عکاسی ماکرو با استفاده از فلاش دوربین :روش ساخت یک دیفیوزر دست ساز

عکاسی ماکرو با استفاده از  فلاش  دوربین :روش ساخت یک دیفیوزر دست ساز

 

در این مطلب یک روش بسیار ساده و ابتکاری برای ایجاد یک دیفیوزر منسب در عکاسی ماکرو را به شما آموزش می دهیم . در این تکنیک به استفاده از فلاش خارجی و سه پایه نیازی نخواهد بود و با استفاده از فلاش موجود بر روی دوربین می توانید به شیوه ای مطلوب نورپردازی برای سوژه های کوچک در عکاسی ماکرو را انجام دهید .

مراحل ساخت قیف برای فلاش دوربین

1 – تنظیمات دوربین

دوربین را در حالت نوردهی دستی قرار داده و دکمه فلاش را فشار دهید . در برخی از دوربین ها لازم است تا دکمه فلاش را به صورت مداوم نگه داشته و با استفاده از دایل فرعی به مود استاندارد فلاش وارد شوید . با استفاده از دایل اصلی قدرت فلاش را در -1EV stop تنظیم نمایید .

2 – برش شکل قوطی

قوطی خالی را بر روی فلاش دوربین در حالت باز به گونه ای قرار دهید که نواحی مورد نیاز برای برش زدن قسمت های مختلف را به اسانی مشاهده نمایید . قبل از برش زدن ، نقاط مورد نظر برای برش زدن را با خودکار علامت بزنید . برش قسمت جلویی قوطی را به نحوی انجام دهید که نور در زمان تابش از فلاش به سمت جلوی لنز هدایت شود .

3 – دستمال کاغذی را ببندید

با استفاده از برگه دستمال کاغذی در قسمت جلوی قوطی برش زده شده ؛ دیفیوزر یا نرم کننده نور و سایه ها را به وجود آورید . از بکار بردن چندین لایه دستمال کاغذی جدا خودداری کنید زیرا اینکار موجب کاهش شدت نور و از بین رفتن ویژگی های اصلی نورخواهد شد .

4 – دیفیوزر را متصل کنید

با استفاده از یک قیچی سوراخ هایی را روی قوطی به وجود آوریدکه بتوان بند متصل کننده قوطی به بدنه دوربین را از میان آنها عبور داد . با استفاده از بند های لاستیکی ارتجاعی ؛ قوطی به آسانی بر روی دوربین بسته شده و در موارد نیاز به اسانی می توان آنرا جدا نمود .

5 – به سوژه نزدیک شوید

با استفاده از یک لنز ماکرو در دیافراگم F/11 یا F/16 فرایند عکاسی را آغاز نمایید . با قرار دادن فوکوس در نقطه ای نزدیک تر ؛ عمق میدان دید شما به میزان زیادی کاهش می یابد اما استفاده از یک دیافراگم کوچکتر ؛ موجب ایجاد تداخل در این حالت خواهد شد . در اینجا استفاده از ایزو1250 و سرعت شاتر 1.80 ثانیه برای اطمینان از اینکه پس زمینه به واسطه نور فلاش اشکار نمی شود ، استفاده شده است .

6 – ترکیب بندی را اصلاح کنید

با تغییر زاویه دید دوربین ؛ ترکیب بندی های متفاوت را امتحان کنید . در شرایط عکاسی از سوژه های بسیار شکننده و ظریف ؛ مراقب میزان فاصله خود از سوژه باشید .

 

نظرات