آشنایی با مفهوم رنگ های اصلی ؛ رنگ های ثانویه و رنگ های مکمل در عکاسی
رنگ ها یکی از اصلی ترین بخش های موجود در ترکیب بندی یک عکس به شمار آورده می شوند . هر یک از رنگ ها قادرند تا در درون تصویر حالتی از کنتراست ؛ تکامل و یا بهبود وضعیت ترکیب بندی را در یک قاب عکس به وجود بیاورند .
اما پرسش اصلی از اینجا مطرح می شود که هر یک از رنگ ها چگونه با سایر رنگ های دیگر تعامل ایجاد می کنند ؛ و اینکه آیا باید از برخی ترکیب رنگ ها اجتناب نمود یا خیر ؟
رنگ های اصلی
در دنیای عکاسی ؛ رنگ های اصلی ستون و پایه انجام کار هستند . این رنگ ها عبارتند از قرمز ؛ سبز و آبی و از ترکیب این رنگ های است که سایر رنگ های موجود در طبیعت به وجود آورده می شوند . همچنین ؛ این رنگ ها مبنای کار و عملکرد سنسور را فراهم می آورند و هر یک از پیکسل های موجود بر روی سنسور دوربین قادر به جذب نور های ساطع شده از طیف های رنگ سبز و آبی و قرمز می باشند .
بیشتر بخوانید ======>>>مفهوم تنظیم فضای رنگ در دوربین های کانن
در زمان پردازش یک عکس نیز ؛ به میزان زیادی به پردازش رنگ های سبز و قرمز و آبی پرداخته می شود .پروفایل رنگ در دوربین های عکاسی ؛ صفحات نمایش و دستگاه های چاپ بر اساس توانایی کار با رنگ های اصلی ؛ تنظیم می شوند. شاخص رنگ RGB در هر یک از وسایل گرافیکی نیز در اشاره به رنگ های اصلی مورد استفاده قرار می گیرد .
باید به این نکته توجه داشته باشیم که کنتراست های رنگی نیز به وسیله رنگ های اصلی به وجود می آیند اما در هر صورت ترکیب آنها با رنگ های ثانویه نیز ترکیبات بسیار متفاوتی را ایجاد می نماید .
رنگ های ثانویه
در دنیای عکاسی ؛ رنگ های ثانویه را به عنوان قطب مخالف رنگ های اصلی می شناسند.
رنگ ثانویه برای قرمز , Cyan به معنای فیروزه ای است .
رنگ ثانویه برای سبز ؛ Magenta به معنای ارغوانی است .
و رنگ ثانویه برای آبی ؛ Yellow به معنای زرد است .
در دنیای عکاسی دیجیتال از رنگ های ثانویه برای از بین بردن انتشار و پراکنش رنگ های اصلی در زمان ویرایش عکس استفاده می شود .
به عنوان مثال در صورتی که یک عکس با حالت رنگی بسیار آبی در اختیار داریم با افزودن مقداری از رنگ زردمی توان آنرا به حالت طبیعی نزدیک نمود .
این حالت به طور خاص در زمان های اصلاح حالت های خاص از دامنه تنالیته رنگ ها موثر می باشد . سایه ها نیز در برخی موارد گرایش به ایجاد رنگ آبی دارند و با افزودن مقداری از رنگ زرد در دامنه های سایه دار بدون تاثیرگذاری بر حالت کلی رنگ در عکس ؛ می توان آنها را به وضعیت طبیعی بازگرداند .
بیشتر بخوانید ======>> نکاتی برای به کار گیری رنگ ها در عکاسی
رنگ های مکمل
اکنون برای مدت صد ها سال است که هنرمندان به خوبی می دانند برخی از رنگ ها به صورت تکمیل کننده یکدیگر عمل می کنند و خوشبختانه تشخیص دادن رنگ های مکمل را به آسانی می توان انجام داد . نموداری به عنوان چرخه رنگ ابزاری با 12 رنگ است که در درون آن سه رنگ اصلی ؛ سه رنگ ثانویه و 6 رنگ مکمل دیده می شوند .برای پیدا کردن رنگ های مکمل در این چرخه , رنگ هایی را که در سمت مخالف یکدیگر قرار می گیرند را می توان به آسانی پیدا کرد .
مفهوم رنگ ها در دنیای عکاسی کمی پیچیده است اما در هر صورت با پیدا کردن رنگ های اصلی و ثانویه و مکمل به میزان زیادی می توان ترکیب بندی رنگ ها در چارچوب یک عکس را تنظیم نمود.
آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن |
آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون |
آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی |
نظرات
سلام ، رنگ های اصلی قرمز ، زرد ، و آبی هستند لطفا اگر امکانش هست در مقاله اصلاحش را انجام بدید
درود بر شما دوست عزیز، حق با شماست ، سه رنگ اصلی (در رنگهای شیمیایی) قرمز ، زرد و آبی است اما در دنیای عکاسی که پیکسلها با نور کار میکنند قضیه کمی متفاوت است ، در این دنیا ما با رنگهای اصلی در نور سر و کار داریم نه رنگهای شیمیایی، در نورها همونطور که در مقاله هم قید شده سه رنگ اصلی وجود دارد که با ترکیب آن نورها با طیف های مشخص میتوان به تمامی طیف های رنگی دیگر رسید، این سه رنگ همان RGB معروف است که عموماً در پیکسلهای دوربین و تلویزیونها و ... میبینیم. RED ، GREEN و BLUE سه رنگ اصلی در نور است که در مقاله هم به همین مورد اشاره شده. از حسن همکاری شما و این که مقالهی ما را درخور مطالعه دیدید سپاسگزاریم.