شبیه سازی عکاسی در ساعت های طلایی در استودیو

شبیه سازی عکاسی در ساعت های طلایی در استودیو

پیش از این در رابطه با عکاسی در فضای باز و‌نور طبیعی عرض شد که بهترین زمان برای بهره گیری از دما و رنگ نور مناسب ، ساعت های نزدیک به غروب آفتاب می باشد که اصطلاحا این زمان را ساعت طلایی مینامیم .در رابطه با مزیت ساعت طلایی هم بیان نمودیم که در این زمان ها ، به دلیل پایین آمدن سطح تابش اشعه خورشید ، سایه ها تعدیل شده اند ، کلوین دمای نور افزایش یافته و از شدت کنتراست ها و سایه ها کاسته شده است .

اما یک مسئله بسیار مهم و اساسی که عکاسی فضای باز را نسبت به عکاسی در استودیو‌ غیر قابل پیش بینی مینماید ، مسئله تغییر شرایط نور و‌محیط و از دست رفتن نور میباشد . در واقع ساعت طلایی ، زمان نسبتا کوتاهی است و اگر شما از سرعت عمل کافی برخوردار نباشید ، این زمان را از دست خواهید داد .

مشکل کم بودن‌مدت ساعت طلایی برای عکاسی را باید بتوان به نحوی بر طرف نمود . اینجاست که خلاقیت و‌مهارت ذاتی به همراه دانش و تسلط بر ابزار ، به کمک عکاس هنرمند می آید .

راه حل ما ، شبیه سازی نور خورشید در ساعت های طلایی است .

در ادامه ، این مسئله را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد .

کنتراستی که میان سایه و روشنایی در طی روز وجود دارد در ساعت طلایی وجود ندارد. اما تنالیته وسیعی از رنگها میان روشنایی ها و تیرگی ها وجود دارد. به خصوص اگر تلاش می کنید تا آسمان را در عکس ثبت کنید، روشنایی آن خیلی بیشتر از صحنه ها (تصاویر) زیر آن خواهد بود.روش های مختلفی برای متعادل کردن اختلاف میان هر دو قسمت ترکیب بندی وجود دارد. براکتینگ یک روش بسیار مناسب برای شروع کار است. از گزینه جبران نوردهی دوربینتان  استفاده کنید

با این روش چندین عکس با درجه روشنایی های مختلف بگیرد. در این حالت، احتمالاً بهترین نوردهی را در روشنایی ها و هم در سایه ها به دست خواهید آورید.

اگر شما با فرمت RAW  عکس می گیرید، می توانید سایه ها و روشنایی ها را بعداً تنظیم کنید. تا جایی که ممکن است کنتراست را پایین بیاورید. با این روش اگر یک قسمت از عکستان خیلی تیره و طرف دیگر خیلی روشن شد، می توانید در ادیت عکس، تصویر دلخواهتان را به دست آورید.

این تنظیمات در فایل های JPG غیرممکن است. زیرا در این فرمت خیلی از اطلاعات تصویر حذف و فشرده می شوند.

بیان نمودیم ، طول زمان برای عکسبرداری در ساعت های طلایی ، بسیار کوتاه است و اگر از سرعت عمل کافی برخوردار نباشیم ، این زمان را از دست خواهیم داد . اما در هر صورت باید راهکاری اندیشید تا بتوان با دقت‌و‌ حوصله بیشتر ، عکاسی نمود .

برای شبیه سازی نور در ساعات طلایی به این‌وسایل نیاز داریم

 

فلاش اکسترنال ( اسپید لایت یا استروب )

ژل رنگی cto با کلوین رنگ ۳۲۰۰

یک لنز سرعت بالا با f2/8 یا حتی سریعتر

فیلتر ND

نکته کلیدی در اینجا استفاده از ژل رنگی cto با وایت بالانس صحیح است . قرار دادن این ژل بر روی فلاش ، نوری شبیه به کلوین نور خورشید در ساعت های طلایی روز ایجاد می کند . قراردادن وایت بالانس دوربیت بر روی حالت daylight  باعث میشود تا این شبیه سازی بیشتر به واقعیت نزدیک شود .

استفاده از لنز سریع در این تکنیک به این دلیل است که دیاف باز این لنز ها ، به خوبی عمق میدان دید را محو میکند و شبیه سازی نور فلاش به جای نور خورشید ، واقعی تر به نظر میرسد .

استفاده از دیاف بسیار باز برای این تکنیک ، احتمالا باعث نوردهی بیش از اندازه بر روی سوژه خواهد شد و به همین دلیل استفاده از فیلتر ND در این تکنیک توصیه شده است تا توازن در نوردهی ایجاد شود

نظرات