تکنیک استفاده از اسکریم ( پنل دیفیوزر ) در عکاسی فضای باز

تکنیک استفاده از اسکریم ( پنل دیفیوزر ) در عکاسی فضای باز

یکی از ابزار های حرفه ای و بسیار کار آمد برای عکاسی در فضای باز ، در ساعت های میانی روز و در تابش مستقیم نور خورشید ، اسکریم  scrim  یا همان چیزی است که ما به آن پنل دیفیوزر میگوییم .

اسکریم ها در واقع پارچه های نیمه شفاف فریم داری هستند که با دیفیوز کردن نور خورشید ، جنس نور را از حالت شاین ( نور تند و تیز و درخشنده ) به نور سافت ( نرم و تعدیل شده ) تغییر می دهند .

در مبحث عکاسی فضای باز ، همیشه بیان نموده ایم که ، ساعتهای میانی روز و تابش مستقیم نور خورشید باعث ایجاد یایه های پر رنگ شده و کنتراست ها شدید تر دیده میشوند و بطور خاص در رابطه با پوست انسان یا لباس ، باعث میشوند که جزییات تا حد زیادی از دید دوربین پنهان بمانند

راهکار برطرف نمودن حالتی که در بالا به آن اشاره کردیم ، نرم کردن حالت تابش نور و‌خنثی کردن نور محیط با استفاده از ابزار های حرفه ای و تنظیمات دوربین است .

تعمیر دوربین - تعمیر لنز - تعمیرات کانن - تعمیرات نیکون

بهترین و طبیعی ترین و‌خوش رنگ و خوش فرم ترین حالت نور طبیعی در هوای ابری یکدست و زمانی است که پوشش ابر ها در آسمان به مانند یک دیفیوزر طبیعی بسیار بزرگ ، نور خورشید را بسیار نرم‌و لطیف میکنند .یک عکاس هنرمند ، فرصت عکاسی در چنین هوایی را به هیچ وجه از دست نمی دهد .

اما در شرایط هوای صاف و آفتابی ، به ناچار باید به نحوی نور خورشید را مهار کنیم و اسکریم یا همان پنل دبفیوزر ، ابزاری حرفه ای است که در این شرایط بسیار به ما کمک می نماید

در اینجا یک تکنیک حرفه ای در بکارگیری اسکریم را برای شما عرض میکنم که با کمی تمرین و‌تجربه ، به شما کمک خواهد کرد تا از عکاسی در ساعت های میانی روز نیز تا حد زیادی لذت ببرید .

تعمیر دوربین - تعمیر لنز - تعمیرات کانن - تعمیرات نیکون

در شرایط عادی و تحت تابش مستقیم نور خورشید ، عکسی شبیه به عکس بالا خواهید داشت . به روشنابی بیش از اندازه گونه سمت چپ ، تاریک و در سایه بودن گونه سمت راست . کنتراست شدید موها نسبت به پوست صورت و حالت چشم ها دقت بفرمایید .  همه اینها بلاهایی هستند که نور مستقیم خورشید بر سر یک عکس می آورد .

تعمیر دوربین - تعمیر لنز - تعمیرات کانن - تعمیرات نیکون

زمانی که اسکریم یا پنل دیفیوزر را ما بین مدل و‌نور خورشید قرار می دهیم ، حالتی شبیه به عکس فوق خواهیم داشت . در اینجا دیگر خبری از اوور شدن پوست صورت نیست ، نور خورشید به مقدار کمتری به سوژه رسیده است اما همچنان جزییات موهای سوژه را نداریم و تصویر به طرز نا امید کننده ای تاریک است .

توجه داشته باشید که در اینجا برای محو کردن پس زمینه‌و شارپ کردن سوژه ، از باز ترین حالت دبافراگم استفاده کرده ایم و برای اینکه بالاترین حالت کیفیت در عکس را داشته باشیم ، نمیخواهیم ایزو دوربین را افزایش دهیم . پس اگر به این فکر بودید که برای روشنتر کردن عکس به کمک دیفیوزر ، ایزو را بالاتر ببرید ، کمی اشتباه کرده اید . چون برای انجام یک کار با کیفیت و‌برای عکسی که قرار است در سایز بزرگ به چاپ برسد ، افزلیش دادن ایزو ، نوعی خود زنی به شمار می آید .

تعمیر دوربین - تعمیر لنز - تعمیرات کانن - تعمیرات نیکون

به عکس بالا خوب نگاه کنید .

نور فوق العاده یکدست بر روی صورت ، حالت و‌جزییات مو ها به خوبی نمایان است ، سایه های زیر گردن در حالت طبیعی و بدون کنتراست شدید هستند ، جزییات و رنگ لباس همان چیزی است که باید باشد ، پس زمینه به خوبی محو شده‌و سوژه کاملا شارپ‌و فوکوس است .

در اینجا نیز از پنل دیفیوزر استفاده شده است اما با این تفاوت که نور فلاش نیز برای تعدیل نور خورشید به کمک گرفته شده است .

تکنیک اینکار را در عکس بعد مشاهده میفرمایید

تعمیر دوربین - تعمیر لنز - تعمیرات کانن - تعمیرات نیکون

به محل قرارگیری فلاش اسپیدلایت در پشت پنل دیفیوزر دقت نمایید .

 

مترجم : فرهاد مولایی

نظرات