ترکیب نور فلاش با نور آمبیانس برای ثبت سوژه های نور دار
نمایندگی تعمیرات کانن - در زمان عکاسی از سوژه های کم نور و یا فاقد نور ؛ به آسانی می توان با استفاده از فلاش دوربین حالت های کم نور بودن سوژه را جبران نمود .
اما در زمان عکاسی از سوژه هایی که به خودی خود نور دارند ، ترکیب نور سوژه و همگام سازی آن با نور فلاش دوربین کمی دشوار و پیچیده تر خواهد بود .
در زمان عکاسی از سوژه های نور دار انواع مختلفی از مشکلات می توانند برای عکاس به وجود بیایند .
در مواردی از این دست یکی از اولین نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرند ؛ پرهیز از تخریب نور ساطع شونده از سوژه در جهت تابش مطلوب نور فلاش دوربین است .
در ادامه این مطلب نحوه ایجاد توازن میان نور آمبیانس سوژه با قدرت نور فلاش دوربین را مورد بررسی قرار می دهیم .
1 – نورسنجی :
دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار داده و آنرا در حالت نوردهی دستی قرار دهید .
کادر بندی را به درستی انجام داده و از درون ویزور و یا با استفاده از صفحه نمایش دوربین ؛ حالت نورسنجی را انجام دهید .
2 – سرعت شاتر را تنظیم کنید :
در فاصله کانونی 24 میلیمتر با دیافراگم f/5.6 در صحنه مورد نظر ما ؛ سوژه از ابتدا تا انتها در فوکوس قرار می گیرد .
در هر مورد دیافراگم خود را در عددی تنظیم نمایید که به عمق میدان مورد نظر خود دست پیدا کنید .
اکنون زمان سینک فلاش با سرعت شاتر دوربین فرا می رسد .
به طور معمول 1.200 ثانیه سرعت شاتر مناسبی به نظر می رسد اما در هر شرایط سرعت شاتر را تا زمانی کاهش دهید که نورسنج دوربین ؛ حالت صحیح نوردهی را نشان دهد .
3 – نوردهی را انجام دهید :
تریگر فلاش را بر روی دوربین قرار دهید و فلاش را در 1.32 قدرت آن قرار دهید .
از یک دیفیوزر بر روی فلاش برای پراکنده سازی منبع نور استفاده نمایید و در صورت کم شدن قدرت نور در حالت استفاده از دیفیوزر ؛ قدرت خروجی فلاش را افزایش دهید .
4 – فلاش را در اطراف سوژه حرکت دهید :
فلاش را در زوایای مختلف اطراف سوژه حرکت دهید و کادر بندی را به گونه ای انجام دهید که هنوز بتوانید سطح نورانی سوژه را در درون کادر خود مشاهده نمایید .
دیفیوزر موجب می شود تا نور فلاش بر تمامی قسمت های سوژه به صورت همسان پراکنده شود .
5 – کادر بندی کنید :
کادر بندی را انجام دهید و در صورتی که از حالت متقارن برای کادر بندی استفاده می کنید ؛ کادربندی خود را برای تاکید بر حالت تقارن به صورت مطلوب انجام دهید .
6 – مدل را به سوژه ملحق کنید :
در صورتی که قرار است سوژه به همراه یک مدل انسانی مورد عکاسی قرار بگیرد ؛ مدل شما در آخرین مرحله می بایست به کادر بندی اضافه شود . سوژه انسان را در کادر قرار دهید و عکس بگیرید.