نگاهی متفاوت به مسئله عمق میدان : استفاده از پیش زمینه برای دست یابی به عمق میدان خلاقانه
نمایندگی تعمیرات کانن - این مقاله بر اساس این فرضیه نگاشته می شود که : عمق میدان آن بخشی از تصویر است که در فوکوس شارپ قرار دارد
و برای نمایش این امر به عنوان مثال در عکاسی منظره ؛ تلاش می کنیم تا تمام اجزای یک صحنه بزرگ ؛ در فوکوس و شارپ باشد .
اما در عکاسی پرتره ؛ عکاسان ترجیح می دهند تا از یک عمق میدان محدود استفاده نموده و سوژه را در مرکز فوکوس قرار داده
و هر چیز به جز سوژه را از فوکوس خارج و بلور کنند . دراینجا به بحث فوکوس و تکنیک های آن وارد نمی شویم
بلکه بیشتر تلاش می کنیم تا تکنیک استفاده از پیش زمینه برای دستیابی به عمق میدان مطلوب را مورد توجه قرار دهیم .
1 – کادر بندی با پیش زمینه
در اینجا با استفاده از تصاویر مطلب را توضیح می دهیم . نمایندگی تعمیرات کانن
در تصویر زیر تلاش نمودیم تا سوژه را به صورت برجسته نمایش داده و عوامل حواس پرت کن را از کادر خارج نماییم .
در اینجا می توان از پیش زمینه به نحوی استفاده نمود که در خدمت سوژه باشد و از جمله عوامل حواس پرت کن از سوژه به شمار نیاید .
با استفاده از یک لنز پرایم 50 میلی متری به سمت سوژه نزدیک می شویم اما در حالت اتوفوکوس ؛ برگ های درخت که نزدیک به لنز هستند ؛
در فوکوس قرار می گیرند و از این روی برای در فوکوس قرار دادن سوژه لزوما می بایست از حالت فوکوس دستی استفاده نماییم .
2 – از غیر فوکوس بودن سوژه نهراسید
در عکاسی پرتره یک عکاس تمام تلاش خود را انجام می دهد تا سوژه در بهترین و عالی ترین وضعیت ممکن دیده شود
و به طور کلی با استفاده از پوزیشن های مختلف تلاش می کند تا این حالت را به دست بیاورد .
اما در عکس های زیر با استفاده از پیش زمینه ؛ اجازه دادیم تا عکس روایت دیگری داشته باشد .
در عکس های زیر ابتدا تلاش شده است تا سوژه در فوکوس قرار گرفته و محدوده آب دریا خارج از فوکوس قرار بگیرد .تعمیرات کانن
اما برای ایجاد حالتهای عاطفی بیشتر در عکس مقداری از آب ( پیش زمینه ) را در فوکوس قرار داده و سوژه ها را در محدوده خارج از فوکوس قرار می دهیم .
هر دو عکس موجود در اینجا عکسهایی قابل قبول هستند اما هر یک از آنها روایت مخصوص به خود را انجام می دهند .
در عکس زیر نیز عکاس تصمیم گرفته است تا سوژه را از فوکوس خارج نماید و با اجرای موفقیت آمیز این حالت نوعی قدم زدن به سوی آینده را برای سوژه ثبت نموده است . تصاویری از این دست ابزار های قدرتمند برای انتقال حالت های احساسی به شمار می آیند .
3- یک کادر بندی + نقاط فوکوس متفاوت = یک داستان متفاوت
در عکس های زیر از یک کادر و ترکیب بندی استفاده شده است اما در هر یک نقاط فوکوس در حالت متفاوتی انتخاب شده اند .
تفاوت نقطه فوکوس ؛ داستان متفاوتی را از هر عکس تداعی می کند .
در حالی که در یک عکس عشق پدر به فرزند را می توان مشاهده نمود اما عکس دیگر عشق فرزند به پدر تداعی می شود
عمق میدان و استفاده از آن یک مفهوم ساده در عکاسی است اما همین مفهوم ساده کارکردهای بسیار قدرتمندی را برای آفرینش های هنری در دسترس هنرمندان قرار می دهد .