چهار قانون ترکیب بندی در عکاسی منظره و فضای باز

چهار قانون ترکیب بندی در عکاسی منظره و فضای باز

 

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون

 

۱ – استفاده از خطوط مورب :

استفاده از خطوط مورب یک تکنیک بسیار عالی برای کشاندن چشم بیننده به سمت اصلی ترین نقطه کانونی در درون عکس می باشد .

این خطوط می بایست خطوطی واقعی باشند و می توانند شکلی از یک مسیر ، خطی از صف تشکیل شده به وسیله تعدادی از درختان ،

یک رودخانه و یا هر یک از عناصر موجود در طبیعت باشند .

در بسیاری از بررسی ها به این نتیجه گیری دست یافته اند که چشم انسان معمولا به سمت چپ یا راست تصویر کشیده می شود

و از این روی اگر یک خط مورب قطری از گوشه پایین عکس به سماگوشه مخالف در بالای عکس امتداد داشته باشد ،

چشم بیننده ناخودآگاه این خطر را تعقیب می کند و اگر نقطه کانون اصلی عکس بر روی این خط قرار داشته باشد ، چشم بیننده به سمت آن کشیده می شود .

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون

2 – شکل های هندسی :

در عکاسی منظره و عکاسی در فضای باز ، یکی از جوانب اصلی در انجام یک ترکیب بندی متوازن ، ایجاد شکل های هندسی در درون ترکیب بندی است .

ساده ترین و رایج ترین شکل ایجاد اشکال هندسی ، تشکیل یک مثلث میان سوژه اصلی و دو سوژه دیگر در درون کادر بندی به گونه ای است

که هر یک از آنها در یک گوشه از مثلث قرار گرفته باشند . ایجاد شکل های هندسی به همراه استفاده از تکنیک خطوط مورب در ترکیب بندی ،

یکی از تکنیک های ایجاد توازن در ترکیب بندی و هدایت چشم بیننده به سمت سوژه و مقصود اصلی عکس می باشد .

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون

3 – قانون یک سوم :

قانون یک سوم یکی از اصلی ترین قوانین در ترکیب بندی عکس است که در آموزش عکاسی بیش از هر یک از دیگر قوانین مورد تاکید قرار گرفته است

و تقریبا در همه آموزش ها به آن اشاره می شود . در حالیکه ممکن است تاکید مجدد بر این قانون قدری کلیشه ای به نظر برسد اما باید توجه داشته باشیم

که استفاده از نقاط کانونی موجود بر روی خطوط یک سوم و همچنین استفاده صحیح از نقاط طلایی در این قانون از ترکیب بندی ،

سهم بسیار مهمی در انجام یک ترکیب بندی متوازن ، و هدایت چشم بیننده به سمت مقصود اصلی عکس ، را دارد .

نمایندگی تعمیرات کانن                     نمایندگی تعمیرات نیکون

4 – کادر بندی :

ایجاد قاب برای کادر ، در عکاسی فصای باز و عکاسی منظره یکی از تکنیک ها بسیار عالی برای ایجاد جذابیت در عکس به شمار می آید .

به عنوان مثال می توان از شاخه های آویزان از یک درخت برای پر کردن لبه بالایی کادر عکس استفاده نمود .

همچنین قرار دادن خطوط لبه یک پل بر روی لبه ها و حاشیه ها عکس نیز به نوعی انجام تکنیک قاب بندی در کادر عکس می باشد .

نظرات