روشهای تاکید بر سوژه اصلی در عکاسی
نمایندگی کانن - زمانی که سوژه اصلی برای گرفتن یک عکس مشخص می شود ؛
با بکارگیری برخی از اصول و تکنیک ها می توان سوژه اصلی را در درون عکس در یک وضعیت مشخص و برجسته تر در مقایسه با سایر سوژه های درون صحنه قرار داد .
در اینجا با استفاده از تکنیک های ترکیب بندی و انتخاب دقیق زاویه دید دوربین ؛ به مقدار زیادی بر قدرت عناصر بصری یک عکس می توان افزود .
در این مطلب برخی از ایده هایی که در بهتر دیده شدن اصلی اصلی به شما کمک می کنند را مورد اشاره قرار می دهیم.
1 – خطوط
خطوط در درون تصویر موجب ایجاد تمایز و فاصله میان رنگ ها و تنالیته ها می شوند .
در این رابطه منظور از خطوط تنها در بر گرفتن یک المان نیست بلکه مجموعه ای از راهها ، درختان ؛
ابر ها و سایه ها و ...به همراه هم قادرند تا یک مجموعه خطی تاثیرگذار و پرقدرت را به وجود بیاورند .
زمانی که این خطوط از سوژه اصلی گذر می کنند و یا با آن همپوشانی پیدا می کنند به صورت داینامیک نوعی حالت هدایتگر به دست می آورندو قادر خواهند بود
تا چشم مخاطب را به سمت سوژه اصلی هدایت کنند.
2 – محل قرار گیری
به طور کلی از زمان اختراع دوربین های دیجیتال ؛ عکاسان دیجیتال تمایل داشته اند تا سوژه را در مرکز کادر تصویر خود قرار بدهند .
به طور خاص در زمانهای نیاز به ایجاد حالت تقارن در عکس این تکنیک می تواند مفید واقع شود ؛
اما قانونی به اسم قانون یک سوم نیز وجود دارد که با استفاده از خطوط یک سوم و نقاط طلایی می توان سوژه را در محلی از کادر قرار داد که از یک حالت خوشایند و چشم نواز در ترکیب بندی نهایی تصویر برخوردار باشد .
3 – کنتراست
قرار دادن سوژه در روشنترین یا تاریکترین بخش یک عکس نیز موجب برجسته و بهتر دیده شدن آن خواهد شد .
این کار به ایجاد شکل ها و حالت های خاص نیز کمک می کند .
یکی از موقعیت هایی که استفاده از کنتراست ها برای تاکید بر سوژه در آن دارای کاربرد است ؛
عکاسی در هنگام غروب افتاب میباشد . به دست آوردن حالت های ضد نور با استفاده از نور طلایی در ساعت های غروب آفتاب ،
به وجود آورنده کنتراست های بسیار قوی است که تاکید را بر روی سوژه اصلی قرار می دهد .
4 - جلب توجه بیننده
استفاده از رنگ ها برای جلب توجه بیننده یکی از اولین و ساده ترین روشها در ترکیب بندی یک عکس به شمار می آید
.در این شیوه رنگ چشم مخاطب را متوجه خود نموده و تمرکز او را بر ناحیه ای از عکس جلب می کند .
علاوه بر این رنگ ها موجب می شوند تا بیننده مدت زمان طولانی تری را برای نگاه کردن به یک عکس اختصاص دهد .
زمانی که مخاطب به دنبال سوژه در درون عکس می گردد ، رنگ می تواند موجب جلب توجه سریع او شود .
رنگ ها از دو طریق می توانند موجب جلب توجه بیننده شوند .
روش اول استفاده از رنگ های بسیار اشباع و غلیظ و برجسته شده می باشد .
نمونه این حالت را می توان در صحنه های غروب آفتاب بسیار دراماتیک مشاهده نمود .
روش دوم استفاده از آمیزه ای از رنگ های متضاد با هم می باشد .
نمونه این حالت را می توان در مجموعه ای از رنگ های پاییزی مشاهده نمود که آمیزه ای از برگ های زرد ؛ قرمز ؛ نارنجی و می باشند .
5- از فضای منفی استفاده کنید .
به طور معمول هنرمندان عکاس علاقه دارند تا نواحی کمتر مورد توجه در عکس را از ترکیب بندی خارج نموده و تنها بر خود سوژه فوکوس و تمرکز داشته باشند
اما می توان به این نکته نیز توجه نمود که قرار دادن فضای منفی ( فضای مرده ) در عکس برای ایجاد تاثیرات دراماتیک می تواند مفید واقع شود .
اینکار می تواند یک کادر طبیعی ایجاد نماید که در آن کانون توجهات به سمت سوژه جلب شود و به طور معمول در این سبک از حالت عکاسی سیاه و سفید برای ثبت عکس های تاثیر گذار تر استفاده می شود .
عامل اصلی برای موفقیت در انجام این کار ، قرار دادن مقدار زیادی فضای خالی برای خلق یک توازن غیر متعارف می باشد .
آسمان معمولا فضای منفی خوبی به وجود می آورد .
برای ثبت تصاویر رنگی , یک آسمان صاف و بدون ابر بهتر عمل می کند و در هر صورت استفاده از فیلتر پلاریزه برای ایجاد عمق و بعد بیشتر را می توان در دستور کار قرار داد.
6- همراه نمودن بازتاب ها و سایه ها
با قرار دادن سایه ها یا بازتاب ها در درون عکس ؛ شما می توانید یک تصویر معمولی از یک سوژه معمولی را به یک عکس تاثیر گذار بدل نمایید .
بازتاب ها را می توان از سطوح شیشه ای ؛ پنجره ها و یا حتی سطح اب یک دریاچه به دست آورد
و همچنین می توان از این عوامل برای ایجاد یک ترکیب بندی متقارن با استفاده از سوژه و سطح بازتاب دار ؛ استفاده نمود .
برای ایجاد توازن در یک ترکیب بندی ؛ از سایه ها نیز می توان استفاده نمود و
این یک تکنیک بسیار عالی برای استفاده در زمان هایی همچون صبح خیلی زود یا در هنگام غروب آفتاب در جایی است که سایه ها دارای امتداد و بلندای بیشتری می باشند .