ترکیب نور آمبیانس و نور فلاش در عکاسی پرتره
تا کنون در رابطه با انواع نور ها ، جنس های نور و شرایط مختلف نورپردازی در استودیوو فضای باز موارد بسیار زیادی مطرح شده اند اما در بسیاری از سوالاتی که از سوی کاربران محترم سایت ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین مطرح می شود ، در رابطه با جنس نور ها و تنظیمات صحیح نورپردازی ، ابهاماتی دیده میشوند که این موارد نیاز به توضیحات بیشتری دارند .
به طور کلی استفاده از نور مصنوعی و ترکیب آن با نور طبیعی موجود در محیط در زمان ها و موقعیت های عکاسی در فضای باز ، باعث ایجاد نوعی حالت دراماتیک در عکس به گونه ای می شود که نور طبیعی به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود . اما در این رابطه باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که استفاده بیش از اندازه از نورهای مصنوعی نیز ،تاثیرات منفی بسیار زیادی بر روی عکس ایجاد میکند .
نکته قابل توجه در عکاسی فضای باز این است که سرعت شاتر دوربین شما ، به شما این امکان را می دهد تا نور آمبیانس را کنترل نمایید وتاثیری بر روی نور مصنوعی ایجاد نمیکند . بنابراین شما این فرصت را خواهید داشت تا مقدار نور آمبیانس را تحت کنترل خود در بیاورید .
بدیهی است که شدت و حدت نور مصنوعی ، از ابتدا تا انتها در دستان هنرمند شما قرار دارد .مقدار ومیزان حضور هر یک از نور های آمبیانس و نور مصنوعی ، بستگی به مد وحالتی دارد که شما میخواهید در عکستان ایجاد نمایید ،اما همیشه این نکته را بخاطر داشته باشید که نور طبیعی موجود در محیط ابزار بسیار مفید و قدرتمندی است که حضور فلاش نباید منجر به تخریب یا کم کردن تاثیر حضور آن شود .
نکته دیگری که در زمینه نور پردازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ،این است که با توجه به نوع وحالت چهره ای که مورد عکاسی قرار میگیرد ، میبایست از مادیفایر متناسب با آن استفاده نمود .
لنز ۵۰ میلیمتری با دیافراگم ۱/۸ که در دسته لنز های فوق العاده برای محو پس زمینه و همچنین یک لنز بسیار مناسب برای عکاسی در شرایط کم نور است اما استفاده از این لنز در هر یک از صحنه های عکاسی ؛ نیازمند توجه به نکاتی است که به آنها اشاره می کنیم
دسترسی به دیافراگم ۱/۸ و استفاده از آن برای از بین بردن و مات و محو کردن پس زمینه بسیار وسوسه کننده است ،اما در هر صورت باید به این نکته توجه داشته باشیم که استفاده از دیافراگم خیلی باز باعث از بین رفتن شدید عمق میدان به گونه ای خواهد شد که قابلیت های فوکوس دوربین را دچار مشکل می نماید .
به عنوان مثال اگر سوژه شما در حالتی قرار دارد که یک چشم او در وضعیت نزدیکتر به دوربین قرار داشته باشد ، چشم دیگر سوژه ممکن است خارج از محدوده فوکوس قرار بگیرد .
برای رفع این مشکل ؛ استفاده از دیافراگم های کمی بسته تر ، ضمن حفظ حالت کاهش عمق میدان به شما این تضمین را می دهد که همچنان سوژه خود را در وضعیت کاملا شارپ مشاهده نمایید. از این روی برای استفاده از این لنز ؛ داشتن مهارت نسبت به تکنیک های عمق میدان دید در عکاسی اهمیت بسیار زیادی دارد .
استفاده از یک دیافراگم سوپر واید ۱/۸ برای ایجاد امکان عکاسی در شرایط بسیار کم نور یک امکان فوق العاده محسوب می گردد ، اما نور دهی به سوژه از جمله وظایف یک عکاس خلاق وهنرمند است و در هر شرایط ایجاد بالانس و توازن بین نور آمبیانس ونور مصنوعی باید در دستور کار عکاس هنرمند قرار داشته باشد .
استفاده از نور فلاش پاپ آپ دوربین به صورت دیفیوز شده یک تکنیک نورپردازی حرفه ای است و بنابراین با یک یا دو استاپ بستن دیافراگم ، استفاده از نور سافت شده فلاش ، بالانس نور بر روی سوژه را می توان ایجاد نمود .
نکته بعدی در رابطه با به کارگیری لنز های پرایم ۵۰ میلیمتری ، رعایت کمترین فاصله ای است که این لنز قادر به فوکوس کردن است .
این لنز را نباید با لنز های ماکرو اشتباه گرفت ، و در صورتی که بیش از ۴۵ سانتیمتر به سوژه نزدیک شوید ، قادر به فوکوس نخواهد بود . ه مچنین بخاطر داشته باشید که این یک لنز زوم نیست ، و تنظیم کادر خود را باید با دور یا نزدیک شدن به سوژه ، انجام دهید .
نکته بسیار مهم اینجاست که در صورت استفاده از دوربین های کراپ ( دوربین هایی که فول فریم نیستند ) باید بدانید که در دوربین های کراپ و در شرایط استفاده از لنز های پرایم ، اشیا نزدیکتر از آنچه با چشم بدون دوربین دیده میشوند ، به نظر می آیند ،بنابراین در صورت عکاسی با دوربین کراپ و لنز پرایم ۵۰ میلیمتری ، لازم است تا کمی بیشتر از سوژه فاصله بگیرید وترکیب بندی نمایید .
همچنین مطالعه نمایید :
ترکیب نور فلاش با نور آمبیانس برای ثبت سوژه های نور دار