عکاسی از سطوح بازتابی
یکی از تکنیک های بسیار جالب ، جذاب و مشتری جذب کن ، در عکسهای فضای باز که هم جنبه تجاری دارد و هم با ذوق هنری عکاس و خلاقیت و مهارت او مرتبط میباشد ، عکسهای انعکاسی هستند . عکس گرفتن از انعکاس تصویر سوژه ، در شیشه ، آب ، آینه و یا هر سطحی که توانایی انعکاس تصویر را داشته باشند . .
در عکاسی فضای باز ، همراه نمودن سطوح بازتابی و یا به طور کل قرار دادن بازتاب های نور در قالب ترکیب بندی عکس میتواند در تهیه عکسهایی با افکت های خاص ، بسیار تاثیر گذار باشد .برای ایجاد عمق ، بعد ، بعضی احساسات و تاثیرات ، بازتاب ها و انعکاس ها ، از جمله خلاقیت هایی هستند که به عکاس هنرمند پر ایجاد یک ترکیب بندی خلاقانه کمک می کنند .
پیدا کردن یک بازتاب :
زمانی که به سطوح بازتاب دهنده و انعکاس های محیطی فکر میکنیم ، بی درنگ به یاد محل های تجمع آب ، برکه ها و دریاچه ها و استخر ها می افتیم و در حالی که این محل ها را میتوان بعنوان بهترین سطوح انعکاس دههنده تصویر محیط پیرامون آنها در نظر گرفت ، تما باید توجه داشته باشیم که تعداد بسیار زیاد دیگری از سطوح بلزتاب دهنده نور نیز وجود دارند .
سطوح مرطوب ، آینه ها ، پنجره ها ، بدنه اتومبیل ها ، ویترین مغازه ها و ... نیز سطوح بازتاب دهنده بسیار مطلوبی برای عکاسی به شمار می آیند .البته توصیه میکنم خودتان را به این چیز ها محدود نکنید ، گاهی وقتها حتی سنگ مرمر بنای ساختمان ها هم دارای بازتابهای خوبی هستند
یک نمونه کلاسیک و بسیار متداول از بازتاب دهنده ها ، شیشه ها یا ویترین مغازه ها هستند و اهمیتشان به این خاطر است که علاوه بر بازتاب تصاویر خارجی ، نمای داخلی بعضا خوبی دارند
البته ، لازم به ذکر نیست که آینه ها بهترین بازتاب دهنده ها هستند ، میتوانید چند آینه را کنار هم بگذارید یا اینکه یک آینه را در جایی نامتداول بگذارید و نتایج شگفت آوری به دست بیارید
و اما ، نکات فنی
نورسنجی از سطوح بازتاب دهنده ، کمی میتواند نشکل باشد ، چون شما با حجم زیادی از نقااط تاریک و روشن و کنتراست ها سرو کار دارید ، بهتر آنست که نورسنجی را بر روی روشن ترین نقطه بازتابی انجام دهید . در اینصورت کاملا اطمینان خواهید داشت که تصویر ثبت شده شما ، دارای تنالیته مطلوبی خواهد بود .
بنابراین ، نورسنجی بر روی روشن ترین نقطه سطح بازتابی انجام میشود .و این نکته بسیار مهم است .
اگر بازتاب مورد عکاسی شما روی سطحی مثل آب قرار دارد ، کمی احتمال حرکت و جابجایی را در نظر بگیرید . این حالت حتی در مورد شیشه یک اتومبیل یا قطار در حال حرکت نیز صدق میکند ، و راه حل آن انجام نوردهی طولانی با پایین آوردن سرعت شاتر است .
ترکیب بندی را به گونه ای انجام بدهید که معلوم بشود شما قصد داشته اید از بازتاب و انعکاس موجود عکاسی کنید . یعنی فوکوس شما باید روی بازتاب باشد نه چیز دیگری ، البته شما آزادید به هر ایده خلاقانه ای در ترکیب بندی فکر کنید
تقارن ها را رعایت کنید : وقتی صحبت از بازتابها میکنیم ، خودبخود پای تقارن به میان می آید ، رعایت تقارن ها در ترکیب بندی بسیار مهم است
اطلاعات بیشتر در پیج اینستاگرام:dorbinnews