نکاتی در رابطه با کاربرد اسپید لایت ها در عکاسی فضای باز
نمایندگی تعمیرات کانن - گاهی در بعضی از موقعیت ها که دسترسی به تجهیزات نورپردازی حرفه ای وجود ندارد ،
شما مجبور خواهید شد تا از فلاش روی دوربین ، یا همان اسپیدلایت برای انجام عکاسی ، استفاده کنید .
البته اسپید لایت علاوه بر اینکه یک ابزار کار راه انداز در امور عکاسی میباشد ،
اما استفاده از آن چالش هایی را به همراه دارد ، که عکاسان هنرمند به آنها باید توجه کافی داشته باشند .
هر اندازه منبع نورپردازی از حجم و اندازه کوچکتری برخوردار باشد ، نور ایجاد شده توسط این منبع ،
شدت بالاتری دارد و در نتیجه سایه ها و کنتراست های تند و تیز تری را ایجاد میکند .
همچنین متمرکز شدن مقدار زیادی از نور در یک ناحیه ، باعث اوور شدن یک بخش و آندر شدن بخشهای دیگر میشود .
که به زبان عامیانه بایدگفت ، بعضی از بخشها نور زیادی دارند و بخشهایی از سوژه ، نور کافی دریافت نمیکنند
بهترین راهکار برای از بین بردن مشکلی که در بالا به آن اشاره نمودیم ، بونس کردن ،
یا پخش کردن نور در محیط و استفاده کردن از بازتابهای نور بر روی سوژه است .
با این تکنیک ، منبع نور کوچک اسپید لایت شما ، تبدیل به یک منبع نوردهی بزرگتر می شود .
به طور خاص در فضاهای کوچک میتوان سوژه را قدری به دیوار های سفید رنگ نزدیک نمود ،
و فلاش اسپید لایت را به دیوار و سقف تاباند ، و از پراکنش نوری ایجاد شده بر روی سوژه ، یک نورپردازی بسیار نرم و لطیف و یکسان به دست آورد .
به این تکنیک bounce lighting گفته میشود
اما اگر در فضایی قرار دارید که امکان بونس کردن نور با استفاده از دیوار و سقف وجود ندارد ،
بنابراین باید دنبال راهکاری باشید تا منبع نور کوچک اسپیدلایت را کمی بزرگتر نمایید
.
کسانی که کمی به دانش نورپردازی آگاهی دارند به خوبی میدانند که مادیفایرهای نور ،
یکی از وظایفشان تبدیل منبع نور کوچک به یک منبع بزرگتر است .
یکی از این مادیفایر ها ، رفلکتور است . رفلکتور به شما کمک میکند تا حجم منبع نور خود را کمی بزرگتر نمایید .
حتی اگر رفلکتور در دسترس نبود با یک تکه کاغذ سفید نسبتا بزرگ یا مقداری مقوا میتوانید این کار را انجام دهید .
گاهی اوقات نور موجود در فضای مورد استفاده برای عکاسی ،
به اندازه ای هست که از آن میتوان به عنوان نور اصلی برای نوردهی به سوژه استفاده کرد .
در این شرایط اسپیدلایت شما مبتواند نقش نور مکمل یا نور پرکننده را ایفا کند .
در این حالت نیازی به رفلکتور ، مودیفایر یا بونس کردن نور وجود ندارد
و شما میتوانید فلاش را به طور مستقیم بر روی سوژه ، برای پر کردن سایه ها استفاده کنید .
اسپیدلایت ها معمولا به گونه ای تنظیم شده اند که نوری شبیه به نور روز یا نور خورشید داشته باشند .
در زمان های عکاسی در فضاهای بسته ، که نور آمبیانس به وسیله لامپها تامین می شود ،
استفاده از ژلهای رنگی بر روی اسپیدلایت برای ایجاد نور گرمتر یا نور سرد تر ، یکی از راهکارهایی است که به شما امکان میدهد ،
توازن رنگی بهتر و یکنواخت تری را بر روی سوژه ایجاد نمایید .
امروزه ، تکنولوژی دوربین ها به مرحله ای رسیده است که با استفاده از نورسنج داخل دوربین به راحتی میتوان تنظیمات
فلاش اسپیدلایت را به دست آورد ،
این در واقع همان تکنولوژی ttl است که مخفف کلمه through the lense است .
کارایی بسیار جالب تکنولوژی ttl آنجاست در شرایطی که باید با سرعت بیشتری عکاسی کنید ،
با خیال راحت میتوانید دوربین خود را در حالت اتوماتیک قرار دهید
وفلاش شما تنظیم شده و اصلا نگران نوردهی قسمت های مختلف سوژه نباشید .
در عکاسی فضای باز ، استفاده از سرعت های پایین شاتر ، به منظور باز نگه داشتن شاتر برای جمع کردن مقدار بیشتری
از نور محیط و استفاده همزمان از فلاش برای فریز کردن سوژه ، یکی از تکنیک های مورد علاقه عکاسان پرتره است .
نمایندگی تعمیرات کانن - نمایندگی تعمیرات نیکون - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین نیکون