sharpness) تصویر را اندکی کاهش می دهد، بی آن که کاملاً خارج از فوکوس (فاصله میزان شده) باشد. این عدسی ها برای نمای چهره ایده آل است چرا که پوست را نرم و لطیف می کند یا چین و چروک های کوچک را از بین می برد.
149- مبدل زاویه باز (Wide – Angle Converter)
هنگامی که دوربین فیلم برداری دارای کارکرد زوم است، به ندرت می توان تنظیماتی را در این دوربین ها یافت که زاویه بازتری را در بر بگیرد. به همین دلیل، به یک مبدل عدسی زاویه باز نیاز دارید. این مبدل روی عدسی دوربین پیچ می شود. تا میزان حدود 0.5× (نیم برابر)، این مبدل ها تصویر بازتری به شما خواهند داد. فراتر از آن، تا میزان 0.35× اعوجاج بیش تری به نام "Fish Eye" به وجود می آید. در تصویری که اعوجاج دارد، خطوط در لبه های قاب تصویر به سوی مرکزی دچار خمیدگی می شود.
150- هلال محو (Vignetting)
یک مسئله کوچکی که با متصل کردن مبدل های زوم یا واید روی می دهد، به دست آوردن هلال محو در کناره هاست. یعنی افزودن استوانه ای به لنز (مبدل) باعث می شود، دوربین از کناره های فیلتر هم ببیند، که اثری مانند تونل بر تصویر می گذارد. این اثر را با اندکی زوم پیش می توانید از بین ببرید.
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال(نکات 1 تا 50)
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال(نکات 50 تا 100)
500 نکته در تصویربرداری دیجیتال(نکات 151 تا 200)