دو تکنیک عکاسی با سرعت شاتر کند ؛ برای ایجاد حس حرکت سوژه
در ابتدایی ترین حالت ، عکاسی به ما امکان می دهد تصاویر چیزها را به همان شکلی که می بینیم حفظ کنیم. اما این شاید برای گرفتن جنبه های خاصی از صحنه کافی نباشد و به عنوان مثال ، چگونه به صورت واقعی می توان ایده دویدن سریع یک شخص در درون تصویر را به دست می آورد؟ استفاده از سرعت شاتر سریع بیشتر برای گرفتن عکس های شارپ دارای کاربرد است و این تکنیک حس حرکت یا سرعت را به مخاطب انتقال نمی دهد . در این مطلب دو تکنیک مربوط به سرعت شاتر آهسته را مورد اشاره قرار داده ایم که درک بهتری از منتقل نمودن حس حرکت سوژه در درون کادر تصویر را ارایه می دهند .
تکنیک 1: تار شدن حرکت ( Motion Blur )
تار شدن حرکت زمانی اتفاق می افتد که حرکت سوژه به اندازه ای سریع باشد که سرعت شاتر دوربین قادر به فریز کردن آن نباشد و این اتفاق می تواند به طور تصادفی با نتایج ناخواسته رخ دهد ، مانند زمانی که سوژه پرتره درست هنگام فشرده شدن دکمه شاتر حرکت می کند!
اما بلور شدن حرکت دراثر سرعت شاتر می تواند یک مزیت نیز باشد . در این شرایط فقط لازم است تا سرعت شاتر را کنترل کنید و تاری حرکت تبدیل به ابزاری برای بیان و انتقال حس حرکت از عکس به مخاطب می شود.
این تکنیک نسبتاً ساده ای است و اهداف شما از انجام آن عبارتند از:
- سرعت شاتر دوربین را به اندازه ای کاهش دهید تا سوژه متحرک تار شود و باعث ایجاد حس حرکت شود
- پس زمینه را ثابت و واضح نگه دارید. اگر سوژه متحرک و پس زمینه هم تار باشند ، سوژه اصلی شما در تصویر ؛ خارج از فوکوس به نظر می رسد.
سرعت شاتر استفاده شده در این تصویر حدود 8/1 ثانیه بود که فقط یک درجه کمتر از دستورالعمل 10/1 ثانیه بود.
از چه تنظیمات اساسی برای ایجاد تار شدن حالت حرکت در تصویر استفاده کنم؟
حالت عکسبرداری با مود TV
برای ایجاد تاری حرکت ، باید سرعت شاتر را کنترل کنید. حالت نوردهی خودکار با اولویت شاتر ( مود TV در دوربین ) به شما امکان می دهد سرعت شاتر را خودتان تعیین کنید ، در حالی که دوربین به طور خودکار دیافراگم را تنظیم می کند.
سرعت شاتر: سعی کنید با سرعت شاتر حدود 10/1 ثانیه شروع کنید
تعیین سرعت شاتر برای تار شدن حالت حرکت سوژه به مقدار زیادی به تمایل و تکنیک عکاس بستگی دارد اما در هر صورت سرعت شاتر 10/1 ثانیه ؛ یک نقطه آغاز خوب می تواند به شمار آید.
بر اساس تجربه دریافته ایم که سرعت شاتر 10/1 ثانیه حتی برای سوژه های دارای حرکت سریع نیز حالت تار شدن حرکت به میزان کافی را فراهم می آورد اما در هر صورت این سرعت شاتر از اندازه کافی برای ثابت نگه داشتن و فریز شدن پس زمینه برخوردار می باشد. در این شرایط تنها لازم است تا اطمینان حاصل نمایید که
- تثبیت کننده تصویر حالت IS روشن است ،
- دوربین شما در وضعیت کاملا ثابت قرار دارد و
- شما از انتهای حالت تله فتو لنز خود استفاده نمی کنید (فاصله کانونی مهم است. بعداً دلیل آن را توضیح خواهیم داد).
اکنون می توانید سرعت شاتر را در صورت لزوم تنظیم کنید و اگر فکر می کنید عکس شما به مقدار زیادی تار شده است سعی کنید تا از 1 استاپ سرعت شاتر بالاتر ( 13/1 ثانیه) استفاده کنید و اگر تمایل دارید تا حالت تاری حرکت قوی تری داشته باشید ، 1 استاپ سرعت شاتر کمتر(8/1ثانیه) را امتحان کنید.
سرعت :ISO اگر مطمئن نیستید از ISO Auto استفاده کنید
در زمان کار کردن با مود اولویت شاتر ( TV ) به دست آورن حالت صحیح نوردهی به دوربین ممکن است کمی دشوار باشد و اگر از استفاده از آن اطمینان ندارید یا هنوز با مفهوم سرعت ISO کاملاً آشنا نیستید ، می توانید سرعت ISO را روی "خودکار" تنظیم کنید. اگر تنظیم را به صورت دستی تعیین می کنید ، مراقب باشید از حداکثر میزان نوردهی خودکار دوربین خود عبور نکنید.
حالت فوکوس : نقطه فوکوس خود را روی پس زمینه قرار دهید و یا اینکه از قبل روی محل عبور سوژه ها فوکوس کنید
در تصویر فوق از سرعت شاتر 8/1 ثانیه استفاده شده است (FL: 24 میلی متر). و در این حالت مشاهده می شود که زمین هنوز در وضعیت ثابت قرار دارد ، اما پاهای افرادی که از آنجا عبور می کنند به صورت تار دیده می شود. در اینجا ، از تکنیک پیش فوکوس استفاده شده است .در این حالت عکاس محل عبور افراد را تخمین زده ، و دوربین را روی آن نقطه فوکوس می نماید ، همزمان با نیمه فشرده شدن دکمه شاتر ، دوربین نقطه فوکوس را قفل کرده و سپس با فشردن کامل دکمه شاتر ؛ عکس گرفته شده است .
چگونه می توان عکس های بهتری با حالت تار شدن حرکت به دست آورد؟
استفاده از سرعت شاتر پایین احتمال لرزش دوربین را افزایش می دهد. وقتی همه چیز تار است ، به سختی می توان گفت که حالت تاری حرکت به صورت عمد انجام شده است - به همین دلیل جلوگیری از لرزش دوربین برای داشتن یک عکس با تکنیک تار شدن حرکت ؛ ثابت نگه داشتن دوربین ؛ از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار می باشد .
1. همیشه دوربین را در وضعیت کاملا ثابت قرار دهید و در صورت لزوم از سه پایه استفاده کنید .
2. دکمه شاتر را به آرامی فشار دهید . استفاده از تایمر دوربین یا ریموت برای عکاسی از راه دور ؛ توصیه می شود.
3. فاصله کانونی لنز اهمیت زیادی دارد و هراندازه حالت تله عکس های خود را بیشتر کنید ، احتمال لرزش دوربین بیشتر است. برای جلوگیری از این امر ، توصیه می کنیم از فاصله کانونی در محدوده 24 تا 50 میلی متر استفاده کنید.
تکنیک 2: پنینگ
این تکنیک کمی پیشرفته تر است. برخلاف تکنیک قبلی ، در این شیوه شما سوژه خود را به صورت کاملا شارپ نمایش می دهید و این در حالی است که پس زمینه آنرا به صورت تار نمایش می دهید . این تکنیک "panning" نامیده می شود.
تنظیمات پایه در تکنیک پنینگ ؟
تنظیمات دوربین: دراین تکنیک نیز از همان تنظیمات مشابه به حالت تار شدن حرکت تصویر می توان استفاده نمود.
دقیقاً مانند تکنیک تار شدن حرکت، از سرعت شاتر 1/10 ثانیه برای شروع می توان استفاده نمود . اما در هر صورت برای شروع این تکنیم ممکن است به کمی تمرین نیاز داشته باشید زیرا تکنیک panning از نظر فنی کمی پیشرفته تر می باشد. حتی اگر نمی توانید بلافاصله این کار را انجام دهید ، ناامید نشوید. فقط به تمرین ادامه دهید!
نکته اصلی در این تکنیک همگام شدن حرکت دوربین با حرکت سوژه است .
انجام صحیح تکنیک پنینگ مستلزم حرمت همزمان دوربین به همراه سوژه است و اگر چه این امر آسان به نظر می رسد ، اما به ثبات و هماهنگی زیادی نیاز دارد!
اگر سرعت سوژه کاملاً با سرعت حرکت دوربین (جابجایی) دوربین مطابقت داشته باشد ، سوژه در حال حرکت به صورت ثابت نشان داده می شود ، و این در حالی است که پس زمینه آن به صورت تار دیده می شود. این یک شیوه ایده آل برای ایجاد احساس سرعت در درون کادر تصویر می باشد.
فوکوس: نقطه فوکوس دوربین را روی سوژه اصلی خود قرار دهید .. از حالت پیش فوکوس یا حالت ردیابی AF در این تکنیک نیز می توان استفاده نمود.
در اینجا برخلاف تکنیک تار شدن حرکت ؛ ، شما تمایل دارید تا سوژه شما به صورت شارپ و با جزئیات دیده شود و از این روی تمرکز و فوکوس شما باید روی موضوع باشد.ایجاد فوکوس سریع بر روی یک سوژه دارای جرکت کمی دشوار است اما برای انجام آن به دو روش می توانید این کار را انجام دهید.
گزینه1 . از همان تکنیک پیش تمرکز استفاده کنید که هنگام ایجاد تاری حرکت استفاده کردید.
مرحله 1: محل عبور سوژه را پیش بینی نموده و بر روی آن فوکوس کنید .
مرحله 2: هنگامی که منتظر می مانید سوژه نزدیک شود می توانید دکمه شاتر را نیمه فشار دهید.
مرحله 3: وقتی سوژه به داخل نقطه مورد نظر شما وارد می شود , ، دکمه شاتر را کاملاً فشار دهید تا عکس گرفته شود.
گزینه 2: از عملکرد تعقیب سوژه AF دوربین خود استفاده کنید (AI Servo AF یا Servo AF در دوربین های Canon
اینکه چقدر خوب کار کند به دوربین و همچنین صحنه بستگی دارد. اگر از دوربین جدیدتر و سطح بالاتر استفاده می کنید ، می توانید ویژگی های تعقیب سوژه را متناسب با موضوع و صحنه تنظیم کنید. در برخی از مدل های دوربین قدیمی ، حالت تعقیب سوژه برای برخی از صحنه ها به خوبی کار نمی کند و اگر در انجام فوکوس با این روش مشکل دارید ، به گزینه 1 برگردید.
از حالت عکاسی متوالی پشت سر هم استفاده کنید .
حتی کسانی که در عکاسی با تکنیک پنینگ مهارت دارند ، به دست آوردن سوژه در یک شات را به صورت کاملا مطمئن نمی توانند انجام دهند . استفاده از مود عکاسی متوالی دوربین یکی از راهکارهایی است که به شما کمک می کند تا این تکنیک را به دست آورید .
نکته : برای عکاسی با تکنیک پنینگ , از یک لنز با زاویه دید باز استفاده کنید .
نکاتی در رابطه با تکنیک پنینگ در عکاسی
تعمیرات دوربین کانن CANON - نمایندگی کانن در تهران