چند نکته برای عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی
نمایندگی تعمیرات کانن - تکنیک نوردهی طولانی یکی از تکنیک های بسیار محبوب و خلاقانه برای عکاسی به شمار می آید
و به طور خاص عکاسان هنرمند در ژانر عکاسی طبیعت و منظره از این تکنیک استفاده های بسیار زیادی می برند .
با فراوان شدن فیلتر های ND 10 استاپ ، حتی فرصت های بیشتری را برای عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی می توان به وجود آورد
ولی به هر روی باید به این نکته توجه داشته باشیم که استفاده از این نوع فیلتر های پرتراکم ؛ چالش هایی را در زمان عکاسی
به وجود می آورد که پیش از این هرگز با آنها مواجه نبوده ایم . در این مقاله ؛ چند نکته مفید و کاربردی در زمان استفاده از
تکنیک نوردهی طولانی را مورد اشاره قرار می دهیم.
یک فیلتر ND می بایست نور را بدون هرگونه ایجاد پراکندگی در رنگ ها ؛ مسدود نماید .
هر عدد استاپ ( STOP ) در یک فیلتر ND نور ورودی به دوربین را با فاکتور 2 کاهش می دهد .
- 1 stop = 21 = 2 = ND2
- 2 stops = 22 = 2 x 2 = 4 = ND4
- 3 stops = 23 = 2 x 2 x 2 = 8 = ND8
- 4 stops = 24 = 2 x 2 x 2 x 2 = 16 = ND16
- 10 stops = 210 = 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = 1024 = ND1024
به طور معمول ، یک فیلتر 2 استاپ ، مقدار نور وارد شونده به دوربین را در حدود 4 واحد کاهش می دهد و
یک فیلتر ND 3 استاپ مقدار نور را به میزان 8 واحد کاهش می دهد و به همین ترتیب فیلتر های ND تا 10 استاپ عمل می کنند
و این زمانی است که نور به میزان 1026 واحد کاهش می یابد که این امر به معنای آن می تواند باشد
که سرعت شاتر باید 1000 برابر کمتر از زمان عدم استفاده از فیلتر ND باشد . نمایندگی کانن
در عین حال که این فیلتر یکی از ابزار های لازم برای نرم و ابریشمی کردن جریان حرکت آب یا ابر ها می باشد
همچنین باید تمامی ابزار و امکانات خود را برای غلبه با کاهش شدید حالت نوردهی به دوربین، در حالت آماده قرار دهید .
نکات عکاسی با نوردهی طولانی
1 – در همه مراحل عکاسی منظره و طبیعت و فضای باز استفاده از سه پایه توصیه می شود
اما در زمان استفاده از تکنیک نوردهی طولانی با فیلتر ND سه پایه اهمیت بسیار بالاتری خواهد داشت .تعمیرات کانن
در عکاسی طبیعت ، وضعیت نوردهی در ظرف مدت چند دقیقه تغییر می یابد و از این روی سه پایه مورد استفاده باید بسیار با ثبات و محکم باشد .
2 – در شرایط استفاده از یک فیلتر تراکم بالا ؛ نور کافی به درون دوربین وارد نمی شود و از این روی عملکرد اتوفوکوس دوربین به درستی انجام نخواهد شد .
بنابراین بهترین کار در این شرایط ان است که ابتدا ترکیب بندی و فوکوس را بدون فیلتر انجام دهید ؛
سپس دوربین را در حالت فوکوس دستی قرار داده و در نهایت فیلتر ND را متصل نمایید . با انجام اینکار ؛
اختلالی در فوکوس دوربین در زمان استفاده از فیلتر ND به وجود نخواهد آمد .
3 – بستن ویزور اهمیت زیادی دارد . برای اطمینان از دقت در نورسنجی به خصوص در شرایط استفاده از مود های نیمه خودکار
( مثل مود اولویت دیافراگم ) ویزور دوربین را ببندید و یا حتی می توانید آنرا بپوشانید .
4 – برای نوردهی در زمان های بیشتر از 60 ثانیه ؛، می بایست دوربین را در حالت نوردهی Bulb قرار دهید .
استفاده از حالت Bulb به شما این امکان را می دهد تا شاتر را برای مدت زمان دلخواه ، باز نگه دارید .
در این حالت شما به استفاده از یک ریموت نیاز پیدا خواهید کرد و با استفاده از ریموت قادر خواهید بود تا شاتر را برای هر مدت زمان دلخواه باز نگهدارید .
در این شرایط شما باید بتوانید مدت زمان مورد نیاز برای باز نگهداشتن شاتر را محاسبه کنید . تعمیر دوربین کانن
در برخی از موارد معادلات محاسباتی پیچیده ای را به خصوص در زمان های تغییر سذیع و شدید وضعیت تابش نور ؛ باید مورد محاسبه قرار دهید .
نکته امیدوار کننده اینجاست که برخی نرم افزار های همراه برای کمک به محاسبات نوردهی و نورسنجی دوربین وجود دارند .
5 – شرایط صحیح و مناسب را انتخاب کنید . شرایط ایده آل برای عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی زمان هایی مثل حالت سریع حرکت
ابرها در آسمان و یا زمان های وزش سریع و شدید باد می باشد .
در شرایط عدم وجود ابر ؛ آب یا باد ؛ مسلما حرکتی برای ثبت کردن با تکنیک نوردهی طولانی وجود نخواهد داشت .
بهترین زمان برای استفاده از تکنیک نوردهی طولانی ، مواقع طلوع یا غروب آفتاب می باشد
و افزایش دادن حالت کنتراست در ابرها در این زمان ها منجر به ایجاد افکت های بی نظیر در تصویر نهایی خواهد شد .
6 – حتی در حالت ایزو پایین نیز استفاده از نوردهی بسیار طولانی مدت موجب تشکیل نویز در تصویر می شود .
این نویز ها در صفحه نمایش دوربین قابل مشاهده نیستند اما در در کامپیوتر این نویز ها را می توان دید .
بهترین روش برای از بین بردن این نویز ها استفاده ازنوردهی طولانی با مدت زمان و ایزو مشابه با بستن درپوش لنز دوربین می باشد .
با روش های ویژه ترکیب دو تصویر به دست آمده با این روش ، در پردازش نرم افزاری می توان نویز ها را از بین برد .
7 – برخی از لنز های خاص دارای حالت پراکنش رنگ در تصویر نهایی هستند .
بهترین روش برای از بین بردن و اصلاح حالت های پراکنش رنگ ؛ استفاده از فرمت RAW در زمان عکاسی می باشد .
البته در برخی از موارد نیز حالت های پراکنش رنگ قابل اصلاح نمی باشند و از این روی تبدیل کردن عکس به عکسهای سیاه و سفید ؛
راه حلی برای از بین بردن این اشکال می تواند باشد .
8 – نوردهی طولانی ؛ باید با ترکیب بندی مطلوب همراه باشد و بدون انجام یک ترکیب بندی مناسب ؛ این تکنیک بی ارزش است .