جلسه هفتم ) آموزش عکاسی در 10 جلسه (گام هفتم و گام هشتم به همراه تکالیف مربوط به آنها)

جلسه هفتم ) آموزش عکاسی در 10 جلسه (گام هفتم و گام هشتم به همراه تکالیف مربوط به آنها)

گام 7 | خطوط را تراز کن

به جای اینکه به محض دیدن سوژه یا منظره ای جذاب، دکمه را فشار دهید و عکس بگیرید، یکی دو ثانیه وقت بگذارید تا از افقی بودن خطوط افقی و عمودی بودن خطوط عمودی مطمئن شوید. عادت بدی که اغلب ما داریم این است که صرفا دوربین را به سمت چیزی که می خواهیم عکاسی کنیم می گیریم و دکمه شاتر را فشار میدهیم. من می خواهم به شما این روش را پیشنهاد کنم که قبل از ثبت عکس خودتان را با یک ساختمان یا شخص دیگری تراز کنید.

از خطوط درون منظره یاب کمک بگیرید

 چند ثانیه از خطوط شبکه ای درون منظره یاب استفاده کنید تا مطمئن شوید بالای ساختمان ها به خوبی ترازند و دیوار ها کاملاً با خطوط عمودی شبکه مطابق اند. این کار تفاوت بزرگی در عکس هایتان ایجاد می کند. من از وقتی که شروع به استفاده از شبکه خطوط درون منظره یاب کرده ام پیشرفتی قابل توجه در عکاسی خودم دیده ام. مطمئن شوید که قابلیت GRID را در منوی دوربین خود فعال کرده اید تا این خطوط کمکی را وقتی از منظره یاب استفاده می کنید ببینید. آنها شبیه صفحه بازی دوز هستند.

 

تکرار و یادآوری آنچه تا کنون آموخته ایم 

عکس زیر را با فاصله نسبتاً زیاد،  از سوژه با لنز Nikon 70-200mm f/2.8 گرفته شده است (کاربران کانن هم لنز مشابه 70-200mm f/2.8 IS را به عنوان لنز محبوب خود معرفی کرده اند).

«در تصویر فوق گام 3 (حذف آشفتگی ها) نیز رعایت شده است»

عکاس با دید ویژه ای این نیمکت به خصوص را انتخاب کرده است ، چون قاعدتاً نیمکت ها آشفتگی هایی از جمله تیرک چراغ برق، سطل آشغال و ... در نزدیک خود دارند ولی همانطور که میبینید این نیمکت فاقد همه ی آن آشفتگی هاست.

«در تصویر فوق گام 5  (از زاویه ای متفاوت عکاسی کن) نیز رعایت شده است»

در این عکس مشخص است که عکاس بر روی شکم خوابیده است تا زاویه ای پایین تر از حد معمول به دست بیاورد و ارتفاع خود را با نیمکت وفق داده است و در نتیجه زاویه ای متفاوت ایجاد نموده است

«در تصویر فوق گام 6 (در جستجوی تقارن) نیز حفظ شده است» 

تقارن نیمکت در کادر عکس به خوبی مشهود است.

«در تصویر فوق گام 7 (خطوط را تراز کن) رعایت شده است.»

عکاس شاید زمان بیشتری اختصاص داده باشد تا مطمئن شود که نیمکت به طور کامل مستطیل شکل ثبت خواهد شد و به علاوه خطوط عمودی و افقی آن تراز خواهد بود. و در نیتجه می بینیم که خطوط افقی و عمودی در این عکس کاملاً ترازند و این امر زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

این تصویر مثال خوبی است تا ببینید برای گرفتن یک عکس خوب نیاز به مهارت های خارق العاده ندارید، کافی است همین اصول پایه را بدانید و به کار بگیرید تا عکس هایی عالی به دست بیاورید.

 

مثالی دیگر از تراز کردن عکس

در عکس زیر من قبل از فشردن دکمه شاتر از افقی بودن سطح دیوار اطمینان حاصل کرده ام. 

از خطوط مورب غافل نشوید 

دقت به تراز کردن خطوط عمودی و افقی نباید باعث شود که از خطوط مورب غافل شوید ، در واقع این قانون برای خطوط مورب نیز صادق است. به عکس زیر توجه کنید، در این عکس علاوه بر اینکه حاشیه رود خانه به صورت افقی تراز شده است ، آبی که از سطل پاشیده شده ، چگونه از گوشه ای به گوشه ی دیگر قاب کشیده شده است. به طوری که توجه اولیه چشم را به خود معطوف میکند.

 

تکلیف 7:

ترازش کن

نوبت شماست. امروز برای گرفتن 5 عکس از خانه بیرون بزنید و بر روی تراز کردن خطوط افقی و عمودی زمان بیشتری صرف کنید. باید عادت کنید از منظره یاب برای تراز کردن خطوط استفاده کنید. با رعایت این نکته به خاطر عکس هایتان تحسین می شوید... در حالی که بیننده ها هم احتمالا نمی دانند چرا عکس های شما را دوست دارند! تراز بودن خطوط یکی از آن مواردی است که شما ناخواسته می پسندید.

 

گام 8 | تا انتهای عمق میدان

عکس هایی که اغلب مردم هنری قلمداد می کنند همان هایی هستند که با استفاده از دیافراگم، پس زمینه یا پیش زمینه را محو کرده اند تا سوژه برجسته تر شود. اگر با لنز کیت دوربین خود عکاسی میکنید احتمالا دیافراگمی باز تر از f/3.5 ندارید که زیاد بزرگ نیست. بزرگترین و به صرفه ترین سرمایه گذاری، خرید یک لنز با دیافراگمی بسیار بزرگ است. ما لنز Nikon 50mm f/1.8 یا Canon 50mm f/1.8 را پیشنهاد می کنیم که قیمتی بین 120 تا 130 دلار دارند و البته دست دوم آنها را نیز بین 80 تا 100 دلار میتوانید پیدا کنید.

با قدم هایتان زوم کنید

لنز   50mm f/1.8 که در بالا معرفی کردیم یک لنز ثابت یا پرایم است یعنی زوم نمیشود. پس اگر لازم باشد باید با قدمهایتان زوم کنید و جابجا شوید تا دوربین در مکان درست خود قرار گیرد. احتما این کار شما را خیلی اذیت کند اما زود به آن عادت می کنید. این خصوصیت به رشد توانایی شما در ترکیب بندی نیز کمک می کند لنز های ثابت از آنجایی که از نظر تولید آسان هستند، کیفیت تکنیکی بهتری دارند. و به خاطر همین سهولت در تولید قیمت به مراتب ارزان تری دارند و می توانند از دیافراگم های بزرگتری بهره ببرند.

بوکه – Bokeh

بوکه، کیفیت بخش بلور شده (blur :محو) عکس است. برخی آنرا شیوه ی نمایش نقطه های نوری خارج از فوکوس توسط لنز تعریف می کنند. به زبان ساده بوکه یعنی اینکه بخش محو عکس چه قدر خوب از آب در آمده است. به عنوان مثال در تصویر زیر یک توپ تزئینی را با تعداد زیادی لامپ کریسمس در پسزمینه را با هم می بینیم.

پس زمینه ی محو زیبا

عکس زیر با f/2.8 گرفته شده که پس زمینه به زیبایی در آن محو شده است. نقطه ی کانونی حتمی عکس، لیوان قهوه است و هر چیز دیگری در عکس محوی گرمی پیدا کرده. اگر پس زمینه هم در فوکوس قرار داشت توجه فقط به فنجان معطوف نمی شد و علامت ها و وسایل درون کافی شاپ نیز برای جلب توجه رقابت می کردند. به همین خاطر لنز های ثابت اینهمه پرطرفدارند – این لنز ها شما را قادر می سازند با ایزوله کردن یک بخش درون صحنه، داستانتان را بهتر نقل کنید. یک لنز 50mm f/1.8 دست دوم بهترین خرید 80 دلاری است که می توانید داشته باشید!

عکس بعدی را در سفرم به ایتالیا گرفته ام. در این عکس من از لنز 70-200mm خودم با کمترین زوم در f/2.8 عکاسی کرده ام تا پس زمینه تا جای ممکن محو شود. عکس بدون این محوی زیبا خیلی به هم ریخته می شد. تصویر خانم قطعا تنها نقطه ی کانونی این عکس است. 

در تصویر زیر، هنرمندی را در حین زدن سازدهنی نشان میدهد. پس زمینه عکس دسته ای از لامپ های کریسمس است که با قرار گرفتن در خارج از فوکوس جلوه ای زیبا پیدا کرده اند.

تکلیف 8:

با عکس هایتان داستان بگویید

1. چیزی را در پیش زمینه و در فوکوس قرار دهید و چیز مرتبط کم اهمیت تری را در پس زمینه و خارج از فوکوس بگذارید. 

این کار را به راحتی با گذاشتن یک فنجان قهوه در پیش زمینه، قرار دادن لیوان شیر کمی عقب تر از آن و کمی محو و در آخر، شکر در پشت هم هی آنها در محوی زیاد میتوانید انجام دهید و یا حتی با کمی دقت می توانید ایده ای پیچیده تر خلق کنید. برای مثال عکس زیر را ببینید. 

2. عکسی بگیرید که در آن چیزی مهم در پس زمینه و چیزی با اهمیت کمتر در پیش زمینه محو قرار داشته باشد.

چنین عکسی داستان کاملاً متفاوتی را بیان میکند زیرا دارید عنصر اول را نادیده می گیرید تا به عنصر دوم برسید. راه های زیادی برای استفاده از این تکنیک وجود دارند اما آنرا در چنته داشته باشید تا در موقعیتی که میخواهید داستان بهتری را با تمرکز بر چیزی خاص با عکس تان نقل کنید، از آن استفاده نمایید. در این عکس می توانید ببینید تیتر بالای صفحه کانون عکس است نه یک کوکتل تنها.

پایان گام هفتم و گام هشتم


لینک جلسه قبلی (جلسه ششم) گام پنجم و گام ششم در عکاسی

لینک جلسه بعدی (جلسه هشتم) گام نهم و دهم در عکاسی

لینک کلیه قسمتها

 

نظرات