دلایل و نحوه دیفیوز نمودن نور فلاش دوربین
در زمان کار و نورپردازی با فلاش دوربین برخی از موقعیت ها را می بایست در نظر گرفت و شرایط موجود در آنها را مورد بررسی قرار داد .بعنوان مثال در زمان عکاسی با فلاش در یک محیط بسته با سقف کوتاه چرا و چگونه باید نور فلاش را نرم نمود ؟
و البته پس از این پرسش سئوال های دیگری نیز مطرح می شوند :
آیا در زمان عدم وجود فلاش های استودیویی می توان از فلاش دوربین برای نوردهی به سوژه ها استفاده کرد ؟
چرا نرم کردن ( دیفیوز کردن ) نور یک امر ضروری در زمان استفاده از فلاش دوربین است ؟
رنگ های موجود در محیط چگونه بر نور فلاش دوربین تاثیر می گذارند ؟
چگونه می توان بر رنگ های محیط تاثیر گذار بود ؟
در زمان استفاده از هر نوع فلاش دوربین ؛ در شرایط عدم بکارگیری دیفیوزر ؛احتمال تند و تیز شدن شدت تابش نور بسیار بالا خواهد بود و برای اجتناب از این حالت می بایست نور فلاش را نرم نمود .
برای درک بهتر نحوه دیفیوز شدن نور در یک روز آفتابی در فضای بیرونی ، به سایه های اجسام نگاه کنید . در این زمان به خوبی متوجه خواهید شد که سایه بسیار تیره و تاریک بوده و لبه های تند و تیزی دارند . این حالت به سبب شدت تابش نور خورشید و اندازه منبع نور نسبت به سوژه به وجود می آید .
اما اگر در یک روز ابری در فضای بیرونی قرار داشته باشید ؛ وضعیت متفاوتی را در تابش نور مشاهده می نمایید . در این شرایط به دلیل تابش نور بر سطح فوقانی ابر ها ؛ نور عبور یافته از میان ابر ها دارای حالتی نرم تر و دامنه انتشار وسیعتری می باشد به گونه ای که تمام سطح اجسام و اشیا به صورت همسان و یکدست نوردهی می شوند .
در واقع ابر ها به عنوان یک نرم کننده نور در آسمان دامنه انتشار و پراکنش نور خورشید را گسترده تر می سازند . در این حالت اگر به سایه های ایجاد شده دقت نمایید ؛ به جای تیره و سیاه دیدن آنها ؛ نوعی حالت خاکستری رنگ با لبه هایی نرم را مشاهده خواهید نمود .
حالت ناشی از تابش نور توسط ابر ها را دیفیوز کردن نور ( نرم کردن و گسترش دادن دامنه انتشار نور ) می نامیم . این نور نرم تر بوده و دامنه انتشار وسیعتری بر روی سوژه دارد . دقیقا به همین خاطر است که عکاسان برای نور های استودیویی از ابزار هایی به نام سافت باکس یا چتر استفاده می کنند .
در زمان استفاده از فلاش نیز مشکل کوچک بودن منبع نور در مقایسه با سوژه وجود دارد و از این روی لازم است تا منبع نور را بزرگتر نماییم و به همین دلیل است که فلاش های پیشرفته تر از قابلیت چرخاندن سر فلاش در جهت های مختلف برخوردار می باشند .
با استفاده از این قابلیت به جای تابش مستقیم نور فلاش به سوژه ؛ سر فلاش را به سمت سقف یا دیوار ها گرفته و از حالت بازتاب نور فلاش برای بزرگتر نمودن منبع نور استفاده می شود .
اما اگر سقف یا دیوار ها سفید رنگ نبودند ....
در شرایط سفید نبودن رنگ سقف یا دیوار های موجود در محیط از حالت بازتاب یا بونس کردن نور استفاده نکنید زیرا در این شرایط نور رنگ محیط را به خود گرفته و آنرا به سوژه منتقل می نماید . در اینجا می بایست محل سوژه را تغییر داده و یا از ابزار دیگری برای بازتاب دادن نور استفاده نمود .
عکاسی ماکرو با استفاده از فلاش دوربین :روش ساخت یک دیفیوزر دست ساز
تکنیک استفاده از اسکریم ( پنل دیفیوزر ) در عکاسی فضای باز