آموزش عکاسی - ۶ دلیل برای اینکه عکس های شما شارپ نیستند

آموزش عکاسی - ۶ دلیل برای اینکه عکس های شما شارپ نیستند

آموزش عکاسی - در بسیاری از موارد بعد از یک جلسه عکاسی ممکن است با این نکته مواجه شده باشید که تعداد زیادی از عکس های ثبت شده توسط شما ؛ تار و محو شده اند و از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند .

این اتفاق برای بسیاری از عکاسان حتی در سطوح حرفه ای هم به وجود می آید و گاها این افراد مجبور می شوند تعداد زیادی از عکس های خود را از دوربین پاک کنند تنها به این دلیل که آنها شارپ نیستند . به بیان دقیقتر ؛ بعد از هر جلسه عکاسی ممکن است توقع داشته باشید که عکس های شما کاملا شارپ بوده و دارای جزئیات بسیار بالایی باشند ؛ اما متاسفانه این حالت کمتر به وجود می آید .

در اینجا مهمترین دلایلی که موجب می شوند عکس های شما از حالت شارپ مطلوب برخوردار نباشند ؛ را مورد اشاره قرار می دهیم .

آموزش عکاسی - آموزشگاه عکاسی - نمایندگی کانن - نمایندگی نیکون - تعمیر دوربین

1 – استفاده از سرعت شاتر بسیار پایین

اولین و شایعترین علت شارپ نبودن عکس ها ؛ استفاده از سرعت شاتر پایین است .به طور خاص در مواقعی که مقدار نور موجود در محیط در سطح پایینی قرار دارد ؛ عکاس از یک سرعت شاتر پایین استفاده می کند و این امر موجب بروز لرزش در تصویر می شود .

یک قاعده کلی برای آنکه مطمئن شوید هیچ گونه لرزش دست در تصویر به وجود نمی آید آن است که سرعت شاتر هرگز از عدد فاصله کانونی لنز پایین تر نباشد .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

به عنوان مثال در یک لنز 14 میلیمتر ؛ در شرایط بدون سه پایه هرگز نباید از سرعت شاتر کمتر از 14/1 ثانیه استفاده نمود .و با این قانون در زمان استفاده از یک لنز 200 میلیمتر ؛ بدون سه پایه هرگز نباید از سرعت شاتر کمتر از  200/1 ثانیه استفاده شود .

در نقطه مقابل با افزایش دادن ایزو و یا با استفاده از یک دیافراگم بازتر نیز می توان به سرعت شاتر سریعتر دست یافت .و در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که افزایش دادن ایزو و یا بازتر نمودن دیافراگم ممکن است تاثیراتی در کیفیت تصویر به وجود بیاورند .

تعمیر دوربین کانن - نمایندگی نیکون - نمایندگی کانن

2 – استفاده از دیافراگم اشتباه

دومین اشکال رایج , استفاده از دیافراگم در یک حالت اشتباه است .به خوبی می دانیم که هیچ عدد ثابتی برای تنظیمات دیافراگم در موقعیت های عکاسی وجود ندارد و ازاین روی شما باید به خوبی بدانید که هر یک از حالت های دیافراگم چه تاثیری روی عکس به وجود می آورد .

به طور کلی در یک دیافراگم باز مثل f/2.8 ؛ حالت شارپ کلی تصویر در مقایسه با یک دیافراگم بسته مثل f/13 ، در سطح پایین تری قرار دارد .در یک دیافراگم مثل f/22 اگر چه مقدار بیشتری از صحنه در فوکوس قرار می گیرد ؛ اما گستره شارپ تصویر کاهش می یابد .بنابراین دست یابی به یک دیافراگم مطلوب مستلزم داشتن اطلاعات زیاد در رابطه با نحوه عملکرد آن در حالت های مختلف می باشد .تکنیک هایی همچون انباشت فوکوس ؛ برای استفاده در مواقعی مناسب هستند که عکاس تمایل دارد تا تمام عناصر دور و نزدیک در کادر عکس در فوکوس و وضوح کامل قرار داشته باشند .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

3 – لرزش دوربین

برای دستیابی به یک تصویر کاملا شارپ ؛ استفاده از سه پایه امری الزامی است .اما اینکه صرفا دوربین بر روی یک سه پایه قرار داشته باشد موجب شارپ تر شدن عکس ها نخواهد شد .در زمان فشار دادن دکمه شاتر ؛ مقداری لرزش خفیف در دوربین ایجاد می شود . و اگر چه این لرزش در بیشتر موارد احساس نمی شود ؛ اما در هر صورت انرژی کافی برای بلور شدن عکس ها را به وجود می آورد .

برای از بین بردن این لرزش های بسیار خفیف از ریموت دوربین و یا از تایمر داخلی دوربین استفاده کنید .در این حالت ها لرزش های ایجاد شده از فشردن دکمه شاتر برطرف شده و عکس از حالت شارپ بالاتری برخوردار خواهد بود .

تعمیر کانن - نمایندگی رسمی کانن

4 – لرزش در سه پایه

گاهی اوقات حتی با استفاده از سرعت شاتر مناسب ؛ سه پایه و دیافراگم صحیح با دوربین بر روی سه پایه هم نمی توان به یک تصویر کاملا شارپ دست پیدا کرد .این حالت را زمانی به خوبی احساس می کنید که دوربین سنگین و گران قیمت شما بر روی یک سه پایه ارزان و بی کیفیت و لرزان قرار گرفته باشد .

سه پایه هایی که از جنس بدنه مطلوبی برخوردار نیستند و اغلب بسیار ارزان قیمت هستند ؛ هر گونه لرزش موجود در محیط را به خود می گیرند که این نیز موجب بلوری شدن عکس ها خواهد شد .جنس محکم بدنه سه پایه ؛ و وضعیت دقیق قرار گیری آن بر روی سطح زمین از جمله عواملی هستند که در به دست آوردن یک تصویر کاملا شارپ موثر می باشند .

 

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

5 – کیفیت پایین لنز

زمانی که از کیفیت یک عکس صحبت می کنیم ؛ در هر صورت از نقش تجهیزات پیشرفته نمی توان غافل بود .در بسیاری از موارد این جمله را می شنوید که به جای بدنه دوربین ؛ روی خرید یک لنز با کیفیت سرمایه گذاری کنید .دلیل بیان این جمله آن است که یک لنز با کیفیت به احتمال زیاد مدت زمان بیشتری در کنار شما باقی می ماند . و شما در زمان های بعد می توانید یک بدنه دوربین با کیفیت را نیز خریداری نمایید .در کاربرد های حرفه ای ؛ از یک لنز ارزان بی کیفیت هیچ گاه نمی توان انتظار معجزه داشت و در هر صورت حالت شارپ تصویر این لنز ها در مقایسه با لنز های حرفه ای تر ؛ دارای تفاوت های بسیار محسوسی می باشد .

برای خرید یک لنز با کیفیت ؛، تحقیق کنید و یا با یک مرکز مجاز ( ایده ال دوربین ) تماس بگیرید تا مشاوره و راهنمایی لازم را در این زمینه دریافت کنید .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

6 – خطای دستی

آخرین علت شارپ نبودن عکس شما ممکن است این باشد که به صورت صحیح فوکوس نکرده اید .فوکوس کردن به صورت خودکار فرایند چندان دشواری نیست اما در هر صورت با فناوری اتوفوکوس دوربین خود باید آشنایی کامل داشته باشید .در رابطه با فوکوس دستی نیز دو نکته را به خاطر بسپارید :

الف : اتوفوکوس دوربین همیشه و همه جا خوب کار نمی کند و همواره موقعیت هایی وجود دارند که باید از فوکوس دستی استفاده کنید .بعنوان مثال در یک موقعیت کم نور ؛ شما مجبور خواهید بود تا از فوکوس دستی لنز خود استفاده کنید .

ب : استفاده از فوکوس دستی ممکن است کمی چالش برانگیز باشد به خصوص در رابطه با سوژه هایی که در فاصله بسیار دور از دوربین قرار دارند.

اینکه به دست بیاورید کدام نقطه از تصویر باید در شارپ ترین حالت ممکن باشد ؛ فرایندی است که به کسب تجربه بسیار زیادی نیاز دارد .برای استفاده از فوکوس دستی ؛ حالت نمای زنده ( Live View ) یک ابزار فوق العاده مفید است .

نظرات