نحوه عکاسی با فلاش در ساعت های بعد از غروب آفتاب
در این مطلب به آموزش نحوه استفاده از فلاش برای عکاسی در ساعت های بعد از غروب آفتاب می پردازیم
ساعت های قبل از غروب آفتاب که خورشید در پایین ترین سطح افق قرار می گیرد و تلالو پرتو های طلایی نور خورشید در آسمان دیده می شود را به عنوان بهترین ساعت های عکاسی در فضای باز با استفاده از نور طبیعی عنوان نموده ایم و این ساعت ها را به عنوان ساعت های طلایی می شناسیم .
اما لحظات بعد از غروب آفتاب تا لحظه فرارسیدن تاریکی کامل ؛ درست از لحظه غروب افتاب تنالیته رنگ طلایی موجود در آمبیانس به سمت تنالیته رنگ آبی متمایل می شود و این لحظه ای است که عکاسان حرفه ای آنرا لحظه آبی یا لحظه نور آبی می نامند.
اگر در این شرایط و لحظات تنظیمات وایت بالانس دوربین خود را در حالت tungsten قرار بدهید ؛تاثیر رنگ آبی به صورت مشهود تری دیده می شود اما متاسفانه با اینکار ، سوژه شما نیز تنالیته رنگ آبی را به خود می گیرد .
در این حالت ؛ با استفاده از طلق های رنگی نارنجی رنگ بر روی فلاش دوربین می توان از ایجاد تنالیته رنگ آبی در پوست انسان جلوگیری کرد . و در حالت وایت بالانس tungsten حالت طبیعی رنگ پوشت را حفظ نمود .
در این مطلب ، استفاده از فلاش در ساعتهای بعد از غروب آفتاب را مورد بررسی قرار می دهیم .
زمان
درست بیست دقیقه بعد از غروب آفتاب تنالیته رنگ موجود در آسمان به آبی می گراید .در این شرایط دوربین را در حالت اولویت دیافراگم قرار دهید و از یک دیافراگم باز استفاده کنید . اکنون از مدل عکس بگیریدو سرعت شاتر را بررسی کنید . کمتر کردن سرعت شاتر به میزان یک استاپ موجب کم نور تر شدن سوژه خواهد شد .
دمای رنگ
از یک طلق رنگی نارنجی رنگ بر روی فلاش دوربین استفاده کنید .از یک دیفیوزر بر روی فلاش استفاده کنید . در این مثال از یک بیوتی دیش استفاده کرده ایم . دیفیوزر باعث بزرگتر شدن منبع تابش نور و تابش یکسان و به هنگام در تمام قسمت های سوژه خواهد شد .
ارتفاع تابش نور را زیاد کنید
فلاش را در موقعیت بالاتر از سطح تراز با سوژه قرار داده و از تکنیک نورپردازی گسترده استفاده کنید . در این تکنیک ، قسمت زیادتری از صورت سوژه که از ویزور قابل مشاهده است در مقابل تابش نور قرار می گیرد .
شفاف شدن چشم ها
فلاش را در وضعیت تنظیمات دستی قرار دهید و برای نورپردازی به صورت سوژه آنرا در حالت 1.16 قدرت قرار دهید . با تابش کمتر نور به پس زمینه و اعمال نور قوی تر به صورت سوژه در مقایسه با نور آمبیانس ؛ سوژه روشن ترین بخش صحنه شما را تشکیل خواهد داد .
در این مثال از دیافراگم 2.8 برای استفاده از بیشترین مقدار نوردهی و کاهش احتمال ثبت لرزش دوربین به سبب سرعت شاتر پایین ؛ استفاده شده است .
تنظیمات وایت بالانس
طلق رنگی را بر روی هد فلاش قرار دهید و تنظیمات وایت بالانس را در وضعیت tungsten اعمال نمایید . با این تنظیمات پس زمینه تنالیته آبی تری به خود خواهد گرفت و این در حالی است که تنالیته رنگ گرم به وجود آمده با استفاده از طلق رنگی موجب حفظ حالت طبیعی رنگ پوست سوژه خواهد شد .
حالت نوردهی را بررسی کنید
با استفاده از هیستوگرام دوربین وضعیت نوردهی را بررسی کنید در صورت اوور یا آندراکسپوز شدن سوژه تنظیمات فلاش را می بایست تغییر داد.