معرفی بهترین دوربین ها برای عکاسی از مردم و مراسم ها
عکاسی از مردم و مراسم ها در برگیرنده طیف وسیع و گسترده ای از سبک های مختلف در عکاسی می باشد . عکاسی از مراسم عروسی ؛ عکاسی از کنسرت ؛ عکاسی از همایش ها و کنفرانس ها و یا عکاسی پرتره در محیط های غیر رسمی ؛ همگی در این رده بندی قرار داده می شوند.
به طور معمول برای عکاسی در این موقعیت ها به یک دوربین با سیستم اتوفوکوس سریع که در شرایط کم نور نیز عملکرد مطلوبی را ارایه می دهد ؛ نیاز خواهد بود . کیفیت مطلوب تصویر نهایی در حساسیت ایزو بالا در این شرایط اهمیت بسیار زیادی دارد و دستیابی به بهترین حالت رنگ بندی در تصویر ؛ نیز یکی از ضرورت هایی است که باید به آن توجه نمود .
همچنین در عکاسی از مردم و مراسم ها ؛ موقعیت های بسیار زیادی به وجود می آیند که نیاز به فیلمبرداری از یک صحنه خاص وجود خواهد داشت . از این روی دوربین هایی که برای این موقعیت ها مورد استفاده قرار می گیرند ؛ از توانایی مطلوب در فرایند تصویر بردارای نیز باید برخوردار باشند .
بهترین انتخاب : Sony a7 III
دوربین سونی Sony a7 III یکی از گزینه هایی است که در عکاسی از موقعیت ها و شرایط مختلف ؛ توانایی بسیار زیادی را از خود به نمایش می گذارد . همچنین این دوربین یکی از بهترین انتخاب ها برای عکاسی از مردم و مراسم ها به شمار آورده می شود زیرا کیفیت تصویر مطلوبی را ارایه می دهد و سیستم اتوفوکوس آن در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری ؛ عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.
در درون بدنه دوربین سونی Sony a7 III از یک سنسور 24 مگاپیکسلی استفاده شده است که رزولوشن کافی برای چاپ عکس در سایز های مختلف را فراهم می آورد .
سیستم اتوفوکوس تشخیص چشم دراین دوربین قدرت بسیار زیادی برای عکاسی پرتره را ارایه می دهد و حالت قفل اتوفوکوس در زمان تعقیب سوژه در شرایط عکاسی از سوژه های بسیار متحرک نیز کاملا قابل اعتماد خواهد بود .
علاوه بر این ؛ قدرت فیلمبرداری با کیفیت 4K به همراه طیف گسترده ای از امکانات و گزینه ها در حالت فیلمبرداری این دوربین را به یک گزینه عالی برای استفاده در عکاسی و فیلمبرداری از مردم و مراسم ها مبدل می سازد .
Fujifilm X-T3
دوربین فوجی فیلم Fujifilm X-T3 به لحاظ کیفیت تصویر قادر به رقابت با دوربین های سونی نیست اما در هر صورت در ژانر عکاسی پرتره و عکاسی از مراسم یک گزینه عالی به شمار آورده می شود. کیفیت رنگ بندی و اتوفوکوس تشخیص چشم به همراه سازگاری آن با طیف گسترده ای از انواع لنز های پرایم ؛ این دوربین را به یک گزینه مطلبو مبدل می سازد .
دوربین فوجی فیلم Fujifilm X-T3 حالت های متنوعی را برای فیلمبرداری ارایه می دهد و هر یک از مود های فیلمبرداری خودکار در این دوربین ؛ نتایج کاملا قابل قبولی را ارایه می دهند . همچنین این دوربین به آسانی با پرینتر های چاپ عکس Fujifilm's SP-2 Instax متصل می شود و از این روی ؛ امکان چاپ عکس فوری ؛ با استفاده از آن فراهم می آید .
اکنون چهار سال از تولید دوربین کانن EOS 5D Mark IV می گذرد ولی با این وجود هنوز هم این دوربین از برترین فناوری ها برای عکاسی و فیلمبرداری از مردم و مراسم ها برخوردار است .
اگر چه شکل ظاهر و طراحی بدنه دوربین کانن EOS 5D Mark IV همچنان شبیه به مدل های قدیمی تر است اما صفحه ال سی دی لمسی به همراه رابط کاربری اسان ؛ ابزار هایی را در اختیار کاربر قرار می دهند که انجام فرایند عکاسی و فیلمبرداری را بسیار آسان و لذتبخش می نماید .
اگر چه دامنه دینامیکی این دوربین بهترین حالت در بین تمام رقبا نیست اما از کیفیت تصویر این دوربین ؛ به سختی می توان ایراد گرفت . رزولوشن بالای تصویر ؛ توانایی عکاسی با کیفیت با فرمت RAW و کنترل مطلوب نویز در ایزو بالا به همراه کیفیت مطلوب فایل های JPEG از جمله ویژگی های قابل ملاحظه در این دوربین می باشند .
سیستم اتوفوکوس این دوربین تا 24 درصد از کادر در حالت عمودی را پوشش می دهد . نقطه مرکزی اتوفوکوس قادر به کار در شرایط کم نور تا -3EV می باشد
در حالت فیلمبرداری ؛ دوربین کانن EOS 5D Mark IV قادر به انجام فیلمبرداری با کیفیت 4K/30p می باشد اما در هر صورت ضریب کراپ بسیار شدید 1.64x ؛ تنها عمق میدان تله فتو را در این دوربین به وجود می آورد.
دوربین نیکون D500 یکی از دوربین های سنسور کراپ با تکنولوژی بالا به شمار می آید و در درون بدنه آن از یک سنسور 20.9MP CMOS به همراه یک سیستم اتوفوکوس پیشرفته و حرفه ای استفاده شده است . سرعت عکاسی متوالی در این دوربین 10 فریم بر ثانیه بوده و دارای دو درگاه برای قرار گیری کارت حافظه می باشد .
دوربین نیکون D500 حجم بدنه متوسطی دارد اما در هر صورت کاملا سبک وزن بوده و در درون دست احساس خوشایندی را ایجاد می نماید . بدمه این دوربین دارای حالت مهر و موم در برابر شرایط اقلیمی می باشد .
کلید های کنترل کننده این دوربین به درستی جا نمایی شده اند و ویزور اپتیکال نسبتا بزرگ به همراه صفحه ال سی دی باز شونده لمسی ؛ از جمله ویژگی های لذتبخش موجود در این دوربین هستند .
سیستم اتوفوکوس 153 نقطه ای تشخیص حرکت در این دوربین ؛ عینا مشابه با سیستم موجود در دوربین پیشرفته D5 است و وجود 99 نقطه کراس دار بر روی سنسور تضمین کننده آن است که در شرایط کم نور تا -3EV این دوربین قادر به تشخیص نقطه فوکوس خواهد بود.
سیستم اتوفوکوس دوربین نیکون D500 تقریبا تا لبه های کادر تصویر را پوشش می دهد و سیستم تعقیب سوژه 3D Tracking که فناوری برتر کمپانی نیکون به شمار می آید ؛ تعقیب حرکت سوژه در هر شرایطی را تضمین می نماید .
این دوربین کیفیت تصویر بسیار مطلوبی دارد و و فایل های JPEG به دست آمده با آن رنگ بندی بسیار خوبی را ارایه می دهند . این دوربین در حالت حساسیت ایزو بالا نیز کیفیت تصویر خود را حفظ می نماید .
دوربین نیکون D500 قادر به انجام فیلمبرداری با کیفیت 4K/UHD است اما ضریب کراپ بسیار شدید 2.25x به معنای آن است که یک لنز 24mm با این دوربین زاویه دید 54mm را ارایه می دهد .
پیش از این عکاسان حرفه ای مجبور بودند میان داشتن یک دوربین سریع مثل D5
و یا یک دوربین دارای کیفیت رزولوشن بالا مثل D810 ، تنها یکی را انتخاب کنند
اما اکنون با عرضه مدل D850 سرعت و کیفیت در قالب یک دوربین قابل دسترسی است .
سنسور فول فریم 45.7 مگاپیکسلی پیشرفت بسیار قابل ملاحظه ای را نسبت
به کیفیت 36.3 مگاپیکسلی D810 نشان می دهد و سرعت عکاسی 7 فریم بر ثانیه
گوی سبقت را از مدل D810 با سرعت 5 فریم بر ثانیه می رباید
و حتی اگر به سرعت بالاتری نیاز دارید می توانید با استفاده از گریپ MD-D18
و یک باطری EN-EL18b سرعت این دوربین را تا 9 فریم بر ثانیه برای ثبت 51 فایل RAW افزایش دهید .
البته این سرعت در مقابل سرعت 12 فریم بر ثانیه نیکون D5 چندان زیاد نیست
اما در هر صورت برای عکاسان ورزشی و اکشن این یک سرعت عکسبرداری
قابل قبول با کیفیت رزولوشن تقریبا دو برابر نسبت به D5 می باشد .
دوربین D850 اولین فول فریم ساخت شرکت نیکون است که در آن از سنسور BSI استفاده می شود .
طراحی این سنسور به گونه ای است که به سبب عدم وجود مدار در قسمت مقابل پیکسل ها ،
راندمان بسیار بالاتری را در مقایسه با سایر سنسور ها از خود نشان می دهد .
این افزایش راندمان عملکرد به طور خاص در عکاسی در شرایط کم نور که استفاده از ایزوی بالاتر ضروری است ،
بازدهی چشمگیر تری خواهد داشت .
علاوه بر این ، BSi موجب بالاتر آوردن و نزدیک به سطح شدن عناصر حساس به نور بر روی سنسور می شود
و از این طریق توانایی پیکسل های نزدیک به لبه های سنسور را برای دریافت پرتو های نور
از زاویه های دور از دسترس در زمان عکاسی به صورت واید انگل را فراهم می آورد .
تمام این کارکرد ها در شرایطی است که مدل D850 همانند سلف خود از پایه ایزو 64 برخوردار است
که نشان دهنده سطح بالای دامنه دینامیکی این دوربین در شرایط کار در محیط های پر کنتراست یا بسیار پر نور است .
از سوی دیگر بالاترین سطح ایزوی آن 25600 است که تا 102400 قابل ارتقا می باشد .
فیلمبرداری کاملا عریض 4K :
نیکون D850 اولین فول فریم ساخت شرکت نیکون با قابلیت فیلمبرداری 4K است
که از تمامی سطح سنسور برای اینکار استفاده می کند . این یک قابلیت بسیار عالی
و پیشرفته در مقایسه با کراپ فاکتور 1.5 x سنسور D5 در زمان فیلمبرداری به صورت 4K به شمار می آید .
فیلمبرداری UHD با سرعت های 30 و 25 و 24 فریم بر ثانیه قابل انجام است .
اما متاسفانه در طول زمان تصویر برداری سیستم اتوفوکوس هنوز مبتنی بر تشخیص کنتراست عمل می کند
که در مقایسه با سیستم اتوفوکوس دو پیکسلی Dual pixel بسیار عالی کانن ،
یک نقطه ضعف بزرگ به شمار آورده می شود .
در اینجا لنز های نیکون در حالت فوکوس کمی نویز دار هستند .
همچنین برای تصویر برداری در حالت 4K حالت استابیلایزر وجود ندارد .
در حالت فیلمبرداری HD ، حالت انتخاب فوکوس و استابیلایزر دیجیتالی موجود می باشند
اما ذخیره سازی فایل های ویدیو با4 یا 5 استپ سرعت پایین تر انجام می شود .
دوربین میرورلس فول فریم Z7 یک مدل 45.7MP با استابیلایزر داخلی در 5 محور است و قادر به ثبت 9 فریم بر ثانیه و فیلمبرداری با کیفیت 4K می باشد .
مانت لنز سری Z بزرگترین نوع در میان تمام میرورلس های موجود در بازار است و قطر دهانه 55 میلیمتری آن امکان پشتیبانی از لنز های بسیار سریع تا دیافراگم F0.95 را فراهم می آورد .
در درون بدنه این دوربین از یک سنسور 45.7 BSI-CMOS و استابیلایزر داخلی 5 محور استفاده شده و سیستم اتوفوکوس 493 نقطه ای آن مبتنی بر تشخیص فاز حرکت می باشد .
جنس بدنه این دوربین از آلیاژ منیزیم است و همانند نیکون D850 در برابر شرایط اقلیمی مهر و موم شده است.
ویزور الکترونیکی رزولوشن بالا با کیفیت 3/6 میلیون نقطه و بزرگنمایی 8x به همراه صفحه ال سی دی 3/2 اینچی با کیفیت 2/1 میلیون نقطه از قابلیت لمسی و حالت باز شوندگی برخوردار است .
در قسمت بالای بدنه این دوربین یک صفحه نمایش OLED برای نمایش تنظیمات دوربین قرار گرفته است .
دوربین مدل Z7 دارای یک درگاه کارت حافظه XQD می باشد و در آینده نزدیک با به روز رسانی فریمور از کارتهای CFexpress نیز پشتیبانی خواهد نمود .
سیستم کاهش لرزش داخل بدنه دوربین قادر به تثبیت تصویر تا 5 استاپ است و در زمان استفاده از لنز های سری F به همراه مبدل لنز F ، قادر به اعمال استابیلایزر 5 محور برای لنز های مجهز به VR و استابیلایزر 3 محور برای لنز های فاقد VR می باشد .
دوربین نیکون Z 7 قادر به عکاسی متوالی با سرعت 9 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس است اما در این دوربین ؛ نوردهی با انجام اولین شات قفل می شود و یا اینکه در حالت 5/5 فریم بر ثانیه از حالت نوردهی و فوکوس متوالی می توان استفاده نمود .
این دوربین از قابلیت های زیادی برای فیلمبرداری برخوردار است . فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K در 30p و 24p با استفاده از تمام پهنای سنسور انجام می شود .
Sony Alpha a7R III
دوربین سونی Sony a7R III یک دوربین میرورلس فول فریم با سنسور 42.4 مگاپیکسلی است که سرعت عکاسی در آن به 10 فریم بر ثانیه می رسد .
در مقایسه با مدل های قبلی این دوربین باتری بزرگتری دارد و شکل ظاهری بدنه آن به گونه ای است که راحت تر در دست جای می گیرد .
سیستم اتوفوکوس این دوربین در مقایسه با مدل های قبلی بهبود قابل ملاحظه ای یافته است و اتوفوکوس تشخیص چشم در آن ؛ استفاده از این دوربین برای عکاسی پرتره را کاملا مناسب می نماید . اگر چه الگوریتم های اتوفوکوس این دوربین برگرفته از دوربین a9 می باشند اما به هر روی تغقیب سوژه بسیار سریع را از آن نمی توان انتظار داشت .
این دوربین کیفیت تصویر فوق العاده ای را ارایه می دهد و با توجه به دامنه دینامیکی گسترده آن جزئیات تصاویر در حد نسبتا بالایی قرار خواهند داشت . این دوربین فایل های RAW با کیفیت بالا و پر حجمی را ارایه می دهد و فایل های JPEG به دست آمده از آن نیز حتی در شرایط کم نور ؛ جزئیات مطلوبی را ارایه می دهند .
دوربین سونی Sony a7R III قادر به فیلمبرداری با کیفیت 4K می باشد و این کیفیت به همراه پروفایل Log gamma دامنه دینامیکی گسترده ای را در زمان فیلمبرداری ارایه می دهد .