عکاسان عروسی مراقب باشید !
به زودی فیلمبرداری جای عکاسی از مراسم را خواهد گرفت .
برای مدت زمان طولانی عکاسی یکی از رایجترین و محبوبترین روشهای ثبت لحظات در مراسم و مهمانی ها بوده است و اگر شما تمایل داشتید تا از مراسم خود تصویری ثبت کنید ، یک عکاس می توانست لحظات جذاب و دلنشینی را برای شما به ثبت برساند .
با اضافه شدن امکانات فیلمبرداری به دوربین های عکاسی ، به تدریج فیلمبرداری نیز به یک روش محبوب برای ثبت لحظات و مراسم ها مبدل شد اما در هر صورت در بیشتر دوربین های عکاسی ، فیلمبرداری یک گزینه اضافه تر بود تا به امکانات دوربین ها افزوده شود. در مراسم های ازدواج ، جمع های خانوادگی ، و همایش ها و ... به ندرت پیش می آمد که از فیلمبرداری به همراه عکاسی استفاده شود. اما در هر صورت با مرور زمان و با پیشرفته تر شدن دوربین های عکاسی/فیلمبرداری ، روش فیلم گرفتن از مراسم ها نیز به یک روش محبوب تر مبدل گردیده شد.
سالهاست که صحبت میشود که آیا دوربینهای تلفن همراه در نهایت جایگزین دوربینهای سنتی خواهند شد یا خیر و در این بین هر یک از کارشناسان استدلالهای متفاوتی را بیان می دارند. اگر چه تلفن های همراه پیشرفته امروزه در دسترس بسیاری از افراد هستند اما آنها قادر نیستند تا حرفه عکاسی را تحت تاثیر خود قرار دهند اما از سوی مقابل ، فیلمبردار های حرفه ای ، برای حرفه ای عکاسی از مراسم ها تهدید جدی تری به شمار می آیند.
این حالت بدین دلیل نیست که دیگر مردم تمایلی برای عکاسی از مراسم های خود ندارند ، بلکه تغییر فناوری موجود در دوربین ها موجب شده است تا حضور یک عکاس برای ثبت تصاویر مراسم تقریبا غیر ضروری باشد.
اکثر عکاسان مراسم از دوربین هایی استفاده می کنند که دارای سنسورهایی با کیفیت بین 20 تا 36 مگاپیکسل هستند ، دوربین هایی مانند Canon 5D Mark IV و R6، Sony Alpha 7 IV، Fujifilm XT-4 و Panasonic S1 همگی در این محدوده قرار می گیرند. این دوربین ها به عکاسان رویداد وضوح کافی را ارائه می دهند تا بتوانند هر طور که نیاز دارند عکسهای خود را برش یا چاپ کنند، در حالی که اندازه فایل نسبتاً کوچک و بافرهای بزرگ را نیز ارائه می دهند.
در سمت مقابل "استاندارد" فعلی برای فیلمبرداری از مراسم ها به دست آوردن تصاویری با رزولوشن 4K با کدک 10 بیتی است که اکنون در انواع دوربین های مختلف موجود است. یک تصویر 4K حدود 8 مگاپیکسل است که برای اکثر صفحه نمایش های دیجیتال کافی است، اما برای چاپ تصاویر بزرگ بدون افت کیفیت چندان مناسب نیست . دوربینهایی با وضوح 8K مانند Canon R5 و R5 C، Sony Alpha 1 و Nikon Z9 وجود دارند، اما اکثر فیلمبرداران رویداد به دلایل مختلف هنوز از وضوح بالا استفاده نمیکنند. مشکلات داغ شدن بیش از حد و اندازه فایلهای بسیار بزرگ باعث شده تا کیفیت تصویر برداری به صورت 8K هنوز بهعنوان راهکار اصلی در صنعت فیلمبرداری از مراسم تا کنون مورد استقبال قرار نگیرد، اما احتمالاً این روند تغییر خواهد کرد.
8K به عنوان یک استاندارد در راه است
فیلمبرداری با رزولوشن 8K معادل کمی بیش از 33 مگاپیکسل است، به این معنی که یک فریم فیلم 8K در واقع وضوح بالاتری نسبت به اکثر دوربینهای عکاسی دارد و مطمئناً بیش از انتظارات معمول مشتری را ارایه می دهد. حتی تصاویر ویدیویی 6K نیز به اندازه کافی بزرگ هستند که می توانند با تصاویر معادل با 21.2 مگاپیکسل رقابت کند. ویرایش یک کدک 10 بیتی به اندازه یک عکس RAW انعطاف پذیر نیست، اما بهتر از یک JPEG 8 بیتی است.
از هر فیلمبردار با تجربه ای در مورد انعطاف پذیری درجه بندی رنگ بین 8 بیتی 4:2:0 و 10 بیتی 4:2:2 بپرسید ، آنها احتمالاً در مورد انعطاف پذیری فایل های نوع دومی با شما صحبت خواهند کرد. با این حال، هر دو این گزینه ها از کارهایی که می توان با ویدیوی RAW انجام داد بسیار ضعیف تر هستند . اندازه فایلها در حال حاضر بسیار زیاد است، اما با توجه به اینکه Canon اکنون فرمتهای RAW متعددی را ارائه میکند و ProRes RAW هر سال برای دوربینهای بیشتری عرضه میشود، ویدیوی RAW برای تصویر برداری از مراسم ها چندان دور از دسترس نیستند به زودی تصویر برداران مراسم و عروسی ها قادر خواهد بود تا از این فرمت نیز استفاده کنند .
اجازه دهید تصویری از آنچه احتمالاً در راه است ترسیم کنم. ما از این نسل کنونی دوربینهای موجود در بازار رد میشویم و به آنچه احتمالاً در نسل بعدی، دو تا چهار سال آینده عرضه خواهد شد، نگاه خواهیم کرد. ما از Alpha 7S IV به عنوان دوربین انتخابی استفاده خواهیم کرد، زیرا Alpha 7S II و Alpha 7S III هر دو از بدو عرضه به عنوان دوربین های محبوب برای تصویر برداری از مراسم و عروسی ها مورد استفاده قرار گرفته اند .
البته دوربین Alpha 7S IV هنوز وجود ندارد و با توجه به جدول زمانی چرخه دوربین سونی، احتمالاً چند سال دیگر تا تولید آن باقی مانده است. اما با این وجود، بررسی مشخصاتی که در رابطه با این دوربین ارائه می شود چندان دشوار نیست.
با توجه به آنچه میدانیم سونی میتواند با دوربینهایی مانند آلفا 1 انجام دهد و آنچه از Canon، Nikon، Fujifilm و Panasonic دیدهایم، به احتمال بسیار زیاد دوربین سونی Alpha 7S IV حداقل کیفیت 8K را ارائه میکند، و به احتمال بسیار زیاد این کیفیت را در 60 فریم در ثانیه ارایه خواهد داد . همچنین این دوربین با برخورداری از نوعی کدک RAW احتمالاً قادر خواهد بود این کار را بدون مشکل گرمای بیش از حد محدود انجام دهد و همچنین زمان ضبط نامحدود و عملکرد پیشرو در نور کم را ارائه می دهد.
فناوری ساخت این دوربین از مدت ها قبل وجود دارد اما در هر صورت این فناوری بیشتر در دوربین هایی استفاده می شده است که تصویر برداران مراسم و عروسی به آنها دسترسی نداشته اند . حتی برای درصد کمی از افرادی که با این دوربین ها کار می کنند استفاده از حالت 8K/60p برای فیلمبرداری از رویدادهای طولانی چندان راحت نیست.
برای مثال Canon R5 و R5 C در حال حاضر این مشخصات اصلی را ارائه میکنند، اما واقعیت تلخ این است که بسیاری از عکاسان رویداد به دلیل نگرانیهای مربوط به گرمای بیش از حد در زمان تصویر برداری با کیفیت 8k/60p به زمان طولانیمدت رکورد R5 اعتماد ندارند. و علیرغم این واقعیت که کانن اخیراً کدک Cinema RAW Light خود را در R5 C قرار داده است (که نشان می دهد تلاش برای کارآمدتر کردن فایل های 8K/60p چقدر جدی است) و در حالی که این دوربین دارای یک فن است که گرمای بیش از حد را کاهش می دهد، اما هنوز هم برای بسیاری از افراد ، اعتماد کردن به آن کمی دشوار می باشد.اما بدیهی است که این فناوری چیزی نیست که باید منتظر آن باشیم، بلکه چیزی است که از قبل نیز در دسترس ما قرار داشته است.
فناوری نوین ، از مدت ها قبل در اختیار ما می باشد :
با در نظر گرفتن همه این موارد، ما در مورد اینکه چه زمانی میتوان به جای عکاس از فیلمبردار استفاده کرد صحبت نمیکنیم، زیرا، به طور واقع بینانه، این اتفاق میتواند در حال حاضر رخ دهد. بلکه ما در مورد زمانی صحبت می کنیم که عکاسان واقعاً فشار ناشی از جایگزین شدن با همتایان فیلمبرداری خود را احساس می کنند. و آن زمان خیلی زود فرا خواهد رسید .
در اوایل سال جاری، تام پالمرز، عکاس خبری توضیح داد که چگونه قبلاً به استفاده از دوربین فیلمبرداری برای کار خود روی آورده است و در حال استخراج عکسهایی از فیلمهایی است که در روزنامهها استفاده میشود و در عین حال فیلم ویدئویی خود را حفظ میکند.
مانند Palmaers، مشتریان رویداد مرتباً از من میخواهند که عکسهای 4K 10 بیتی را از فیلمهای ویدئویی خود برای رسانههای اجتماعی و برنامههای کاربردی وب برای آنها استخراج کنم . بنابراین اینطور نیست که پیش از این ما نمی توانستیم از این فناوری استفاده کنیم ، اما واقعیت تلخ برای عکاسان مراسم این است که موفقیت اصلی یک Alpha 7S IV ممکن است به این معنی باشد که ظاهراً یک شبه بزرگترین رقابت برای آنها نه از سوی عکاسان دیگر ، بلکه از سوی فیلمبردارانی به وجود می آیند که معمولا در کنار آنها در مراسم ها و رویداد ها حضور دارند.
فضای ذخیرهسازی نیز با گذشت زمان کمکم مشکلتر میشود. مجدداً، شرکتهایی مانند Canon در حال حاضر نسخههای سبک کدکهای RAW را برای کمک به مدیریت بیشتر کارها معرفی کردهاند، اما این فایلها هنوز به هیچ وجه کوچک نیستند. با پیشرفت تکنولوژی، حجم ذخیره سازی افزایش می یابد و به ازای هر گیگابایت ارزان تر می شود. در حالی که در حال حاضر فیلمبرداری کل یک عروسی با سرعت 2600 مگابایت بر ثانیه بسیار سنگین به نظر می رسد اما ممکن است در سه یا چهار سال آینده این حجم به میزان قابل توجهی کمتر شود.
ذخیره سازی در حال حاضر بسیار ارزان تر و به طرز عجیبی کوچک شده است. همین هفته گذشته Micron یک کارت microSD با ظرفیت 1.5 ترابایت عرضه کرد. این فضای ذخیرهسازی به اندازه یک ناخن یا کمی بیشتر از آن است که در یک آرایه HDD جای می گیرد.
برای آنچه در راه است آماده شوید
فیلمبرداران به زودی قادر خواهند بود فریم های ثابت 33 مگاپیکسلی، RAW و قابل ویرایش با محدوده دینامیکی باورنکردنی و عملکرد نور کم را با کیفیتی برابر یا بهتر از آنچه که توسط عکاسان ارائه می شود، به مشتریان ارائه دهند. نه تنها این، بلکه آنها ده ها هزار فریم برای انتخاب در اختیار خواهند داشت، و این در حالی است که همتایان عکاس آنها ممکن است فقط چند صد فریم عکس در اختیار داشته باشند. ناگفته نماند، هنوز هم ویدیو است، به این معنی که یک عکاس نیز می تواند با استفاده از هر دو این گزینه ها در صحنه حضور داشته باشد.
بله، عکاسان همچنان از این مزیت برخوردار خواهند بود، اما اگر تا به حال سعی کرده اید از ویدیوهایی که با سرعت 60 فریم در ثانیه تصویر برداری کرده اید عکس بگیرید، متوجه خواهید شد که تقریباً همیشه چند فریم شارپ در ثانیه وجود دارد که آسیب زیادی نمی بیند.
می توان استدلال کرد که این در واقع مزیت دیگری برای فیلمبرداران در هنگام عکاسی در شرایط کم نور است. این بدان معناست که آنها می توانند با سرعت شاتر پایین تری تصویر برداری کنند و بنابراین در مقایسه با همتایان عکاس خود، ISO پایین تری دارند.
بنابراین وقتی جدیدترین رقیب عکاسان به مشتریانشان میگویند که میتوانند فریمهای بیشتری را برای انتخاب، در اختیار آنها قرار دهند و از توانایی ویرایش بیشتری بر روی تصاویر خود برخوردار هستند. در این شرایط مشتریان به احتمال زیاد به سمت سوی فیلمبردار ها گرایش پیدا می کنند و از آنها خواهند خواست تا فیلمبرداری و تصویر برداری از مراسم را بر عهده بگیرند.
به عنوان فردی که سالیانه ده ها رویداد تجاری، شرکتی و غیرانتفاعی را به صورت عکس و ویدیو انجام می دهد، می توانم به شما بگویم که مکالمات در حال انجام است و اغلب اوقات مشتریان این سوال را می پرسند که "آیا می توانید عکسهایی را از ویدیو بیرون بکشید تا مجبور نباشیم عکاس استخدام کنیم؟»
در حال حاضر، به خصوص اگر آنها تمایلی به چاپ های بزرگ داشته باشند می توانم به آنها بگویم که تفاوت کیفیت زیادی بین عکس های واقعی و عکس های به دست آمده از ویدئو وجود دارد. اما به زودی روزی فرا می رسد که دیگر نمی توانم این را بگوییم و وقتی این اتفاق میافتد، مسئله این نیست که آیا عکاس لازم است یا نه، بلکه در مورد اینکه مشتری با اضافه کردن چند ساعت به فرآیند پس از تولید فیلمبردار به جای استخدام یک عکاس، چقدر پول پس انداز خواهد کرد را به عنوان عامل اصلی در نظر خواهد گرفت .
لینکهای مفید :
آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن
آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون
آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی