مفهوم استاپ ( گام های نوری ) در تنظیمات دوربین
نمایندگی تعمیرات کانن - شاید یکی از متداولترین کلمات در زمان تنظیمات دوربین استفاده از اصطلاح استاپ ( Stop ) باشد و
به طور معمول از عکاسان حرفه ای در زمان های کار می شنویم که این عکس به یک یا چند استاپ روشنایی بیشتر نیاز دارد یا اینکه ایزو را از 200 یک استاپ بالاتر ببرید ....
شاید بسیاری از هنرمندان عکاس تازه کار در زمان کار با دوربین زیاد تمایل به استفاده از محاسبات ریاضی نداشته باشند
و در اکثر موارد این افراد ترجیح می دهند تا از عکاسی در حالت اتوماتیک دوربین خود لذت بیشتری به دست بیاورند و محاسبه استاپ ها ممکن است یکی از عواملی باشد که بسیاری از افراد را از وارد شدن به تنظیمات مود دستی دوربین برحذر می دارد .
البته در نظر گرفتن محاسبات پیچیده در اکثر مواقع مورد نیاز نمی باشد .
به عنوان مثال حتی بسیاری از عکاسان حرفه ای نیز نسبت به محاسبه قانون مربع معکوس برای به دست آوردن مناسبترین اندازه دیافراگم در تنظیمات نوردهی به دوربین ؛ تمایلی نشان نمی دهند .
در اینجا قصد نداریم مفاهیم پیچیده نحوه عملکرد استاپ ها ( گام های نوری ) را مورد اشاره قرار دهیم بلکه در عوض تلاش می کنیم تا شیوه های مناسب استفاده از این مفهوم در عکاسی را بیان کنیم .
یکی از عمده ترین دلایل برای پیچیده شدن مفهوم استاپ , وجود معانی و مفاهیم متعدد برای آن می باشد .
البته این کلمه دارای معانی متعددی میباشد اما در هنر عکاسی و به طور ساده مقصود از به کار بردن این کلمه ؛ اشاره به موقعیت هایی می باشد که در آنها یک عدد یا یک تنظیم برای نوردهی به دوربین ارایه گر یک حالت دوبرابر شده و یا یک حالت نصف شده از تنظیمات نوردهی می باشد .
این نکته را به خاطر بسپارید :
یک استاپ به معنای یک حالت دوبرابر شده و یا یک حالت نصف شده می باشد و بنابرین یک استاپ افزایش به معنای دوبرابر شدن یک مقدار و یک استاپ کاهش به معنای نصف شدن یک مقدار می باشد .
در این رابطه ؛ دو استاپ بیشتر شدن نور به معنای چهار برابر شدن مقدار نور خواهد بود .
3 استاپ کم شدن نور نیز به معنای یک هشتم شدن مقدار نور نسبت به وضعیت قبلی خواهد بود .نمایندگی تعمیرات کانن - تعمیر دوربین کانن - نمایندگی کانن
به عنوان مثال موقعیت زیر را در نظر بگیرید :
در یک روز آفتابی برای کم شدن شدت تابش نوربه سمت چشمهای خود از یک عینک آفتابی استفاده می کنید .
در این شرایط برای نصف شدن شدت تابش نور به چشمهای خود نیاز به عینکی دارید که 1 استاپ نور به سمت چشمان شما را مسدود نماید .
اما وقتی عینک را بر روی چشمهای خود قرار می دهید متوجه می شوید که مجددا نیاز دارید تا مقدار نور باز هم به نصف کاهش یابد .
در این حالت می بایست از عینکی استفاده نمایید که از قدرت 2 استاپ کاهش تابش نور برخوردار باشد .
در این معادله ؛ 1 استاپ اول مقدار تابش نور را نصف کرده و 1 استاپ دوم آنرا به یک چهارم کاهش می دهد . استاپ سوم آنرا به یک هشتم رسانده و در استاپ چهارم مقدار کاهش نور1.16 خواهد بود .
مقدار کاهش نور در استاپ هفتم حدود 1.128 خواهد بود .
در واژگان عکاسی نیز دقیقا همین رابطه وجود دارد .
زمانی که ما به دوبرابر کردن نور برای نوردهی به دوربین نیاز داریم ؛ مقدار نوردهی را یک استاپ افزایش می دهیم و در صورت نیاز به نصف کردن مقدار نور ؛ آنرا یک استاپ کاهش می دهیم .
و در زمانی که به 16 برابر نمودن مقدار نور نیاز داریم لازم است تا تنظیمات نوردهی به دوربین را 4 استاپ افزایش دهیم . نمایندگی تعمیرات کانن - تعمیر دوربین کانن - نمایندگی کانن
تنها لازم است به خاطر داشته باشید که هر استاپ افزایش موجب دو برابر شدن مقدار نوردهی و هر استاپ کاهش موجب نصف شدن مقدار نوردهی خواهد شد .
استفاده کاربردی یک استاپ
در دوربین های عکاسی سه عامل برای کنترل وضعیت نوردهی به دوربین وجود دارند که این سه عامل عبارتند از ایزو ، شاتر و دیافراگم . هر یک از این عوامل دارای اعداد و حالت های متفاوتی برای تنظیم شدن هستند
اما یک نکته مشترک میان آنها این است که یک عدد افزایش یا کاهش دادن تنظیمات موجب دوبرابر شدن یا نصف شدن تنظیمات نوردهی به دوربین می شود .
به خاطر داشتن این نکته موجب می شود تا مفهوم استاپ یا همان گام های نوری را به خوبی به ذهن بسپارید .
همانگونه که می دانیم ( ایزو ) بیان کننده حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور می باشد و آنرا به صورت اعداد 100 و 200 و 400 و 800 و .... نشان می دهیم .
چیدمان این اعداد را فراموش کنید اما همواره به خاطر داشته باشید که هر عدد افزایش دادن ایزو موجب 1 استاپ نوردهی بیشتر می شود .
سرعت شاتر نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر میزان گشودگی دیافراگم دوربین است و از این روی سرعت شاتر 1.30 دارای حالت دوبرابر نوردهی نسبت به سرعت شاتر 1.60 ثانیه است
زیرا در این حالت دیافراگم دوربین دوبرابر بیشتر از حالت قبلی باز میباشد و بنابرین حجم نور بیشتری وارد دوربین می شود .
در این شرایط 1.30 یک استاپ بالاتر از 1.60 است و 1.240 دارای حالت 4 استاپ پایین تر از 1.15 می باشد .
مقدار باز بودن دهانه دیافراگم نیز در حجم نور وارد شونده به درون دوربین تاثیر گذار است و به طور معمول آنرا به شکل f-stop نمایش می دهیم .
اعداد تنظیم دهانه دیافراگ به شکل 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 بیان می شوند .
در اینجا نیز به نحوه به دست آمدن و علت قرار گیری این اعداد در هر جایگاه کاری نداریم اما نکته مهم برای ما آن است که به خاطر داشته باشیم عدد ۱۱ دارای دو استاپ نوردهی بالاتر نسبت به عدد 22 می باشد .
و عدد 5.6 دارای حالت دو استاپ نوردهی کمتر نسبت به 1.4 می باشد .نمایندگی تعمیرات کانن - تعمیر دوربین کانن - نمایندگی کانن
تمامی این اعداد و تنظیمات در کنار هم استاپ ها یا گام های نوری در تنظیمات نوردهی در یک عکس را نمایش می دهند .
یک عکس با ایزو 200 و سرعت شاتر 1.60 به همراه دیافراگم f8 گرفته شده و شما نیاز دارید تا یک عکس با 4 برابر نوردهی بالاتر به دست بیاورید .
از این روی شما باید بدانید که برای به دست آوردن یک عکس با 4 برابر نوردهی بیشتر لازم است تا 2 استاپ تنظیمات نوردهی را افزایش دهید
یعنی از ایزو 200 به ایزو 800 از سرعت شاتر 1.60 به سرعت 1.15 و از دیافراگم 8 به F4 دست پیدا کنید .
نظرات
بسیار ساده و عالی
عالي بود ممنون
خیلی مفید بود.
خیلی ممنون