بررسی جامع دوربین سونی a9
شرکت سونی چند ماه پیش از بدنه دوربین سونی a9 رونمایی کرد که یک دوربین میرورلس با شاتر الکترونیک بدون صدا و فول فریم می باشد . سرعت این دوربین 20 فریم بر ثانیه بوده و دارای قابلیت اتوفوکوس با فناوری تشخیص چهره و تشخیص چشم سوژه می باشد . سنسور معروف به کار رفته بر روی این دوربین دارای فناوری کاهش نویز ایزو و تصحیح رنگ می باشد . ویزور الکترونیک به همراه صفحه نمایش گردان ، دو درگاه ورودی کارت حافظه و باطری با طول عمر 2500 تا 3000 فریم ، استابیلایزر داخلی از دیگر امکانات این دوربین جدید هستند .
ویزور الکترونیک :
ویزور الکترونیک دوربین سونی a9 از جمله برترین ویزور های موجود در بازار می باشد . روشنایی و شفافیت به همراه عدم تاخیر از ویژگی های مطلوب این ویزور به شمار می آیند .
با وجود شفافیت و روشنایی تصویر موجود در ویزور به نظر می رسد که برای تطبیق عکس با نور محیط ، به یک سوم استاپ اصلاح نور نیاز می باشد وتصاویر اولیه بدون اصلاح نور ، کمی تاریک تر از صحنه اصلی دیده می شوند .کاهش روشنایی ویزور الکترونیک کمکی به رفع این مشکل نمی کند و در هر صورت برای تطبیق نور صحنه با آنچه در ویزور دیده می شود به یک سوم استاپ تنظیم نور نیاز می باشد .
صفحه نمایش چرخان :
اگر چه در بین SLR ها این فناوری چندان جدید نیست اما همیشه ضعفهایی در این رابطه وجود داشته است . بعنوان مثال دوربین نیکون D750 یک دوربین بسیار خوب است اما قابلیات فوکوس آن در صفحه نمایش به قدرت و دقت فوکوس در ویزور آن نیست . اما در رابطه با میرورلس a9 شرکت سونی ، فوکوس در ویزور و صفحه نمایش ، از دقت برابری برخوردار می باشند .
با توجه به قابلیت چرخش صفحه نمایش ، در موارد خاص می توان دوربین را به سوژه نزدیک نموده و خود عکاس از آن فاصله بگیرد و یا در مواردی که به تغییر زاویه دید دوربین نیاز می باشد ، عکاس می تواند به آسانی با استفاده از این صفحه نمایش گردان ، موقعیت و زاویه دید دوربین را تغییر دهد .
به عنوان مثال برای ثبت تصویری همانند عکس فوق ، لازم است تا عکاس کاملا بر روی زمین دراز بکشد اما با وجود صفحه نمایش گردان ؛ عکاس دوربین را در موقعیت پایین تر قرار داده و از بالا به درون صفحه نمایش نگاه می کند و ترکیب بندی عکس را انجام می دهد .
در مواردی مانند عکس فوق نیز با استفاده از صفحه نمایش گردان ، عکاس می تواند زاویه دید دوربین را در موقعیتی بالاتر قرار داده و با استفاده از تصویر نمایش داده شده در درون صفحه نمایش ، کادر بندی خود را انجام می دهد .
اتوفوکوس :
اتوفوکوس این دوربین در مقایسه با مدل نیکون D4 دارای عملکرد بهتری است اما در شرایط مساوی با عملکرد دوربین نیکون D5 قرار دارد . دکمه AF-C پشت دوربین برای تنظیم فوکوس به گونه ای عمل می کند که تنظیم فوکوس را از دکمه شاتر جدا می کند . بنابراین عملکرد فوکوس به طور کامل به این دکمه منتقل شده و هر یک از این دکمه ها عملکرد مستقلی خواهند داشت.تا اینجا هیچ نکته غیر عادی وجود ندارد اما افراد حرفه ای به خوبی می دانند که این حالت باعث افزایش در دقت و سرعت فوکوس کردن دوربین خواهد شد .دکمه AEL نیز در کنار دکمه AF-on قرار دارد و عملکرد آن برای تنظیم فوکوس تشخیص چشم می باشد .
Eye-AF از نوع فوکوس مداوم برای تعقیب حرکت چشم ها است . نگه داشتن این دکمه باعث می شود تا دوربین نزدیک ترین چشم سوژه به مرکز صفحه را پیدا کرده و بر روی آن فوکوس مداوم داشته باشد . زمانی که فوکوس بر روی چشم ها قفل می شود تا پایان کار در فوکوس خواهند ماند . پلک زدن ، جابجا شدن ، عینک زدن ؛ چرخیدن و هر حرکت دیگری که فرد انجام دهد باعث به هم خوردن فوکوس نخواهد شد و فقط در شرایطی فوکوس بههم میخورد که فرد از دید لنز دوربین محو شده باشد .
البته Eye-AF بدون نقص نیست . در صورت وجود تعداد زیادی از افراد در درون کادر ، دچار اشکال خواهد شد و در برخی موارد در صورت وجود عینک بر صورت فرد ، در انجام قفل فوکوس دچار تاخیر می شود . گاهی قفل فوکوس را بر روی یک چشم انجام می دهید اما دوربین بر روی چشم دیگر قفل می کند و تا دیافراگم 2.8 اشکالی در قفل فوکوس به وجود نمی آید اما در دیافراگم بازتر 1.8 و در صورت زاویه گرفتن سوژه با دوربین ، ممکن است چشم دیگر سوژه در فوکوس قرار بگیرد .قدرت فوکوس دوربین در شرایط کم نور بسیار خوب است و از این لحاظ در شرایط مشابه با مدل D4 قرار دارد اما باز هم مدل نیکون D5 عملکرد بسیار عالی تری دارد . به طور کلی D5 را سلطان فوکوس در شرایط کم نور می نامند اما با اینحال a9 برای عکسبرداری در شرایط کم نور از صحنه های جشن و رقص عملکرد بسیار خوبی دارد .
عملکرد ایزو :
عکاسان شاغل در ژانر عروسی ، بسیار متمایل هستند تا عملکرد یک دوربین را در ایزوهای بالایی همچون 3200 و 6400 و 12800 مورد ارزیابی قرار بدهند . این دوربین عملکرد بسیار عالی در طیف ایزوی بالا دارد و از این لحاظ مدل D4 نیکون را شکست می دهد .
عکس زیر با ایزو 3200 گرفته شده است :
در مجموعه زیر عدد ایزو هر عکس بر روی آن درج شده است
رنج دینامیکی :
رنج دینامیکی در تمامی دوربین های مدرن عملکرد بسیار خوبی دارد . اما اگر به صورت تصادفی 2 تا 3 استپ در نوردهی به دوربین اشتباهع کردید و تصویری شبیه به عکس زیر ثبت کردید ، باید اطلاعا داشته باشید که این دوربین عملکرد فوق العاده ای خواهد داشت و از تصویر کاملا تاریک شما اطلاعاتی مشابه آنچه در عکس بعدی مشاهده می کنید رااستخراج می کند .
شاتر الکترونیک :
شاتر الکترونیک هم چیز جدیدی نیست و در صورت تمایل می توانید از آن استفاده کنید . در برخی مدل ها مثل X-T2 استفاده از شاتر الکترونیک یک دردسر بزرگ به شمار می آمد زیرا برای استفاده از آن شما به یک دوربین کاملا بی حرکت و یک سوژه کاملا بی حرکت نیاز داشتید .
اما در رابطه با a9 وضعیت کاملا متفاوت است . این شاتر عملکردی کاملا بدون صدا دارد . یعنی اینکه دوربین کاملا بدون صدا عکس می گیرد به نحوی که شما ممکن است متوجه گرفته شدن عکس توسط دوربین نشوید و مجبور باشید تا بر روی صفحه نمایش وضعیت ثبت شدن عکس را بررسی کنید .
فریم ریت :
سرعت عکسبرداری دوربین سونی a9 ، 20 فریم بر ثانیه است . 5 فریم سرعت را بالاتر ببرید ؛ به سرعت تصویر برداری ویدیو دست یافته اید . دکمه ای برای تنظیم سرعت در حالت های M, L, H بر روی دوربین وجود دارد . سرعت L برابر با 5 فریم ، سرعت M برابر با 10 فریم و سرعت H برابر با 20 فریم در ثانیه است .
سرعت شاتر :
یکی از مشکلات نیکون D750 سرعت شاتر آن است که در نهایت به چهار هزارم ثانیه می رسد . در دوربین D4 حداکثر سرعت شاتر هشت هزارم ثانیه است که برای دیافراگم 2 در هر شرایط نور ، بسیار عالی است . اما حداکثر سرعت شاتر سونی a9 برابر با 32 هزارم ثانیه است که چهار برابر سریعتر از D4 و هشت برابر سریعتر از D750 است. و این به معنای عکاسی با دیافراگم 1.4 در هر نوع شرایط نور می باشد .
تثبیت تصویر :
لنزهای استابیلایزر دار را فراموش کنید . هر لنزی را که بر روی بدنه دوربین سونی قرار دهید تا 5 استاپ تثبیت تصویر خواهد شد زیرا دوربین سونی دارای استابیلایزر داخل بدنه است
خوش دستی :
به لحاظ خوش دستی و شکل ظاهری ، دوربین های نیکون وضعیت بهتری دارند . بعنوان مثال D4 ساخت نیکون اگر چه کمی سنگین تر است اما در دست گرفتن آن راحت تر است . به لحاظ ساختار و شکل بدنه ، a9 بیشتر شبیه به یک مکعب سیاه با چندین دکمه بر روی آن است . دکمه های موجود بر روی بدنه بسیار کوچک هستند . ویزور الکترونیک آن روشن تر از صحنه واقعی است . در زمان تغییر دادن تنظیمات نوردهی ویزور االکترونیک ؛ قدری تاخیر در ویزور به وجود می آید و در این شرایط همانند مدل های قدیمی تر عکاس مجبور خواهد بود تا از مد اولویت دیافراگم با ایزو خودکار برای عکاسی استفاده کند . تنها یک راه حل دیگر باقی می ماند و آن استفاده از حالت جبران نوردهی است . دکمه جبران نوردهی صدایی کلیک مانند دارد و به سختی حرکت میکند . با توجه به کاملا بی صدا بودن دوربین در وضعیت شاتر الکترونیک ، وجود این صدا در دکمه جبران نوردهی ، قدری متناقض است .
عکاسی با فلاش :
به طور معمول برای عکاسی با این دوربین نیازی به فلاش نخواهد بود . و در هر شرایطی با انجام تنظیمات مناسب می توان عکس های خوبی گرفت . اما در شرایط استفاده از ایزو بالا ؛ کمی به نور کمکی نیاز خواهید داشت و به طور مثال در شرایط نور ایزو 3200فلاش با قدرت یک شصت و چهارم نیاز خواهد بود . در این زمان از شاتر مکانیکی دوربین باید استفاده کرد . در شرایط کم نور شاتر مکانیکی به همراه ویزور اپتیک ؛ کمی سر و صدا در دوربین ایجاد می کنند . عکاسی با فلاش به وسیله این دوربین ، کمی سخت خواهد بود .
سایر اشکالات :
پایین ترین سرعت شاتر با ایزو خودکار : در زمان استفاده از این دوربین ، شما فقط می توانید از عدد های کامل سرعت شاتر ( 125 و 250 و 500 و... ) استفاده کنید در حالیکه در سایر مدل ها مثل fUJI t2 بعنوان مثال می توانید از سرعت 320 نیز استفاده کنید . اما نکته آزار دهنده در رابطه با این دوربین آن است که با افزایش ایزو ، سرعت شاتر را باید کم کنید .
تعویض لنز اسان نیست :
در بسیاری از مدل های دوربین مثل انواع مختلف از دوربین های نیکون ، تعویض لنز بسیار ساده و آسان است اما در رابطه با سونی A9 تعویض و جابجا کردن لنز ها قدری زمان بر و مشکل تر می باشد .
همچنین بعد از تعویض لنز ، دوربین به سرعت آماده کار نمی شود و کمی باید صبر کنید تا دوربین شما برای عکاسی آماده باشد .
اطلاعات بیشتر در پیج اینستاگرام:dorbinnews