روش های عکاسی از سوژه های در حال حرکت
عکس به طور طبیعی ، ثبت یک موقعیت یا یک حالت در یک وضعیت ثابت است اما بسیاری از عکاسان تمایل دارند تا لحظاتی پیش یا پس از لحظه ثبت شده را در غالب یک تصویر بیان کنند . برخی از موارد نیز وجود دارند که شما می بایست یک حرکت را به ثبت برسانید و به عنوان مثال در عکاسی ورزشی شما همیشه باید آماده ثبت حرکت های سوژه باشید . اما از همین تکنیک های ثبت حرکت می توان برای انتقال یک حالت یا احساس استفاده نمود
برای عکاسی از سوژه های در حال حرکت تکنیک ها و روشهای مختلفی وجود دارند . و هر یک از این روشها ، نتیجه متفاوتی را ایجاد می کنند و در زمان عکاسی از سوژه های در حال حرکت باید به این نکته توجه داشته باشید که عکاسی در این حالت نیمی مهارت و نیمی هنر است و باید به هر دو جنبه آن دقت نمود .
فریز کردن سوژه
یکی از روشهای عکاسی از سوژه های در حال حرکت ؛ فریز نمودن تمامی میدان دید دوربین است و این روش به طور خاص در مواقعی قابلیت استفاده دارد که هر دو قسمت پیش زمینه و پس زمینه در حال حرکت هستند . به عنوان نمونه ای از این حالت می توان به پرواز یک پرنده در هوای بارانی اشاره نمود . در این تکنیک شما نیاز دارید تا از یک شاتر بسیار سریع ( مثلا 1/1000 ثانیه ) استفاده کنید .
بسیاری از دوربین های امروزی می توانند تا سرعت 1/8000 ثانیه و یا حتی سریعتر از آن استفاده کنند اما در هر صورت تعیین دقیق مقدار مورد استفاده برای سرعت شاتر به عوامل مختلفی همچون سرعت حرکت سوژه ؛ مقدار حرکت مورد نیاز برای انتقال حالت در عکس ؛ و نحوه وضوح سوژه در عکس ؛ بستگی خواهد داشت .
نوردهی طولانی
برخلاف حالت قبل ؛ اگر شما تمایل داشته باشید تا همه عوامل موجود در صحنه را به صورت مات و بلور به ثبت برسانید ؛ می بایست از یک سرعت شاتر کند و پایین استفاده کنید که این حالت به نام نوردهی طولانی شناخته می شود . بلور کردن همه عناصر صحنه یک کار پر ریسک به شمار می آید اما بهترین صحنه برای ثبت در این حالت صحنه هایی هستند که دارای مقدار زیادی کنتراست رنگی و پر نور می باشند . خلق عکسهایی در این حالت بنا به دلایل هنری انجام می شود و در زمان استفاده از حالت های نوردهی طولانی همواره این خطر وجود دارد که ورود نور بیش از اندازه به دوربین موجب از بین رفتن حالت های رنگی در عکس شود .
نوردهی طولانی برای بلور کردن سوژه
در بسیاری از موارد عکاسان هنرمند از تکنیک نوردهی طولانی فقط برای بلور نمودن سوژه در حال حرکت استفاده می کنند و با استفاده از این تکنیک حس حرکت را در عکس منتقل می کنند . این تکنیک بیشتر برای عکاسی از رد ستارگان , نور چراغ اتومبیل های در حال حرکت ؛ و سایر فرم های عکاسی در شب استفاده می شود . برای استفاده از این تکنیک ؛ بکارگیری سه پایه برای عکاسی ، اهمیت بسیار زیادی دارد
پنینگ ( بلور کردن پس زمینه )
اما اگر تمایل دارید که سوژه مورد نظر شما در فوکوس قرار داشته و پس زمینه آن بلور شود می بایست از تکنیک پنینگ استفاده نمایید .در اینجا برخلاف روش قبل که استفاده از سه پایه را توصیه نمودیم ؛ شما می بایست با دوربین سوژه مورد نظر خود را در طول زمان باز بودن شاتر ، تعقیب نمایید و برای اینکار لازم است تا زمان باز بودن شاتر متناسب با حرکت و سرعت تعقیب و جهت حرکت سوژه شما باشد .
برای حصول بهترین نتیجه با استفاده از این تکنیک ؛ لازم است تا زمان کافی برای تعقیب سوژه در یک محور افقی و موازی با حرکت آنرا در اختیار داشته باشید . در تمام طول میدان دید خود سوژه را در یک مسیر مستقیم تعقیب کنید .
زوم کردن
برای تهیه عکس های انتزاعی از سوژه های در حال حرکت می توان از تکنیک زوم کردن در زمان استفاده از حالت نوردهی طولانی استفاده کنید. چرخاندن حلقه زوم لنز عکس هایی با افکت های زیبا به طور خاص در هنگام عکاسی در شب به وجود می آورد . نور لامپ های نئون در حال حرکت و یا نور فشفشفه های آتش بازی در این حالت عکس های بسیار زیبایی را به دست می دهند . استفاده از این تکنیک در طول زمان های روز موجب غیر قابل تشخیص شدن سوژه می شود اما اگر در پی ایجاد عکس هایی انتزاعی هستید ؛ این نیز یکی از روشهای تولید این عکس ها می باشد .