عکاسی با تکنیک شیفت پیکسل: دستیابی به جزئیات بینظیر و کیفیت تصویری بیرقیب

نوشته Tom Ang
در سالهای اخیر، بسیاری از عکاسان، بهویژه آنهایی که به دنبال بالاترین کیفیت تصویری هستند، به سمت تکنیکهای پیشرفتهای روی آوردهاند. یکی از این روشهای انقلابی، عکاسی با تکنیک شیفت پیکسل (Pixel Shift) است. این تکنیک که توسط دوربینهای مدرن مانند سونی آلفا ۷آر IV ارائه میشود، قابلیتی برای ثبت تصاویری با رزولوشن فوقالعاده بالا، جزئیات دقیق و انتقال رنگها به شکلی طبیعی فراهم میکند. در این مقاله، به طور جامع به بررسی این تکنیک، نحوه کارکرد آن، الزامات کلیدی و فرآیند کار با آن میپردازیم و «ایدهآل دوربین» را به عنوان مرجع تخصصی برای راهنمایی و خدمات مرتبط معرفی میکنیم.

شیفت پیکسل چیست؟ تکنولوژی پشت صحنه
تکنولوژی شیفت پیکسل در ادبیات سونی به خوبی توضیح داده شده است. این تکنیک از قابلیت جابجایی سنسور با دقت بسیار بالا، که به لطف مکانیزم لرزشگیری درونبدنهای (in-body image stabilisation) امکانپذیر است، استفاده میکند. در این حالت، دوربین چهار تصویر مجزا را ثبت میکند. در سونی آلفا ۷آر III و آلفا ۷آر IV، پس از اولین شات، سنسور با فاصلهای معادل فضای یک پیکسل به پایین، یک پیکسل به طرفین و یک پیکسل به بالا حرکت میکند. این جابجایی حدود ۰.۰۰۴۵ میلیمتر است (یعنی تقریباً یک پنجاهم عرض یک تار موی ۰.۱ میلیمتری). هر شات، اطلاعات جدیدی دربارهی روشنایی و رنگ برای هر پیکسل تولید میکند. در نتیجه، هر پیکسل اطلاعات مربوط به قرمز، سبز و آبی را یک بار دریافت میکند. پس از پردازش، تصویری شگفتانگیز با جزئیات فراوان، بسیار شفاف و تقریباً عاری از هر گونه و ناخالصی به دست میآید.

علاوه بر این، سونی آلفا ۷آر IV حالت شیفت پیکسل ۱۶ شات را نیز ارائه میدهد که برتری آن را کامل میکند: حالت ۱۶ شات پیکسل شیفت، سنسور را نصف عرض یک پیکسل به صورت همزمان حرکت میدهد تا تصویری با وضوح فوقالعاده ۲۴۰.۸ مگاپیکسل (۱۹,۰۰۸ x ۱۲,۶۷۲ پیکسل) یا چهار تصویر ۶۱ مگاپیکسل در هر مجموعه چهارگانه ارائه دهد. هیچ شکی نیست که فایل اصلی جزئیات بینظیر، شفاف و با حذف ناخالصیها را ارائه میدهد. اما به یاد داشته باشید که این فایل ۲ گیگابایتی است، پردازش هر تصویر به قدرت محاسباتی و RAM زیادی نیاز دارد. اما، همه چیزهای خوب برای کسانی است که صبر دارند؛ اگر به آن نیاز دارید، واقعاً ارزش تلاش را دارد.
توجه: حرکت نکنید!
مهمترین الزام در عکاسی با تکنیک شیفت پیکسل این است که بین چهار شات هیچ تغییری وجود نداشته باشد. هیچ حرکتی در دوربین یا سوژه، و حتی هیچ تغییری در نورپردازی. اگر تفاوت بین دو یا چند شات به اندازه کافی بزرگ باشد، نرمافزار نمیتواند استک (stack) را محاسبه کند و کل مجموعه را رد خواهد کرد. اگر تفاوتها بسیار ظریف باشند، مانند حرکت ابرها در آسمانی صاف، میتوانید از یکی از چهار تصویر برای ارائه یک تصویر ثابت از طریق ماسکینگ (masking) استفاده کنید. حتی حرکات جزئی نیز میتواند باعث ایجاد artefacts شود، بهویژه در لبههای تصویر. حتی زمانی که یک باد ملایم از حرکت من باعث جابجایی یک برگ در یک عکس زیبا شد، نتیجه یک خط قرمز روشن در اطراف برگ را نشان داد.
مزایای عکاسی با تکنیک شیفت پیکسل
شما ممکن است فکر کنید که مهمترین مزیت شیفت پیکسل افزایش رزولوشن است. البته، افزایش در آن وجود دارد – اگر در سطح پیکسل کاوش کنید. این به این معنی است که در عمل، کار با پرینتهایی با عرض بیش از ۱ متر امکانپذیر است. و چقدر often شما این کار را انجام میدهید؟ برای من، بزرگترین سود در highlights است. جزئیاتی که در highlights blow-out شدهاند، به خوبی بازیابی میشوند. برخلاف استفاده از ابزارهای بازیابی highlights، جزئیات با طبیعیتی طبیعی ظاهر میشوند. شما نمیتوانید mid-tones مصنوعی و چگال ایجاد کنید، بلکه رزولویشن با کنتراست پایین و نرم به دست میآورید. در همان زمان، انتقالهای tonal smoother هستند. این نوع عملکرد، آلفا ۷آر IV را به رده دوربینهای مدیوم فرمت نزدیک میکند.

زمانهایی بود که نورپردازی من نیازمند زمانهای نوردهی طولانیتر از ۳۰ ثانیه زمانبندی شده دوربین بود. این یک تجربه رایج است که میتوانید اجازه دهید تصویر بیش از ۲ استاپ underexposed باشد و nevertheless یک تصویر عالی بازیابی کنید (تصویر اصلی بیش از ۲ استاپ under بود).
فرآیند کار (Workflow)
در طول دوره lockdown نیوزیلند، من از عکاسی با تکنیک شیفت پیکسل برای تهیه تصاویر copy stand از آثار هنری و آرایشهای still life استفاده کردهام – بیش از ۸۰۰ تصویر. من از یک آلفا ۷آر IV روی یک copy stand استفاده کردم، آن را روی aperture priority تنظیم کردم و یک لنز زایس ۵۰mm f/1.4 را روی f/11 تنظیم کردم.

سه راه برای انتقال تصاویر به کامپیوتر وجود دارد. میتوانید کارت SD را بردارید و از یک card reader استفاده کنید. میتوانید دوربین را مستقیماً به کامپیوتر از طریق پورت USB C متصل کنید. یا میتوانید آنها را به صورت بیسیم ارسال کنید. برای این کار، باید به دوربین بگویید که کدام کامپیوتر را برای صحبت کردن با (ثبتنام با) WiFi محلی خود از طریق log-in استفاده کند و یک پوشه دریافت را با استفاده از Imaging Edge (روش مورد علاقه من) تعریف کنید.

این روند کاری من است:
پس از چیدمان، تمامی نورها را کاملاً روشن میکنم تا سوژه را روشن کرده و از auto-focus برای فوکوس اولیه استفاده میکنم.
- با استفاده از focus assist، به تصویر صفحه نمایش زوم میکنم تا فوکوس را بررسی کنم، از joystick برای حرکت در اطراف تصویر خود استفاده میکنم.
- اگر نیاز به re-focus دستی داشته باشم، فوکوس را تا جایی که میخواهم لمس میکنم.
- به اندازه تصویر عادی روی صفحه نمایش باز میگردم، سپس نورها را برای مناسب شدن با سوژه تنظیم میکنم.
- دوربین روی self-timer 10 ثانیهای تنظیم شده است تا لرزش را به حداقل برساند. برای حالت شیفت پیکسل، شاتر به صورت خودکار روی electronic تنظیم میشود، بنابراین اصلاً لرزشی وجود ندارد. در طول نوردهیهای طولانی، حتی در اطراف استودیو خود راه نمیروم یا هوای copy stand را به هم نمیزنم (بله؛ یادآوری این است که چقدر حساس است).
- پس از تهیه مجموعهای از تصاویر، آنها را به کامپیوتر ارسال میکنم. من این کار را به عنوان یک custom key تنظیم کردهام تا با یک کلیک روی ‘Send to computer’، و کلیک ‘OK’ برای گرفتن آن از (اگر کارت SD در اسلات پیشفرض باشد) انجام شود.
- بررسی میکنم که اتصال برقرار شده و اجازه میدهم اجرا شود. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا این فایلهای بزرگ را از طریق شبکه WiFi ارسال کند. در حالی که دوربین در حال ارتباط با کامپیوتر است، بهتر است از اینترنت استفاده نکنید: no emailing, no web browsing. تجربه من این است که گاهی این کار میتواند اتصال بین دوربین و کامپیوتر را قطع کند، مگر اینکه اینترنت از طریق Ethernet دسترسی داشته باشد.
روش آپلود بسیار مناسب است. سیستم یک پوشه با تاریخ روز ایجاد میکند، سپس تمام تصاویر را در آن قرار میدهد. اگر در همان روز بعدی نیز عکاسی کنید، سیستم به یاد میآورد که کدام تصاویر آپلود شدهاند و با تصاویر جدید شروع میکند. اگر آپلود قطع شود، روی ‘cancel’ در دوربین کلیک کنید، آن را خاموش کرده و دوباره روشن کنید: سیستم از آخرین فایلی که به طور کامل آپلود شده است، ادامه میدهد.
من عاشق این کار هستم! اگرچه clearly محدود به سرعت WiFi شماست، آپلود بیسیم از دردسر کار با کارت SD یا اتصال و جدا کردن کابل USB کاسته میشود. ردیابی خودکار فایلهای آپلود شده نیز یک مزیت بزرگ است.
ارزش تلاش
اگر شما یک عکاس معماری، لایف استایل و حتی لندسکیپ هستید، به خودتان یک لطف بکنید و چند تصویر با تکنیک شیفت پیکسل تهیه کنید. بهویژه اگر شما یک “pixel peeper” هستید و نگران این هستید که آیا جزئیات کافی را ضبط کردهاید یا نه. اگر بخش مشخصی از صحنه در حال حرکت است و بقیه ساکن است، مانند یک آبشار، میتوانید همچنان یک تصویر شیفت پیکسل ضبط کنید، سپس آب را به صورت جداگانه عکسبرداری کنید یا از یکی از مجموعه برای کامپوزیتسازی بعدی استفاده کنید.
به شما قول میدهم، ارزش تلاش را دارد.
پرسشهای متداول (FAQ)
آیا برای عکاسی با تکنیک شیفت پیکسل به تجهیزات خاصی نیاز دارم؟
بله، شما به یک دوربینی نیاز دارید که دارای قابلیت شیفت پیکسل باشد، مانند سونی آلفا ۷آر IV. همچنین، یک پایه (tripod) یا copy stand برای ثبات کامل ضروری است. برای اطمینان از عملکرد ایدهآل تجهیزات خود، میتوانید از خدمات «سرویس دوربین و لنز» تخصصی «ایدهآل دوربین» استفاده کنید تا دوربین و لنز خود را قبل از شروع پروژه بررسی و کالیبره کنید.
مدت زمان استاندارد تعمیرات دوربینهای پیکسل شیفت چقدر است؟
مدت زمان استاندارد تعمیرات دوربینهای پیکسل شیفت در «ایدهآل دوربین» بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت کاری است. در صورت نیاز به خدمات فوری، این زمان میتواند به ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاهش یابد. در موارد نادر مانند کمیاب بودن قطعات، ممکن است زمان تعمیر تا یک هفته طول بکشد.
آیا خدمات پس از فروش برای دوربینهای پیکسل شیفت ارائه میشود؟
بله، «ایدهآل دوربین» به عنوان تنها مرکز خدمات پس از فروش مجاز و معتبر در ایران، تمامی خدمات تعمیراتی را برای دوربینهای پیکسل شیفت ارائه میدهد. تمامی خدمات تحت پوشش گارانتی ۹۰ روزه تعمیرات قرار میگیرند. همچنین، دوربینها و لنزهای نو و آکبند خریداریشده از ما تحت پوشش «کارت گارانتی ایدهآل دوربین» هستند.
در صورت انصراف از تعمیرات، هزینهای دریافت میشود؟
در صورتی که پس از تعمیرات و اعلام هزینه دقیق توسط بخش پذیرش، مشتری از انجام تعمیرات منصرف شود، هیچ هزینهای، حتی هزینه عیبیابی، تحت هیچ عنوانی از وی دریافت نخواهد شد.







