Nikon Z6 II یا Canon EOS R6 کدام دوربین بهتر است ؟
دو کمپانی کانن و نیکون برای مدت بیش از دو دهه بازار دوربین های DSLR را به طور کامل در اختیار داشته اند . اما در طول چند سال گذشته این دو کمپانی تصمیم گرفتند تا به بازار دوربین های میرورلس ( بدون اینه ) نیز نفوذ کنند و این بازاری است که سونی ؛ به عنوان یکی از غول های تکنولوژی در آن حضور بلامنازعی داشته است . نسل دوم از دوربین های فول فریم میرورلس این برند ها از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار شده اند و در شرایطی که سونی محصول جدیدی را در این بازار ارایه نکرده است اکنون دوربین هایی همچون Canon EOS R6 و Nikon Z6 II به عنوان دو گونه از دوربین های فول فریم میرورلس و میان رده ؛ به بازار های جهانی راه یافته اند .
در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم که کدام یک ازاین دوربین ها گزینه مناسب تری به شمار می آید .
شکل ظاهری بدنه
برای سالیان متمادی یکی از بارزترین تفاوت های موجود میان محصولات کانن و نیکون ، نوع توجه به شکل ظاهری دوربین های این دو کمپانی بوده است و همواره این مقایسه در جریان بوده است که کدامیک از این دوربین ها خوش دست تر بوده و راحت تر در دست عکاسان قرار میگیرند.
دوربین نیکون Z6 II با بدنه ای شبیه به دوربین های DSLR طراحی شده است و کلید ها و دایل های کنترل کننده این دوربین ؛ از جانمایی آشنایی برای کاربران دوربین های DSLR برخوردار می باشند . این یک ویژگی جذاب برای این دوربین محسوب می شود زیرا دایل های کنترل به آسانی در دسترس کاربر قرار دارند و اگر چه این محصول یک دوربین کوچک و کم حجم به شمار می آید اما فضای کافی برای کنترل و کار با بدنه آن وجود دارد.
در عین حال ؛ کانن نیز تلاش کرده است تا به سنتهای خود در طراحی دوربین وفادار مانده و یک دوربین میرورلس با خوش دستی یک دوربین DSLR تولید کند . در دوربین کانن EOS R6 دایل های کنترل همچنان در قسمت کناری بدنه قرار دارند و علاوه بر دایل کنترل از بالای بدنه ؛ یک دایل کنترل در قسمت پشتی بدنه دوربین نیز قرار داده شده است .
سنسور
به طور قطع ، یکی از بزرگترین تفاوت های موجود میان این دو دوربین در نوع سنسور آنها می باشد . برای دوربین نیکون Z6 II از یک سنسور 24MP BSI CMOS استفاده شده است . در این سنسور تعداد قابل ملاحظه ای از پیکسل ها برای تشخیص فاز حرکت سوژه در زمان اتوفوکوس اختصاص داده شده اند .
برای دوربین کانن EOS R6 از یک سنسور 20 مگاپیکسلی با فناوری قدیمی FSI CMOS استفاده شده است اما در هر صورت طراحی 'Dual Pixel' که در آن از دو شناساگر نوری در هر پیکسل استفاده می شود ؛ به این معنا می باشد که از تمامی سطح این سنسور برای اتوفوکوس تشخیص فاز حرکتی سوژه استفاده می شود .
از لحاظ کیفیت تصویر ؛ این دو سنسور تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. چنین به نظر می رسد که دوربین نیکون Z6 II دارای رزولوشن بالاتری است و دامنه دینامیکی کمی گسترده تر را ارایه می دهد که این امر موجب تشکیل نویز کمتر و خوانش سریعتر اطلاعات در سایه ها و کنتراست ها می شود . اما در هر صورت این تفاوت در سطح بسیار کوچکی قرار داشته و در مقایسه تصاویر JPEG میان این دو دوربین می توان مشاهده نمود که تصاویر به دست آمده با دوربین کانن EOS R6 در حالت JPEG از جزئیات و شارپنس بهتری نیز برخوردار می باشند.
منو ها و رابط کاربری
هر دو این دوربین ها از سیستم منو تنظیمات به ارث رسیده از مدل های DSLR در کمپانی خود استفاده می کنند. این حالت برای کاربرانی که از مدل های DSLR به میرورلس تغییر حالت می دهند بسیار دلپذیر است اما چنین به نظر می رسد که تعداد زیادی از گزینه ها در منو ها و تنظیمات این دوربین ها به صورت متراکم و انباشته شده در آمده اند .
منو 'Setup' دوربین نیکون از حالت راهبری و کاربردی آسانتری برخوردار است اما در سایر بخش ها و تنظیمات دوربین ؛ پیچیدگی های زیاد تری دیده می شوند و پیدا کردن برخی از تنظیمات در آنها دشوار خواهد بود . خوشبختانه هر دو این دوربین ها گزینه ای برای تنظیم یک منو شخصی در اختیار کاربر قرار می دهند .
همانگونه که بیان شد ؛ هر دو این دوربین ها تا حدی امکان شخصی سازی منو ها و تنظیمات را به وجود می آورند اما تمامی گزینه ها و کنترل های موجود در آنها قابل برنامه ریزی و تغییر حالت نمی باشند . نیکون به شما اجازه می دهد تا منو تنظیمات 'i' را به شکل دلخواه مرتب کنید و در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری این گزینه در اختیار شما قرار دارد . اما این ویژگی در رابطه با شخصی سازی مود ها و نواحی اتوفوکوس به گونه ای که در دوربین های DSLR وجود دارد ، در این دوربین وجود ندارد .
کانن به شما اجازه می دهد تا از گزینه 'Switch to registered AF func' برای ایجاد تنظیمات دلخواه در تنظیمات اتوفوکوس استفاده کنید ولی در هر صورت ؛ این ویژگی در سطح محدودی قابل استفاده خواهد بود . منو تنظیمات سریع دوربین کانن EOS R6 قابل تغییر یا شخصی سازی نیست اما در هر صورت شما می توانید تا مجموعه ای از توابع و عملکرد ها را برای دکمه 'M-Fn' تعریف کنید .
اتوفوکوس
در هر دو دوربین Z6 II و R6 سیستم اتوفوکوس کمی متفاوت تر و پیشرفته تر نسبت به دوربین های DSLR را شاهد هستیم و اگر در طول چند سال گذشته با مدل های DSLR جدید کانن و نیکون کار کرده باشید ؛ به خوبی تفاوت در سیستم های اتوفوکوس این دو دوربین را احساس خواهید نمود . عملکرد تشخیص چشم و چهره سوژه ؛ تعقیب حرکت سوژه ؛ در هر دو این دوربین ها بسیار جذاب و دوست داشتنی خواهد بود .
اما در نحوه استفاده از قابلیت های اتوفوکوس ؛ این دو دوربین با هم متفاوت هستند . در دوربین نیکون Z6 II لازم است تا نحوه تعامل دوربین برای تعقیب حرکت سوژه را به خوبی مشخص نمایید و سپس محدوده تشخیص چهره در کادر تصویر را برای آن تعیین نمایید .
در دوربین کانن ؛ زمانی که تنظیمات دوربین را تغییر می دهید باید اولین نقطه قرار گیری نقطه اتوفوکوس را برای آن مشخص کنید . در این شرایط شما نقطه فوکوس را برای دوربین مشخص می کنید و سپس دوربین آنرا تعقیب می کند . این دوربین نیز قادر به تشخص چشم و و چهره سوژه است و به طور کلی کار کردن با سیستم اتوفوکوس آن بسیار آسان است .
فیلمبرداری
فیلمبرداری یکی از زمینه هایی است که تفاوت های بسیار بزرگی در آن نمایان می شوند و با وجود این تفاوت ها به سختی می توان گفت که کدام دوربین در وضعیت بهتری قرار دارد .
بر روی کاغذ ؛ دوربین کانن EOS R6 از ویژگی های بهتری برای فیلمبرداری برخوردار است . این دوربین ضریب کراپ نسبتا ناچیزی را برای فیلمبرداری UHD 4K در 24, 30 یا 60p اعمال می کند و این در حالی است که دوربین نیکون Z6 II ضریب کراپ قابل ملاحظه ای را در حالت 60p ایجاد می کند . در حالت ایجاد یک ضریب کراپ گسترده به ندرت می توان یک فیلمبرداری با زاویه دید باز را ارایه داد و در این شرایط نویز بیشتری در تصویر قابل مشاهده خواهد بود .
کانن قادر است تا فوتیج 10-bit را به صورت داخلی ضبط کند و فوتیج Log یا خروجی HDR TV پویاتری را ارایه نماید . برای فیلمبرداری 10-bit با دوربین نیکون به یک رکوردر خارجی نیاز است که از انعظاف پذیری این دوربین به مقدار زیادی می کاهد .
همچنین برای ارتقا Nikon Z6 II برای به دست آوردن خروجی 4K Raw video که به صورت ProRes RAW یا Blackmagic Raw قابل انکود شدن است ؛ به صرف هزینه بیشتری نیاز است ..
در این دو دوربین ؛ فوتیج های UHD 24, 25 , 30p تفاوت چندانی با هم ندارند اما همواره این حالت وجود دارد که دوربین نیکون حالت نویز یا مویر کمتری در زمان فیلمبرداری از سوژه های دارای حرکت ایجاد می کند که این نکته ای قابل ملاحظه به شمار می آید .
آخرین به روز رسانی ارایه شده برای دوربین کانن EOS R6 به مقدار زیادی از نگرانی های مطرح شده در رابطه با فیلمبرداری با این دوربین کم کرده است و تلاش شده است تا از مشکل گرم شدن بیش از اندازه دوربین در طول زمان فیلمبرداری تا حدی کم شود . البته هنوز هم نمی توان به صورت مطمئن در مورد انجام یک پروژه فیلمبرداری طولانی مدت و عکاسی همزمان با دوربین R6 صحبت نمود اما در رابطه با سایر شرایط ، این دوربین ؛ نقطه ضعف محسوسی در مقایسه با سایر رقبای خود ندارد .
ویزور و صفحه نمایش
هر دو این دوربین ها دارای یک ویزور 3.69M dot OLED هستند اما ساختار اپتیکال ویزور نیکون به گونه ای است که بزرگنمایی 0.8x را در مقایسه با 0.76x موجود در ویزور کانن به وجود می آورد. هر دو این ویزور ها نرخ تازه سازی تصویر 60 فریسم در ثانیه را ایجاد می کنند اما در دوربین کانن از نرخ 120 فریم بر ثانیه نیز می توان استفاده نمود که در زمان تعقیب حرکت سوژه های بسیار سریع ؛ مفید واقع می شود .
صفحه ال سی دی لمسی دوربین نیکون با کیفیت 2.1M در مقابل ال سی دی 3 اینچی با کیفیت 1.62M کانن قرار می گیرد . در مقایسه با حالت ال سی دی باز شونده نیکون , صفحه ال سی دی لمسی کانن باز شونده و کاملا چرخان است .
دوربین نیکون Z6 II دارای پانل فوقانی تنظیمات بالای بدنه دوربین است ؛، و این در حالی است که ای پانل در دوربین کانن R6 وجود ندارد.
نتیجه گیری
کانن و نیکون به طور نوستالژیکی با هم رقابت دارند و این رقابت به بازار تولید دوربین های میرورلس نیز کشیده شده است . بر خلاف دو دهه گذشته که تفاوت قیمت چندانی میان DSLR های تولیدی این دو کمپانی دیده نمیشد ؛ اما در محصولات میرورلس ؛ اختلاف قیمت قابل ملاحظه ای میان این دو برند دیده می شود .
دوربین کانن Canon EOS R6 با قیمت پایه 2499 دلار ارایه می شود و این در حالی است که دوربین Nikon Z6 II با قیمت 1999 دلار در بازار عرضه خواهد شد .
دوربین کانن R6 کمی گران تر است اما این هزینه بیشتر با توجه به ویژگی های آن در زمان فیلمبرداری و قدرت اتوفوکوس قرار داده شده در این دوربین منطقی به نظر می رسد . همچنین بدنه خوش دست و منو تنظیمات کاربردی این دوربین موجب می شود تا به این دوربین امتیازات طلایی از سوی کارشناسان تعلق بگیرد.
اگر چه دوربین نیکون Z6 II در رده بندی کمی پایین تر از کانن R6 قرار می گیرد اما تمامی کارشناسان نمایندگی تعمیر دوربین کانن و نمایندگی تعمیر دوربین نیکون بر این باورند که تفاوت میان این دو دوربین ؛ چندان زیاد و چشمگیر نیست .
دوربین های نیکون Nikon Z6 II و Nikon Z7 II به زودی معرفی می شوند
به روز رسانی جدید نرم افزار دوربین های نیکون Z7, Z6 , Z50 منتشر شد
تعمیر دوربین کانن |
تعمیر دوربین نیکون |
تعمیر دوربین سونی |