3 نکته در مورد فلاش که اغلب عکاسان در آن اشتباه می کنند
در این مطلب 3 مورد در رابطه با کار فلاش های عکاسی را مورد اشاره قرار می دهیم که به طور معمول بسیاری از عکاسان در رابطه با آنها دچار اشتباه و سوء برداشت می شوند .
قانون مربع معکوس
به طور ساده ، در قانون مربع معکوس چنین بیان می شود ؛ هر اندازه که فلاش از سوژه دور تر می شود ؛ نور کمتری به سوژه مورد عکاسی خواهد رسید . اما چرا به این قانون و فرمول های موجود در آن باید نیاز داشته باشیم ؟ پاسخ به این سئوال را چنین می توان بیان نمود ؛ هر اندازه که مبع نور را در فاصله دورتری از سوژه خود قرار می دهید ؛ مقدار بیشتری از نور مفید برای عکاسی را تلف می کنید.
نور به شکل پرتو های متمرکز در محیط منتشر می شود .و زمانی که شما منبع منتشر کننده آن را از سوژه خود دور می کنید ؛ این پرتو ها شکل گسترده تری به خود می گیرند و در این حالت ؛ سوژه نور کمتری را دریافت نموده و از تمرکز پرتو های نور بر آن کاسته می شود . همچنین زمانی که منبع نور را در یک فاصله نزدیک به سوژه خود قرار میدهید ؛ پرتو نور به شکل متمرکز تری بر آن میتابد .
علاوه بر این؛ برخی از مادیفایر ها وجود دارند که با استفاده از آنها در هر فاصله ای از سوژه ، پرتور منبع نور را به شکل متمرکز بر سوژه می توان تاباند .
نور نرم و نور دیفیوز شده
نور نرم و نور دیفیوز شده در حالی که شبیه به هم به نظر می رسند اما در هر صورت تفاوت هایی نیز میان آنها وجود دارد . نور نرم ؛ در واقع به مشخصات اندازه و نوع منبع نور اشاره دارد .هر اندازه که منبع تولید نور از اندازه بزرگتری برخوردار باشد ؛ نور در زمان تدرج از هایلایت ها به سمت سایه ها ؛ نرم تر می شود .
دیفیوز کردن نور ؛ در واقع اشاره به حالتی می باشد که شما نور را از میان برخی از پارچه های نرم عبور می دهید . این امر بدان معنا می باشد که مقدار کمتری از نور به سمت شما بازتاب داده می شود و در این شرایط مقدار هایلایت های ایجاد شونده بر روی سوژه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کنند .
در حالی که این نکته کمی ساده به نظر می رسد ؛ اما در زمان استفاده از یک منبع نور کوچک سخت ؛ اوضاع کمی پیچیده تر می شوند . هنگامی که نور به دست آمده از یک مبع نور کوچک و سخت را در حالت دیفیوز شده قرار می دهید و یا در زمانهایی که از یک منبع نور بزرگ بدون پانل دیفیوزر استفاده می نمایید ؛ تفاوت های بسیار زیادی در جنس و نوع نور خود به وجود خواهید آورد .
طول زمان تخلیه فلاش
زمانی که تابش نور یک فلاش دیده می شود ؛ در برابر چشم غیر مسلح ؛ این تابش بسیار سریع و با شدت زیاد اتفاق می افتد. اما اگر فرایند تابش فلاش را به صورت آهسته مورد بررسی قرار دهیم ؛ اینگونه خواهیم دید که ابتدا منبع انرژی به صورت متراکم در آمده؛ سپس این انرژی رها شده و بعد ناپدید می شود . مجموعه این فرایند را طول زمان تخلیه فلاش می دانیم و در طول این زمان است که شما قادر خواهید بود تا فریز شدن ( ثابت شدن ) حرکت سوژه را به دست بیاورید .
طول زمان تخلیه فلاش با توجه به مدل و برند سازنده فلاش متفاوت می باشد و این نکته ای است که در زمان خرید هر نوع فلاش ؛ باید به آن توجه داشته باشید .اما در هر صورت ؛ با کمتر نمودن قدرت خروجی فلاش ؛ طول زمان تخلیه آنرا می توان تغییر داد .
در تمام برند های تولید کننده فلاش ؛ در زمان استفاده از قدرت کامل یک منبع نور ؛ از کند ترین زمان تخلیه فلاش برخوردار خواهید بود و این امر به معنای آن خواهد بود که در زمان عکاسی از یک سوژه دارای حرکت ؛ استفاده از قدرت کامل فلاش موجب بلور شدن بخشی از حرکت سوژه خواهد شد .
اما در زمان کاهش شدت خروجی نور فلاش ؛ سرعت تخلیه آن در حد بالاتری قرار دارد و کمتر شدن شدت تابش نور را با استفاده از افزایش ایزو در دوربین می توان جبران نمود .
برای اینکه به صورت صحیح تری قادر به درک این موضوع باشید ؛ در زمان خرید هر نوع فلاش ؛ به عدد T1 در آن دقت نمایید . عدد T1 مدت زمان لازم برای تخلیه 90 درصد از انرژی فلاش را نمایش می دهد و هر اندازه عدد T1 مقدار های سریعتری را نمایش دهد ، فلاش مورد نظر شما ؛ برای فریز کردن حرکت سوژه ها از توانایی بالاتری برخوردار می باشد .
نکاتی برای نورپردازی در عکاسی پرتره
تکنیک ثبت هد شات های حرفه ای با استفاده از روش نورپردازی باترفلای
نورپردازی با استفاده از بارندور در عکاسی پرتره