جلسه پنجم) آموزش عکاسی در 10 جلسه (گام سوم و گام چهارم به همراه تکالیف مربوط به آنها)
گام 3 | حذف آشفتگی ها
این گام خیلی مهم است!!!
بهترین عکس ها، عکس هایی هستند که ساده اند و برای سوژه فضای تنفس دارند. به دنبال پس زمینه های ساده باشید؛ فرقی نمی کند در یک خانه شلوغ و به هم ریخته یا یک فضای ساده و با کمترین اسباب و اثاث باشید. طبق آنچه قبلاً هم بدان اشاره کردیم، یک عکاس باید طرفدار زدودن اضافات و آشفتگی ها باشد.
به دنبال پس زمینه ساده
اگر از شخصی عکس می گیرید اندکی بیشتر زمان صرف کارتان کنید تا پس زمینه ای بدون آشفتگی و ساده پیدا کنید که حواس بیننده را پرت نکند.
در زیر دو تصویر از ماشین های مدرن میبینید که یکی با پس زمینه ای ساده و دیگری در یک خیابان است، همانطور که میبینید با وجودی که خودروی داخل خیابان زیباتر است اما حواشی آن ، حواس و دید انسان را از روی خودرو به اطراف پرت میکند اما تصویر دیگر به دلیل سادگی حواشی تنها خود خودرو مورد توجه قرار میگیرد.
اغلب مردم صرفاً عکس هایی شتاب زده از سوژه ها و دیگران و حتی بدون دقت به پس زمینه می گیرند. صرف چند ثانیه زمان و تغییر زاویه عکس به سمت پس زمینه ای دوست داشتنی، کیفیت عکس را به کلی تغییر می دهد. بیاید سری به چند مثال بزنیم. یک پس زمینه ساده ی دیگر تصویر اول عکسی با زاویه باز از ساختمان، خیابان، آسمان و دیگر جزئیات است که هر یک برای جلب توجه با دیگران رقابت می کنند. عکس دوم فقط یک در و یک بچه است.
کدامیک را ترجیح می دهید؟ در مورد عکس دوم هیچ رقابت و چالشی وجود ندارد. در این عکس فقط کمی نزدیک شده ایم و هر عنصر اضافی را حذف کرده ایم. همواره سعی کنید هر چیز اضافه ای را از عکستان بزدایید ولی سوژه را حفظ کنید. اگر یک عنصر هیچ ارزشی به سوژه و عکس اضافه نمی کند، هیچ الزامی به بودنش نیست.
پس زمینه خودتان را بسازید
فرض کنید سکوی یک آشپزخانه از گرانیت سیاه و قهوه ای با جزئیات فراوان تشکیل شده باشید حال برای عکاسی از یک لیوان شربت نمیتوان آن پس زمینه را انتخاب کرد چرا که ترکیب خوبی با آن ایجاد نمی کند. تنها کاری که میتوان انجام می داد گذاشتن یک برگه A4 سفید بر روی سکو و قرار دادن لیوان بر روی آن است. الان لیوان شربت برجسته به نظر می رسد و لازم نیست برای جلب توجه با هیچ چیز دیگری رقابت کند.
تکلیف 3:
نوبت شما در زدودن آشفتگی ها
می خواهیم این آموزش را به کار بگیریم. برای ثبت 5 عکس با سوژه های متفاوت در محیط های مختلف پس زمینه های مسطح ساده انتخاب کنید و تا جای ممکن اضافات را حذف کنید. دیوار های آجری، دیوار های تک رنگ، درب ساده ی یک رستوران، یک درب تک رنگ گاراژ و چیز هایی مشابه اینها را نیز مد نظر داشته باشید.
نکته ی مثبت این آموزش این است که نیاز به هیچ مهارتی ندارد، تنها کافی است قبل از عکاسی کمی بیشتر محیط اطرافتان را جستجو کنید! سعی کنید این نکته را همه جا به خاطر داشته باشید و ناهنجاری ها را تا حد ممکن از پس زمینه حذف کنید. اگر از غذا عکاسی می کنید، بشقاب آنرا بر روی یک سطح سفید قرار دهید تا با جزئیات سکو یا میز درگیر رقابت نشود.
هزاران مثال برای این نکته وجود دارد و ما بی صبرانه منتظریم که ببینم شما چه عکس هایی با رعایت این نکته می گیرید. به یاد داشته باشید که شما می توانید عکس های خود را به بخش عکسبازی سایت ایده آل دوربین ارسال نمایید تا ما آن را به نام خودتان به نمایش بگذاریم. کافی است یک بار به دنبال این الگو ها بگردید تا آنها را همه جا ببینید!
گام 4 | به دنبال الگوهای تکرار شونده
«آنها استعداد ذاتی دارند» یک باورغلط است
نیمی از لذت عکاسی، دیدن زیبایی هایی است که بقیه نمی بینند. حتماً تا کنون بارها شنیده اید که برخی می گویند «عکاسی استعداد میخواهد» این باور، یک باور غلط است که متأسفانه در بین بسیاری از افراد جا افتاده است. عکاسی یک مهارت آموختنی و کسب کردنی است نه استعدادی ذاتی. با گشتن و مشاهده ی جهان کم کم یاد می گیرید مناظر را در ذهنتان کراپ کنید. به جای مشاهده 180 درجه مناظر تصور کنید بخش کوچکتری از زاویه ی دیدتان چگونه خواهد بود. این کلیشه ی قدیمی عکاسی و فیلم برداری که در هر دست با استفاده از انگشت اشاره و شصت شکلی L مانند ایجاد می کنند و از درون مستطیلی که با کمک دو دست شکل می گیرد به مناظر نگاه می کنند. (تصویر زیر)
این شیوه ، روشی عالی برای آموزش این مهارت است. این کار یک کراپ ایجاد می کند تا بتوانید از درون قابی کوچکتر صحنه را مشاهده کنید.
به کجا نگاه کنم
به ساختمان ها و پنجره ها نگاه کنید. از کنار هر ساختمان می گذرید دقت کنید، شاید ناگهان جرقه ای در ذهنتان زده شود. به الگو های واقعا جالب آجرها توجه کنید. وقتی بافت یک آجر به همراه دیگر آجرهای کنار هم دیده میشود در واقع یک سوژه تکرار شونده میباشد. اینگونه سوژه های تکرار شونده بهترین سوژه ها برای عکاسی هستند.
درختان پارک و گل ها ، چند دوچرخه که کنار هم پارک شده اند،
لیوان های کنار هم در یک فروشگاه یا کافی شاپ ، اینها همگی سوژه های تکرار شونده هستند.
حالت های ممکن برای این الگو ها بی شمارند. به بیننده چیزی متفاوت ارائه کنید چیزی که در این گام انجام می شود نشان دادن جلوه ای جدید از منظره هایی است که مردم روزانه می بینند. چند بار به عکس هایی بر خورده اید که عکاس همان چیزی که هر روز می دیده اید را در قالبی جدید و از نگاهی نو نشان داده است؟ بار اولی که از میان پدیده ای عادی، چیزی غیر عادی و شگفت آور پیدا کنید این گام عکاسی از یک روش معمولی به چیزی حقیقتا پرمعنی تبدیل می گردد. چنین پیشرفت هایی در هر شاخه از هنر مستلزم صرف خلاقیت و فکر است و شما را به سمت پیشرفت بیشتر و ادامه در یادگیری تشویق می کند.
تکلیف 4:
شکار الگو
همین امروز از خانه بیرون بروید و 5 الگوی تکرار شونده برای عکاسی تان بیابید. مهم نیست این الگو ها چه باشند اما اگر سوژه هایی را انتخاب کنید که قبل از خواندن گام 4 متوجه آنها نبوده اید بسیار بهتر است.ما میخواهم چشم های شما را اینگونه عادت دهیم که زندگی روزانه تان را از دریچه عکاسی بنگرید. چنین عکس هایی به خاطر جذابیت های بصری برای چاپ هم عالی هستند. شما به محض شروع به تمرین، در این زمینه باهوش تر و بهتر خواهید شد.
پایان گام سوم و چهارم
لینک جلسه قبلی (جلسه چهارم) گام اول و گام دوم در عکاسی
لینک جلسه بعدی (جلسه ششم) گام پنجم و گام ششم در عکاسی