مواردی که به عنوان یک عکاس نباید به آنها اهمیت دهید
در تعدادی از مقالات تا کنون به انواع مختلفی از مهارت ها و ویژگی های مورد نیاز یک عکاس در مسیر موفقیت ، اشاره نموده ایم . در این مطلب برخی از نکاتی را بیان می کنیم که در واقع عکاسان نباید به آنها بیش از اندازه بها و اهمیت بدهند . در اینجا مواردی وجود دارد که عکاسان نباید به آن اهمیت دهند.
برند ها
احتمالا یکی از آزاردهنده ترین مواردی که در سئوالات و مشاوره های خرید دوربین با آن مواجه می شوید ، توجه بیش از اندازه به نام یک برند خاص می باشد . کمپانی های کانن و نیکون و سونی همگی دوربین های خوبی تولید می کنند اما نکته مهم آن است که هیچ یک از برند های دوربین را نمی توان به عنوان کاملترین و بدون نقص ترین برند معرفی نمود و بر اساس مشخصات و ویژگی هایی که محصولات هر یک از برند های تولید کننده دوربین ارایه می دهند ، نسبت به انتخاب یکی از محصولات آنها باید اقدام نمود .
کنجکاوی در رابطه با نوع برند دوربینی که دیگر عکاسان استفاده می کنند نیز یکی از مسائلی است که موجب سردرگمی کاربران و به خصوص عکاسان جوان می شود . این مسئله که عکاسان معروف تر از چه برندی استفاده می کنند به هیچ عنوان یک نکته تعیین کننده برای انتخاب نوع یا برند دوربین به شمار نمی آید . بنابراین ؛ نوع برند و مارک دوربین مورد استفاده هرگز نباید به عنوان یک مسئله قطعی در نظر گرفته شود.
تنظیمات دوربین
یکی از بی مفهوم ترین مواردی که در بسیاری از سئوالات و کامنت ها در رابطه با عکس ها و تصاویر مطرح می شود ، در رابطه با نوع تنظیماتی است که برای گرفتن یک عکس استفاده شده اند . در بسیاری از نمایشگاه های عکاسی نیز افراد بازدید کننده نسبت به نوع تنظیمات استفاده شده در ثبت آثار ، سئوالاتی را مطرح می کنند و این یکی از مواردی است که عکاسان با تجربه ، به هیچ عنوان آنرا در نظر نمی گیرند .
به طور خاص دانستن تنظیمات دوربین بی فایده است زیرا واقعاً در رابطه با شرایط و موقعیت های موجود در زمان ثبت یک عکس به شما چیز زیادی نمی گویند. حتی اگر شما تمامی تنظیمات و جزئیات دقیق استفاده شده در زمان ثبت یک عکس را بدانید با این حال ، اگر می خواهید همان تصویر را دوباره ایجاد کنید در پایان همه چیز ممکن است متفاوت به نظر برسد. بنابراین مجددا تاکید می نماییم که دانستن تنظیمات دقیق یک عکس واقعا مفید نیست و حتی اگر همه شرایط را عینا کپی کنید ، باز هم نتایج متفاوتی را به دست خواهید آورد .
تنظیمات و حالت های نورپردازی
یکی از دیگر مواردی که زیاد نباید به آن توجه نمود ، حالت ها و تنظیمات مورد استفاده در هر یک از شرایط نورپردازی می باشد . در هر یک از حالت های نورپردازی عوامل تاثیرگذار زیادی وجود دارند و برخی از آنها عبارتند از :
- فاصله
- سطح
- مادیفایر
- کارایی لوله فلاش
- ارتفاع سقف و محیط
- رنگ اتاق
- پرچم ، اسکریم و موارد دیگر
بدون اطلاع از شرایط دقیق موجود در زمان عکاسی ، در اختیار داشتن تنظیمات قدرت نور و شیوه تنظیم نور ، اطلاعات بی فایده ای هستند. تنظیم نور مورد استفاده برای ایجاد عکس ، اگرچه نحوه قرارگیری و استفاده از نور را نشان می دهد ، اما به شما یاد نمی دهد که چگونه تنظیمات مشابه را در هر یک از شرایط متفاوت انجام دهید. این تنها یکی از یک میلیارد روش موجود برای شکل دادن به نور را به شما نشان می دهد. به همین دلیل ما به طور کلی به کپی کردن تنظیمات نورپردازی برای استفاده در شرایط یا مکانی دیگر اعتقاد نداریم. در عوض ، آنچه مفید است گرفتن یک تصویر و تجزیه و تحلیل آن به صورت زیر است:
- چند منبع نور در صحنه عکاسی وجود دارد؟
- (برای هر منبع نور) آیا از نور سخت استفاده شده است یا از نور نرم ؟
- (برای هر مرنبع نور ) محل قرار گیری هر منبع نور به چه صورت مشخص شده است ؟
به احتمال زیاد می توانید تنظیمات را به تنهایی ترسیم کنید. با نگاه کردن به محل ایجاد سایه ها و هایلایت ها و تصور اینکه چگونه تصویر تنها با 1 نور ظاهر می شود ، به راحتی می توان تعداد منابع نور را تشخیص داد. کیفیت نور را می توان با مشاهده لبه های سایه آموخت ، و این در حالی است که محل قرار گیری هر منبع نور را می توان با نحوه ظاهر شدن سایه ایجاد شده بر روی سوژه تعیین کرد.
از چه دوربین و لنز استفاده شده است ؟
از سال 2009 تاکنون دوربین بدی وجود نداشته است. هر یک از دوربین های ساخته شده توسط سونی ، نیکون و کانن متفاوت به نظر می رسد ، اما تشخیص میزان تاثیرگذاری هر دوربین به خصوص در زمان های پس از ویرایش تصویر و روتوش و غیره دشوار است. لنزها کمی متفاوت هستند زیرا برخی از آنها حالت هایی از اعوجاج را به طور آشکار نشان می دهند ، با این حال ، من فکر نمی کنم کسی بتواند تفاوت بین 70 میلی متر در یک لنز 24-70 میلی متر و یا یک لنز 70-200 میلی متر را تشخیص دهد. مارک های مختلف کیفیت لنزهای کمی با یکدیگر تفاوت دارند ، اما با این حال ، هر یک از آنها خطوط حرفه ای تصاویر را به میزان مشابه ارائه می دهند.
انتقاد
این ممکن است جنجالی ترین مورد باشد. بنابراین ، قبل از ادامه بحث ، بین نقد سازنده و مخرب تفاوت قائل می شوم. اما در هر صورت اگر شما یکی از بزرگترین هنرمندان جهان هم باشید باز هم عده ای از افراد پیدا می شوند که نقد هایی را به کار شما وارد می کنند . بنابراین در مسیر حرفه ای شما ممکن است نقد های زیادی را نسبت به آثار خود بشنوید اما همواره توصیه می شود تا با کسب آموزشهای بیشتر به تجربه خود افزوده و نسبت به نقد های مخرب و غیر منصفانه دیگران ، بی تفاوت باشید .
نکته پایانی
شما چی فکر میکنید؟ آیا در گذشته به این موارد اهمیت می دادید؟
همواره به این نکته توجه داشته باشید که به عنوان یک هنر مند در معرض قضاوت همکاران و سایر انسان ها قرار خواهید داشت و تعداد زیادی از نظرات مثبت ومنفی به سمت شما روانه خواهند شد . بی اعتنایی به نقد های غیر منصفانه و کسب تجربه از طریق یادگیری و آموزش یکی از راهکار های موجود برای پیشرفت در حرفه عکاسی می باشد . هر یک از تنظیمات مورد نیاز برای عکاسی و نور پردازی را نه با کپی کردن از آثار سایر عکاسان ، بلکه با استفاده از شیوه های صحیح آموزشی می توان فرا گرفت .