منوی تعمیرگاه دوربین

فرمت RAW یا JPEG؟ کدام یک بهتر است و چرا؟


فرمت RAW یا JPEG؟ کدام یک بهتر است و چرا؟

مقاله زیر از VIKTOR ELIZAROV عکاس، نویسند و استاد دانشگاه در وبلاگ شخصی خودش می باشد.

ابتدا با فرمت RAW آشنا شوید

زمانی که فرمت RAW در دوربین های DSLR مدرن در دسترس قرار گرفت، من دوربینی نداشتم که از این فرمت پشتیبانی کند. چند مقاله در مورد این فرمت جدید خوانده بودم، اما برتری های عکس برداری با این فرمت کاملا مشخص نبود. من به صورت تصادفی به یک عکس با این فرمت دست پیدا کردم و آن را در فتوشاپ باز کردم. زمانی که شروع به انجام تغییرات مختلف بر روی عکس کردم،با این کارهیجانی وصف ناپذیر را تجربه کردم.

در فتوشاپ یا هر نرم افزار دیگر ویرایش عکس، زمانی که شما شروع به انجام تغییراتی در به طور مثال Contrast یا Saturation می کنید، به تصویر بیشتر و بیشتر فشار وارد می کنید تا عکس اصطلاحاً بشکند. در این زمان متوجه می شوید که به انتهای محدودیت اعمال تغییرات رسیده اید و از این فراتر نمی توانید بروید. شما باید میزان تغییرات را کاهش دهید.

چیزی که من در اولین برخوردم با عکسی با فرمت RAW متوجه آن شدم، عدم وجود محدودیت در میزان تغییراتی بود که من قادر بودم در آن اعمال کنم.

با این حال که نمی دانستم این فرمت جدید چگونه کار می کند، طرافدار آن شدم و هیچ گاه به سمت فرمت های دیگر جذب نشدم. این تجربه، برایم انگیزه اصلی شد تا اولین دوربین DSLR خودم را تهیه کنم که یک دوربین از سری Rebel کانن بود.

فرمت RAW یا JPEG؟ یک توضیح ابتدایی

در این جا بهترین و ساده ترین توضیحی که تا به حال در مورد اختلاف میان RAW و JPEG یافته ام را برای شما آورده ام.

برای درک بهتر موضوع فرض کنید که شما به جای یک عکاس، یک سرآشپز بودید در این صورت ، فرمت RAW نیز همانند خمیری است که قرار است با آن کیک بپزید. در این صورت تنها محدودیتی که وجود دارد، خلاقیت و توانایی شماست که می‌تواند یک کیک را بد ،‌ خوب و یا عالی کند. شما می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود و مواد اولیه موجود و اجزای دیگری که به این خمیر اضافه می کنید به آن طعم و عطر ببخشید و سپس به راحتی  آن را در فر قرار دهید تا بپزد.

امیدوارم که از این توضیح منظورم را متوجه شده باشید.

در عکاسی فرمت RAW، داده ها خام و دست نخورده بوده و هنوز هیچ پردازشی نشده است و این داده ها پس از اینکه توسط حسگر دوربین،  از صحنه جمع آوری شدند مستقیماً به عکاس ارائه می‌گردند. این توضیح به ظاهر خیلی جذاب به نظر نمی رسد اما پتانسیل فوق العاده ای که در بطن آن قرار دارد قادر است نظر شما را جلب کند.

از سوی دیگر فرمت JPEG هنوز دراین چرخه است و به عنوان آخرین فرمت تصاویر برداری ، و آخرین قالب مورد استفاده ، همچنان در دسترس است. به این صورت که زمانی که شما قادرید  که کلیه تغییراتی که نیاز است بر روی عکس خود با فرمت RAW اعمال و ذخیره کنید، و پس از اعمال آن تغییرات ،‌ نتیجه مطلوب خود را با فرمت JPEG ثبت و ذخیره نهایی نمایید.

در این صورت عکس شما فوق العاده به نظر می رسد اما تنها مشکل این است که در صورتی خود فرمت را به صورت JPEG ثبت کردید (و BackUp دیگری از فرمت اولیه RAW خود نداشته باشید)، دیگر نمی توانید به عقب برگردید و تغییرات را مجدداً به حال قبل برگردانده و آنها را اصلاح کنید.

فرمت RAW یا JPEG؟ توضیح تخصصی

اگر بخواهیم به قضیه با دید علمی‌تر بنگریم، می توان اینگونه بیان کرد که پردازشگرهای دوربین های دیجیتال ، امواج نور را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و آن را ضبط می کند.

حسگر دوربین ها از واحد های کوچکی مانند پیکسل تشکیل شده اند. زمانی که شما مشخصات و جزئیات یک دوربین را مطالعه می کنید، ممکن است در آن نوشته باشد که سنسور آن 20 مگاپیکسلی است که به معنای وجود 20 میلیون واحد یا پیکسل در آن می باشد.

زمانی که ما دکمه شاتر را فشار می دهیم و نور به سنسور می رسد، هر پیکسل شدت نور را توسط شمارش فتون های رسیده به پیکسل، اندازه گیری می کند. انرژی فتون ها ولتاژ هر پیکسل را تغییر می دهد، میزان ولتاژ پیکسل ها توسط دوربین ذخیره می شود. عکس با فرمت RAW مجموعه ای از میزان ولتاژهای ثبت شده تمامی 20 میلیون پیکسل می باشد.

اما برگترین چالش،  در زمان ثبت عکس های رنگی اتفاق می‌افتد.

پیکسل های حسگر از نظر تشخیص رنگ، ناتوان (کور رنگ) هستند. آن ها تنها می توانند اسپکتروم کلی نور را تشخیص دهند و نمی توانند شدت هر رنگ را جداگانه اندازه گیری کنند. اگر تمامی پیکسل ها تنها شدت اسپکتروم کلی را اندازه گیری و ثبت کنند عکس نهایی سیاه و سفید خواهد بود.

برای برطرف کردن این مشکل این محدودیت طراحان سنسورهای رنگی سنتی، فیلترهای رنگی مخصوصی را در جلوی هر پیکسل قرار دادند. هر فیلتر از عبور 2 رنگ از 3 رنگ جلوگیری می کند. در نتیجه هر پیکسل شدت یک رنگ خاص را اندازه گیری می کند و در نهایت اطلاعات در یک فایل RAW ذخیره می شود. در واقع این فایل شامل اطلاعات شدت نوری است که توسط یک رنگ (از سه رنگ) در هر پیکسل داخل سنسور به وجود آمده است.

تبدیل به JPEG

زمانی که ما در حالت JPEG تصویربرداری می کنیم، دوربین داده را به صورت RAW دریافت کرده و آن را از پردازشگر عکس خود عبور می دهد. این فرآیند بسیار پیچیده و زمان بر است. در ابتدا پردازشگر سعی می کند تا میزان شدت نور برای دو رنگی که عبور نکرده اند را برای هر پیکسل بر اساس پیکسل های اطراف آن تخمین بزند.

در قدم بعدی پردازشگر عکس Contrast، Saturation و Sharpening را اعمال می کند. بر اساس تنظیمات دوربین که توسط کابر پیش از عکس برداری تنظیم شده است، color space  و white balance را تنظیم می کند.

در این قدم فشرده سازی JPEG اعمال شده و بر روی کارت حافظه ذخیره می شود.

پردازش غیر مخرب فرمت RAW

اصطلاح " پردازش غیر مخرب فرمت RAW" بیشتر زمانی معنی پیدا می کند که ما یک فایل RAW را در نرم افزار Lightroom باز می کنیم و به عنوان مثال شروع به ایجاد تغییرات در Color Balance می کنیم. در حقیقت ما مستقیما تغییری در فایل RAW به وجود نمی آوریم بلکه در تفسیری از داده که آن را می بینیم تغییرات را اعمال می کنیم. از آن جایی که ما نمی توانیم محتویات فایل RAW را مستقیما ببینیم، نرم افزار Lightroom یک نما از آن برای ما به وجود می آورد و فایل RAW اصلی را دست نخورده باقی می گذارد.

به طور خلاصه می توان گفت: زمانی که ما با فرمت JPEG تصویربرداری می کنیم، تکیه ما بر پردازشگر دوربین می باشد که داده خام را پردازش کرده و عکس نهایی را برای ما تولید کند. بنای کار پردازشگر در خصوص این عملکرد، تخمین زدن، یافتن حدود واسط  و همچنین پیاده سازی الگوریتم‌های مخصوص این کار می باشد.

چه زمانی با فرمت RAW عکس برداری کنیم؟

  1. عکس برداری از مناظر

زمانی که از مناظر تصویربرداری می کنیم، اکثر مواقع با محدوده dynamic گسترده نور به همراه آسمان بسیار نورانی و سایه های تیره سر و کار داریم. فرمت JPEG دارای یک محدوده dynamic کوتاه و اجتناب ناپذیر در طول فرآیند فشرده سازی می باشد. در نتیجه عکس برداری از مناظر با فرمت RAW بیشتر توصیه می شود.

  1. عکس برداری HDR

در این جا نیز عامل تعیین کننده محدوده داینامیک است. زمانی که محدوده داینامیک صحنه تصویربرداری از محدوده داینامیک سنسور دوربین فراتر می رود، نیاز به استفاده از HDR داریم. تکنیک HDR نیازمند عکس برداری های متعدد با میزان نوردهی متفاوت و ترکیب کردن آن ها در یک عکس HDR با یک محدوده گسترده تر می باشد. ترکیب تصاویر JPEG که پیش تر فشرده سازی و پردازش شده اند، به هیچ وجه نتیجه دلخواه را به شما نمی دهد.  

  1. چاپ عکس با ابعاد بزرگ

زمانی که با قصد چاپ عکس در ابعاد بزرگ تصویر برداری می کنیم، باید آگاه باشیم که این امر مستلزم عکس برداری با فرمت RAW می باشد. اگر یک فایل دیجیتال 24 Mpix (6000x 4000x) داریم به ما این اجازه را می دهد تا آن را با مساحت 20-inch (حدود 50cm) و رزولوشن 300dpi آن را چاپ کنیم. اما اگر که عکسی با ابعاد بزرگتر مد نظر داریم باید با استفاده از نرم افزار های به خصوص ابعاد فایل اصلی عکس را افزایش دهیم. تصاویر JPEG در افزایش ابعاد نتایج خوبی را ارائه نمی دهند و اکثر مواقع مشکلاتی را به وجود می آورند.

  1. شرایط بد نوری

در هر دوربینی تنظیمات white balance موجود است. بسته به شرایط نوری (نور خورشید، آسمان ابری، نور مصنوعی، نور طبیعی به همراه نور مصنوعی) نیاز است که شما white balance را به گونه ای تنظیم کنید که عکس شما طبیعی به نظر برسد.

زیبایی فرمت RAW در این است که می تواند پس از گرفتن عکس white balance آن را بدون این که کیفیت عکس تغییری کند، تنظیم کنید. اگر در طول تصویر برداری نوردهی خوبی نداشتید، فرمت RAW به شما امکانات بهتری را در ویرایش بعد از عکس برداری می دهد.

  1. به عنوان یک عکاس هنری

عکاسان هنری تلاش نمی کنند که واقعیت را در حالت طبیعی آن ثبت کنند. بلکه سعی می کنند، واقعیت را با دید و استعداد هنری خود توصیف کنند. عکس های RAW آزادی و کنترل بیشتری در اختیار عکاسان هنری قرار می دهند تا به دید مدنظر خود دست یابند.

چه زمانی با فرمت JPEG عکس برداری کنیم؟

  1. تازه کارانی که عکس هایشان را ویرایش نمی کنند

الگوریتم هایی که دوربین ها از آن ها برای تبدیل عکس های RAW به فرمت JPEG استفاده می کنند، با هر نسلی از دوربین ها که به بازار می آید پیشرفت می کنند. در نتیجه کیفیت عکس های JPEG که مستقیما توسط دوربین تولید می گردند، بهتر و بهتر می شود. اگر شما با ویرایش بعد از گرفتن عکس در نرم افزار های مخصوص این کار راحت نیستید، توصیه می شود از فرمت JPEG استفاده کنید.

  1. عکس برداری با سرعت زیاد

به این دلیل که تصاویر JPEG حجم بسیار کمتری دارند، برای عکاسان این امکان را فراهم می کنند تا با سرعت بیشتری تصویر برداری کرده و عکس ها را در کارت حافظه ذخیره کنند. برای مثال اگر شما با فرمت RAW تصویر برداری کنید، سرعت تصویر برداری شما 10 فریم بر ثانیه می باشد و شما در این حالت مجبورید پس از گرفتن 10 عکس منتظر بمانید تا دوربین بافر دوربین پر شده خود را با ذخیره عکس هایش در کارت حافظه ذخیره خالی کند تا قادر به آماده سازی و برای گرفتن 10 عکس بعدی خود شود.

اما زمانی که با فرمت JPEG عکس برداری می کنید، علاوه بر این که سرعت تصویربرداری شما 14 فریم بر ثانیه خواهد بود ، با توجه به حجم کم عکسها،‌ مدت زمانی که بافر پر شود و دوربین نیازمند به ذخیره نمودن عکس ها در کارت حافظه گردد شما میتوانید تا 350 عکس تهیه کنید.

  1. عکس برداری از رویدادها

گاهی اوقات در لحظه ای که یک اتفاق رخ می دهد، یک عکاس زمانی برای ویرایش عکس های خود ندارد و عکس به محض این که گرفته می شود به جای دیگری انتقال داده می شود. اگر قصد ویرایش عکس پس از تصویربرداری را ندارید نیازی به عکس برداری با فرمت RAW نیست.

  1. اگر به عنوان یک عکاس خبری کار می کنید

در میان آژانس های خبری یک روند جدید ایجاد شده است که تنها به عکس اصلی در فرمت JPEG نیاز است. علت به وجود آمدن این روند کاهش میزان دست بردن در عکس است که هیچ وقت مورد پسند آژانس های خبری نبوده است.

  1. زمانی که فضای خالی بر روی کارت حافظه محدود باشد

اگر کارت حافظه شما سریع پر می شود، توصیه می کنیم که از فرمت JPEG استفاده کنید. برداشتن عکس JPEG (که کیفیت پایین تری دارد) بهتر از نداشتن حافظه کافی برای تهیه عکسهای بعدی است.

نظرات




 

021-66720048 دفترجمهوری
021-88840065 دفتر هفت تیر
خیابان جمهوری،بعد از تقاطع شیخ هادی ساختمان آلومینیوم،طبقه11 واحد1117 تعمیرگاه مرکزی دوربین
میدان هفت تیر ابتدای خیابان بهارشیراز پلاک 189 طبقه3 واحد 6و7 شرکت ایده آل دوربین
مشاهده کلیه اخبار
نمایندگان فروش
CANON NIKON
=