بررسی جامع دوربین Canon Eos 5DS
بررسی جامع Canon Eos 5DS
شرکت کانن دو دوربین به خانواده دوربین های رده 5D اضافه نمود که هر دو این دوربین ها از جمله مدل های رزولوشن بالا و فول فریم هستند و کارکرد اصلی اولیه آنها برای عکاسی می باشد . تنها تفاوت میان دو دوربین تازه وارد در خانواده 5D در آن است که مدل 5DS دارای یک فیلتر اپتیک Low Pass می باشد در حالیکه در مدل 5DSR دارای یک فیلتر self cancelling می باشد ..
هر دو این مدل ها به همراه 5D Mark III به عنوان دوربین های رزولوشن بالا در اصل برای عکاسی در استودیو ، فضای باز ، عکاسی عروسی و موارد عکاسی از سوژه های ثابت طراحی شده اند و این در حالی است که مدل Mark III به لحاظ ماکزیمم ایزو ، و سرعت عکاسی مداوم ، هنوز دارای برتری هایی در مقایسه با مدل های S و SR می باشد .
ویژگی های اصلی در 5Ds و 5DSR
- سنسور 50 مگاپیکسلی CMOS
- سرعت عکاسی مداوم 5 فریم بر ثانیه
- دامنه ایزو 100 تال 6400
- مدول اتوفوکوس 61 نقطه ای با سنسور سنجش پیکسل 150 k
- دو پردازشگر DIGIC 6
- دو درگاه ورودی کارت حافظه CF , SD
- صفحه نمایشگر 3 اینچی
- کیفیت تصویر برداری 1080 p /30 p
- اینترفیس USB 3
یکی از اصلی ترین ویژگی های این مدل جدید ، اطمینان از دستیابی به بالاترین کیفت در عکاسی است و حداکثر رزولوشن دوربین در زمان عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد .
ویژگی دوم این دوربین ، تقویت سوکت سه پایه و محدوده نصب سه پایه بر دوربین است. دراین دوربین ، همچنین مکانیسم حرکت اینه تقویت شده است و همانند EOS 7D mark II بالا و پایین رفتن آینه ، با مکانیسم بهتری انجام می شود.
سومین تغییر مشهود در این مدل باز طراحی حالت قفل شدن آینه است امکان ایجاد تاخیر خودکار میان زمان بالا رفتن آینه و باز شدن شاتر برای شروع نوردهی به سطح سنسور را به وجود می آورد . این فناوری به کاربران امکان می دهد کمترین لرزش را در آینه داشته باشند که این حالت باعث افزایش شارپ تصویر و به حداقل رسیدن حالت های غیر واکنشی دوربین می شود .
اگر چه هر دو مدل 5Ds , 5DSR دارای فریم ریت مشابه با مارک 3 هستند اما در این مدل ها سوکت خروجی HDMI و یا سوکت هدفون ، در وضعیت مشابه با Mark III قرار نگرفته است .
مجموعه ای از ویژگی های هر دو مدل 5DS , 5DSR شبیه ویژگی های به کار رفته در 7D Mark II می باشد . ازجمله اینکه حالت تشخیص ضعیف شدن نور در این مدل ها نیز به کار برده شده و در شرایط کم و زیاد شدن نور دوربین قادر به تشخیص روشن ترین وضعیت نور و تنظیم سرعت عکاسی مداوم بر اساس وضعیت نوردهی می باشد .
بدنه و طراحی
طراحی بدنه 5DS , 5DSR عینا شبیه به هم و در نتیجه هر دو آنها مشابه با 5D Mark III می باشند. کلید های کنترل و محل های قرار گیری آنها دقیقا مشابه با Mark III است . بنابراین این دو دوربین از ویژگی های آشنا و کاملا مشخصی برای کاربران برخوردار هستند .
مکانیسم ایینه
مکانیسم بالا رفتن آینه در این دو دوربین جدید مورد بازنگری قرار گرفته است به گونه ای که در هنگام بالارفتن آینه لرزش کمتری به وجود آید . در اینجا ، همانند سیستم به کار رفته در EOS 7D Mark II به جای فنر ، از موتور استفاده شده است و این بدان معناست که حرکت آیینه به سمت بالا با سرعت کمتری انجام شده و به جای بالا رفتن با سرعت زیاد که منجر به ایجاد لرزش در دوربین می شود ، در این مدل باز طراحی شده ، بالا رفتن با سرعت کمتری انجام شده و از یک روند مداوم برخوردار است . به خوبی می دانیم که این شیوه در بالا رفتن آینه باعث افزایش میزان شارپ تصویر به رغم بالا بودن رزولوشن دوربین به خصوص در حالت عکاسی بدون صدا ی باشد .
محدوده ایزو
شرکت کانن در طراحی این دو مدل ، بالاترین مقدار ایزو را به 6400 محدود نموده است که تا 12800 قابل افزایش است . این تصمیم گیری در مغایرت با این ادعا می باشد که سنسور دوربین دارای حالت تشکیل نویز مشابه با 7D MarkII است که بالاترین دامنه ایزو آن 51200 می باشد.
قفل آینه
حالت قفل آینه در این مدل ها بهبود یافته است . به جای فشردن شاتر برای بالابردن اینه و فشردن مجدد آن برای شروع نوردهی ، اکنون امکان ایجاد تاخیر قبل از باز شدن شاتر برای از بین بردن لرزش آینه در زمان بالا رفتن ، به وجود آمده است .
سنسور سنجش و اتوفوکوس
شرکت کانن در یک رویکرد کاملا جدید سنسور های سنجش رنگ رزولوشن بالا را به دوربین های رده حرفه ای خود افزوده است . هر دو مدل 5DS , 5DSR دارای سنسور سنجش 150 هزار پیکسلی همانند سنسور به کار رفته در 7D Mark II می باشند .حساسیت این سنسور به رنگ های زرد ، سبز و مادون قرمز ، به دوربین امکان می دهد تا برداشت بهتری از صحنه در مقایسه با سنسور دو لایه 63 نقطه ای mark III داشته باشد . اطلاعات رنگ این سنسور در 52 ناحیه تقسیم شده و در مقایسه با 5D Mark III سنجش رنگ بسیار دقیقتر و کاملتری را انجام میدهد .
حالت فیلمبرداری
در رابطه با فیلمبرداری ، این دو مدل دارای برخی ویژگی های جدید و برخی پسرفت ها در مقایسه با Mark III می باشند . سیستم اتوفوکوس مداوم 5DS در طول زمان فیلمبرداری و بزرگنمایی بیشتر در حالت پیش نمایش امکان فوکوس بهتر و دقیقتر دوربین را برای کاربر فراهم می آورند .
در مقایسه با Mark III خروجی هدفون از این مدل ها حذف شده است و امکان خروجی HDMI بدون نیاز به منو ، در این مدل ها وجود ندارد .. علاوه بر موارد فوق ، در مقایسه با 5D Mark III دامنه ایزو این دوربین ها نیز محدود تر شده است .
اتوفوکوس
سیستم اتوفوکوس 61 نقطه ای مورد استفاده در مدل های 5DS , 5DSR مشابه با سیستم بکار رفته در EOS 1DX و 5D MarkIII می باشد . این سیستم اتوفوکوس دارای 41 نقطه فوکوس متقاطع است که به سادگی می تواند تقاط فوکوس را بر روی هر دو لبه حاشیه های عمودی و افقی تنظیم کند و مقدار فوکوس در شرایط کم نور ، تقویت می کند . به طور خاص در شرایط نوری کم کنتراست ، داشتن سنسور اتوفوکوس که بر روی چندین محور در پی یافتن نقاط فوکوس باشد اهمیت زیادی دارد و از این روی 21 نقطه از نقاط فوکوس متقاطع دوربین ، در شرایط کم نور و حتی با لنز های کم سرعت و با لنز های F5.6 به کار خود ادامه می دهند .
مد های فوکوس
حالت های فوکوس در این دو مدل دو قلو ؛ شبیه به سایر مدل های کانن می باشد و در برگیرنده توانایی برای انتخاب فوکوس نقطه ای یا ناحیه ای اتوفوکوس مداوم ، و توانایی تغییر وضعیت فوکوس بین حالت های انتخابی می باشد . این حالت اتوفوکوس در تشخیص حالت حرکت کمی کند عمل می کند و در این شرایط باید با دقت بالاتری ععمل کرد .
فوکوس در شرایط کم نور
به طور رسمی انجام فوکوس تا -2EV صورت می پذیرد اما در تست های بیشتر همانند مدل نیکون D750 انجام فوکوس تا -3EV قابل انجام است .
اتوفوکوس مداوم : برای سوژه های دور ( تله فتو )
در حالت اتوفوکوس تک نقطه ای ، در مورد سوژه ای که مستقیما به سمت دوربین حرکت می کند ، 5DS دارای عملکرد مطلوبی در فوکوس مجدد است . این حالت به عنوان وضعیت اتوفوکوس مرحله یاب شناخته می شود و شرکت کانن از تجربه بسیار مناسبی برای ایجاد الگوریتم های پیش بینی کننده فاصله سوژه بر اساس حرکتهای موجود ، برخوردار است .
لرزش ناشی از شاتر و آینه
دوربین های رزولوشن بالا و حتی دوربین های میرورلس ، از پتانسیل لرزش و ارتعاش ناشی از باز شدن شاتر و یا بالارفتن آینه در زمان عکسبرداری برخوردار هستند . بر روی تعداد زیادی از دوربین های پیشرفته تستهای بررسی ارتعاش ناشی از حرکت شاتر و آینه و تاثیرات آن بر کیفیت تصویر نهایی انجام شده است . شرکت کانن گزینه های مختلفی را برای کاهش و یا از بین بردن این ارتعاشات در نظر گرفته است که یکی از آنها انجام پیش تاخیر بالا رفتن آینه ، یا حالت عکاسی بی صدا است که در این وضعیت مکانیسم بالا رفتن آینه به صورت بدون صدا و ارتعاش طراحی شده است . اما این کاهش صدا به قیمت پایین آمدن سرعت دوربین تمام شده است . در حالت پخش نمای زنده ، کلیه پتانسیل های ایجاد صدا و ارتعاش از بین برده می شوند .
در حالت نمای زنده ، تصاویر شارپ تری به دست می آید
در زمان استفاده از نمای زنده ( نمایش تصویر بر روی LCD ) مکانیسم بکارگیری آینه از دور خارج می شود و به صورت پیش فرض هرگونه لرزش و ارتعاش ناشی از حرکت شاتر از بین می رود . به طور معمول در سرعتهایی از شاتر که شارپ تصویر با مشکل روبرو می شود ( مثل 80/1 و 30/1 ) استفاده از صفحه نمایش به جای ویزور ، ایده ای کاملا مناسب برای به دست آوردن تصاویر شارپ تر است . در شرایطی که استفاده از صفحه نمایش امکان پذیر نمی باشد به مقدار زیادی مزیت های استفاده از سیستم اتوفوکوس مرحله یاب از بین می رود
نتیجه گیری :
مزیت ها
- رزولوشن بیش از 50 مگاپیکسل
- حفظ حالت های رنگ و تنالیه( رنگ پوست )
- سیستم اتوفوکوس 61 نقطه ای با 41 نقطه متقاطع
- سنسور تشخیص RGB +IR 150 هزار پیکسلی
- شاتر و آینه کم صدا با سیستم پیش تاخیر برای ایجاد امکان بیشترین حالت شارپ تصویر
- نمای زنده کاملا الکترونیکی بدون شوک شاتر و اینه
- سرعت بافر و عکاسی مداوم 5 فریم بر ثانیه
- دو پردازشگر DIGIC 6
- خوش دستی و در دسترس بودن منو ها و تنظیمات
- حالت اتو ایزو قابل تنظیم .
- ویزور و LCD کاملا شفاف با پوشش صد در صد
- ال سی دی 2/3 اینچی با کیفیت 04/1 مگاپیکسل
- دارای قابلیت تایم لپس و عکاسی با فاصله
معایب
- دامنه دینامیکی محدود شده
- پایه ایزو در تصاویر دارای نویز بیشتری در مقایسه با سایر رقبا می باشد .
- قدرت عملکرد دوربین در شرایط کم نور ضعیف تر است .
- شارپ تصویر در حالت JPEG پایین تر است
- تعقیب سوژه در حالت اتوفوکوس ضعیف است
- گزینه های تصویر برداری در حالت فیلمبرداری محدود می باشند .
- اتوفوکوس در حالت فیلمبرداری و نمای زنده ، کند می باشد .