روش تولید عکس های سیلویت ( ضد نور )

روش تولید عکس های سیلویت ( ضد نور )

ضد نور یا سایه نما یا سیلوئت تکنیکی در عکاسی است که در آن، منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و در قوی‌ترین حالت به دلیل تندی نور، سایه‌ای از سوژه بر روی عکس ایجاد می‌شود. زیباترین حالت زمانی پیش می‌آید که خورشید در حال طلوع یا غروب است و پس‌زمینه به رنگ نارنجی یا زرد مشخص می‌شود.

روش رایج برای عکاسی سیلوئت یا ایجاد ضد نور در استودیو به این نحو هست که دو منبع نور را با تنام قدرت به پس زمینه سفید بتابانیم و سوژه در مقابل این پس زمینه به شدت نور دهی شده به صورت سایه ای سیاه با یک دیافراگم بسته ، به ثبت برسد

در روش سنتی نورپردازی سیلوئت ، اشکال کار در اینجاست که جزییات اندام ها و بخشهایی از صورت سوژه به طور کانل در سایه ضد نور قرار گرفته و هیچ یک از این بخشها دیده نمیشوند

اما به گونه ای که در تصویر اول میبینیم ، در این شیوه از عکاسی سیلوئت ، کچلایت را می توان به صورت بسیار ظریفی در چشم سوژه مشاهده نمود

در این شیوه از عکاسی ، به جای اینکه دو منبع نور پرقدرت به سمت پس زمینه تابانده شوند ، از دچ منبع نور در جهت های مختلفی استفاده شده است اما تفاوت دیگری نیز در اینجا دیده میشود ، که آن نیز مربوط به پس زمینه مورد استفاده است .

در اینجا به جای استفاده از پرده فون ، از یک اسکریم ، یا پنل دیفیوزر استفاده می شود .

منبع نور در پشت پنل دیفیوزر قرار گرفته و overpower کردن پس زمینه را به صورت یک تابش پرقدرت ، انجام میدهد .

برای نمایان شدن بخشی از جزییات صورت ، یک منبع نور ضعیفتر با یک اکتاباکس ، در سمت راست دوربین و سوژه قرار میگیرد که تابش ضعیف آن ، حالتی از کچلایت بسیار ضعیف را در چشم سوژه ایجاد میکند .

در اینجا ضمن رعایت اصول عکاسی سیلوئت ، تا حدی کنتراست شدید ضد نور مورد تعدیل قرار گرفته و به نحو هنرمندانه ای بخشی از جزییات صورت را از درون ضد نور بیرون کشیده است .

عکاسی ضد نور یکی از روش‌های انتقال اندوه، احساس و حالت‌های عاطفی به بیننده‌است. ممکن است بیننده با دیدن این نوع عکس‌ها به درک درست و واضحی از سوژه نرسد، اما بخش تیره و سیاه تصویر باعث شکل گیری قدرت تخیل بیننده می‌شود.

مهم‌ترین نکته در عکاسی ضد نور قرار دادن سوژه در مقابل یک منبع نور عظیم و تنظیم میزان نوردهی دوربین بر اساس روشن‌ترین بخش تصویر (پس زمینه) است. میزان نوردهی دوربین باید بر اساس روشن‌ترین بخش پس زمینه و نه سوژه تنظیم شده باشد. با رعایت این اصل اولیه، سوژهٔ موردنظر به دلیل نبود نور کافی حتی اگر به طور کامل سیاه نشود بسیار تیره یا به اصطلاح آندر اکسپوزد (under exposed) –حداقل نوردهی- خواهد شد

نظرات