منوی تعمیرگاه دوربین

نکاتی در باب استفاده از فلاش های اسپیدلایت : انتخاب فلاش مناسب ( 1 )


نکاتی در باب استفاده از فلاش های اسپیدلایت : انتخاب فلاش مناسب ( 1 )

یکی از مهمترین ابزار هایی که هر عکاس می تواند مورد استفاده قرار دهد یک فلاش الکترونیک پرتابل به خصوص از نوع فلاش هایی می باشد که به طور کامل با سیستم های اتوفوکوس و نوردهی دوربین سازگار باشد. کاربران دوربین های کانن می توانند این قابلیت  ها را در فلاش هایی با مدل های 220EX, 270EX, 430EX II, 580EX II به دست بیاورند . و اگر شما هنوز در انتخاب نوع فلاش مناسب برای استفاده به همراه دوربین خود تردید دارید ؛ در زمان انتخاب یک فلاش اسپیدلایت موارد زیر را مورد توجه قرار دهید .

نور آمبیانس ( محیط ) همیشه یک نور خوب نیست :

در بسیاری از موارد نور موجود در محیط یک نور مناسب و شگفت انگیز برای دستیابی به حالت های دراماتیک در عکس ها می باشد اما همواره مواردی وجود دارند که نور موجود در محیط کافی نبوده و یا اینکه در جهت مناسبی قرار ندارد .در بسیاری از موارد نیز نور موجود در محیط از شدت رنگ کافی برخوردار نبوده و یا اینکه نور از تندی و سختی بسیار زیادی برخوردار است . در شرایطی که این حالت ها اتفاق می افتند شما سه گزینه پیش روی خواهید داشت . 1 –انتظار به دست آوردن عکسی با کیفیت پایین تر را داشته باشید . 2 –از ثبت عکس در این شرایط اجتناب کنید یا 3 – با استفاده صحیح و مناسب از یک فلاش اسپیدلایت مشکل را حل کنید .

اسپیدلایت ها قدرت زیادی دارند

حتی فلاش 220EX که کوچکترین فلاش موجود در خطوط تولید است دارای عدد راهنمای ایزو 100 در فاصله 22 متر با یک سطح پوشش کافی برای یک لنز 28 میلیمتری در دوربین های فول فریم می باشد . این یک حالت بسیار مطلوب برای به دست آوردن بیشترین فاصله ثبت عکس برای عکاسی از فاصله 4 متری با یک لنز f/2.8 درایزو 100 می باشد . فلاش متصل به دوربین که در دوربین های نیمه حرفه ای وجود دارد دارای عدد راهنمای نزدیک به 43 می باشند که تقریبا 2 استاپ قدرت پایین تری را ارایه می دهد و در مقایسه با این اعداد عدد راهنمای 190 در مدل های 580EX II دارای سطح پوشش 105 میلی متری می باشد . قدرت خروجی بیشتر فلاش به معنای حداکثر دامنه بالاتر و توانایی استفاده از دیافراگم های کوچکتر برای به دست آوردن عمق میدان بیشتر می باشد . این حالت همچنین بازتاب نور بهتر در محیط برای به دست آوردن نور های بهتر را ارایه می دهد .

اسپیدلایت ها منابع نور ثابت با وایت بالانس نورخورشید هستند :

اسپیدلایت های ساخت شرکت کانن به گونه ای طراحی شده اند که دارای دمای رنگ و نور مشابه با تابش آفتاب در ساعت های میانی روز باشند و این بدان معناست که با استفاده از این اسپیدلایت ها حالتی شبیه به عکاسی در تابش نور خورشید بدون جلب توجه به حضور فلاش در صحنه را می توانید به دست آورید و اگر شما تمایل دارید تا نوری با دمای رنگ گرمتر به دست آوریدبا تغییر وایت بالانس دوربین و یا با قرار دادن ژل های رنگی بر روی فلاش و یا با عکاسی در حالت RAW در مرحله پردازش نرم افزاری این حالت را به دست آورید .

اسپیدلایت ها قادر به فریز کردن سوژه هستند

دوربین های SLR ساخت کانن از شهرت مطلوبی در کاهش نویز در شرایط ایزو برخوردار هستند و با استفاده از اسپیدلایت ها شما از این توانایی برخوردار می گردید که یک یا دو استپ نور بیشتری را وارد صحنه نمایید .این حالت تفاوتی مشابه به تفاوت میان ایزوی 800 با ایزو 3200 و یا تفاوت f/5.6 با f/2.8 راایجاد می نماید .

اصول پایه در عکاسی با اسپیدلایت ها

برخی از عکاسان بنا به دلایلی همچون طول زمان نوردهی بسیار پایین ؛ کنترل سخت و دشواری در کنترل جهت تابش نور فلاش ؛ تمایل چندانی به استفاده از فلاش های اسپیدلایت در زمان عکاسی نشان نمی دهند اما واقعیت آن است که فلاش های اسپیدلایت ابزارهایی بسیار ساده هستند . فلاش ها منابعی نور با قدرت ثابت هستند و تنها راه لازم برای کنترل آنها کنترل مقدار زمان روشن ماندن منبع نور می باشد .فلاش دیوریشن , طول زمان نوردهی فلاش در طول زمان نوردهی به دوربین می باشد .

اگر بالاترین زمان نوردهی 1.1000 ثانیه باشد بنابرین در 1.2000 ثانیه نیمی از نوردهی فراهم می آید و در 1.4000 ثانیه یک چهارم نوردهی اعمال می گردد و به همین ترتیب ادامه می یابد .دوربین و فلاش اسپیدلایت به همراه هم مقدار خروجی فلاش را با خواند مقدار نور بازتاب داده شده از سوژه و تنظیم طول زمان نوردهی برای دستیابی به ایزو و سرعت شاتر مناسب ؛ کنترل می کنند . در اینجاسرعت شاتر دوربین فاکتور چندان مهمی به شمار نمی آید زیرا طول زمان تابش نور فلاش بسیار سریعتر از سرعت شاتر شما می باشد اما درهر صورت باید توجه داشته باشیم که سرعت شاتر بر نور آمبیانس تاثیر گذار است . سرعت شاتر کند تر موجب روشنتر شدن بخشهایی از صحنه می شود که تحت تاثیر نور آمبیانس هستند و در حالت برعکس ؛ سرعت شاتر سریعتر باعث کمتر شدن نور آمبیانس در عکس می شود .

سیستم های فلاش وایرلس نیز عملکرد ساده ای دارند . پالس های بسیار کوتاه نور فلاش ؛ با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و تا زمانی که سنسور های این فلاش ها در دامنه دید یکدیگر قرار دارند به صورت همزمان و با قدرتخروجی مشابه با هم عمل خواهند نمود. نکته جالبتر اینجاست که با تنظیم خروجی دوربین یا فلاش اصلی ؛ خروجی سایر واحد های فلاش را نیز می توان تنظیم نمود .

نظرات




 

021-66720048 دفترجمهوری
021-88840065 دفتر هفت تیر
خیابان جمهوری،بعد از تقاطع شیخ هادی ساختمان آلومینیوم،طبقه11 واحد1117 تعمیرگاه مرکزی دوربین
میدان هفت تیر ابتدای خیابان بهارشیراز پلاک 189 طبقه3 واحد 6و7 شرکت ایده آل دوربین
مشاهده کلیه اخبار
نمایندگان فروش
CANON NIKON
=