500 نکته در تصویربرداری دیجیتال ( نکات 201 تا 250 )

500 نکته در تصویربرداری دیجیتال ( نکات 201 تا 250 )

 

 

مهمانی ها و رویدادها (PARTIES & EVENTS)

201- آماده باشید (Be Prepared)

مهمانی جشن تولدها، سالگردها، فارغ التحصیلی ها و ... واقعاً این شانس را به فیلم­ساز نمی دهد که از پیش آماده باشد. بنابراین برای برداشت لحظات گذرا، جالب و نمایشی یا احساساتی و هیجانی، هوشیار باشید.

202- به گفت و گو بگیرید (Get Talking)

با مردم به گفت و گو بنشینید. بکوشید به چند پرسش برای گشایش یک گفت و گو بیاندیشید، با واژگان چرا، چه، چه طور، کِی، کجا از شادی کنندگان بپرسید. آن ها ممکن است چند داستان درباره تولد دوست­شان بگویند. این کار ممکن است در چند مرحله به انجام برسد، اما دست کم شما به واکنش­های خصوصی آن ها دست می­یابید تا رویدادها را گرامی بدارید.

203- روشنایی بیافزایید (Add Illumination)

مکان های سربسته [زیر سقف] به ویژه اگر گروه موسیقی نیز در آن است به معنی شرایط نور کم در آن جاست. شما می توانید، ابزار نورپردازی به کار ببرید تا جای تاریک و دلتنگ را روشن و زنده کنید و نماهای خوش منظری را بگیرید.

204- نزدیک شوید (Get in Close)

هنگامی که نور کم است، به ماجرا نزدیک شوید. با این شیوه، دوربین فیلم­برداری دست کم چهره های مهمان ها را می گیرد. نمای دور و نمای متوسط در این شرایط منجر به تصاویری رنگ و رو رفته و کسالت آور یا بسیار دانه ای (Grainy) خواهد شد.

نماهنگ و اجرای موسیقی (MUSIC VIDEO & PERFORMANCES)

205- برنامه ریزی از پیش (Advance Planning)

باز هم، برنامه ریزی، کلید موفقیت است. پیش از ضبط موضوع جای رویداد را ببینید و بهترین جا برای دوربین یا دوربین ها را بیابید.

206- دو دوربین به کار گیرید (Use Two Camcorder)

برای ضبط از کنسرت، دست کم دو دوربین به کار گیرید. بنابراین از یک فیلم­بردار دیگر کمک بخواهید. به این شیوه می توانید، فیلمی پویا با کمک هم تدوین کنید.

207- نمای دور را بگیرید (Get the Long Shot)

هنگامی که با دو دوربین فیلم­برداری می کنید، یکی از دوربین ها همیشه باید نمای دور را ضبط کند. به این شیوه شما همه آن چه بر روی صحنه می گذرد را ضبط خواهید کرد.

208- به جزئیات نزدیک شوید (Close In on Details)

دومین دوربین را برای ضبط نمای متوسط و نمای نزدیک می توان به کار بُرد. برای نمونه می توانید نمای گیتار را به تنهایی یا واکنش تماشاچیان را برداشت کنید.

209- همه آهنگ را ضبط کنید (Record the Whole Song)

آوازها [آهنگ ها] آغاز و پایانی دارند، بنابراین از آغاز تا پایان آن ها را ضبط کنید. اگر می توانید از پیش با سبک و کارهای هنرمند برگزیده خود آشنا شوید.

210- ضبط صدا (Recording Sound)

ضبط صدا مهم و دشوار است و گزینه های شما گوناگونند.

  • همه آواز را روی دوربینی ضبط کنید که نمای دور را می گیرد (دوربین یک) و رَد صدا را (Sound Track) هنگامی که میان برش (Intercut) می دهید، بین نماهای دوربین یک و دوربینی که نماهای نزدیک را ضبط می کند (دوربین دو)، به کار گیرید.

بین صداهای ضبط شده روی دوربین یک و دوربین دو برش دهید. هرچند این کار سفارش نمی شود، چرا که سطح صدای (Volume level) آن ها گوناگون است و کار بیش تری را در مرحله تدوین می بَرد.

  • درخواست کنید تا بتوانید ضبط زنده صدا را از میز صدا (Sound Desk) که در اجرا به کار گرفته می شود، دریافت کنید. این برای شما رَد صدایی (AudioTrack) تمیز (Clean) و سازگار فراهم می آورد.

حتی می توانید، بخواهید یک کابل صدا از میز صدا مستقیماً به دوربین یک برود.

211- ضبط تصاویر (Recording Image)

بیش تر آن چه در کنسرت ها می گذرد، با بکار گیری نورپردازی سر صحنه است. ببینید که دوربین می تواند، تصاویر روشن و واضحی ضبط کند؟ در صورت لزوم فراتابنده های (Video Light) کوچک متصل به دوربین به کار گیرید.

212- ساخت نماهنگ (Making a Music Video)

اگر می خواهید نماهنگ ضبط کنید، باید نخست مفهوم یا درون مایه آن را با هنرمند [سازنده آهنگ] پیدا کنید. این کار می تواند برای هر دوی شما جالب باشد.

213- گزینش جا (Select a Location)

یک یا چند جا که می دانید برای کار، امن و مناسب است، برگزینید. با سازمان ها و مسئولین محلی گفت و گو کنید. آن ها می توانند قانونی به شما کمک کنند و برای حل مسائل در دسترس باشند.

214- ایده های خود را، فیلم نامه مصور کنید (Storyboard Your Idea)

فیلم­نامه مصور را به کار گیرید. طرح های ساده ای از ماجرایی که قرار است، به ما و نیز به دست اندرکاران، نشان دهد که در هر نمایی چه باید روی دهد، آماده کنید.

215- بکارگیری دستگاه پخش صدا (Use a Music Player)

یک دستگاه پخش صدای قابل حمل (Portable) را به کار گیرید تا بتوانید، صدا را بلند پخش کنید. اگر هنرمند باید آواز بخواند یا در طول ضبط لب بزند (Mime) این دستگاه کاملاً ضروری خواهد بود.

ساخت فیلم مستند DOCUMENTARY MAKING

216- ستاره خود را بیابید (Find Your Star)

فیلم­سازی مستند برای نوآموزان پروژه سودمندی است. بی شمار داستان برای بازگویی وجود دارد: زندگی وحش، محیط زیست، تفسیرهای سیاسی و اجتماعی، تاریخچه زندگی و ... گوینده ای را بیابید که دل به کار دهد؛ به راستی برای موضوع هیجان و دغدغه داشته باشد و این دلبستگی از چهره و صدای او نمایان باشد. این کار موضوع را جالب و جذاب درمی آورد.

217- برای هر دگرگونی، ذهنی باز داشته باشید (Be Open to Change)

هنگامی که فیلم­برداری می کنید، برای هر دگرگونی آماده باشید. در بیش تر فیلم های مستند همیشه رویداد های پیش بینی نشده ای هم هست. برای نمونه هنگامی که مدرسه محلی تعطیل می شود، چه روی می دهد.

218- داستان خود را پژوهشی کنید (Research Your Story)

در سراسر موضوع خود، پژوهش کنید. ببینید چه کسی و چه سازمانی، ویژگی کلیدی دارند و با آن ها تماس بگیرید و ببینید، آیا با شما گفت و گو می کنند؟ اگر نه، چرا؟

219- گفت و گویی فراهم آورید (Preparatory Interviews)

مصاحبه ها، دیدارها و گفت و گوهای پژوهشی را رهبری کنید. دوربین خود را، هر کجا می روید یا با هرکسی گفت و گو می کنید، همراه ببرید. ممکن است آن فیلم را به کار نگیرید اما اطلاعات آن به کارتان آید.

220- خونسرد و بردبار باشید (Stay Chilled)

در مستندسازی به ندرت این شانس به ما داده می شود که دوباره فیلم­برداری کنیم. بنابراین بیاموزید که چگونه با آن چه روی می دهد، شناور و در جریان باشید.

  221- برداشت های بلند (Do Long Takes)

بی شباهت به دیگر گونه های فیلم سازی، برداشت (Take)های بلند را ضبط کنید. زیرا نمی دانید چه پیش خواهد آمد، با باز ایستادن در ضبط، به دیگر کارکنان تضمین داده اید که ابزار را کنار گذارند.

222- جسور باشید (Be Bold)

فرایند تدوین را برای کنار گذاشتن مواد غیرضروری از فیلم­تان به کار گیرید. پس هنگام فیلم برداری از چیزی، نگذرید.

223- روی دست (Handhold)

سهایه می تواند توانایی شما را برای حرکت به این سو و آن سو محدود کند، به ویژه هنگامی که فیلم­برداری مستند می کنید. برای پیگیری ماجرا دوربین را روی دست بگیرید. تماشاچیان در این گونه فیلم های مستند به دیدن نماهای کم­تر روان و با تکان، خو گرفته اند.

ضبط فیلم های روزانه (RECORDING A VIDEO DIARY)

224- آن را شخصی کنید (Make it Personal)

فیلم های روزانه، شیوه ای عالی در مستند سازی یک پروژه ویژه است. برای نمونه، پیروی از یک دستور غذا یا آغاز یک رژیم غذایی آموزشی، لحظات کلیدی را در زندگی شما ضبط می کند و برای دیگران الهام بخش است.

225- احساسات و تصاویر (Feeling & Images)

هم­چنین می توانید، فیلم های روزانه را مانند یادداشت های روزانه به کار گیرید. این شیوه ای، برای ضبط احساسات و هیجانات است. این روش می تواند برای سال های پیش رو سودمند باشد، یا شاید هم ترجیح دهید آثارش را از میان ببرید!

226- زندگی ساده (The Simple Life)

از همه بهتر، فیلم روزانه، نیازی به تکنیک های فیلم­برداری فوق العاده ندارند. تنها می توانید به گونه ای دوربین فیلم­برداری را تنظیم کنید که خودتان را در LCD آن ببینید و گفتار خود را دنبال کنید.

227- روراستی و بَسایندی (Frequent & Honest)

فیلم روزانه، بهترین کارکرد را خواهد داشت اگر بتوانید با خودتان روراست باشید. مانند یادداشت روزانه عادی، به گونه ای منظم به درون آن روید و نمایان شوید.

ضبط رویدادهای ورزشی (CAPTURING SPORTS ACTION)

 228- ایستگاه کنش (Action Station)

ضبط رویداد ورزشی، فرصت فیلم سازی مردم پسندانه ای است. دامنه گسترده ای از موضوعات برای گزینش وجود دارد و چون همیشه در آن جنب و جوش هست، فرصت های چشم­گیر برای ضبط آن ها خواهید داشت. هرچه شناخت شما از رویداد ورزشی، و قوانین آن بیشتر باشد، در برداشت های خود از نماهای گوناگون، موفق تر خواهید بود.

229- ورزش بچه ها (Kid’s Sports)

شاید بخواهید از رویدادهای ورزشی یک مدرسه به عنوان سندی از ورزیدگی ورزشی بچه ها، ضبط کنید. به یاد داشته باشید با مدرسه از پیش، هماهنگ کنید.

230- یک روز شگفت انگیز (Call it a Day)

یک روز دیدار از پیست مسابقه اتومبیل­رانی یا اسب دوانی، شانس شگفت انگیزی برای ضبط رویدادهایی با حرکت سریع در پیرامون ما است.

231- کوشش تیمی (Team Effort)

اگر شما عضو تیم فوتبال، والیبال یا هاکی هستید، پس فیلمبرداری از این بازی ها، می تواند سودمند باشد. از این فیلم ها می توان برای بهبود اجرا با نشاندن به هم تیمی ها نسبت به آن چه به درستی یا نادرستی انجام داده اند، به کار گرفت.

232- تاکتیک های تیم (Team Tactics)

شاید بخواهید از هماوردهای خود پیش از بازی، فیلم بگیرید و به همکاران خود شناخت با ارزشی از آنها بدهید تا در بازی چگونه رویکردی داشته باشند.

233- پیشبُرد خویش (Self – Improvement)

فیلم­بردار، به ورزش های انفرادی نیز می تواند، کمک کند. دوچرخه سواران، مشت زن ها،دونده ها و بازیکنان تنیس، می توانند اجرای خود را با نگاه کردن به سِروها و چرخش ها یا به مراحلی که ضربات و انگیزه شان را از دست داده اند، بهبود ببخشند.

234- گرداننده نرم (Smooth Operator )

از آن جایی که در این رویدادها، حرکت­های تند ورزشی وجود دارد، سه پایه به کار گیرید تا فیلم شما تا آن جا که ممکن است، نرم و یکنواخت شود و هر چرخش افقی دوربین (Pan) و چرخش عمودی دوربین (Tilt) را از پیش تمرین کنید.

235- رخدادهای ناگهانی را پیش بینی کنید (Expect the Unexpected)

ماجرا را از آغاز تا پایین تا آن جا که می توانید، نرم و یکنواخت دنبال کنید. شما همیشه مطمئن نیستید که چگونه رقابت های ورزشی پیش می روند. بنابراین هوشیار باشید تا آن جایی که مقدور است، لحظات دیدنی را ضبط کنید.

236- فضای کافی بگذارید (Leave Plenty of Room)

این عبارت را به یاد دارید، فضای راهنمایی کننده (Lead Room)، بسیار ضروری است! در فیلم های ورزشی فضای کافی در پیش جسم متحرک در کادر خود اختصاص دهید تا موضوع به آن سو حرکت کند و به بینندگان چیزی از داستان را بگوید. (نگاه کنید به نکته 59)

237- حال و هوا را نشان دهید (Put it into Context)

نماهای دور را برای این که جای رویداد را نشان دهید، به کار گیرید. تماشاچی می خواهد بداند، کجایید و پیش از آن که همه ماجرا را روی پرده تماشا کند، به ارزش آن پی ببرد.

238- از پایین بگیر (Get on Down)

گوناگونی زوایای تصویربرداری، ماجرایی را که ضبط می کنید، مهیج جلوه خواهد داد. دوربین را به سطح زمین نزدیک کنید، هنگامی که دوچرخه یا خودرو به تندی از کنار می گذرد، این کار باعث می شود، حرکت سریع­تر به چشم آید.

239- فرمان خودکار (On Autopilot)

در بسیاری از موارد، می توانید گزینه خودکار (Auto) از تنظیمات دوربین را به کار گیرید. به این معنی که  نمی خواهید زمان را با میزان کردن دستی فاصله و نوردهی از دست بدهید.

240- تنظیمات دستی برای نماهای دستی (Manual for Close-Up)

اگرچه وقتی می­خواهید نمای نزدیک خوبی بگیرید، میزان کردن دستی نوردهی و تنظیم فاصله دستی، ارزشمند است. اما تنظیم دستی فاصله و حالت­های نوردهی را پیش از فیلم­برداری تمرین کنید.

241- محوی می تواند خوب باشد (Blur Can Be Good)

گاهی فیلم محو، واقعاً جلوه ای ویژه به تصویر می بخشد. از ایجاد نمای کشیده (Trailing) یا کمی خارج از فوکوس نهراسید، اگر به کار شما تنش یا شور و هیجان می افزایند، پذیرفتنی است.

242- سرعت بالای نوربند (Higher Shutter Speed)

با سرعت نوربند بالا، ماجراهای سریع (Fast-Moving) را می توان بسیار نرم و یکنواخت ضبط کرد. پس اگر دوربین این گزینه را دارد، آن را آزمایش کنید.

243- از خط فرضی رد نشوید! (Don’t Cross the Line!)

قانون خط فرضی که پیش­تر آموختید را به کار گیرید. از خودروهای مسابقه ای تصویربرداری کنید و قانونْ180 را بشکنید، تماشاچیان خود را گیج خواهید کرد که جریان ترافیک خودروها به کدام سو بوده است!

ساخت فیلم داستانی (MAKING A FICTION FILM)

244- شکستن قوانین (Breaking the Rules)

بهترین کار که می توانید در ساخت فیلم کوتاه یا فیلم بلند خود انجام دهید، این است که آگاهانه بتوانید تا آن جا که می خواهید "قواعد" فیلم سازی را بشکنید، البته مادامی که کارایی داشته باشد.

245- بوم سفید (A Blank Canvas)

بسته به موضوع، فیلم شما مانند یک بوم نقاشی سفید و خالی است که هم مزیتی است و هم مسئله. داستان فیلم شما نیاز به ساختار (Structure)، گفت و گو (Dialog) و شخصیت ها (Characters) دارد.

246- صحنه ها را طراحی کنید (Plan Your Scenes)

شیوه ایده آل برای طراحی فیلم­تان، درست کردن فیلم­نامه مصور از تک تک همه نماهاست. یادداشت هایی درباره آن چه می خواهید هر نما در بر داشته باشد، را با جزئیات بنویسید. این کار به شما کمک می کند، درک درستی از داستان و نیز برنامه خود برای زمان­بندی فیلم­برداری، داشته باشید.

247- دوستان و خویشان خود را به کار گیرید (Recruit Your Friends & Family)

با به کارگیری خویشاوندان و دوستان می توانید هزینه ها را پایین نگاه دارید. اما مطمئن شوید مختصراً و مؤثر نسبت به آن­چه باید بکنند، آگاهی یافته اند. اگر نمی توانید به آن ها پولی پرداخت کنید، دست کم گاه گاهی به آن ها غذا بدهید!

248- کرایه کنید، نخرید (Hire, Don’t Buy)

هنگامی که فکر می کنید، ابزاری کاملاً ضروری است، آن را کرایه کنید. ابزار نورپردازی را می توان هر بار برای چند روز کرایه کرد. کرایه کردن بسیار ارزان تر از خرید همه آن­ها است.

249- متن فیلم­نامه را با بازیگران تمرین کنند (Rehearse Those Lines)

تا آن جا که می توانید بازیگران را به تمرین و بازگویی متن با یکدیگر وادارید. دانستن متن (Lines) در جدایی و بی پیوندی (Isolation) خوب نیست. گروه بازیگران می خواهند، ببینند چگونه همه قطعات به یکدیگر جفت و جور می شوند.

250- از دیگران بیاموزید (Learn from Others)

فیلم و نمایش های تلویزیونی زیاد ببینید. نکات و فرمان های سرنخ های بسیاری از نا آشنا ترین جاها، خواهید آموخت. فیلم های مستند دنیای وحش برای آموختن زوایای نوآورانه دوربین، بهتر هستند.

 

500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 1 تا 50) 

500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 51-100)

500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 101-150)

500 نکته در تصویربرداری دیجیتال (نکات 151-200)

نظرات