مکانیزم و ساختار دوربینهای عکاسی D-SLR

مکانیزم و ساختار دوربینهای عکاسی D-SLR

دوربین (DSLR Digital SLR) چیست؟

DSLR مخفف " Digital Single Lens Reflex " می باشد. به زبان ساده تر DSLR یک دوربین دیجیتال می باشد که نور را  با استفاده از آیینه ها به ViewFinder یا چشمی  (همان قسمت کوچکی که برای گرفتن عکس از آن منظره مورد نظر را نگاه می کنید) منتقل می کند.

یک دوربین DSLR  شامل چه قسمت هایی است؟

مکانیزم و ساختار دوربینهای عکاسی D-SLR

1 – لنز

2- آیینه

3- شاتر

4- سنسور

5- فوکوس اسکرین (Matte Focusing Screen)

6 - لنز کندانسور (Condenser Lens)

7- منشور (Petaprism)

8- چشمی (Viewfinder)

 

یک دوربین DSLR چگونه کار می کند؟

وقتی شما از چشمی دوربین خود منظره مورد نظر را میبینید دقیقا همان چیزی خواهد بود که در عکس شما ثبت میگردد. صحنه ای که شما در حال گرفتن عکس آن هستید اینگونه ثبت می گردد:

نور ابتدا به آیینه که با زاویه 45 درجه در داخل محفظه دوربین قرار دارد برخورد می کند (شماره 2) که نور را به صورت عمودی به یک عنصر اپتیکال که منشور نامیده می شود منتقل می کند (شماره 7) منشور نور افقی وارد شده را به وسیله دو آینه جداگانه به صورت افقی تغییر مسیر می دهد تا به چشمی برسد ( شماره 8)

وقتی شما یه عکس میگیرید، آیینه (شماره 2)  بالا رفته و اجازه می دهد نور مسیر افقی خود را طی بنماید، سپس شاتر باز شده (شماره 3) و نور به سنسور می رسد (شماره 4). شاتر تا زمانی که نور برای گرفتن و ثبت عکس کافی باشد (با توجه به تنظیماتی شاتری که شما انتخاب نموده اید یا به صورت اتوماتیک توسط دوربین انتخاب شده است) باز می ماند. وقتی شاتر بسته می شود، آینه به حالت قبلی خود که همان 45 درجه است باز می گردد تا مجددا نور به چشمی برسد.

بدیهی است که کار در اینجا متوقف نمی شود، بعد از آن پردازش های بسیار زیادی در دوربین اتفاق می افتد، پردازنده دوربین اطلاعات را از سنسور دریافت نموده، آن را به فرمت مناسب تبدیل کرده و سپس در روی کارت حافظه دوربین ذخیره می نماید.

تمام این روند در زمان بسیار کوتاهی اتفاق می افتد و دوربین های حرفه ای کمی هستند که می توانند این پروسه را 11 بار یا بیشتر در ثانیه انجام دهند.

نظرات