چک لیست وظایف عکاس در زمان های پس از عکاسی

چک لیست وظایف عکاس در زمان های پس از عکاسی

حفظ آمادگی دوربین و همچنین حفاظت از تمامی امکانات برای استفاده از جلسات بعدی عکاسی یکی از وظایف عکاسان در زمان های پس از اتمام یک پروژه عکاسی می باشد . در واقع عکاسان حرفه ای پس از پایان هر پروژه مجموعه از کار  ها را انجام می دهند تا دوربین عکاسی ( کانن - نیکون )  و سایر تجهیزات آماده انجام پروژه بعدی باشند .

1 – مرتب کردن دوربین ها و لنز  ها :

در طول هر جلسه عکاسی ممکن است از دوربین ها و لنز های مختلفی استفاده کنید . همواره دوربین و لنز مناسب را در محل مناسب و در دسترس قرار دهید تا برای جلسه عکاسی بعدی ؛ آماده و در دسترسی آسان قرار داشته باشند ..

2 – شارژ باتری ها بعد از اتمام کار :

بدون تردید یکی از بزرگترین مشکلات هر عکاس؛ اتمام باتری دوربین در حین انجام کار می باشد . بعد از انجام هر پروژه همه باتری ها را بدون استثنا شارژ کنید و باتری های شارژ شده را در ظرف مخصوص در خارج از بدنه دوربین نگه داری نمایید .

3 – مرتب کردن فلاش ها:

علاوه بر دوربین ها و لنز ها ، شما ممکن است از فلاش های مختلفی برای پروژه های متفاوت استفاده نمایید . همواره فلاش های خود را در محلی به صورت مرتب و منظم قرار دهید و از صحت و سلامت فلاش ها برای پروژه های بعدی اطمینان حاصل نمایید .

4 – شارژ باتری فلاش ها

همانند باتری دوربین ؛ شارژ باتری فلاش ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . بعد از اتمام هر پروژه عکاسی ؛ تمامی باتری فلاش ها را بدون استثنا شارژ نموده و در ظرف مخصوص ؛ خارج از فلاش نگهداری نمایید .

5 – کارت های حافظه

بعد از هر جلسه عکاسی ؛ کارت های حافظه دوربین ها را خارج نمایید ؛ عکس های هر جلسه را به صورت مرتب در چند محل آرشیو کنید و کارت های حافظه را مجددا با دوربین فرمت کنید . بررسی سالم بودن و عملکرد صحیح کارت های حافظه بعد از هر جلسه عکاسی یکی از مهمترین کار هایی است که هر عکاس باید انجام دهد .

6 – تنظیم دوربیت در وضعیت کیفیت ثبت Raw+ Jpeg:

به طور معمول توصیه می شود یک کارت حافظه با ظرفیت بالا برای دوربین خود داشته باشید و از حداکثر توانایی دوربین خود برای ثبت فایل ها با بالاترین کیفیت استفاده نمایید . قابلیت ثبت فایل های RAW برای پردازش عکس ها با استفاده از نرم افزار یکی از ویژگی های مهم در دوربین های عکاسی می باشد و از این روی ؛ دوربین را در وضعیتی قرار دهید که هر دو دسته از فایل های RAW و JPEG را همزمان به ثبت برساند .

7- ایزو در عدد 200

بدون توجه به وضعیت نور موجود در صحنه ؛ اولین کاری که باید انجام دهید آن است که ایزو یا حساسیت دوربین خود را در پایین ترین حالت قرار دهید .

8- دیافراگم لنز را در بازترین حالت قرار دهید

قبل از شروع هر جلسه عکاسی ؛ دیافراگم لنز را در بازترین حالت قرار دهید تا در شروع جلسه بعدی ؛ قادر باشید تا در سریعترین زمان ممکن به نوردهی مناسب برای دوربین خود دست پیدا کنید .

9 – سرعت شاتر دوربین را در 1.100 قرار دهید .

این سرعت شاتر به طور معمول مناسب ترین حالت برای شروع یک جلسه عکاسی پرتره است . در فاصله کانونی 90 میلیمتر ؛ سرعت شاتر 1.100 به میزان زیادی لرزش های دوربین را خنثی می کند .

10 – دوربین را در اولویت دیافراگم قرار دهید .

اگر در جلسه بعدی عکاسی ؛ یک جلسه عکاسی پرتره انجام می دهید و یا اینکه سوژه های بعدی شما سوژه های ساکن و غیر متحرک هستند , از مود اولویت دیافراگم استفاده کنید .

11 – نورسنجی در وضعیت ماتریکس ؛ یا اسپات

مود های نورسنجی ماتریکسی یا اسپات ؛ مناسبترین مود ها برای انجام عکاسی پرتره هستند .

12 – وایت بالانس در وضعیت AWB

در شرایط عکاسی پرتره در استودیو AWB بهترین مود وایت بالانس برای دوربین عکاسی شما می باشد .

13 – جبران نوردهی در وضعیت 0

برای جلوگیری از نوردهی بیش از اندازه و یا نوردهی کمتر از اندازه ؛ حالت جبران نوردهی را در وضعیت 0 تنظیم کنید .

14 – فوکوس در وضعیت تک نقطه ای مرکزی

در بیشتر شات های عکاسی پرتره ؛ این حالت مناسبترین وضعیت برای به دست آوردن نقطه فوکوس می باشد .

15 – مود شاتر در وضعیت تک عکس

حالت عملکرد شاتر دوربین را در وضعیت تک عکس قرار دهید . این تنظیم با استفاده از دکمه یا منوی Drive Mode به دست می آید .

16 – فیلتر لنز ها را باز کنید .

بعد از هر جلسه عکاسی ؛ فیلتر لنز ها را جدا کنید . به طور خاص جدا کردن فیلتر های ND و پلاریزه بعد از هر جلسه عکاسی ؛ توصیه می شود .

17 – دوربین ها و لنز ها را در وضعیت اتوفوکوس قرار دهید

بعد از هر جلسه عکاسی ؛ حتما چک کنید که لنز و دوربین در وضعیت اتوفوکوس قرار داشته باشد .

18 – ساختار بدنه لنز و دوربین را به طور دقیق بررسی کنید .

بعد از اتمام هر جلسه عکاسی ؛ تمامی قسمت های بدنه و لنز دوربین خود را بررسی کنید تا آسیب های احتمالی را شناسایی کنید . هر گونه خط و خش ؛ شکستگی و یا خراش های احتمالی در بدنه را به خاطر داشته باشید و در صورت افزایش یافتن این موارد ؛ دوربین را به نزدیکترین مرکز سرویس ( تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده آل دوربین ) ارجاع دهید .

19 – لوازم جانبی عکاسی را به وضعیت اولیه بازگردانید .

کیف ؛ سه پایه و هر گونه ابزار جانبی که در جلسات عکاسی با خود به همراه می برید را به وضعیت اولیه آن بازگردانید تا همیشه آماده کار باشند .

نظرات