نورپردازی high-key با استفاده از تنها یک فلاش اسپیدلایت

نورپردازی high-key با استفاده از تنها یک فلاش اسپیدلایت

در عکاسی با نورپردازی high-key از نورپردازی شدید غیر طبیعی استفاده می شود تا همه ی سایه های خشن درون تصویر را از بین ببرد. روش نورپردازی زیاد ابتدا به عنوان راهکاری برای نمایشگر های با کنتراست پایین به وجود آمد ولی بعدا به عنوان یک سبک قابل انتخاب در عکاسی توسعه یافت.

تصاویر با نور زیاد معمولا حسی مثبت و خوش بینانه را منتقل می کنند. این روش برای سوژه های بامزه، بشاش یا زیبا مناسب است.

در مبحث استفاده از اسپید لایت ها معمولا نقش استفاده از شکل دهنده های نور نادیده گرفته می شود و هنرجویان اغلب مباحث نورپردازی با استفاده از این ابزار ها را بدون حضور مادیفایر ها ( شکل دهنده های نور ) در نظر می گیرند اما در این رابطه لزوم استفاده از شکل دهنده های نور برای کنترل شدت و جهت تابش نور از جمله نکاتی هستند که باید به آنها دقت نمود .

همانگونه که عکس فوق می بینیم نور به میزان زیادی به همه قسمت های سوژه تابیده است و به طریقه مرسوم در انجام این نورپردازی از  اسپیدلایت با قدرت بالا استفاده شده تا به نوعی یک پرتره high-key به دست آورده شود .

در این تصاویر مدل در فاصله 2.5 متری از یک پس زمینه سفید قرار گرفته است و از یک فلاش اسپید لایت برای نوردهی در حالت high-key استفاده می شود .

اسپیدلایت مورد استفاده در این عکمس ازنوع Yongnuo YN-560 می باشد که به طور مستقیم در پشت سر سوژه قرار داده شده و سمت تابش آن به سوی پس زمینه سفید رنگ می باشد .

برای اطمینان از عدم پراکنش نور و کنترل بازتاب های ناخواسته یک ورق کاغذ سفید در اطراف دهانه اسپید لایت پیچیده شده است .

فلاش Yongnuo YN-560 در نهایت قدرت و در بازترین حالت تابش نور قرار داده شده است و برای بازتاب ( بونس ) دادن نور به سمت مدل از دو عدد رفلکتور در خارج از کادر در قسمت جلو مدل و در سمت چپ و راست صورت او استفاده می شود .

دراین شیوه در صورت استفاده از رفلکتور نقره ای مقدار بیشتری از بازتاب نور به سمت مدل را به دست خواهیم آورد .

دیاگرام این شیوه از نور پردازی را در تصویر زیر مشاهده می نماییم

تنظیمات زیر را برای دوربین در نظر می گیریم :

1/125 second

f/4

 ISO 160

در صورت نیاز به استفاده از یک دیافراگم پایین تر میتوان مقداری عدد ایزو را افزایش داد و با توجه به حالت بسیار پر نور موجود در صحنه نباید نگران ایجاد نویز در تصویر بود زیرا تشکیل نویز در نقاط تاریکتر صحنه محتمل می باشد .

نظرات