۵۰ نکته ای که مبتدیان بایستی در عکسبرداری از مراسم عروسی به آنها توجه کنند. (قسمت پنجم - آخر)
۵۰ نکته ای که مبتدیان بایستی در عکسبرداری از مراسم عروسی به آنها توجه کنند.
در این مقاله قصد داریم که 50 تکنیک در عکسبرداری از مراسم عروسی را برایتان شرح دهیم.این عکاسی میتواند صورت عکاسی بدون برنامه ریزی و ناگهانی باشد یا عکاسی کلاسیک و برنامه ریزی شده.
قسمت پنجم:
توصیههای عکاسی عروسی نوین عکاسی عروسی
در قسمت پایانی ۵۰ نکته عکاسی عروسی به نکات و توصیه های عکاسی عروسی نوین خواهیم پرداخت.
۴۱ - از قبل در سالن های مراسم جا بگیرید
سعی داشته باشید که از قبل در قسمی از سالن عقد یا عروسی جای مناسبی برای خود بیابید.
با جاگیری مناسب شما قادر خواهید بود راحت تر در طی مراسم، تصاویر احساسی بسیاری را در دوربینتان ثبت و ذخیره نمایید.
فراموش نشود حتما از قبل صداهای مختلف دوربین را غیر فعال کنید، تا مبادا موجب بر هم زدن مهمانی یا سلب آسایش میمهمانانی که در نزدیکی شما نشستهاند شود.
۴۲ - برای رویدادهای اصلی و کلیدی از قبل برنامه ریزی کنید.
از قبل در مورد موقعیتهایی که ممکن است خندهدار و یا احساسی باشند که عکاسی از این احساسات و موقعیاتها میتواند جالب باشد فکر کنید برای مثال پرتاب کردن دسته گل عروس و یا هنگام امضای عقدنامه میتوانند لحظات خوبی باشد
یا پس از برطرف شدن استرس ناشی از مراسم و رسیدن به آرامش نسبی اولین تعاملات و گفتگوی عروس و داماد میتواند بسیار جالب باشد و واکنششان میتواند تصاویر جالب و بی نظیری را برایتان رقم بزند.
۴۳ - نرم کردن نور فلاش
هیچوقت از نور براکت فلاش اکسترنال و یا خود فلاش به طور مستقیم استفاده نکنید، حتماً دی فیوز ری ( پخش کننده در نور ) را بر روی فلاش سوار کنید.
سرپوشهای موجود در بازار به نام Sto-fen دارای قیمت پایینی هستند و برای عکاسی به همراه فلاش میتوانند کاربرد بسیار مناسبی داشته باشند.
این سرپوش به راحتی نور فلاش را نرم کرده و همچنین سایههای تیرهای را که موجب میشود عکسها ناشیانه به نظر برسند را از بین میبرد.
۴۴ - تا جایی که میتوانید از افکتهای دوربین استفاده نکنید.
از به کار بردن افراطی در افکتهای دیجیتال موجود در خود دوربین تا جایی که میتوانید اجتناب نمایید. اگر قصد دارید عکسی سِپیا (sepia - عکسهایی که بخاطر تغییر رنگ اصلی به طیفهای رنگ قهوه ای ، آن را تصویری قدیمی نشان میدهد) ثبت نمایید
یا اینکه زوج شاد را سولاریزه (solarize- عکسهایی که از لایه های طیف به صورت مجزا گرفته شده است) کنید، عکس را به صورت معمول بگیرید و سپس با یک نرم افزار ویرایش تصویر مانند PhotoShop افکتهای دلخواه خود را روی آن اعمال کنید.
اگر تصویر برداری را با جلوههای ویژه خود دوربین انجام دهید، دیگر نمیتوانید آن را به حالت استاندارد (معمولی) تبدیل کنید. نمونه ای از عکس Sepia را که با نرم افزارهای کامپیوتری تهیه شده است ، در ذیل میتوانید مشاهده کنید.
۴۵ - برای نمایش معماری ها از لنز واید استفاده کنید.
از لنزهای wide angle یا زاویه عریض برای تصویر برداری از اشکال و نقشهای جالب استفاده کنید.
خطوط معماری داخلی سالن های عروسی ، زیبایی چشمگیری در تصاویر گرفته شده با لنزهای زاویه باز ایجاد می نمایند.
فقط فراموش نکنید که از این لنزها برای عکاسی پرتره استفاده ننمایید، چراکه چهره افراد با این لنزها دچار حالت اعوجاج مانندی خواهد شد.
۴۶ - در فضا های داخلی از سرعت شاتر پایین استفاده کنید
از روش slow-sync flash یا استفاده از فلاش با همگام سازی آهسته استفاده نمایید، چراکه این شیوه، عکاس را قادر میسازد که عکس های بهتری در فضای بسته بگیرد.
فلاش دوربین، سوژههای پیش زمینه را روشن می نماید و شاتر همچنان باز میماند تا زمانی که نوردهی پس زمینه به طور کامل و مناسب انجام گیرد.
دوربین را بر روی سه پایه متصل کنید تا اثر motion blur یا محو شدگی به دلیل حرکت ناخواسته، ایجاد نشود. نمونه ای از motion blur را در ذیل ملاحظه میفرمایید.
۴۷ - دوربین را بالا بگیرید
در صورت امکان از زاویههای بالا (یا حتی پایین) برای عکاسی استفاده کنید تا عکسهایی متفاوتی نسبت به دیگر عکسها از مهمانها داشته باشید.
بسیاری از عکاسان از بالا عکس میگیرند شما نیز میتوانید برای عکاسی از بالا به روی میز، صندلی، یا هر ارتفاع دیگری بروید تا کادری متفاوت نسبت به سایرین داشته باشید. در ذیل یک نما از بالا و یک نما از پایین به نمایش گذاشته شده است.
۴۸ - سخنرانی پدر، مادر یا ساقدوش زوجین را به تصویر بکشید
سخنرانی نزدیکان عروس و داماد واکنش عروس و داماد را به سخنرانی آنها بسیار تماشایی است.
این واکش هم میتواند خندهآور باشد و هم میتواند جذابترین لحظه از کل لحظات این روزها باشد، پس تمام مدت توجهتان به آنها باشد. وقتی که پدر، مادر و یا ساقدوش یکی از زوجین شروع به تعریف خاطرات و داستانها کرد شروع به ثبت واکنش زوجین نمایید.
۴۹ - از قفل نوردهی استفاده کنید
نهایت استفاده را از قفل نوردهی ببرید، در برخی دوربینها، برای قفل نور دهی دکمهی به نام AE-L وجود دارد و در بعضی دیگر، برای قفل کردن نوردهی باید شاتر را تا نیمه فشرد.
همچنین شما باید نورسنجی نقطهای را بر روی چهرهها انجام دهید تا به یک نوردهی صحیح دست یابید.
بینندهها همیشه ابتدا یک نگاه اجمالی به همه چهرهها می اندازند و سپس به تک تک اعضای عکس توجه مجزا میکنند ، پس شما هم سعی کنید تا علاوه بر وضوح چهره افراد ،تصویر کلی نیز بیش از حد روشن یا تیره نگردند.
۵۰ - از رفلکتور استفاده کنید
بازتاب دهنده های نور یا رفلکتور ها ارزان قیمت هستند اما تاثیر بسزایی در عکس میگذارند و باید گفت بهتر از فلاش ها عمل میکنند.
رفلکتور میتواند سایههای تند حاصل از نور شدید و مستقیم را کاهش دهد و باید گفت برای اینکه پرترههایی را که ارائه میدهید جذاب به نظر برسند، وجود رفکتور میتواند ضروری باشد.
سخن آخر:
در کلیپ زیر مکانهایی را که یک عکاس از نظر امنیتی نباید برای عکسبرداری از به داماد و عروس پیشنهاد کند ، نشان داده شده است که به عنوان حسن ختام این مقاله تهیه شده است.