۵ اشتباه در عکاسی از طبیعت که عکاسان مبتدی باید از آنها دوری کنند .
نمایندگی تعمیر دوربین کانن - نمایندگی تعمیر دوربین نیکون
در فرایند یادگیری تکنیک های عکاسی ؛ درس گرفتن از خطاها و اشتباهات یکی از شیوه های مهم برای پیشرفت به شمار می آید
و هر اندازه که زودتر بتوان اشتباهات را تشخیص داد ؛ سریعتر می توان به مسیر خلاقیت و آفرینش رسید .
در این مطلب به 5 مورد از اشتباهاتی اشاره می کنیم که به طور معمول عکاسان مبتدی
در زمان عکاسی از صحنه های طبیعی آنها را انجام می دهند و بنابراین نسبت به آنها باید مراقب باشیم .
اشتباه اول : ترکیب بندی تخت و گمراه کننده
در بسیاری از تصاویر ثبت شده از صحنه های طبیعی ؛ وجود یک ترکیب بندی گمراه کننده را به آسانی می توان تشخیص داد .
به عنوان مثال تصویر فوق ؛ نمونه ای از عکاسی در طبیعت است که در درون آن هیچ سوژه اصلی برای تمرکز در عکس وجود ندارد .
هیچ یک از عناصر موجود در درون ترکیب این عکس را به عنوان سوژه اصلی نمی توان محسوب نمود
و بنابراین ؛ ترکیب بندی این عکس به نوع گمراه کننده بوده و مخاطب برای پی بردن به سوژه اصلی عکس دچار سردرگمی می شود .
تصویر ذیل نمونه ای از یک ترکیب بندی کامل و عالی است .
سوژه اصلی درون تصویر به آسانی قابل تشخیص است و خطوط هدایت گر در درون کادر عکس ؛
به آسانی چشم مخاطب را به سمت سوژه اصلی می کشانند .
به طور کلی در عکاسی طبیعت و مناظر ؛ وجود یک ترکیب بندی ساده برای پی بردن آسان
به سوژه اصلی درون عکس ؛ یکی از اولویت ها به شمار آورده می شود .
دومین مسئله مهم در ترکیب بندی عکاسی از مناظر ؛ توجه به مسئله عمق در عکس است .
تصویر ذیل نیز نمونه ای است که در درون آن عدم رعایت عمق میدان در پیش زمینه و پس زمینه به خوبی دیده می شود .
نمایندگی تعمیر دوربین کانن - نمایندگی تعمیر دوربین نیکون
در این تصویر هیچ عنصر پر قدرتی در پیش زمینه تصویر وجود ندارد و عناصر موجود در پس زمینه نیز
؛ نکته ای برای جلب نظر مخاطب در اختیار قرار نمی دهند و ازاین روی این یک تصویر تخت
و بدون رعایت اصول عمق میدان دید در عکاسی می باشد .
اما تصویر زیر ؛ یک نمونه بسیار مطلوب برای توجه به مسئله عمق میدان در عکاسی از طبیعت به شمار می آید .
دراین تصویر عناصر متعددی در پیش زمینه وجود دارند که چشم مخاطب را به سمت خود جلب می کنند
و تدر عمق میدان نیز عواملی وجود دارند که تا انتهای عکس موجب جلب توجه بیننده می شوند .
اشتباه دوم : عدم توجه به نورسنج دوربین
نورسنج دوربین به همراه نمودار های هیستوگرام نه تنها موجب می شوند تا نور عکس در یک وضعیت متعادل به دست آورده شود
بلکه با توجه به حالت های نورسنجی ، از مثلث نوردهی و تاثیرات ایزو ، شاتر و دیافراگم بر عناصر تصویر
می توان به درک درست و کاملی دست پیدا کرد . از این روی توجه به حالت تعادل عوامل تاثیر گذار بر نوردهی ؛ اهمیت بسیار زیادی دارد .
اشتباه سوم : عکاسی در شرایط نور سخت
در شروع دوران عکاسی حرفه ای ؛ دستیابی به یک درک کامل از شرایط نور در ساعت های مختلف روز ؛ کمی دشوار است .
اما در هر صورت باید به این نکته توجه داشته باشید که ساعت های میانی روز ؛ بدترین زمان برای عکاسی به شمار می آیند .
برای دستیابی به بهترین حالت نور در طبیعت به مفهوم ساعت طلایی توجه داشته باشید .
ساعت های طلایی ؛ مدت زمان کوتاهی قبل از غروب آفتاب تا کمی بعد از غروب هستند .
به عنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید . این عکس 20 دقیقه بعد از غروب آفتاب به دست آمده است .
اما تصویر زیر ؛ در مدت زمان 90 دقیقه قبل از غروب افتاب می باشد و تاثیر نور در ساعت های مختلف را به به وضوح می توان مشاهده نمود .
اشتباه چهارم : تکیه بیش از اندازه بر تجهیزات
بسیاری از عکاسان تصور می کنند برای به دست آوردن بهترین تصاویر به جدید ترین و مدرن ترین تجهیزات موجود در بازار نیاز دارند .
تجهیزات مدرن و پیشرفته به طور معمول قیمت بسیار بالایی دارند و از این روی برای به دست آوردن نتیجه بهتر ؛
احتمالا مجبور به صرف هزینه بسیار زیادی خواهند شد .
اما در واقع بسیاری از عکاسان حرفه ای ؛ به جای سرمایه گذاری برای خرید
تجهیزات گران قیمت ؛ مهارت ها وخلاقیت های خود را تقویت می نمایند .
اشتباه پنجم : عکاسی مداوم از زاویه دید همتراز با چشم
این یکی از ساده ترین اشتباهاتی است که به طور معمول انجام می شود .
در هر موقعیت مکانی ابتدا زمانی را برای بررسی محیط و آشنایی با حالت های مختلف ترکیب بندی ، زمانی را اختصاص دهید .
برای پیدا کردن بهترین زاویه دید و بهترین حالت سوژه ، با دقت و وسواس بیشتری عمل کنید .
تنها کمی تغییر در ارتفاع دوربین موجب دستیابی به نتایج شگفت آوری می تواند منجر شود .
نمایندگی تعمیر دوربین کانن - نمایندگی تعمیر دوربین نیکون
لطفا آپشن های دوربین های مختلف را بیان کنید.ممنون