بررسی جامع لنز Canon EF 16-35mm F2.8L III USM

بررسی جامع لنز Canon EF 16-35mm F2.8L III USM

 

لنز Canon 16-35mm F2.8L II برای مدت های طولانی یکی از لنز های مورد علاقه عکاسان طبیعت و عکاسان فضای باز بوده و یکی از لنز های پر فروش شرکت کانن است که با دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد ، در میان سایر تولیدات این کمپانی ؛ به یک ستاره تبدیل شده است .

 نسخه قبلی و قدیمی این لنز دارای برخی از مشکلات بود که در ادامه این نوشتار به انها اشاره می کنیم .

APS-C

با برخورداری از فاصله کانونی 25.6 – 5.6 میلبیمتر و دیافراگم 4.5 گزینه های APS-C واید انگل بهتری نیز در بازار موجودند که از جمله آنها می توان به لنز توکینا 16-11 با  F2.8  و یا لنز 35-18 سیگما f1.8 ART DC HSM می توان اشاره نمود که با  داشتن دیافراگم سریع ، به لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه تر نیز می باشند . به همین دلیل در این بررسی ، کاربرد های این لنز بر روی پلتفرم APS-C را مورد بررسی قرار نمی دهیم .

مشخصات کلی 

ویژگی های Canon 16-35mm F2.8L II :

ساختار کاملا مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت

بازترین دیافراگم 2.8

فاصله کانونی 35-18

پوشش تحت طول موج  ( SWC) و پوشش ASC برای حذف حالت های روح و فلیر

دو عدسی محدب بزرگ دو سطحی به اضافه یک عدسی مدور برای کاهش اعوجاج ، انحراف و شکست نور

دو عدسی UD برای کاهش اعوجاج کروماتیک

کیفیت تصویر 

شارپنس 

بهترین عملکرد در حالت 16 میلیمتر است و از F5.6 اعوجاج تصویر آغاز می شود . با تغییر فاصله کانونی مقداری  کاهش شارپ تصویر به خصوص در حالت واید مشاهده می شود و بد ترین شارپ تصویر در 28 میلیمتر است که کاربر مجبور میشود برای کسب نتیجه مطلوب از f5.6 استفاده نماید . استفاده از لنز در حالت زوم کامل ، باعث از بین رفتن شارپ تصویر از سمت گوشه ها می شود . در انتهای 35 میلیمتر بهترین نتیجه با f5.6 به دست می آید که در هر صورت کاهش شارپ تصویر مشهود است .

انکسار کروماتیک 

در نسخه به روز رسانی شده از این لنز ، مشکل انکسار کروماتیک در تمامی فواصل کانونی تقریبا بر طرف شده است . در حالت 16 میلیمتر مقداری انکسار کروماتیک مشهود است که با افزایش فاصله کانونی ، این حالت تقریبا بر طرف می شود .

وینیتینگ 

در رابطه با وینیتینگ در حالت 16 میلیمتر ، لنز با 2/3 استاپ کاهش در گوشه های تصویر در حالت واید مواجه است . این حالت در f5.6 کاهش می یابد اما به طور کامل حذف نخواهد شد . با افزایش فاصله کانونی ، مقداری کاهش در وینیتینگ مشاهده می شود .

اعوجاج 

در حالت 16 میلیمتر ، مقداری اعوجاج تصویر به خصوص در قسمت گوشه های تصویر دیده می شود . در حالت 24 میلیمتر اعوجاج کاملا مشهود است و با افزایش فاصله کانونی به بیشتر از 24 میلیمتر ، اعوجاج شروع به از بین رفتن می کند .

T-STOP 

عدد F لنز به صورت تئوریک بوده و عدد واقعی انتقال نور که به آن T-STOP گفته می شود مقداری کمتر است و این به دلیل اتلاف نور در درون لنز میباشد . لنز های دارای عناصر بیشتر ، مثل لنز های زوم ، حالت اتلاف نور بیشتری دارند . عدد T-STOP برای این لنز F 3.1 است که این بدان معنا می باشد که مقدار ورود نور به لنز مقداری کمتر از آن چیزی است که در  F 2.8 به صورت واقعی باید به دست آورده شود .

نسخه قبلی این لنز دارای مشکلاتی در بعضی از بخش ها بود . شارپ گوشه های تصویر ، مقدار اعوجاج کروماتیک ؛ شارپنس کلی در طول تمامی فواصل کانونی از جمله نواقص عمده لنز بوده اند . به همین دلیل بود که شرکت کانن برای از بین بردن این اشکلات زمان زیادی را صرف کرد تا نسخه به روز رسانی شده به صورت کاملا اصلاح شده ، عرضه  گردد .

 نسخه به روز رسانی شده ، به لحاظ شارپنس ،  دارای پیشرفتهای بزرگی به خصوص در حالت 16 میلیمتر است . در حالت واید ، شارپنس مرکز تصویر کاملا قابل توجه است و شروع اعوجاج را در حالت واید از F 5.6 می توان مشاهده نمود .

نسبت به نسخه قبلی حالت شارپ گوشه های تصویر در فاصله کانونی 16 میلیمتر ، بهبود قابل توجهی یافته است و در فواصل کانونی بالاتر از 16 میلیمتر ، کاهش شارپ تصویر آغاز می شود . با کاهش f STOP کاهش شارپ تصویر نیز آغاز می شود اما در حالت واید ، همیشه بهترین حالت شارپ تصویر موجود است .

اعوجاج کروماتیک به خصوص در حالت 16 میلیمتر در مقایسه با نسخه قبلی کاملا بر طرف شده است . اعوجاج تصویر نیز در نسخه مارک 2 ، به طرز مشهودی بهبود یافته است .

نتیجه گیری 

لنز Canon 16-35mm F2.8L III دارای عملکرد فوق العاده ای در فاصله کانونی 16 میلیمتر است این لنز یکی از بهترین حالت های شارپ تصویر در میان تمامی لنز های زوم موجود در بازار را ارایه می دهد . بسیاری از مشکلاتی که در نسخه قبلی این لنز وجود داشته است در نسخه به روز رسانی شده آن بر طرف شده اند و بیشتر مشکلات مورد اشاره ، از فاصله کانونی 24 میلیمتر به بالا شروع به نمایان شدن می کنند .

این لنز برای عکاسی در شرایط کم نور ، عکاسی از منظره ، فضاهای شهری , عکاسی ابنیه، عکاسی نجومی و به طور کلی برای عکاسی در شرایطی که به حالت واید سریع نیاز است ، این لنز مناسب است .

برای عکاسی پرتره ، ماکرو گرافی و فضاهای استودیویی توصیه نمی شود.

مترجم : فرهاد مولایی

 

نظرات