یک ترکیب بندی کلاسیک در عکاسی پرتره
نمایندگی کانن - اندازه نمای سر و شانه
در این مطلب کوتاه ؛ به بررسی یکی از اندازه نماهای کلاسیک در عکاسی پرتره می پردازیم
اندازه نمای سر و شانه در عکاسی پرتره :
در این اندازه نما ؛ کادر بندی تصویر از قسمت بالای قفسه سینه ؛ و خط شانه سوژه انجام شده و تا مقداری از فضای بالای سر سوژه را در بر میگیرد .عکاسان حرفه ای در ژانر پرتره از این اندازه نما برای نمایش شخصیت و ویژگی های جزئی سوژه استفاده می کنند . در بسیاری از مواقع استفاده از اندازه نماهای تخت موجب عریضتر دیده شدن سوژه در درون کادر تصویر می شود .
ازاین روی قرار دادن سوژه به صورت متمایل به دوربین و چرخاندن سر در یک اندازه نمای تقریبا بسته ؛ موجب دستیابی به ظاهری طبیعی تر از سوژه می شود .همانگونه که می دانیم ؛ در یک ترکیب بندی موثر لازم است تا مهمترین عناصر سوژه در بخش های خاصی از تصویر قرار داده شوند و به عنوان مثال در عکاسی پرتره که چشم ها به عنوان مهمترین بخش یک سوژه به شمار می آیند ؛ لازم است تا در نقطه طلایی یا نقطه کانونی تصویر قرار داشته باشند .
در این نوع از ترکیب بندی ؛ نورپردازی باید به صورت هوشمندانه ای باید مورد استفاده قرار بگیرد و نوعا بهترین نور پردازی برای اندازه نماهای سر و شانه به گونه ای است که نور در یک طرف سوژه قرار داشته باشد .در این حالت از نور پردازی جزئیات و شکل سر سوژه به واسطه سایه های ایجاد شده از تابش نور اصلی ، در بهترین حالت نمایش داده می شوند .
توصیه هایی برای استفاده از اندازه نمای سر و شانه در عکاسی پرتره :
از آنجا که تنها سر و شانه سوژه در این کادر بندی مورد استفاده قرار می گیرند ؛ در بیشتر تصاویر ، سوژه در مرکز کادر قرار می گیرد .از این روی با استفاده از قانون ترکیب بندی در یک سوم ؛ چشم ها را روی خطوط یک سوم باید قرار داد .با استفاده از این قانون ؛ بهتر است تا یکی از چشم ها ؛ روی محل برخورد خطوط یک سوم ( نقطه طلایی ) قرار داشته باشد .
همواره به فضای بالای سر سوژه در کادر بندی توجه کنید و از بسته کادر از قسمت روی سر خودداری نمایید .همواره فضایی را در مقابل چشم سوژه قرار دهید تا تعقیب مسیر نگاه سوژه در درون عکس امکان پذیر باشد .اگر در درون کادر بندی تصویر ارتباط با چشمهای سوژه امکان پذیر نیست ؛ از ویژگی های چهره برای نشان دادن حالت های احساسی سوژه استفاده نمایید .