نقد و بررسی لنز سیگما Sigma 35mm F1.4 DG DN Art
لنز سیگما Sigma 35mm F1.4 DG DN Art به طور خاص برای استفاده به همراه دوربین های میرورلس فول فریم طراحی شده است و در خط تولید محصولات سیگما جایگزین لنز قدیمی تر 35mm F1.4 DG HSM Art خواهد شد که از سال 2012 در بازار موجود است . این محصول با مانت L برای دوربین های لایکا ، پاناسونیک و سیگما با مانت E برای دوربین های سونی ارایه می شود و بنا بر اعلام کمپانی سیگما از آن بر روی هر دو گروه ازدوربین های فول فریم و APS-C می توان استفاده نمود.
فاصله کانونی 35 میلیمتری به همراه دیافراگم نسبتا باز استفاده از این لنز برای عکاسی از مراسم ها و جشن ها ، عکاسی خیابانی و عکاسی در سفر ، را مناسب نموده است . این لنز به سبب برخورداری از یک بدنه کوچک و کم حجم و وزن سبکتر نسبت به مدل های قدیمی تر ، از قابلیت حمل و نقل آسانتری نیز برخوردار است .
ویژگی های اصلی لنز سیگما Sigma 35mm F1.4 DG DN Art عبارتند از :
نوع مانت : Sony E-mount و Leica/Panasonic/Sigma L-mount
فاصله کانونی : 35mm (52.5mm with APS-C crop)
دیافراگم : F1.4 - F16
استابیلایزر : ندارد
قطر فیلتر : 67mm
نزدیکترین فاصله فوکوس دهی : 0.3m (11.8")
بیشترین مقدار بزرگنمایی : 0.19x
تعداد تیغه های دیافراگم : 11
وزن بدنه لنز : E-mount 640g (1.41 lb); L-mount 645g (1.42 lb)
ساختار اپتیکال : 15 المنت در 11 گروه
لنز قدیمیتر 35mm F1.4 Art که از سال 2012 تولید شده است بیشتر برای استفاده به همراه دوربین های D/SLR طراحی شده بود و امروزه با کاهش تمایل به استفاده از این دوربین ها و اوج گیری دوربین های میرورلس ، مسلما این لنز نیز چندان قابل توجه نحواهد بود .در نهایت کمپانی سیگما تصمیم گرفت تا این محصول خود را مورد بازنگری قرار داده و آنرا در جهت استفاده به همراه دوربین های میرورلس مانت E و مانت L مجددا طراحی نماید . اگر چه تفاوت های به وجود آمده در میان دو محصول جدید و قدیمی سیگما چندان زیاد و شگفت انگیز نمی باشند اما در هر صورت این دو محصول تفاوت های قابل ملاحظه ای را ارایه خواهند داد . مدل جدید در مقایسه با محصول قدیمی به میزان 8mm کوتاه تر بوده و 110-115g نیز از وزن آن کاسته شده است .
بدنه و حمل و نقل
لنز سیگما Sigma 35mm F1.4 DG DN Art همانند سایر لنز های مخصوص میرورلس ، چندان کوچک و کم حجم نیست اما در هر صورت نسبت به مدل مشابه و قدیمی تر خود ، کمی کوچکتر و سبکتر شده است .
این لنز دز مان اتصال با دوربین سونی Sony a7R IV حالت تعادل نسبتا مطلوبی دارد و اگر چه قسمت جلو لنز کمی سنگین تر به نظر می رسد اما در هر شرایط تعادل لنز و دوربین به خوبی حفظ خواهد شد . بر روی بدنه دوربین های سنگین تر مثل مدل های S1 یا S1R پاناسونیک ، حالت تعادل لنز چندان جالب توجه نیست و بر روی یک بدنه سنگین مثل مدل پاناسونیک S5 ، سنگینی بدنه به همراه لنز کاملا محسوس خواهد بود .
همانند تمامی لنز های جدید سیگما ، بدنه این لنز نیز ساختار مستحکمی دارد و استفاده از آلیاژ منیزیم در ساختار بدنه موجب شده است تا این محصول یک لنز قوی و مستحکم به نظر برسد .
بر روی بدنه آن به همراه حلقه کنترل فوکوس ، تعداد 5 کنترل کننده دیگر را نیز می توان مشاهده نمود . حلقه کنترل دیافراگم برای تنظیم مستقیم آن ، و یک سوئیچ بدون نام در قسمت سمت راست استوانه لنز که برای قفل حلقه دیافراگم استفاده می شود ؛ موارد قابل ملاحظه ای هستند . قرار دادن حلقه دیافراگم در وضعیت 'Auto' موجب می شود تا کنترل خودکار دیافراگم در مودهای P یا اولویت شاتر ، به خوبی صورت بپذیرد .
در قسمت سمت راست بدنه لنز ، سوئیچ تغییر وضعیت فوکوس ، و سوئیچ "Click" دیده می شوند . از این سوئیچ برای بی صدا نمودن حلقه کنترل دیافراگم می توان استفاده نمود .
تمامی کلید ها و کنترل های موجود بر روی بدنه این لنز قابل تنظیم می باشند و در صورت دلخواه از درون تنظیمات دوربین ، کاربری هر یک از آنها را می توان تغییر داد .
همانند بسیاری از لنز های 35 mm دیگر ، این لنز نیز فاقل استابیلایزر داخل بدنه است و به عنوان یک لنز پرایم با کیفیت ، سیگما برای این محصول خود حالت مهر و موم بدنه در برابر ورود رطوبت و گرد و غبار را به وجود آورده است . استفاده از 11 واشر درزگیر محافظت کافی از تمامی سوئیچ ها ، کلید های کنترل و حلقه های موجود بر روی بدنه لنز را فراهم آورده است .
اتوفوکوس
در لنز سیگما ، هدایت اتوفوکوس بر عهده یک استپ موتور است و از آنجا که این موتور تنها یک المنت فوکوس دهی را به حرکت در می آورد بنابراین سرعت فوکوس در وضعیت قابل قبولی قرار داشته و در طول زمان فیلمبرداری ، حالت انتقال فوکوس به نرمی و به آرامی انجام می شود . در طول زمان های عکاسی در مقایسه با موتور های خطی ، سرعت فوکوس کمی پایین می باشد اما در هر صورت قابلیت کار در حد قابل قبول را ارایه می دهد .
در حالت ماکرو ، نزدیکترین فاصله فوکوس دهی از فاصله 30 سانتیمتری امکان پذیر است و دراین فاصله حالت بزرگنمایی به میزان 0.19x (1:5.4) قابل دستیابی می باشد.
تنها نکته منفی در رابطه با وضعیت فوکوس دهی این لنز آن است که این محصول در زمان فیلمبرداری از تنفس فوکوس نسبتا سنگینی برخوردار است و حالتی شبیه توقف فوکوس در حالت زوم کردن را به وجود می آورد .
کیفیت تصویر
همانند تمامی محصولات سری Global Vision ، این لنز نیز کیفیت تصویر بسیار قابل ملاحظه ای را ارایه می دهد و به جز کمی کاهش جزئیات در قسمت گوشه های تصویر ، هیچ افت کیفیت قابل ملاحظه ای را در آن نمی توان دید .
در حالت کاملا واید ، قسمتهای مرکزی تصویر جزئیات بسیار زیادی را ارایه می نمایند و اگر چه در دیافراگم کاملا باز کمی کاهش کنتراست ها دیده می شود اما با استفاده از دیافراگم F2.8 این حالت به خوبی برطرف خواهد شد .
بوکه
دیافراگم 11 تیغه ای در لنز 35mm F1.4 DG DN امکان دستیابی به بوکه های کاملا مدور حتی در دیافراگم F.4 را به وجود می آورد .
حالتهای اعوجاج
در این لنز ، حالت فلیر به خوبی کنترل شده است اما در صورت برخورد مستقیم نور آفتاب یا نزدیکی به یک منبع نور قوی ، حالت روح شدگی در تصویر دیده میشود. حالت اعوجاع کروماتیک در قسمتهای طولی تصویر ممکن است دیده شود که البته این اعوجاج به صورت متداول در اکثر لنزهای واید قابل مشاهده است .