آیا یک لنز 55-18 میلیمتر ، لنز خوب و با کیفیتی است ؟

بسیاری از اوقات با این جمله مواجه می شویم که لنز های کیت و به خصوص لنز های کیت 18-55mm که به همراه دوربین های نیمه حرفه ای ارایه می شوند لنز های خوب و با کیفیتی نیستند. در بسیاری از آموزشگاه های عکاسی نیز توصیه می شود تا بعد از خرید دوربین بلافاصله نسبت به تغییر لنز کیت آن اقدام نمایند . اما کارشناسان نمایندگی مرکزی تعمیر دوربین کانن و نیکون با این مسئله موافق نیستند و ما عقیده داریم که لنز های کیت ، از جمله لنز های خوب و با کیفیت می توانند محسوب شوند .
لنز های کیت به طور معمول از جمله اولین لنز هایی هستند که هنر آموزان آموزشگاه های عکاسی با آن روبرو می شوند و تقریبا تمامی دوربین های میرورلس و DSLR سطح مبتدی به همراه یک لنز کیت ارزان قیمت ارایه می شوند. این لنز ها دارای قیمت ارزانتری نسبت به لنز های حرفه ای تر می باشند و از این روی عناصر اپتیکال مورد استفاده در درون آنها نسبت به لنز های حرفه ای تر در درجه کیفی پایین تری قرار دارند اما همه این موارد دلیلی برای بد و بی کیفیت بودن این لنز ها نمی باشند .

برای روشن تر شدن این موضوع ، ما یک لنز کیت Nikon AF-P DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR که به همراه دوربین سطح مبتدی Nikon D3500 ارایه می شود را در آزمایشگاه تخصصی نمایندگی تعمیر دوربین ، مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم . این لنز دارای یک بایونیت مانت پلاستیکی است و فاقد حالت مهر و موم در برابر شرایط اقلیمی و جوی است . همچنین عدسی اصلی این لنز فاقد کوتینگ برای دفع گرد و غبار و ذرات چربی از روی شیشه اصلی می باشد . اما همه این موارد به کیفیت عکس در زمان عکاسی ارتباطی ندارند . ما این لنز را با یک لنز حرفه ای تر که فاصله کانونی مشابهی دارد مورد مقایسه قرار داده ایم و در ادامه لنز حرفه ای نیکون Nikon AF-S DX 17-55mm f/2.8G IF-ED را نیز مورد ارزیابی قرار می دهیم.
تحلیل کیفیت تصویر در لنز کیت نیکون Nikon AF-P DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR
در دو نمودار زیر ، حالت شارپنس تصویر این دو لنز در فواصل کانونی 17/18mm, 35mm and 55mm را مشاهده می نمایید . هر دو این لنز ها را بر روی یک بدنه دوربین نیکون D7200 مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم .


همانگونه که انتظار می رود ، لنز 17-55mm به دلیل برخورداری از کیفیت اپتیکال بسیار بالاتر ، در تمامی فواصل کانونی از شارپنس مرکز تصویر بسیار بالاتری نیز برخوردار است و اگر چه تفاوت حالت شارپنس این دو لنز در فاصله کانونی 55 میلیمتر بسیار بیشتر است اما لنز کیت AF-P 18-55mm در فاصله کانونی 18 میلیمتر و در F 5/6 تصویر بسیار شارپتری را ارایه می دهد . همچنین در فاصله کانونی 35 میلیمتر ، مرکز تصویر هر دو این لنز ها از کیفیت نسبتا همسانی برخوردار می باشند . در فواصل کانونی کوتاهتر ؛ شارپنس گوشه های تصویر در لنز حرفه ای ما در وضعیت بهتری قرار دارد اما در فاصله کانونی 55 میلیمتر لنز کیت ارزان قیمت ما ، شارپنس بهتری را در قسمت گوشه های تصویر ارایه می نماید.

در برخورد با حالت های اعوجاج کروماتیک نیز داستان مشابهی دیده می شود . در فواصل کانونی کوتاهتر ، هر دو این لنز ها مقادیر قابل توجهی از حالت اعوجاج را به وجود می آورند اما در فاصله کانونی 55 میلیمتر ، لنز کیت ازقدرت بهتری در کنترل اعوجاج کروماتیک تصویر برخوردار است .

در برخورد با حالت های اعوجاج خمیدگی مرکز تصویر نیز همین داستان تکرار می شود . لنز حرفه ای و با کیفیت ما در فاصله کانونی 17 میلیمتر اعوجاج خمره ای بسایر ناچیزی دارد اما در حالت زوم ، اعوجاج خمره ای و خمیدگی مرکزی تصویر در سطح قابل ملاحظه ای قرار می گیرد .

البته تمامی این موارد بیانگر کلیه حالت های کیفی لنزهای ما نمی توانند باشند . دیافراگم ثابت f/2.8 در تمامی فواصل کانونی لنز AF-S 17-55mm قابل استفاده می باشد و این حالتی است که به کاربر اجازه می دهد تا در شرایط کم نور و یا در فاصله بسیار نزدیک نسبت به سوژه از عمق میدان کنترل شده استفاده نماید . کاهش پس زمینه و عمق میدان اصلی ترین مزیت لنز حرفه ای در برابر لنز کیت است اما مقایسه قیمت این دو لنز و همچنین بررسی سایر شرایط کیفی نشان می دهد که اختلاف 1000 دلاری قیمت این دو لنز تنها به سبب وجود دیافراگم F2/8 در لنز حرفه ای ما می باشد.
در سمت مقابل ، لنز AF-P 18-55mm با حفظ نسبی کیفیت تصویر ، همچنان از عدسی های کوچکتر و وزن بدنه سبکتری برخوردار است ، به اسانی قابل حمل بوده و در بسیاری از محیط ها و موقعیت ها نیز قابل استفاده می باشد.
نکته شایان توجه آن است که بسیاری از لنز های حرفه ای ؛ دارای طراحی های نسبتا قدیمی تر هستند اما طراحی جدید تر لنز های کیت و سازگاری بهتری آنها با بدنه دوربین های جدید و امروزی ، یکی از نقاط قوت قابل توجه در آنها به شمار می آید .
جدا از مسائل فنی و تکنیکی ، یک لنز حرفه ای و کاملا پیشرفته در بهبود وضعیت عکاسی هیچ کمکی به فرد نمی کند . در صورتی که شما مهارت های کادر و ترکیب بندی ؛ توانایی استفاده دقیق از سیستم اتوفوکوس دوربین ، مهارت استفاده از دامنه دینامیکی دوربین و قدرت و مهارت کنترل شرایط نور را داشته باشید ؛ حتی با یک لنز کیت 18-55mm نیز به راحتی می توانید عکسهایی درخورد توجه را به دست آورید .