جلسه هشتم) آموزش عکاسی در 10 جلسه (گام نهم و گام دهم به همراه تکالیف مربوط به آنها)
گام 9 | جهت های نور و تاثیر گذاری آنرا بشناسید
با دانستن این گام، گرفتن عکس هایی عالی به طرز عجیبی آسان می شود. فرض کنید در فضای باز می خواهید از کسی عکس بگیرید در حالی که خورشید مستقیما پشت سر اوست. این عکس تبدیل به یک ضد نور یا سیلوئت می شود. تنها کافی است جایتان را با سوژه عوض کنید تا با نور گرفتن سوژه عکس خوبی به دست بیاورید. در ادامه چند حرکت زیرکانه که می توانید انجام دهید آورده شده است:
نور پر کننده با استفاده از دستمال/ منو
اگر در یک رستوران درست در کنار پنجره نشسته اید و آفتاب به صورت مستقیم به شخص روبروی شما میخورد، این نور در سمت دیگر صورت فرد سایه های خشن ایجاد می کند. شما باید از شر این سایه های خشن خاص شوید. اینگونه: یک دستمال یا منوی سفید از روی میز بردارید و درست نزدیک سمتی از صورت که از پنجره دور است )سمتی که سایه ها قرار دارند( نگه دارید. نور از پنجره داخل می شود، به دستمال یا منو برخورد می کند و از آن بر روی سایه ها بازتاب می شود و از شدت آنها می کاهد. تا کنون کسی را در حال عکاسی پرتره در وسط روز به همراه یک دستیار که صفحه ی دایره شکل بزرگی را به سمت سوژه گرفته است دیده اید؟ کاری که او می کند بازتاب نور خورشید به سمت سوژه برای کاهش و حذف سایه هاست. به این بازتاب دهنده های نور رفلکتور گفته می شود. رفلکتور ها در رنگ های مختلفی ساخته می شوند که شما می توانید تاثیر هر رنگ را در مطلب «چه زمانی و از کدام رنگ رفلکتور استفاده کنم » ایده آل دوربین مشاهده نمایید .
نور خشن گاهی نیز خوب است
به یاد داشته باشید گاهی می توانید از سایه ها برای برتری عکستان استفاده کنید. همینطور که در تصویر زیر میبینید نور خشنی که در این فضا افتاده است، موجب شده تا سایه ها الگویی جذابی تشکیل دهند
نرم کردن نور
نور مستقیم خورشید بسیار خشن و نامناسب است. برای عکاسی از افراد بگردید و یک مکان سایه دار پیدا کنید. سایه، نور را نرم و مطلوب می کند. به نرم و خشن بودن نور در روز های آفتابی و ابری فکر کنید. نور در روز های ابری بسیار مطلوب تر است. همواره نوری که در عکاسی استفاده می کنید را در نظر داشته باشید. اگر خشن است، نرمش کنید.
تکلیف 9:
به سمت نور برو
امروز به یک ماموریت پرتره خواهید رفت. یک دوست را در این تکلیف به همراه خود داشته باشید، البته نگران نباشید بیشتر از 5 دقیقه طول نخواهد کشید. برای اینکه نسبت به جهت نور خورشید دید پیدا کنید از چهره ی دوستتان هشت عکس از هشت جهت بگیرد. ما می خواهیم خورشید کمی جهت داشته باشد پس بهتر است صبح یا عصر عکاسی کنید که خورشید کمی پایین تر باشد. اگر ظهر عکاسی کنید در همه ی عکس ها خورشید مستقیما بالای سر سوژه است و ما جهت های آنرا نمی توانیم مشاهده کنیم. درست روبروی چهره ی دوستتان بایستید و زوم کنید و جلو بروید تا بالای کادر عکس بالای سر او و پایین کادر پایین چانه ی او قرار بگیرد. او را طوری قرار دهید که صورتش مستقیم روبروی خورشید باشد )در این حالت خورشید دقیقا پشت سر شماست( و یک عکس بگیرید. او را چهل و پنج درجه بچرخانید و دوباره خودتان درست روبروی او بایستید و عکس بگیرید. این چرخش 45 درجه را تا یک دور کامل تکرار کنید. پس از انجام کار باید هشت عکس با فاصله ی یکسان از سوژه ولی با جهت های مختلف نسبت به خورشید داشته باشید.
این بخش تمام شد. به خانه برگردید و عکس ها را بررسی کنید تا تفاوتشان را درک کنید.
بخش 1: پرتره با نور مستقیم خورشید
بعد از انجام بخش 1 حالا سایه پیدا کنید - یک سایه ی یک دست نه مکانی با سایه های پراکنده مثل زیر یک درخت.
بخش 2: به سوی سایه
اگر می خواهید جهت و شدت نور را به راحتی بیابید کافی است دستتان را در حالی که انگشتانتان باز است بالا بگیرید. به آن نگاه کنید، آیا بالا یا پایین دستتان سایه وجود دارد؟ اگر وجود داشت، یعنی نور شدید است و اگر نه، نور نرمی در اختیار دارید. اگر سایه وجود دارد، منبع نور در جهت مخالف سایه قرار گرفته است. به همین راحتی می توانید از شدت و جهت نور مطلع شوید.
نکته
به زیر سایه بروید و در حالی که هر دوی شما زیر سایه هستید از او عکس بگیرید. ببینید نور چه خوب و لطیف است؟ نگاه کنید چه طور آن همه سایه خشن از بین رفت؟ در امتداد مسیرتان در عکاسی همواره به جهت و شدت و کیفیت نور توجه کنید. نور مستقیما بر روی عکس های شما تاثیرگذار است و باید یاد بگیرید چه طور از آن بهره بجویید.
گام 10 | قانون یک سوم ها
این ساده ترین و در عین حال کم استفاده ترین آموزش این کتاب است. برای آسان ترین و سریع ترین درس آماده اید؟ بفرمایید: به تنظیمات دوربینتان بروید و قابلیت Grid را فعال کنید تا در منظره یاب شبکه ای از خطوط عمودی و افقی نمایش داده شود. % 99 تازه کاران سوژه شان را درست در وسط کادر عکس قرار میدهند. همه ی ما هم هنگام مشاهده کردن، مستقیم به سوژه نگاه می کنیم و در نتیجه سوژه را در وسط کادر چشمان خود می بینیم. به همین دو دلیل این امر چیزی خسته کننده و عادی برای ما شده است و در عین حال همان طور که قبلاً گفته شد فرصتی برای پیشرفت خواهد بود.
قانون دوز هنگام مشاهده از درون منظره یاب، یک صفحه دوز را تصور کنید. همیشه نقاط جذاب عکس را بر روی مکانی که خطوط هم را قطع می کنند قرار دهید. در هنگام ترکیب بندی، کانون توجه عکس را بر یکی از خطوط یک سوم پایین، بالا، چپ و یا راست قرار دهید. از این قانون به این منظور استفاده کنید که انگار میخواهید به سوژه فضای تنفس بدهید. اگر تصمیم دارید در عکاسی پرتره، سوژه را در وسط یا نزدیک به وسط کادر قرار دهید، مانند این عکس چشم کودک را بر روی خط یک سوم بالایی تنظیم کنید.
عکاس چشم های این نوازنده را بر روی خط یک سوم بالا قرار داده است تا کانون توجه عکس باشد. به طور اتفاقی خطوط یک سوم راست و چپ، چهره ی سوژه را قاب گرفته اند.
در این عکس چهره مدل در محل تلاقی خطوط یک سوم راست و بالا قرار گرفته اند. دست سوژه نیز در امتداد خط یک سوم سمت چپ قرار گرفته است.
این عکس در جشن بزرگ هالووین گرفته شده است. با نگاه کردن به برخورد خطوط یک سوم چپ و بالا می توانید ببینید چه کسی توجه عکس را به خود جلب کرده است. دقت کنید که افراد پایین تصویر نیز همه بر روی خط یک سوم پایینی قرار گرفته اند.
اگر از منظر هی غروب خورشید یا دیگر مناظر عکاسی می کنید بدترین چیز قرار دادن خط افق درست در وسط عکس است چرا که «همه همین کار را می کنند! » بیننده هم نمی فهمد چه چیزی در عکس مهمتر است زیرا آسمان و زمین هر دو به یک اندازه در عکس قرار دارند. چه می شود اگر خط افق را بر روی خط یک سوم بالایی قرار دهید تا دو سوم پایین به زمین اختصاص داشته باشد؟ در این صورت بیننده می بیند که زمین مرکز توجه عکس است و یکنواختی کسل کننده ای که در همه ی عکس ها مشاهده می کرده است، در این عکس وجود ندارد.
از طرفی اگر آسمان رنگارنگ و جذاب است لازم است داستان دیگری تعریف کنید. پس خط افق را بر روی خط یک سوم پایین قرار دهید تا آسمان دو سوم از عکس را در اختیار داشته باشد و بتواند داستانش را بگوید. در تصویر زیر عکاس چنین کاری را در خروجی روبرویی واتیکان انجام داده است. انگار آسمان منفجر شده بود، لذا عکاس دو سوم از عکس را به آن اختصاص داده است. به عاوه سعی کردم دو ستون عمارت روبرویم را بر روی خطوط یک سوم راست و چپ قرار دهم تا عکس متعادل شود. مجبور شدم مقداری حرکت کنم تا همه ی این نکات را رعایت کنم اما عکسی که یک بار در عمر آدم اتفاق می افتد ارزشش را دارد.
شروع به جستجوی این قانون در عکسها کنید - تقریباً همه جا آنرا خواهید دید
این تغییر کوچک تاثیر بزرگی بر عکس هایتان می گذارد. جالب است وقتی این قانون را در عکس های اصولی ای که مشاهده می کنید جستجو می کنید، آنرا به صورت عملی می بینید. شرط می بندم دفعه بعدی که تلویزیون می بینید نیز این قانون را میابید. وقتی در صحنه ای از یک فیلم کلوزآپی از بازیگری که دارد صحبت می کند نمایش داده می شود آیا فضای تنفس برای آن در نظر گرفته شده است یا نه؟ برای اینکه این قانون را بیشتر در عکس مشاهده کنید، به بخش «عکس های دیدنی » سایت ایده آل دوربین سر بزنید و مجموعه عکس های آن را مشاهده نمایید.
شما این قانون را در همه جا می بینید. این حقیقت در مورد مغز وجود دارد که وقتی سوژه را بر روی یک سوم تصویر می بینید کسری از ثانیه صبر می کند و سپس بقیه تصویر را می بیند. ممکن است به عنوان یک بیننده تا کنون متوجه این نشده باشید اما این اتفاقی است که در مغزتان رخ می دهد و به شما می گوید یک عکس جذاب است یا خیر.
با تمرین کافی، قانون یک سوم ها ملکه ی ذهنتان می شود
هدف این بخش این است که شما در حین عکاسی مدام نسبت به قانون یک سوم ها هشیار باشید. پس از یک هفته که مداوم در حین عکاسی به این قانون فکر کنید، دیگر نیازی به فکر کردن نیست و به طور خودکار آنرا رعایت می کنید. مثل هر قانون دیگری که در این کتاب مطرح شد، اگر به اندازه کافی آنها را انجام دهید ملکه ذهنتان می شود و دیگر نیازی به تفکر فعال به آنها نیست. این لحظه ی واقعا فوق العاده ایست، وقتی که متوجه می شوید دیگر برای انجام تنظیماتی مثل دیافراگم، ایزو و ... نیازی به صبر کردن و فکر ندارید و به راحتی می دانید برای ثبت آنچه که می خواهید، باید چه کاری انجام دهید. هیجان زده ام ببینم شما کی به چنین نقطه ای می رسید!
تکرار و یادآوری آنچه تا کنون آموخته ایم
این تصویر را یادتان می آید، این تصویر در گام های هفتم و هشتم جهت یادآوری آنچه آموخته بودیم نمایش داده شد، در آنجا دیدیم که در این عکس گام های 3 ،5 ، 6 و 7 رعایت شده بود، و اینک میبییم که در عکس فوق گام 10 هم (قانون یک سوم ها) نیز حفظ شده است.
قانون یک سوم ها به این شکل به کار گرفته شده است که نیمکت را در یک سوم پایین تصویر و زوج نیز دقیقا بر روی یک سوم سمت چپ عکس قرار گرفته اند.
تکلیف 10 :
از یک شیئ بر هر یک از4 مکان طلایی عکاسی کنید.
تکلیف امشب شما عکاسی مجموعه های 6 عکسی از 10 سوژه ی مختلف است. گرفتن 60 عکس به نظر خیلی زیاد می رسد ولی تکلیف شما بیشتر از 10 دقیقه زمان نخواهد برد. مهم نیست سوژه چه باشد تنها قانونی که باید رعایت کنید این است که پس از گرفتن هر عکس موقعیت دوربین را تغییر ندهید. ما به دنبال این هستیم که سوژه را بر روی هر یک از خطوط یک سوم عکس قرار دهیم تا بتوانید با مشاهده ی پشت سرهم عکس ها مقایسه ای از حالات مختلف داشته باشید. شش عکس را به این شکل بگیرید:
عکس 1: سوژه را بر روی خط یک سوم عمودی سمت چپ قرار دهید.
عکس 2: سوژه را در وسط عکس قرار دهید.
عکس 3: سوژه را بر روی خط یک سوم عمودی سمت راست قرار دهید.
عکس 4: سوژه را بر روی خط یک سوم افقی پایین قرار دهید.
عکس 5: سوژه را در وسط عکس قرار دهید (مثل عکس 2).
عکس 6: سوژه را بر روی خط یک سوم افقی بالا قرار دهید.
پس از گرفتن عکس ها یکی یکی آنها را مرور کنید تا ببینید چگونه تفاوت در مکان سوژه، قرائت متفاوتی از عکس در بیننده ایجاد می کند.
این ده گام، جهت پیشرفت هنر عکاسی، شروعی بسیار سریع خواهند بود. با اینکه تکالیفی که انجام دادید کمک شایانی به نهادینه شدن مطالب در ذهنتان نموده اید، اما هرچه بیشتر و مصمم تر عکاسی کنید، پیشرفت سریع تری خواهید داشت.
در صورتی که هر سؤال عکاسی ، کار با دوربین ، منوهای دوربین و ... برایتان پیش آمد کافیست در زیر یکی از پست های ایده آل دوربین (مثلاً پایین همین صفحه ) بپرسید تا توسط اساتید عکاسی آموزشگاه عکاسی ایده آل دوربین ، به شما پاسخ داده شود.
در نهایت باید گفت که فقط کافی است بدانید چه میانبر هایی بیشترین تاثیر بصری را بر روی عکس هایتان می گذارد. اکنون که پایه و پیش زمینه پیدا کرده اید می توانید به سراغ موارد جذابی مثل نورپردازی، نحوه خلق و اجرای یک مفهوم در عکس و ... بروید که آموزش تمامی این مطالب در آموزشگاه عکاسی ایده آل دوربین به صورت حضوری در حال انجام است. قطعاً همه کس همه چیز را نمیدانند پس در برخی زمینه ها از عکاسان حرفه ای دیگر، برای آموزش یک مفهوم یا روش یاری بگیرید. در واقع اصلاً منطقی نیست که بجای اینکه به سراغ یک عکاس حرفه ای برویم و به راحتی مطلبی را از وی فرا بگیریم، بیاییم و زمان بسیار زیادی را صرف خودمان صرف کنیم تا به همان نتیجه برسیم...
امیدواریم این مجموعه مقالات به شما در پیشرفت عکاسیتان کمک کرده باشد. اگر سوالی دارید در قسمت نظرات بپرسید تا به شما پاسخ دهیم . اگر ایده خاصی نیز درباره ی مقاله های بعدی دارید خوشحال میشویم آنها را با مامطرح کنید، و اگر مقاله، درس عکاسی و روش های منحصر به فرد عکاسی دارید میتوانید آنها را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید تا همگان از آنها مستفید شوند.
پایان گام نهم و دهم
لینک جلسه قبلی (جلسه هفتم) گام هفتم و هشتم در عکاسی
لینک جلسه بعدی (جلسه نهم) فلاشهای اکسترنال را بشناسیم
سلام,وقت بخیر و سپاس بابت مطالب خوبتون
من تنظیمات دیافراگم رو بلد نیستم,چطور درجه اش رو کمتر کنم برای عمق میدان
و از چه منویی برای تنظیماتش استفاده کنم,تغییر دادن سرعت شاتر روهم نمیدونم
دوربینم نیکون d5200 ,و لنزم ۵/۶-۳/۵ 18_55mmاست
ممنون میشم کمکم کنید