روش ثبت پرتره های ورزشی به صورت خلاقانه

روش ثبت پرتره های ورزشی به صورت خلاقانه

چهره افراد ورزشکار به طور معمول از انواع چهره های مناسب برای به دست آوردن پرتره های دراماتیک و تاثیرگذار می باشند و به طور خاص عکاسی از این افراد در لباس مخصوص و محل انجام فعالیت های ورزشی به میزان زیادی بر تاثیرگذاری و حالت های دراماتیک پرتره این افراد می افزاید . انجام یک پرتره ورزشی در فضای خارج از استودیو مستلزم روبرو شدن با برخی از شرایط و برطرف نمودن بعضی از چالش ها می باشد و در این مطلب به طور ساده شیوه انجام اینکار را مورد اشاره قرار می دهیم .

فلاش های اسپیدلایت ابزار هایی هستند که به میزان زیادی بر حالت های دراماتیک عکس می افزایند . در یک پرتره ورزشی در فضای باز ؛ استفاده از دو عدد فلاش اسپیدلایت برای ایجاد یک الگوی نورپردازی ضربدری علاوه بر خنثی سازی اثر نورهای موجود در آمبیانس ؛ حس دراماتیک بیشتری را در چهره فرد ورزشکار به وجود می آورند  .

برای ایجاد یک الگوی نورپردازی ضربدری ؛ یکی از فلاش ها را در محیطی پشت سوژه قرار داده و زاویه تابش آن به سمت دوربین می باشد . نور به دست آمده از تابش این اسپیدلایت ، حاشیه بدن سوژه از قسمت پشت را نوردهی می نماید و موجب جداسازی بهتر سوژه از پس زمینه می شود. دومین فلاش اسپیدلایت را روبروی سوژه قرار می دهیم تا فرایند نوردهی به صورت او را انجام دهد .

در عکاسی با نور طبیعی ، تنها چالش پیش روی عکاس ؛ ثبت مقدار صحیح نور موجود در صحنه است اما در زمان استفاده از نور مصنوعی به همراه نور طبیعی ، تغییرات و تنظیمات مختلفی را در حالت های نوردهی به دوربین باید انجام نمود . در اینجا برای عکاسی از مود نوردهی دستی دوربین استفاده می شود و در مرحله اول قبل از روشن کردن فلاش های اسپیدلایت ؛ با استفاده از نورسنج دوربین ؛ تنظیمات نوردهی در وضعیتی تنظیم می شود که پس زمینه سوژه دارای حالت نوردهی تاریک باشد .

کار با نور طبیعی :

برای دستیابی به یک جالت نوردهی متوازن ؛ ابتدا تنها وضعیت نور طبیعی را در نظر بگیرید . زاویه دید دوربین را انتخاب نموده و دوربین را در وضعیت تنظیمات دستی قرار دهید . ایزو را در عدد 100 قرار داده و از سرعت شاتر معادل 1.200 ثانیه استفاده کنید . برای تنظیم دیافراگم لازم است تا یک شات تست اتجام دهید اما درنهایت از دیافراگمی در محدوده 5.6 استفاده کنید .

کاهش نوردهی :

ترفند اصلی در استفاده از این تکنیک ؛ آندراکسپوز نمودن نور امبیانس است . با استفاده از تنظیمات نوردهی مورد اشاره در قسمت قبل ؛ اکنون با کوچکتر نمودن دیافراگم مقدار نوردهی را دو استاپ کاهش دهید . استفاده از دیافراگم 11 موجب دو استاپ تاریکتر شدن صحنه نسبت به وضعیت مورد اشاره در فوق خواهد شد .

فلاش اول را در قسمت پشت سوژه نصب کنید

ابتدا فلاش پشت سوژه را نصب کنید . آنرا در قسمت پشت سوژه به گونه ای قرار دهید که سمت تابش نور به طرف پشت سوژه و در زاویه مقابل دوربین قرار داشته باشد .

حاشیه و لبه های سوژه را ببینید

با انجام چند تست شات ؛ وضعیت تابش نور بر حاشیه و لبه های سوژه را کنترل کنید . در این شرایط هایلایت های ناشی از تابش نور بر لبه های سوژه باید در شات های آزمایشی به خوبی دیده شوند . تابش نور پشت سر بر هر ناحیه از صورت سوژه یک نوع تخریب به شمار می آید و از این روی در صورت مشاهده این وضعیت ؛ می بایست آنرا اصلاح نمود .

تابش نور اصلی به صورت سوژه

با اتمام تنظیمات نور پشت سوژه ؛ نوبت به تنظیم نور اصلی می رسد که وظیفه آن نوردهی بر روی صورت سوژه می باشد . فلاش را در وضعیت دستی و در حالت Optical Slave قرار دهید تا به صورت همزمان با فلاش دوم ، قادر به تاباندن نور باشد .

همانند مرحله قبل ممکن است در اینجا نیز به انجام چند شات آزمایشی نیاز داشته باشید تا تاثیرات ناشی از تابش منابع نور را به خوبی تحت کنترل داشته باشید . زاویه تابش نور اصلی باید به گونه ای باشد که سایه تشکیل شده از بینی ؛ ناحیه ای در گوشه لب سوژه را لمس کند .  

 

 

نظرات