جلسه نهم) آموزش عکاسی در 10 جلسه (آشنایی با فلاش های اکسترنال)

جلسه نهم) آموزش عکاسی در 10 جلسه (آشنایی با فلاش های اکسترنال)

 

 

نمایندگی تعمیرات کانن

فلاش های اکسترنال را بشناسیم

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

اگر می خواهید که کیفیت عکاسی تان را  افزایش دهید، به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب سایت ایده آل را به خوبی بخوانید.

در این مطلب، راهنمای کاملی برای عملکرد فلاشتان، همراه با کاربردهای عملی و مفیدی از آن را در اختیارتان قرار می دهیم.

وسایلی نیاز دارید

فلاش های زیادی با برند های مختلف برای دوربین های متفاوت وجود دارند که بعضی از آنها بر روی کفشک دوربین قسمت Hot Shoe قرار می گیرند

و انواع دیگری هم فلاش های بزرگ استودیویی هستند. در این مطلب ما به سراغ فلاش های hot shoe  می رویم چون

با اغلب کنترل ها و کارکردهای دوربین های امروزی سازگارند و احتمالاً بیشتر مورد استفاده تان قرار می گیرند.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

همه ی چیزی که نیاز دارید، یک دوربین DSLR و یک فلاش hot shoe از سازنده دوربین شماست.

 CANON فلاش های سریSpeedlite EX خود را دارد و سریSpeedlite SB هم متعلق به NIKON است.

فلاشی که تهیه می کنید باید از نوعی باشد که بتواند به عنوان کنترل کننده (Master) دیگر فلاش هایتان عمل کند.

فلاش های CANON که می توانند Master باشند:

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

  • ۵۸۰EX       (توقف تولید)
  • ۵۸۰EX II

فلاش های NIKON که می توانند Master باشند:

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

  • SB-800
  • SB-700
  • SB-900

هر دو سازنده، CANON و NIKON، انتخاب های گوناگونی از فلاش برای کاربردهای مختلف در اختیار شما قرار می دهند.

البته فقط فلاش های رده بالای آنها می توانند Master باشند.

مدل های سطح پایین تر مثل CANON۴۳۰EX II و NIKON SB-600 در یک عکاسی با فلاش های بی سیم،

نمی توانند به عنوان کنترل کننده یا Master عمل کنند (Slave) هستنداین فلاش ها مانند فلاش های Master می توانند در قسمت hot shoe دوربین شما نصب شوند.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

برخی دوربین های DSLR مثل CANON EOS 7D و NIKON D700 می توانند از فلاش بیرون جهنده داخلی خود دوربین به عنوان هدایتگر بی سیم دیگر فلاش ها استفاده کنند.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

این قابلیت در مواقعی که شما فقط یک فلاش خارجی دارید می تواند مفید باشد، چرا که لازم نیست فلاش را روی دوربین نصب کنید

و می توانید آنرا جایی دور تر قرار دهید و به کمک دوربین کنترلش کنید. مشخصات دوربین خود را دوباره چک کنید

تا ببینید فلاش بیرون جهنده داخلی دوربینتان می تواند به عنوان Master یا Commander عمل کند یا نه.

سه انتخابی که دوربین برای کنترل نوردهی به عکاس می دهد

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

  • سرعت شاتر
  • گشودگی دیافراگم
  • تنظیم ایزو

استفاده از فلاش به شما این امکان را می دهد تا مقدار نوری که میخواهید را به عکستان اضافه کنید

و در غیر این صورت به نور محیط محدود می شوید. البته در شرایط خاص می توانید از بازتاب دهنده ها، پارچه و تجهیزات این چنینی هم استفاده کنید.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

ما به عملکردهایی که با خرید یک فلاش hot shoe مثل CANONspeedlite 580EX II  یا NIKONspeedlite SB-900  در اختیار شما قرار می گیرد نگاهی خواهیم انداخت.

قطعا همه ی نکات و قابلیت ها پوشش داده نخواهد شد و برای همین است که دفترچه راهنما در اختیار شما قرار می گیرد،

ولی ما سعی می کنیم رایج ترین و مهمترین قابلیت ها را برایتان توضیح دهیم.

 

کنترل فلاش TTL – TTL Flash Control

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

TTL مخفف Through The Lens است که به معنی «از طریق لنز» می باشد و به احتمال زیاد این گزینه را در دوربین دیجیتال خود دارید.

 CANON تکنولوژی E-TTL خود و NIKON تکنولوژیi-TTL  خودش را دارد.

از نکات هوشمندانه دوربین های امروزی این است که نورسنج های دستی به درون دوربین منتقل شده اند

تا دوربین خودش بتواند روشنایی، رنگ و … صحنه را «از طریق لنز» اندازه بگیرد

 و پس از آن با بررسی شرایط محیط، اگر صحنه برای یک سرعت شاتر، دیافراگم و ایزوی مشخص، زیاد تاریک یا روشن باشد، عکاس را با خبر می کند.

مسلماً اگر دوربین را درحالت اتوماتیک قرار دهید، خود دوربین تنظیمات را برایتان انجام میدهد و در غیر این صورت ( در حالت دستی)، خودتان باید آن را تنظیم کنید.

اطلاعاتی نوری محیط به یک فلاش با قابلیت TTL فرستاده می شود و فلاش مقدار مشخصی از نور را که نیاز است، شلیک می کند.

این مقدار می تواند اتوماتیک یا دستی تنظیم شود اما حتی در حالت اتوماتیک نیز می توانید

فلاش خارجی را در یک نسبت خاص تنظیم کنید که وابسته به آنالیز اندازه گیری TTL می باشد. تنظیمات مناسب فلاش، جبران نوردهی فلاش می باشد.

جبران نوردهی فلاش  Flash Exposure Compensation

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

کنترل برای تنظیم خروجی فلاش با استفاده از اندازه گیری TTL اغلب هماهنگ با جبران نوردهی دوربین که EV یا مقدار نوردهی نامیده می شود،می باشد.

شما نه تنها می توانید خروجی فلاش داخلی دوربین تان بلکه فلاش های با قابلیت TTL را هم تنظیم کنید.

این قابلیت عکاس را قادر می سازد همه جا فلاش را از طریق یک محدوده ۵ حالته نمایش داده شده تنظیم کند.

خروجی فلاش می تواند بالا، پایین، یا مساوی EV دوربین تنظیم شود.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

یک راه عالی، سریع و تقریباً دقیق برای متعادل کردن نوردهی محیط فلاش برای برداشتن یک عکس مطلوب، جبران نوردهی فلاش با استفاده از اندازه گیری TTL است.

برای مثال فلاش می تواند بر روی ضریب -۲/۳ تنظیم شود تا بدون تاثیر بر نواحی نورانی و با نور متوسط، سایه ها را پوشش دهد.

بطور کلی شما می توانید فلاشتان را جوری تنظیم کنید تا خروجی آن متناسب با نور محیط مورد نظرتان باشد،

در واقع پر نور کردن محیط (over-power) یا متعادل کردن نور محیط از کارایی های فلاش می باشد.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

در مثال بالا عکاس از نور محیط به عنوان نور پوشش دهنده و از فلاش به عنوان نور اصلی استفاده کرده است.

این کار را برای حذف کردن اکثر نور زننده سبز رنگ فلئورسنت که حس اتاق های استریل را تدایی می کرد انجام داده است.

پس عکاس محیط را به منظور تغییر رنگ و ایجاد صحنه ای جذاب تر، بیش از حد نور داده است (over-power).

پرانتز گذاری نوردهی فلاش-  Flash Exposure Bracketing

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

پرانتز گذاری نوردهی فلاش (FEB) به همان شیوه پرانتز گذاری نوردهی اتوماتیک (AEB) درون دوربین کار می کند AEB)

 برای گرفتن ۳ عکس متوالی با EV های متفاوت کاربرد دارد، به طور مثال سه عکس متوالی با EV های ۰، -۲ و +۲).

در این حالت کاربر می تواند خروجی های مختلفی در ضریب های ۱/۳، ۱/۲ یا ۱ انتخاب کند.

از این حالت برای گرفتن عکس های مختلف با فلاش استفاده کنید. تعداد معمول خروجی های فلاش ۳ است.

بنابراین اولین نوردهی می تواند بر روی ۰، دومین بر +۱ و سومین نوردهی بر روی -۱ ۱/۳ تنظیم شود.

ترکیب های مختلفی وجود دارند که با اجرای آنها می توان به علت تغییر نور فلاش عکس های مختلفی ایجاد کرد.

این تکنیک وقتی می خواهید ارزیابی سریع و تقریبی از مقدار مناسب برای فلاش داشته باشید، مفید است.

قفل نوردهی فلاش -   Flash Exposure Lock

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

در مواقعی مانند کنتراست بالا  و یا زمانی که نور پس زمینه وجود دارد و سیستم اندازه گیری دوربین را گمراه می کند

و باعث ناپایداری کنترل TTL فلاش می شود یکی از بهترین روشها برای وادار کردن فلاشتان به تولید مقدار ثابت از EV در خروجی، قفل نوردهی فلاش (FEL) می باشد.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

گاهی خروجی TTL، با وجود اینکه نور محیط ثابت است، تغییر می کند.

برای مثال اگر شخصی لباس سفید بپوشد ممکن است اندازه گیری دوربین حس کند محیط روشن تر شده است در حالی که این طور نیست،

پس در این صحنه شخصی با لباس تیره، تاریک ثبت خواهد شد. برای حل این مشکل باید با استفاده از FEL، نوردهی فلاش را بدون در نظر گرفتن TTL  قفل کنید.

فلاش دستی  Manual Flash-

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

با وجودیکه کار کردن با فلاش های دستی کمی سخت و خسته کننده است اما کاملاً شبیه به حالت دستی دوربین کنترل و دقت بیشتری خواهد داشت.

جدیدترین فلاش ها، افزایش های با ضریب ۱/۳ در محدوده ۱/۱۲۸ تا ۱/۱ قدرت فلاش، و کنترل زوم از ۱۴mm تا ۱۰۵mm برای CANON و ۲۰۰mm برای NIKON را پیشنهاد می کنند.

از نکات مثبت فلاش دستی، خروجی های ثابت آن است. یک بار که آنرا تنظیم کنید، فلاش پشت فلاش، قدرت و نور یکسان تولید خواهد کرد.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

تنظیمات رایج قدرت در فلاش ها، از زیاد به کم  ۱/۱، ۱/۲، ۱/۴، ۱/۸، ۱/۱۶، ۱/۳۲، ۱/۶۴ و  ۱/۱۲۸می باشد.

فلاش دستی به شما این امکان را می دهد تا یک ضریب ثابت را در طول عکاسی حفظ کنید

و حتی اگر نور محیط تغییر کند شما می توانید با کم  و یا زیاد کردن سرعت شاتر، منبع دیگر نور یعنی نور محیط را کم یا زیاد کنید.

با وجودیکه ممکن است عکاس سرعت شاتر را 2 یا 3 پله تغییر دهد،فلاش همان مقدار نور را با همان میزان گسترش در هر عکس تولید خواهد کرد.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

 عکس فوق با فلاش دستی گرفته شده است ، نور ساطع شده از فلاش در تاریکی اتاق  با نور منتشر شده

از ابزار معاینه چشم خروجی ترکیب شده و TTL من را گمراه می کند.

فلاش های کنترل شونده با TTL نیز در این حالت کارشان را انجام می دهند اما همراه با مقداری خطا.

به خاطر آورید که فلاش های TTL خودشان را به نسبت نورسنجی دوربین شما تنظیم می کنند.

به علاوه فلاش دستی خارج از محدودیت ۵ پله ای رایج در سیستم TTL عمل می کند.

برخی اوقات پله +۲ یا حتی +۳ فلاش برای غلبه بر نور خورشید کافی نیست. این برای فلاش های کوچک صادق است

در حالی که ممکن است برای فلاش های بزرگ استودیویی درست نباشد.

در عکس زیر عکاس  از دو فلاش ۵۸۰EX II به منظور غلبه بر نور مستقیم خورشید بعد از ظهر استفاده نموده است.

خورشید اینقدر نورانی است که استفاده من از دو فلاش و پله +۳ خروجی آنها با زوم ۱۰۵mm کافی نیست. در این شرایط تنظیمات TTL کافی نیست.

عکاس آنها را در حالت دستی و حداکثر قدرت (۱/۱) قرار داده است.

نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون

در قسمت دهم آموزش عکاسی مطالب تکمیلی را در خصوص فلاشهای اکسترنال ارائه خواهیم داد

 

نمایندگی تعمیرات کانن .

پایان جلسه نهم


لینک جلسه قبلی (جلسه هشتم) گام نهم و دهم در عکاسی

لینک جلسه بعدی (جلسه دهم) راهنمای فلاشهای اکسترنال 

لینک کلیه قسمتها

 

نظرات