نکاتی برای به کار گیری رنگ ها در عکاسی
در دنیای عکاسی رنگ یکی از اولین المان هایی است که مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا همه جا وجود دارد .اما فراوانی آن باعث نمی شود تا ما به این نکته بیندیشیم که رنگ ها به چه صورت بر مود ها و حالت های ما تاثیر گذار هستند .در این مطلب به بیان این نکته می پردازیم .
رنگ های اصلی
در دنیای عکاسی ؛ سه رنگ را به عنوان رنگ های اصلی می شناسیم و این سه رنگ عبارتند از قرمز ؛ آبی و زرد .
رنگ های ثانویه از ترکیب این سه رنگ به وجود می آیند . به عنوان مثال ؛ ترکیب رنگ های آبی و زرد ؛ سبز را به وجود می آورد و ترکیب شدن رنگ های قرمز و آبی موجب به وجود آمدن رنگ بنفش خواهد شد .
چرخه رنگ ها ؛ نموداری دایره ای است که نحوه ارتباط رنگ های متفاوت با یکدیگر را نمایش می دهد . هر یک از رنگ ها به صورت پیوسته در ارتباط با سایر رنگ های مجاور خود قرار می گیرد .
هارمونی رنگ ها
هارمونی رنگ ها به حالتی از ترکیب رنگ ها در یک عکس گفته می شود که موجب خوشایند دیده شدن یک صحنه برای چشم انسان می شود .و زمانی که دو یا چند رنگ متفاوت به صورت مکمل برای یکدیگر عمل می کنند در این شرایط ؛ نوعی هارمونی رنگ به وجود آمده است .
این یک نکته بسیار ظریف در هنر و زیبایی شناسی است زیرا عکاسان و سایر هنرمندان تجسمی از هارمونی رنگ ها برای انتقال یک مود یا حالتی عاطفی استفاده می کنند .تعداد هارمونی های قابل استفاده برای عکاسان چندان گسترده نیست و در سطح محدودی قرار دارند .
مونوکروماتیک یا همسان ؟
هر یک از این موارد نوعی از هارمونی در رنگ می باشند .در یک هارمونی رنگ مونوکروماتیک ؛ از مقدار های متفاوتی برای روشنایی و حالت اشباع برای تنها یک رنگ استفاده می شود .
اما در هارمونی رنگهای همسان ؛ رنگ های نزدیک به هم بر روی چرخه رنگ ها در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند .در اینجا هنوز هم یک رنگ به صورت غالب قرار دارد اما رنگ های ثانویه ؛ موجب بهتر دیده شدن آن خواهند شد .
آفرینش و به وجود آوردن هر دو گروه از این هارمونی ها بسیار آسان می باشد و هنرمندان عکاس به طور معمول از آنها استفاده می کنند .هارمونی مونوکروم , موجب تثبیت یک حالت و یا ایجاد حس توازن در درون عکس می شود .اما در هارمونی رنگ های همسان ؛ نوعی حالت صافی و یک دست بودن در سراسر بخش های تصویر به وجود می آید .
رنگ های مکمل
رنگ های مکمل , آن دسته از رنگ هایی هستند که بر روی چرخه رنگ ها به طور مستقیم در تضاد و تقابل با یکدیگر قرار می گیرند .بنابراین ؛ مکمل یک رنگ اصلی ؛ یک رنگ ثانویه می تواند باشد . به عنوان مثال قرمز و سبز ؛ رنگ های مکمل یکدیگر به شمار می آیند .
رنگ های مکمل را کنتراست رنگی نیز می نامند و زمانی که در اشباع کامل مورد استفاده واقع می شوند حالت های دراماتیک بسیار شدیدی را در درون یک عکس به وجود می آورند
.
رنگ اصلی یا رنگ برتر
رنگ اصلی به طور معمول رنگی است که به میزان بیشتری در درون عکس دیده می شود .از ایجاد رنگ اصلی برای ایجاد حس برتری در درون عکس استفاده می شود . این حالت زمانی به صورت قوی تر در یک عکس مشاهده می شود که هر یک از رنگ های اصلی , به عنوان رنگ برتر در درون عکس استفاده شوند.رنگ های دارای تراکم بالاتر , چشم بیننده را به سمت خود می کشانند و از این روی دید بیننده یا مخاطب عکس را به سمت خود می کشانند .
رنگ های پیشرو پس رو
رنگ های پیشرو ؛ طیف رنگ های گرم بر روی چرخه رنگ ها هستند و از جمله آنها می توان به رنگ های قرمز ؛ قرمز – بنفش ؛ زرد ؛ زرد- نارنجی ؛ نارنجی می توان اشاره نمود .رنگ های پیشرو زمانی که به صورت رنگ های برتر در درون عکس دیده می شوند ؛ موجب ایجاد حس نزدیکی به سوژه ها در درون عکس می شوند .
قرمز ؛ یکی از رنگ هایی است که در صورت استفاده به صورت رنگ برتر ؛ موجب ایجاد حس نزدیکی بسیار زیادی خواهد شد .
رنگ های پیشرو در صورت استفاده بیش از اندازه در یک عکس ؛ موجب انحراف توجه مخاطب از سوژه اصلی در درون عکس خواهد شد .رنگ های پسرو ؛ برعکس حالت فوق عمل کرده و موجب ایجاد حس دوری در پس زمینه و کوچکتر دیده شدن سوژه ها می شوند . ایجاد حس دوری ؛ فاصله و عمق در یک عکس با استفاده از رنگ های سرد و پسرو به دست می آید .