مود E-TTL II در عکاسی با فلاش اسپیدلایت
نمایندگی تعمیرات کانن
فلاش های اسپیدلایت یکی از محبوبترین ابزار های جانبی برای عکاسان حرفه ای به شمار می آیند .زیرا با استفاده از یک فلاش اسپیدلایت محدوده توانایی و قدرت عملیاتی عکاس تا حد زیادی افزایش می یابد .آگاهی از نحوه عملکرد فلاش های اسپیدلایت موجب می شود تا به مقدار بیشتری از این توانایی ها بتوان استفاده نمودو در این مقاله به بررسی دقیق تر یکی از فناوری های جدیدی در فلاش های اسپیدلایت کانن می پردازیم .
مود نورسنجی E-TTL II که به آن نورسنجی فلاش از طریق لنز دوربین نیز گفته می شود ؛ یکی از حالت های تنظیم نور و نورسنجی با استفاده از فلاش های اسپیدلایت بر روی دوربین کانن می باشد .E-TTL II عملکردی است که با استفاده از آن مقدار خروجی نور فلاش برای نوردهی صحیح بر روی سوژه مورد سنجش و اندازه گیری قرار می گیرد .
در دوره های آموزش عکاسی با استفاده از فلاش اسپیدلایت به این نکته اشاره می کنیم که فلاش های اسپیدلایت دارای دو حالت برای تنظیم نوردهی هستند :
مود E-TTL و مود M
در مود E-TTL ،؛ دوربین از اطلاعات به دست آمده از طریق لنز به محاسبه مقدار نور لازم از فلاش برای تنظیم روشنایی سوژه می پردازد .در این شرایط دوربین به صورت خودکار مقدار قدرت خروجی نور فلاش را مورد محاسبه قرار می دهد . این حالت را نورسنجی به وسیله فلاش نیز مینامیم .
شرکت های مختلف تولید کننده دوربین از نسخه های متفاوتی برای TTL استفاده می کنند و نسخه E-TTL یکی از سیستم هایی است که تنها در دوربین های کانن مورد استفاده قرار می گیرد .
تاثیرات E-TTL
برای درک تاثیرات ناشی از سیستم E-TTL به مثال های زیر توجه کنید .تمامی عکس های زیر با استفاده از تنظیمات مشابه (f/4, 1/60 sec, ISO 800) به ثبت رسیده اند اما تفاوت آنها در جهت تابش نور به دست آمده بر روی سوژه ها می باشد .در مثال اول سایه های قوی و به شدت پرکنتراست در قسمت پشت سوژه به وجود آمده است .
به طور معمول در زمان تابش مستقیم نورفلاش بر روی سوژه ها سایه ها بدین شکل ایجاد می شوند .در مثال دوم از روش بونس کردن نور ؛ برای نوردهی روی سوژه ها استفاده شده است .
در این حالت سایه ها به صورت نرم تری به دست آمده و تمام بخش های تصویر دارای نوردهی یکسان و یک دست می باشد .در مثال سوم ؛ فلاش در خارج از بدنه دوربین کارگذاشته شده و همانند مثال اول در اینجا نیز سایه های به شدت قوی و پرکنتراست به دست آورده شده اند .
به این نکته توجه داشته باشید که با وجود تغییر وضعیت سایه ها با تغییر زاویه تابش نور ؛ اما در هر صورت در تمامی این عکس ها مقدار نوردهی بر روی سوژه ها به صورت همسان به دست آمده است .نوردهی یکسان بر روی سوژه ها به سبب استفاده از سیستم E-TTL II است که موجب شده است تا بهترین مقدار نوردهی برای سوژه ها به دست آورده شود .
نکات کاربردی :
1 - تغییر نقطه فوکوس و تغییر در مود نورسنجی دوربین موجب تغییر میزان روشنایی تصویر خواهد شد .
در مورد نورسنجی E-TTL II ؛ دوربین از اطلاعات فاصله سوژه که به وسیله لنز به دست می آید استفاده نموده و بر این اساس مقدار قدرت خروجی نور فلاش را تعیی می نماید . در مود نورسنجی E-TTL II با توجه به محل قرار گیری نقطه فوکوس ؛ سوژه مورد تشخیص قرار داده می شود و همزمان با این حالت ؛ مقدار نوردهی مورد نیاز برای سوژه برای روشن نمودن صحنه , محاسبه می شود .بنابراین در زمان عکاسی از یک صحنه ؛ با تغییر محل نقطه فوکوس و یا با تغییر در مود نورسنجی دوربین ؛ مقدار روشنایی تصویر نیز تغییر خواهد یافت.
2 – استفاده از قفل نوردهی برای حفظ مقدار خروجی نور فلاش
در شرایط تغییر ترکیب بندی عکس و یا با تغییر زاویه دید دوربین محاسبه دوربین از مقدار نور موجود در صحنه نیز تغییر خواهد یافت . در نتیجه تنظیمات نور فلاش نیز تغییر می یابد .در صورتی که تمایل دارید تا در صورت تغییر ترکیب بندی از شرایط نوردهی یکسان برای عکاسی با فلاش استفاده کنید ؛ از قفل حالت نوردهی استفاده کنید .همواره به این نکات نیز توجه داشته باشید که در زمان عکاسی با نور فلاش و در شرایط قفل حالت نوردهی ؛ هرگز فاصله دوربین تا سوژه را به مقدار زیاد تغییر ندهید .
قفل نوردهی دوربین بر روی دکمه های مختلف قابل تنظیم می باشدو برای استفاده از تنظیمات حرفه ای تر این حالت به راهنمای دوربین خود مراجعه نمایید .
نمایندگی تعمیرات کانن
کدام یک از فلاش های اسپیدلایت کانن برای عکاسی مناسب ترند ؟
۵ نکته برای زمان عکاسی با فلاش اسپیدلایت کانن